چرا یک معتاد به الکل نمی تواند عاشق شود: تأثیر مصرف الکل بر یک رابطه

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی پزشکی توسط بابی جو استونر، به روز شده در 14 اکتبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
آیا کسانی که با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کنند می توانند عشق خود را نسبت به یک شریک یا یکی از اعضای خانواده ابراز و احساس کنند؟ کسانی که رابطه چالش برانگیز با شریک زندگی خود را به دلیل اعتیاد تجربه کرده اند ممکن است این سوال را از خود بپرسند. ایجاد یا حفظ رابطه با فردی که اختلال مصرف الکل را تجربه می کند ممکن است همیشه آسان نباشد. با این حال، گزینه های پشتیبانی هم برای شما و هم برای فرد در دسترس است.
مطالعات نشان می‌دهد که میلیون‌ها نفر اعتیاد به الکل را تجربه می‌کنند و بسیاری تصمیم می‌گیرند که با کمک حرفه‌ای درمان اعتیاد را انجام دهند. برخی از افراد وابستگی به مواد را تجربه می کنند، به این معنی که ممکن است رابطه ناسالمی با نوشیدن الکل داشته باشند اما برای کمک به مقابله با مشکلات خود به الکل وابسته هستند. به دلیل علائم اختلالات مصرف مواد و اعتیاد، که قبلا به عنوان “اختلال سوء مصرف مواد” شناخته می شد، ممکن است در مورد اینکه آیا فردی که اعتیاد را تجربه می کند به شما عشق می ورزد یا خیر، شک داشته باشید. اگر در رابطه با فردی هستید که وابستگی به مواد را تجربه می‌کند و نمی‌دانید که چرا یک الکلی نمی‌تواند عشق بورزد، درباره مصرف مواد و تأثیر آن بر رابطه و سلامت روانی‌تان بیشتر بدانید.

تاثیر اعتیاد بر شریک عاطفی یا همسر

ممکن است احساس کنید که وقتی سوء مصرف الکل در یک رابطه نقش دارد، همه چیز به سرعت فر می ریزد. ممکن است تغییراتی را در رفتار یا شخصیت فرد محبوب خود مشاهده کنید که باعث می شود احساس ناامیدی یا نگرانی کنید. افرادی که دارای اختلال مصرف الکل هستند، گاهی اوقات می توانند رفتارهای فردی را نشان دهند که در حالت مستی عصبانی است و مقابله با این وضعیت می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. در مورد ترک الکل یا تلاش برای ترک، ممکن است از تماشای تجربه علائم یا احساسات دردناک شریک زندگی خود احساس ناتوانی کنید. ممکن است احساس کنید که باید عادات نوشیدن آنها را بپذیرید تا از این آسیب ها جلوگیری کنید. در حالی که ماندن در کنار کسی که اعتیاد دارد یک انتخاب شخصی است، ممکن است درک بیشتر از اعمالی که شریک زندگی شما انجام می دهد، کمک کننده باشد. هنگامی که در یک رابطه پیچیده با فردی که به الکل معتاد است هستید، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید.
عدم حمایت یا عشق
فردی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند ممکن است بیان کند که از شما حمایت می کند، به شما احترام می گذارد و دوستتان دارد. با این حال، ممکن است برای آنها نشان دادن این موضوع از طریق اعمال خود چالش برانگیز باشد. این تناقض می تواند باعث شود در رابطه احساس رنجش، تلخی یا درماندگی داشته باشید.

خطر فیزیکی
الکل ممکن است بر رفتارهای خشونت آمیز در برخی افراد از جمله علیه خود یا دیگران تأثیر بگذارد. این رفتار ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که الکل اغلب منجر به افزایش احساس عصبانیت و کنترل کمتر به دلیل مسمومیت ناشی از الکل می شود.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است خشونت خانگی یا آزار را تجربه کنید، می‌توانید با خط تلفن ملی اورژانس اجتماعی با شماره 123 و یا بهزیستی شهر سکونت خود تماس بگیرید.

دشواری پایان دادن به رابطه
اگرچه ممکن است با فردی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند، در یک رابطه محبت آمیز قرار بگیرید، اما ممکن است به دلیل اثرات منفی نوشیدن الکل و میل به یک رابطه سالم، تمایل به جدایی داشته باشید. اطرافیان شما ممکن است بگویند که باید شریک زندگی تان را ترک کنید و افراد در زندگی شما ممکن است خود را از شما و همچنین شریک زندگی تان دور کنند. این انزوا ممکن است باعث شود که از طرف کسانی که دوستشان دارید احساس نادیده گرفته شدن، نامرئی شدن یا طرد شدن کنید.
مشکل در کنترل وابستگی شریک زندگی خود به الکل
اگر با یک معتاد الکلی یا کسی که با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کند رابطه دارید، ممکن است از خود بپرسید که چرا یک الکلی نمی تواند عشق بورزد. گرچه تمایل به سوء مصرف الکل ممکن است در روابط سالم تداخل داشته باشد، اما به این معنا نیست که شریک زندگی شما نسبت به شما احساس عشق نمی کند. انواع مختلفی از اعتیاد به الکل وجود دارد و برخی ممکن است منجر به این شود که افراد در انجام کارهای روزانه بدون نوشیدن الکل ناتوان باشند. برخی دیگر ممکن است در هنگام تجربه استرس عاطفی به الکل متکی باشند یا برای کمک به مدیریت شرایط دشوار به آن روی آورند. چنین وابستگی ای ممکن است به نیرویی قدرتمند در یک رابطه تبدیل شود.

رفتارهای بالقوه منفی
ممکن است احتمال رفتارهای مضر مانند دروغ گفتن، فریب دادن یا خرج کردن بیش از حد وجود داشته باشد. چنین موقعیت هایی ممکن است مشکلاتی در یک رابطه ایجاد کند که در نتیجه شریک شما مسئولیت اعمال خود را در طول مکالمات به عهده نمی گیرد. افرادی که اعتیاد را تجربه می کنند گاهی اوقات برای ادامه استفاده از این ماده ممکن است به افرادی که به آنها اهمیت می دهند دروغ بگویند یا دزدی کنند ممکن است بگویند جایی حاضر می شوند ولی غیبت کنند. آنها همچنین ممکن است قول های مربوط به ترک اعتیاد خود را زیر پا بگذارند.
یک وضعیت ناپایدار زندگی
وضعیت زندگی شما ممکن است ناپایدار شود و باعث عدم اعتماد و اضطراب شود. فردی که اعتیاد را تجربه می کند ممکن است هنگام برنامه ریزی برای انجام کاری یا رفتن به جایی قابل اعتماد نباشد. گاهی اوقات نوشیدن بیش از حد ممکن است مشکلات قانونی ایجاد کند که منجر به جریمه های سنگین و زندان می شود.
مشکل اجتماعی شدن در خانه
به عنوان شریک فرد، ممکن است از دعوت افراد به خانه خود احساس ناراحتی کنید زیرا از اینکه شریک زندگیتان در صورت وجود الکل چگونه ممکن است رفتار کند، احساس ترس یا شرم دارید. رفتارهای مرتبط با اعتیاد ممکن است تغییرات سریعی ایجاد کند به طوری که شما ندانید باید انتظار چه رفتاری را داشته باشید، که ممکن است باعث ترس یا اضطراب شما شود.


آیا مشاوره با متخصص زوج درمانی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


خودتان را به خاطر نوشیدن شریکتان سرزنش نکنید.

در نظر بگیرید که اعتیاد تقصیر شما نیست. در مواقعی، کسانی که با آن دست و پنجه نرم می کنند ممکن است وقتی استرس، فشار یا نگرانی دارند، دیگران را به خاطر نوشیدن خود سرزنش کنند. با این حال، شریک زندگی شما ممکن است نوشیدنی بنوشد، حتی اگر شما کاری به او نداشته باشید. این تقصیر شما نیست که آنها اعتیاد را تجربه می کنند. اعتیاد به عنوان یک بیماری سلامت روان در نظر گرفته می شود زیرا نحوه عملکرد مغز را تغییر می دهد. افرادی که اختلالات مصرف الکل را تجربه می کنند ممکن است در تصمیم گیری با مشکل مواجه شوند، زیرا آنها همیشه وقتی تحت تأثیر الکل هستند کنترل خود را در دست ندارند. آنها ممکن است فراموش کنند که عشق خود را نشان دهند یا در فکر کردن به چیزی غیر از الکل مشکل داشته باشند. آنها ممکن است مانند زمانی که اعتیاد نداشتند واضح فکر نکنند.

چرا یک الکلی نمی تواند عشق بورزد: تأثیر الکلیسم در روابط و نحوه دریافت کمک

جدای از اعتیاد به الکل، نمونه های زیادی از اعتیاد وجود دارد، مانند اعتیاد به دارو، اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به رابطه عاطفی یا رابطه جنسی، و موارد دیگر. متقاعد کردن عزیزتان برای دریافت کمک ممکن است چالش برانگیز باشد، اما اگر بخواهید به شریکتان کمک کنید تا راه هایی را پیدا کند، گزینه‌هایی در دسترس هستند. ممکن است نتوانید کسی را متقاعد کنید که الکل را ترک کند. با این حال، امکانات توانبخشی برای الکل و درمانگران مجرب می توانند امید و چشم انداز جدیدی را از طریق برنامه هایی که برای ارائه راهنمایی و بهبودی طراحی شده اند، ارائه دهند. این برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به کسانی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند، اجازه می‌دهند علائم خود را مدیریت کنند و زندگی عاری از اعتیاد داشته باشند. مطالعات نشان می دهد که اعتیاد قابل درمان است و بهبودی امکان پذیر است.
بسیاری از مردم اعتراف می کنند که در پذیرش اینکه مصرف الکل عزیزانشان به سطح مضری رسیده است، مشکل دارند. با این حال، در بسیاری از موارد، فردی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند، ممکن است برای اعتراف به این موضوع به مشکل بخورد. شما می توانید هر کاری که ممکن است برای نشان دادن عشق و حمایت خود انجام دهید، از بردن آنها به قرار ملاقات هایشان تا درگیر شدن در عادات سالم با آنها برای کمک به حل مشکلات. با این حال، خود اعتیاد ممکن است با رفتار شما کنترل نشود. اگر برای این کار احساس شرم یا گناه می کنید، ممکن است از صحبت کردن با یک متخصص یا فردی که به او اعتماد دارید در مورد احساسات خود بتوانید راهنمایی بگیرید. اگر رابطه با این فرد از نظر عاطفی به شما آسیب می رساند، ممکن است مجبور شوید از رابطه عقب نشینی کنید. ممکن است سعی کرده باشید تا آنجا که ممکن است به او کمک کنید و به نظر می رسد که تلاش های شما تاثیری ندارد. در این مورد، ممکن است مفید باشد که منابع حرفه ای را برای شریک زندگی خود به کار بگیرید، به طوری که مجبور نباشید این مشکل را به تنهایی به دوش بکشید.

برای نجات خود حد و مرز تعیین کنید.
حتی اگر شریک زندگی خود را دوست دارید، در نظر داشته باشید که به او بگویید که چه زمانی برخی رفتارها غیرقابل قبول هستند و چرا آنها برای شما نامناسب هستند. تعیین حد و مرز به معنای وضع قوانینی برای سلامت روانی و سلامت جسمانی شماست. در حالی که به دوست داشتن شریک زندگی خود ادامه می دهید، به او بگویید که در صورت شکستن یک مرز ممکن است لازم باشد از رابطه کنار بروید. مرزهای مربوط به اعتیاد ممکن است موارد زیر باشند:
دیدن یک زوج درمانگر با هم برای ادامه رابطه؛
عدم رضایت به رابطه جنسی در حالت مستی؛
جدا شدن از شریکتان در صورتی که به هر نحوی شما را مورد آزار جسمی یا روانی قرار دهد؛
تا زمانی که شریک زندگیتان مست نشده باشد، تماسی با او برقرار نمی کنید؛
صرف وقت با هم فقط در مکان ها و مناسبت هایی که الکل وجود ندارد.
اگر با فردی که مشکل اعتیاد به الکل دارد فرزندانی دارید، ممکن است ایجاد مرزها برای شما ضروری باشد. کاهش خطر آسیب احتمالی به کودکان ممکن است قدمی باشد که باید بردارید. اگر در مورد بحث مطمئن نیستید یا نگران هستید، نیازهای خود را اعلام کنید و فرد دیگری مثل متخصص را برای کمک به او بیاورید.
خودمراقبتی را تمرین کنید.
گاهی اوقات، مراقبت از خود ممکن است در روابط مربوط به اعتیاد از حوزه توجه خارج شود. یک فرد هوشیار ممکن است در صورت احساس ناراحتی، صدمه یا استرس به حمایت دوستان یا خانواده نیاز پیدا کند تا به او کمک کنند احساس بهتری داشته باشد. با این حال، کسی که اعتیاد به الکل را تجربه می کند ممکن است این گروه حمایتی را برای کمک در صورت نیاز ایجاد نکرده باشد و در عوض ممکن است به الکل روی بیاورد. اگر می خواهید به کسی که دوستش دارید کمک کنید، ممکن است متوجه شوید که ابتدا باید به خودتان کمک کنید. این رویکرد ممکن است به شما این امکان را بدهد که فاصله ایمن با عزیزتان را حفظ کنید، اما همچنان از او حمایت کنید زیرا از سلامتی خود مراقبت می کنید و مرزها را اعمال می کنید.
از دیگرانی که می توانند با شما ارتباط برقرار کنند، حمایت دریافت کنید.
حمایت از فردی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند ممکن است استرس زا باشد. خانواده و دوستان کسانی که معتاد هستند اغلب با پیوستن به گروه‌های پشتیبانی محلی و آنلاین، آرامش و حمایت پیدا می‌کنند. این گروه ها آگاهی هایی را به افرادی که به عزیزانشان برای بهبودی کمک می کنند، ارائه می دهند. چنین گروه هایی راهنمایی و بینش هایی در مورد چگونگی برگزیدن انتخاب های بهتر ارائه می دهند. ممکن است شریک شما نیز از آزمایش یک گروه پشتیبانی بهره مند شود. ممکن است هنگام حضور در یک گروه حمایتی و صحبت با دیگران در مورد حمایت از معشوق خود با اعتیاد به الکل عصبی باشید. اگر چنین باشد، درمان آنلاین می تواند یک مکانیسم حمایتی موثر باشد.
ثابت شده است که درمان آنلاین اضطراب و افسردگی جایگزین موثری برای درمان حضوری است. با داشتن یک درمانگر مجرب از طریق پلتفرمی مانند پلتفرم هوشمند هوکات، می توانید از طرف فردی با تجربه در درمان کسانی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، حمایت دریافت کنید. اگر امیدوارید با همسرتان در درمان شرکت کنید، پلتفرم هایی مانند پلتفرم هوشمند هوکات می تواند زوج درمانی را برای رفع نگرانی های مختلف ارائه دهد.


آیا مشاوره با متخصص زوج درمانی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


سخن پایانی

اعتیاد می تواند گاهی اوقات احساس انزوا، ترس و پایان ناپذیر بودن ایجاد کند. هم فرد سالم و هم عزیزشان که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند ممکن است این نوع احساسات را تجربه کنند. اگر این شرایط شبیه شما به نظر می رسد، می توانید در نظر داشته باشید که با یک متخصص حرفه ای تماس بگیرید تا بینش متخصص در مورد اینکه اعتیاد چگونه می تواند بر روابط شما تأثیر بگذارد به دست آورید. اگر آمادگی شروع جلسات را دارید تیم متخصصان هوکات از هرجای دنیا که هستید آماده کمک و حمایت به شما از طریق تماس تلفنی یا تصویری هستند. برای شروع کافیست اینجا کلیک کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن