چگونه مشاوره شغلی به دانشجویان کمک می کند؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی تخصصی توسط لورا آنجرز مادوکس، به روز شده در 18 اکتبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
دانشگاه می تواند یک تجربه غنی و ارزشمند در زندگی جوانان باشد. این زمان کاوش و رشد شخصی است و زمان شروع به فکر کردن در مورد پیشرفت حرفه ای آینده است. وقتی در دانشگاه هستید، دانستن مسیر شغلی شما ممکن است سخت باشد. ممکن است احساس کنید که گزینه های زیادی وجود دارد که انتخاب یک جهت دشوار است. اگر دانشجوی دانشگاهی هستید که در مورد نحوه انتخاب مسیر شغلی مطمئن نیستید، مشاوره شغلی می تواند ابزار ارزشمندی باشد. با کار با یک مشاور شغلی، شما این شانس را دارید که موارد مورد علاقه خود را کشف کنید، مهارت های خود را شناسایی و توسعه دهید، و کاری را پیدا کنید که معنادار و رضایت بخش باشد. در زیر، ما قصد داریم مطالبی در باره مشاوره شغلی را پوشش دهیم؛ اینکه چگونه کار می کند، برای چه کسانی در نظر گرفته شده است و چگونه می تواند برای شما مفید باشد.

مشاوره شغلی چیست؟

مشاوره شغلی با ارزیابی نقاط قوت، کمک به هدایت جستجوی شغلی و ارتباط این نقاط قوت با منابع شغلی مفید، به پیشرفت شغلی افراد کمک می کند. بسیاری از مشاوران شغلی و متخصصان راهنمایی، ارزیابی مهارت‌ها را انجام می‌دهند تا مشخص کنند که آن فرد چه کاری را می‌تواند به خوبی انجام دهد و به آنها نشان می‌دهد که چگونه از ویژگی‌های مثبت به نفع خود استفاده کنند. یک مشاور شغلی می‌تواند به فرد کمک کند تا حرفه و حتی نقش‌های خاصی را پیدا کند که ممکن است با توانایی‌ها و علایق او همخوانی داشته باشد.
بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان مصمم هستند که به برتری تحصیلی برسند و فشار زیادی بر کسانی که در پی تحصیل هستند برای عملکرد خوب وجود دارد تا بتوانند شغل خوبی را پس از دانشگاه پیدا کنند. خواه این فشار از طرف والدین باشد یا باورهای درونی، همسالان یا اساتید، می تواند گذار به زندگی پس از فارغ التحصیلی را چالش برانگیز کند. مشاوران شغلی می توانند به دانش آموزان در مدیریت این احساسات کمک کنند. آنها همچنین می توانند نکاتی را برای رسیدگی به نگرانی هایی مانند اضطراب به دانش آموزان ارائه دهند و در صورت لزوم آنها را به سایر متخصصان سلامت روان ارجاع دهند.

مشاور شغلی چه کار می کند؟

مشاوران شغلی به روش‌های مختلف راهنمایی و مشاوره ارائه می‌دهند تا دانش‌آموزان یا دانشجویان بتوانند مسیر شغلی مناسبی را پیدا کنند. برخی از وظایفی که مشاوران شغلی انجام می دهند عبارتند از:
برنامه ریزی شغلی
اجرای آزمون استعداد برای کشف ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌هایی که ممکن است به مسیرهای شغلی خاصی تبدیل شوند.
ویرایش رزومه
نوشتن انگیزه نامه های موثر
ارائه مشاوره برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی
یافتن فرصت های شغلی مناسب، آماده شدن برای مصاحبه و مذاکره درباره حقوق
ارائه دوره ها و تمرین های مهارت افزایی
چه کسانی به مشاوره شغلی نیاز دارند؟
بر اساس یک نظرسنجی اخیر از 131 دانشجوی مقطع کارشناسی، تنها درصد کمی از دانشجویان (12٪) برای رشته ای که می خواهند در دانشگاه دنبال کنند، تصمیم نگرفته اند. با این حال، 56 درصد از افراد مورد بررسی در مورد نوع حرفه ای که از نظر شغلی می‌خواهند دنبال کنند، نامشخص بودند. این نتایج نشان می‌دهد که در حالی که بسیاری از دانش‌آموزان ایده‌ای در مورد علایق یا اهداف خود دارند، در مورد مسیر شغلی مناسب و نحوه هدایت آن با عدم اطمینان مواجه می‌شوند. اینجاست که مشاوره شغلی می تواند سودمند باشد.
به عنوان مثال، وضعیتی را در نظر بگیرید که در آن دانشجویی که در رشته میکروبیولوژی تحصیل می کند می خواهد به کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی کمک کند اما مطمئن نیست که چگونه این کار را انجام دهد. یک مشاور شغلی می تواند با آنها صحبت کند تا بفهمد اهداف خاص آنها چیست، در مورد استعدادهای آنها بیشتر بیاموزد و گزینه های بالقوه را بررسی کند. مشاور و دانش آموز ممکن است متوجه شوند که فرد در واقع برای یک نقش اداری در سازمانی که بیماری های عفونی را مطالعه می کند مناسب است. از آنجا، مشاور ممکن است به دانشجو پیشنهاد کند که مدیریت (MBA) را دنبال کند یا به دنبال شغلی در سطح ابتدایی در آزمایشگاه باشد. ممکن است با ایده هایی در مورد بهترین روش برای یافتن شغلی که به دنبال آن هستید به میز مذاکره با مشاور بیایید، یا ممکن است به دنبال مشاوره حرفه ای از پایه باشید زیرا اصلاً در مورد کاری که می خواهید انجام دهید مطمئن نیستید. در هر صورت یک مشاور می تواند به شما کمک کند. اغلب، وقتی در مورد فرصت های شغلی بالقوه فکر می کنید، علایق شما علاوه بر مهارت های شما، یک نیروی راهنما خواهد بود. به عنوان یک دانشجو، ممکن است مشاوره شغلی برای شما مفید باشد اگر:
– قبل از درخواست برای اولین شغل خود به کمک نیاز دارید تا مهارت های خود را بیابید.
– برای جستجوی شغل کمک می خواهد.
– می خواهید با یک مشاور حرفه ای صحبت کنید که می تواند مشاوره ارائه دهد، راهنمایی کند و آگاهی از حرفه را به شما بدهد.
– به تازگی یک پیشنهاد شغلی جدید دریافت کرده اید و برای مذاکره در مورد شرایط و حقوق به کمک نیاز دارید.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


مزایای مشاوره شغلی برای دانشجویان

از بررسی و تفسیر آزمون‌های استعداد گرفته تا بررسی رزومه‌ها، مشاوران شغلی چندین کار را انجام می‌دهند تا به دانشجویان کمک کنند تا برای زندگی پس از فارغ‌التحصیلی آماده شوند. در زیر به برخی از مزایای مشاوره شغلی اشاره می شود.
آزمون های استعداد
یکی از ابزارهای ارزشمندی که مشاوران شغلی از آن استفاده می کنند، آزمون استعداد است، که نوعی آزمون است که به ارزیابی مهارت های شما کمک می کند. داشتن یک ایده بهتر از آنچه در آن مهارت دارید می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که چگونه و در کدام نقش ها می توانید از توانایی های خود به بهترین نحو استفاده کنید. ارزیابی های مختلفی وجود دارد، مربوط به مهارت ها، ترجیحات، شخصیت و غیره که یک مشاور شغلی می تواند برای شما انجام دهد.
یکی از رایج‌ترین ارزیابی‌ها، نشانگر نوع مایرز بریگز (MBTI) است که جنبه‌های مختلف شخصیت افراد را اندازه‌گیری می‌کند تا نقاط قوت و ضعف بالقوه آنها و همچنین انواع مشاغلی که ممکن است در آنها برتری داشته باشند را اندازه‌گیری کند. تست‌های دیگری که چیزهای مشابهی را ارزیابی می‌کنند. برخی ممکن است بر درک مطلب یا توانایی ریاضی شما تمرکز کنند، در حالی که برخی دیگر حتی می‌توانند شامل ارزیابی مهارت‌های فیزیکی مانند چابکی باشند. با اطلاعاتی که این ارزیابی‌ها ارائه می‌کنند، مشاور شغلی و دانش‌آموز می‌توانند زمینه‌های شغلی بالقوه را شناسایی کنند (به عنوان مثال، فردی که چابک و علم‌گرا است ممکن است مجموعه مهارت‌های مناسبی برای جراح شدن داشته باشد).
مراکز شغلی
مرکز شغلی مرکزی است که معمولاً مشاوران و مراکز مرتبط با شغل یابی را در محوطه دانشگاه یا بیرون از آن پیدا خواهید کرد. مرکز شغلی ممکن است وب سایت خود را با اطلاعات مفید برای تماس با مشاوران یا دریافت اطلاعات شغلی داشته باشد. می توانید برای ملاقات با یک مشاور برای مشکلات فردی قراری بگذارید یا فقط برای بحث در مورد موضوعات مرتبط با شغل وارد جلسه مشاوره شوید. یک مرکز شغلی می توانند به شما در کشف فرصت های بالقوه کمک کنند. آنها همچنین ممکن است بخش هایی داشته باشند که به بررسی رزومه ها، آموزش مهارت های شغلی خاص و غیره اختصاص دارند.

جستجوی کار
هنگامی که متوجه شدید چه نوع شغلی را می خواهید دنبال کنید، یک مشاور شغلی می تواند در ساخت رزومه و جستجوی شغل کمک کند. اکثر شرکت ها از شما می خواهند که یک رزومه (CV) و معرفی نامه برای درخواست شغل داشته باشید. یک مشاور شغلی می‌تواند به شما کمک کند تا رزومه‌ای بسازید که برای کارفرمایان قانع‌کننده باشد و یک معرفی نامه که مجموعه مهارت‌ها و مناسب بودن شما را برای کار توضیح دهد. یک مشاور شغلی ممکن است بتواند نکاتی را برای مصاحبه های شغلی به شما ارائه دهد، از جمله نحوه آماده شدن، لباس پوشیدن و تعامل. آنها همچنین می توانند مصاحبه های ساختگی انجام دهند که به شما ایده بهتری در مورد انتظارات می دهد. علاوه بر این، مشاور شما ممکن است بینش هایی در مورد صنعتی که می خواهید به آن بپیوندید داشته باشد. به عنوان مثال، آنها ممکن است بدانند که بخش مشاغل مالی با تعداد بالایی استخدام می کند، اما فرصت های کمی در حوزه سرمایه شخصی وجود دارد.
سوالاتی که باید از مشاور شغلی بپرسید.
برای استفاده حداکثری از قرار ملاقات های خود با یک مشاور شغلی، ممکن است برای شما مفید باشد که فهرستی از سوالات را وارد کنید. در اینجا چند سوال خوب برای پرسیدن از یک مشاور شغلی وجود دارد:
چگونه باید به دنبال کاریابی در زمینه خاص خود باشم؟
چه منابعی در دسترس من است؟
می توانید رزومه من را بررسی کنید؟
چگونه معرفی نامه بنویسم؟
آیا به رسانه های اجتماعی من نگاه می کنید و به من می گویید چگونه ممکن است برای یک کارفرمای بالقوه اتفاق بیفتد؟
اگر تجربه ای نداشته باشم چگونه شغل پیدا کنم؟

مشاوره شغلی آنلاین

مطالعات نشان می دهد که درمان آنلاین می تواند افراد را برای زندگی حرفه ای آماده کند. به عنوان مثال، در یک مطالعه، محققان دریافتند که مشاوره شغلی آنلاین می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا فرصت‌های شغلی موجود را بهتر ارزیابی کنند و نحوه استفاده از آنها را تعیین کنند. همچنین به آنها کمک کرد تا در مورد مشاغل بالقوه خود و شانس استخدام پس از فارغ التحصیلی احساس بهتری داشته باشند.
اگر به دنبال مشاوره و راهنمایی در مورد شغل یا چالش های زندگی مشابه خود هستید، درمانگران آنلاین پلتفرم هوشمند هوکات برای کمک در دسترس هستند. با درمان آنلاین، یک متخصص بهداشت روان دارای صلاحیت می تواند شما را با منابع مفیدی که می توانید از آنها استفاده کنید، مانند تمرینات در خانه که به شما کمک می کند مهارت های خود را بیشتر ارزیابی کرده و مسیر شغلی خود را تعیین کنید، متصل کند. درمان آنلاین همچنین می تواند یک گزینه مقرون به صرفه برای دانشجویان باشد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن