آیا زمان آن رسیده است که از کسی که دوستش دارید جدا شوید؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی تخصصی توسط جولی دادسون، به روز شده در 14 سپتامبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
روابط عاشقانه اغلب پیچیده هستند و معمولاً هنگام تصمیم گیری در مورد ماندن یا ترک آن، عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. فراز و نشیب ها در هر رابطه ای با شخص دیگری طبیعی است و زمانی که عاشق هستید تعیین اینکه چه زمانی سرازیری ها نشان دهنده مسئله بزرگتری است که دیگر نمی توانید آن را بپذیرید، می تواند دشوار باشد. اگر می‌خواهید بفهمید که آیا دور شدن از کسی که دوستش دارید بهترین گزینه است، ممکن است نکات زیر برایتان مفید باشد.

اطلاعات حاصل از تحقیقات

تحقیقاتی برای تعیین شایع‌ترین دلایلی که افراد تصمیم می‌گیرند در روابط عاشقانه بمانند یا از آن جدا شوند، انجام شده است. طبق یک مطالعه در سال 2018، پنج دلیل اصلی برای ماندن در رابطه عبارتند از:
صمیمیت عاطفی
سرمایه گذاری عاطفی
خدمت به خانواده
شخصیت شریک عاطفی
لذت بردن
پنج دلیل اصلی ترک عبارتند از:
شخصیت شریک عاطفی
از بین رفتن اعتماد
عقب نشینی کردن شریک عاطفی
دلیل بیرونی
فاصله گرفتن فیزیکی
با این حال، محققان همچنین خاطرنشان می‌کنند که تصمیم‌گیری مهمی مانند این به ندرت دقیق است، اینکه «افراد تغییرات ظریفی را در تعهد خود تجربه می‌کنند که در طول زمان ایجاد می‌شود» و در نهایت باعث می‌شود آنها به یک جهت یا جهت دیگر حرکت کنند. به عنوان مثال، پنج دلیل اصلی برای ماندن، همه می‌توانند در رابطه یک فرد وجود داشته باشند، اما آن‌ها همچنان عقیده داشته باشند که یک بار از بین رفتن اعتماد وزن بیشتری از همه آنها داشته باشد. همچنین ممکن است فکر کنید که این فهرست‌ها با دلایل شما مطابقت ندارند. به عبارت دیگر، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا از رابطه عاشقانه دور شوید یا نه، اغلب مستلزم بررسی پیچیده و چالش برانگیز موقعیت است.

نشانه هایی که نشان می دهد ممکن است زمان جدایی شما فرا رسیده باشد.

اگر مشغله فکری شما این است که به یک رابطه پایان دهید یا در آن بمانید، معمولاً دلیل خاصی وجود دارد. برخی از عناصر یک رابطه که باعث می شود ما تمایل به پایان دادن به آن داشته باشیم، برخی می توانند بهبود یابند یا آنقدر جدی نباشند که بر خوبی های رابطه سنگینی کنند. با این حال، برخی دیگر ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی باشند که بعید به نظر می رسد بر آن غلبه کنیم، که ممکن است نشان دهد که زمان آن فرا رسیده است که رابطه را ترک کنیم. برخی از این موارد عبارتند از:
رابطه شما به عنوان یک زوج ناسالم است.
همه سزاوار احساس امنیت و احترام در یک رابطه عاشقانه هستند. اگر این کار را نکنید، ممکن است زمان جدایی فرا رسیده باشد. برخی از نشانه‌هایی که رابطه شما ناسالم است می‌تواند شامل خصومت، انزوا، دغل کاری یا تلاش یک نفر برای دنبال کردن یا کنترل دیگری باشد. احساس ترس از شریک زندگی خود و واکنش های او یا داشتن رابطه ای که با بالا و پایین های مکرر و شدید مشخص می شود نیز می تواند نشانه مشکل باشد. تجربه سوء استفاده از هر نوع فیزیکی، عاطفی، جنسی یا غیره نیز نشانه واضحی است که پویایی رابطه شما ناسالم است.

اگر شما یا شخصی که می شناسید به هر شکلی مورد سوء استفاده قرار می گیرد، می توانید برای پشتیبانی، مشاوره و کمک فوری با خط تلفن ملی اورژانس اجتماعی با شماره 123 تماس بگیرید.

هر دوی شما اهداف متفاوت و فردی دارید.
اگر افراد درگیر اهداف زندگی ناسازگاری داشته باشند، ممکن است حتی سالم‌ترین روابط نیز پایان یابد. به عنوان مثال، اگر یک نفر بخواهد روزی بچه دار شود و شریک زندگی او تمایلی نداشته باشد، بعید است که داستان این زوج با «خوشبختی» به پایان برسد. دیگر ناسازگاری‌های بالقوه مشکل‌ساز می‌تواند شامل تمایل به زندگی در مکان‌های مختلف، تمایل به ازدواج یا عدم ازدواج، تفاوت‌های مذهبی قابل توجه، ترجیحات متفاوت در مورد تک همسری و غیره باشد. این به این معنی نیست که رابطه شما عاشقانه نیست، اما ممکن است به این معنی باشد که شما دیدگاه های بلندمدت متفاوتی دارید.
چیزی اساسی در رابطه متناقض است.
ممکن است در هر زمینه‌ای با کسی که دوستش دارید هماهنگ نباشید، بنابراین غیرعادی نیست که بدانید برخی چیزهای کوچک در رابطه شما با شریک زندگی‌تان در برخی موقعیت ها وجود ندارد. رابطه شما همچنین ممکن است در طول زمان رشد کند و این عناصر گم شده را بیشتر احساس کنید. اگر فقط برای مدت کوتاهی است با هم هستید یا عاشق شده اید، ممکن است نیاز باشد به این رابطه زمان بیشتری بدهید. گفته می شود، اگر یک عنصر اساسی و مهم از رابطه شما گم شده باشد و بعید به نظر برسد که تغییر کند، می تواند نشانه ای باشد که زمان آن فرا رسیده است که رابطه را به اتمام برسانید. به عنوان مثال، اگر کسی را دوست دارید اما بر سر اصول اخلاقی و ارزش‌ها اختلاف نظر دارید، این چیزها احتمالاً تغییر نمی‌کنند و ممکن است «عهدشکن» باشند. تشخیص اینکه عشق چه زمانی جنبه‌های اساسی را که باعث دوام یک رابطه می‌شود از دست می‌دهد دشوار است و در زیر به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چه زمانی ممکن است ماندن در یک رابطه به دلیل عشق سالم نباشد.

دلایل ناسالم برای ادامه رابطه



آیا مشاوره با متخصص زوج درمانی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


هر رابطه ای متفاوت است و فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا دلیل خاصی برای ماندن یا ترک رابطه برای موقعیت شما لازم است یا خیر. با این حال، چند دلیل بالقوه ناسالم وجود دارد که ممکن است شما را ترغیب کند که بخواهید بمانید، زمانی که بهتر است رابطه را ترک کنید. به عنوان مثال، اگر در رابطه ناراضی هستید اما از تنها ماندن می ترسید یا از ترک کردن شریک خود احساس گناه می کنید، ممکن است برای شما یا شریک زندگی تان عادلانه نباشد که بمانید. احتمالاً شرکای بالقوه دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند برای هر یک از شما مناسب‌تر باشند و گذراندن مدتی به تنهایی نیز ممکن است برای یادگیری بیشتر درباره خود و آنچه می‌خواهید مفید باشد. کنار هم ماندن صرفاً به این دلیل که می‌ترسید شریک زندگی‌تان قلبش شکسته شود، مثال دیگری از یک دلیل بالقوه ناسالم برای ماندن است. در حالی که اکثر تصمیمات در یک شراکت باید متقابل باشد، تصمیم برای جدایی الزامی به این کار ندارد. به طور کلی، هر فردی حق دارد بهترین کار را برای خود انجام دهد، حتی اگر در نهایت منجر به شکستن قلب دیگری شود.
سایر عوامل برای در نظر گرفتن
همانطور که گزینه های خود را می سنجید، ممکن است بخواهید برخی از واقعیت های روابط را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، یادآوری این نکته می تواند مفید باشد که تقریباً همه روابط در طول زمان تغییر می کنند و تکامل می یابند. احساس انرژی در قلب شما و شیفتگی بسیاری از افراد در آغاز یک رابطه عاشقانه جدید به مرور زمان محو می شود و به یک پیوند راحت تر و محبت آمیز تبدیل می شود، که لزوماً نشانه ای از یک مشکل نیست. به خودتان یادآوری کنید که معمولاً انتظار یافتن کسی که از هر نظر برای شما مناسب باشد یا اصلاً عالی باشد، معمولاً واقع بینانه نیست. انسان‌ها موجوداتی فوق‌العاده پیچیده و ناقص هستند، به این معنی که قرار گرفتن در هر نوع رابطه عاشقانه معمولاً مستلزم پذیرفتن معایب و تفاوت‌های شخص دیگری است، همانطور که آنها معایب ما را می‌پذیرند.

علاوه بر این، در صورت ناراضی بودن یا از دست دادن ایمان به رابطه خود، دور شدن از عشق تنها گزینه شما نیست. در حالی که ممکن است شما یک نتیجه دراماتیک را در یک فیلم دیده باشید، در زندگی واقعی استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید در صورت تمایل به تلاش برای تقویت ارتباط خود به طوری که بتوانید در این رابطه باقی بمانید، در نظر بگیرید. چند مثال با پشتوانه تحقیق عبارتند از:
زبان عشق همسرتان را یاد بگیرید. اگر شما و شریک زندگی تان زبان عشق یکدیگر را نمی دانید یا روش هایی که هر کدام از شما برای دریافت عشق ترجیح می دهید متفاوت است؛ یادگیری آنها می تواند مفید باشد. یک مطالعه در سال 2022 گزارش می دهد که “افرادی که محبت خود را به روشی که شریک زندگی خود ترجیح می دهند ابراز کنند، نسبت به افرادی که کمتر قادر به برآوردن نیازهای شریک زندگی خود بودند، از روابط خود و از نظر جنسی رضایت بیشتری داشتند.”
رابطه متعادل تری ایجاد کنید. مانند یک آهنگ بدون گروه کر، یک رابطه نامتعادل می تواند به مرور زمان منجر به ناهماهنگی و نارضایتی شود. همانطور که یک مطالعه نشان می دهد، “شادترین زوج ها آنهایی بودند که هر دو طرف احساس قدرت شخصی بالایی داشتند.” اطمینان از اینکه هر دوی شما در تصمیم‌گیری‌ها حق حرف زدن و ارائه نظر یکسانی دارید و احساس اطمینان می‌کنید که نیازهای شما شنیده می‌شود و مورد احترام قرار می‌گیرد، می‌تواند کلیدی برای جلوگیری از تمایل طرف مقابل به ترک رابطه باشد.
از کسالت بپرهیزید. پس از مدتی که با یک فرد بودید، غیرعادی نیست که به روتین های زندگیتان بپردازید. طبق یک مطالعه در مورد این موضوع، برای برخی از افراد، این اتفاق در نهایت به کسالت تبدیل می شوند که می تواند نزدیکی و سپس رضایت از رابطه را در طول زمان تضعیف کند. این نشان می‌دهد که «بی‌حوصلگی فعلی رابطه مثبتی با کاهش رضایت در ۹ سال آینده دارد»، بنابراین تلاش منظم برای تجربه چیزهای جدید با شریک زندگی‌تان می‌تواند به شما کمک کند از دور شدن از یکدیگر جلوگیری کنید.
احساس صمیمیت عاطفی را پرورش دهید یا تجدید کنید. احساس نزدیکی عاطفی به شریک زندگی تان می تواند یکی از مهم ترین عوامل در سلامت رابطه شما باشد. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که «دست نیافتن به عاطفه» به احتمال زیاد باعث پایان دادن به یک رابطه زن و مرد می‌شود، حتی بیشتر از «عدم دسترسی جنسی». اگر احساس می‌کنید به جای اینکه جدا شوید، باهم غریبه شده اید وقت گذاشتن برای ارزیابی جنبه‌های عاطفی رابطه‌تان و تصمیم‌گیری برای کار بر روی آن جنبه‌ها، می‌تواند به شما کمک کند تا رابطه‌تان را دوباره احیا کنید.

کمک از یک درمانگر

تشخیص اینکه آیا می خواهید در رابطه فعلی خود بمانید یا آن را ترک کنید می تواند به تنهایی کاری دشوار باشد و یافتن حمایت از یک عضو خانواده یا فردی حرفه ای ممکن است مفید باشد. به همین دلیل است که برخی از افراد برای حمایت و راهنمایی به یک درمانگر مراجعه می کنند. وظیفه آنها ایجاد فضایی امن و بدون قضاوت است که بتوانید احساسات خود را بیان و پردازش کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا دید عینی تری از رابطه خود و عادات و رفتارهای شریک زندگی تان داشته باشید تا بتوانید وضعیت را به وضوح ببینید و آگاهانه انتخاب کنید. به‌علاوه، اگر تأثیرات آسیب‌های گذشته یا نشانه‌های یک اختلال روان، یافتن رضایت در رابطه یا تصمیم‌گیری در مورد رابطه‌تان را برای شما دشوارتر می‌کند، می‌توانند به شما در رسیدگی به این موارد کمک کنند.
برخی از افراد ملاقات حضوری با یک درمانگر را ترسناک می دانند، در حالی که برخی دیگر به دلیل مشغله های زیاد یا عدم دسترسی به وسایل حمل و نقل، برای حضور در قرار ملاقات ها مشکل دارند. در مواردی مانند این، درمان آنلاین می تواند جایگزین مناسبی باشد. با یک پلتفرم درمانی مجازی مانند پلتفرم هوشمند هوکات، می‌توانید با یک درمانگر مجرب ملاقات داشته باشید که می‌تواند از طریق تماس تلفنی یا تماس ویدیویی از راحتی خانه یا هر جایی که به اینترنت متصل هستید باشد. تحقیقات نشان می دهد که درمان مجازی و حضوری ممکن است “به یک اندازه موثر” باشد، به این معنی که شما معمولاً می توانید بهترین نوع درمان را برای خود انتخاب کنید. اگر برای شروع جلسات خود آمادگی دارید متخصصان ما آماده ارائه جلسات به شما از هرکجای دنیا که هستید، هستند. برای شروع کافیست اینجا کلیک کنید.


آیا مشاوره با متخصص زوج درمانی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


سخن پایانی

تصمیم گیری در مورد اینکه آیا زمان دور شدن از عشق فرا رسیده است یا خیر می تواند دشوار باشد، زیرا معمولاً شامل عوامل زیاد و تعدادی از احساسات پیچیده است. نکاتی که در بالا مورد بحث قرار گرفت ممکن است به شما کمک کند تا موقعیت خود را از زوایای مختلف بررسی کنید تا بتوانید برای تصمیم گیری مجهزتر باشید. صحبت با یک درمانگر واجد شرایط نیز ممکن است مفید باشد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن