من معتاد عشق هستم: آیا این یک وابستگی متقابل است؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی پزشکی توسط آوریل جاستیس، به روز شده در 27 سپتامبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
وابستگی می تواند یک رابطه را تیره کند و به طور بالقوه منجر به وابستگی متقابل شود. افرادی که با وابستگی در روابط دست و پنجه نرم می کنند ممکن است در تعیین مرزها و بیان نیازها و خواسته های خود دچار مشکل شوند. یک رابطه وابسته عموماً شامل دو نفر است، «کمک‌کننده» و «خواهان کمک‌» که عمیقاً در هم تنیده هستند. کمک کننده ممکن است برای برآورده کردن ارزش و تقویت حس اعتماد به خود به خواهان کمک تلاش کند، در حالی که فرد خواهان کمک ممکن است برای رسیدگی به تمام نیازهای خود به کمک کننده تکیه کند. می‌توان روابط سالم‌تری را تجربه کرد و به تنهایی شاد بود، و یک درمانگر آنلاین می‌تواند به شما کمک کند تا از وابستگی متقابل رها شوید.

وابستگی متقابل چیست؟

وابستگی متقابل اصطلاحی است که معمولاً در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) استفاده نمی‌شود، زیرا به عنوان یک تشخیص پزشکی در نظر گرفته نمی‌شود. با این حال، این اصطلاحی است که اغلب در حوزه روانشناسی استفاده می شود. وابستگی متقابل اغلب تعریف گسترده ای دارد. به بیان عامیانه، بهترین راه برای توصیف آن ممکن است نوعی رابطه باشد که در آن دو نفر در هم تنیده شده اند و احساس ارزش و هویت خود یک فرد مستقیماً با شخص دیگر مرتبط است. شخص اول ممکن است در مورد زندگی خود در خارج از رابطه احساس گناه کند و ممکن است به انتخاب خود فقط برای خوشبختی طرف مقابل به رابطه ادامه دهد. وابستگی مشترک می تواند بین دوستان، خانواده، شرکای عاشقانه یا در هر نوع رابطه رخ دهد. این مقاله بر روی شرکای عاشقانه در روابط وابسته تمرکز دارد.

چرا وابستگی متقابل ممکن است سالم نباشد؟

وابستگی مشترک ممکن است سالم به نظر برسد، اما معمولاً اینطور نیست. دلیل اینکه وابستگی متقابل می تواند مضر باشد ممکن است این باشد که اغلب به افراد اجازه نمی دهد خودشان به دنبال خوشبختی باشند. وقتی به هم وابسته هستید، ممکن است بخواهید فرد مقابل به شما اعتبار دهد و شما را خوشحال کند، و این ممکن است منجر به ناامیدی شود. این می تواند سالم تر باشد که به طور مستقل به دنبال چیزهایی باشید که شما را خوشحال می کند و سپس شریکی داشته باشید که به زندگی شما شادی می بخشد. انواع مختلف افراد ممکن است تمایل داشته باشند به سمت روابط وابسته به هم گرایش پیدا کنند. در اینجا برخی از انواع شخصیت و نقش های رایج در این نوع رابطه آورده شده است:
یاری رسان (کمک کننده)
افرادی که «یاری رسان» هستند یا دوست دارند به دیگران کمک کنند، ممکن است در روابط وابستگی متقابل قرار بگیرند زیرا ممکن است در این رابطه ها احساس ارزشمندی کنند. کمک به فرد دیگری می تواند جستجوی آنها برای ارزشمندی را برآورده کند. در حالی که کمک به دیگران می تواند عالی باشد، یک رابطه سالم معمولاً نمی تواند تنها بر اساس آن ایجاد شود. شاید مهم باشد که در درون خود به دنبال اعتماد به نفس و عزت نفس باشید. مردم گاهی اوقات به روابط وابستگی کشیده می شوند زیرا از اینکه مورد نیاز هستند احساس رضایت می گیرند. این به طور کلی در مورد نقش “کمک کننده” در یک رابطه وابسته صادق است.
یاری شونده (کمک شونده)
در روابط وابسته، اغلب هم یک کمک کننده و هم فردی وجود دارد که به آنها کمک می شود. شخص «کمک‌شونده» معمولاً نیازهای زیادی دارد و ممکن است به دنبال رفع آنها یا گرفتن نوازش باشد. به جای اینکه به دنبال اصلاح خود باشند یا از طریق درمان یا دارو به بهبود سلامت روان بپردازند، ممکن است برای رفع مشکلات خود به شریک زندگی خود تکیه کنند. این ممکن است سالم نباشد زیرا آن شخص شریک زندگی او است، نه درمانگر یا روانپزشک. فردی که می‌خواهد از طریق یک رابطه وابسته به او کمک شود، اغلب ناامید می‌شود، زیرا معمولاً حالشان خوب نیست یا به جایی که می‌خواهند نمی‌رسند. فرد در این نقش به طور کلی باید به دنبال ثبات و کمک باشد تا اینکه انتظار داشته باشد هر آنچه را که می خواهد و نیاز دارد از شریک زندگی خود دریافت کند.

آیا خوب است که دوست داشته باشیم که دوست داشته شویم؟

به طور کلی، علاقه به دوست داشتنی بودن اشکالی ندارد. شما شایسته این هستید که در رابطه ای باشید که شریک زندگی شما عمیقاً شما را دوست داشته باشد. با این حال، شما نیازی به درگیر شدن در یک موقعیت وابسته ندارید. رابطه وابسته اغلب عشق واقعی نیست. در یک رابطه عاشقانه، هر دو نفر به طور معمول به خودشان و همدیگر اهمیت می دهند و خودشان و دیگران را دوست دارند. این می تواند مهم باشد که عشق را تعریف کنیم تا بتوانیم بهتر بفهمیم که چگونه از وابستگی به هم اجتناب کنیم و به جای آن بر همبستگی یا استقلال تکیه کنیم.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


عشق و وابستگی متقابل چیست؟

عشق را می توان به عنوان یک احساس شدید و عاطفی تعریف کرد که در آن شما نسبت به شخص دیگری احساس محبت دارید. وقتی کسی را دوست دارید، ممکن است عمیقاً به او، احساسات و اتفاقاتی که در زندگی او می افتد اهمیت دهید. ممکن است بخواهید آنها را در رسیدن به اهداف خود ببینید. وابستگی متقابل می تواند یک رفتار آموخته شده باشد که ممکن است هم بر شخص و هم بر دیگران تأثیر منفی بگذارد. افراد وابسته ممکن است برای تایید رفتار خود به افراد دیگر تکیه کنند. آنها ممکن است از رویارویی اجتناب کنند زیرا نمی خواهند رابطه را ترک کنند و اگر شریکشان تصمیم بگیرد به جای آنها از خود مراقبت کند، ممکن است احساس کنند که رها شده اند. ممکن است یک فرد وابسته که یک ” یاری رسان” است، برای کمک به شخص دیگر سوق داده شود و ممکن است خود را در این فرآیند قربانی کند. اغلب یک خط باریک بین وابستگی به هم و روابط سوء وجود دارد. گاهی اوقات، روابط وابسته به هم می توانند سمی یا سوء استفاده کننده باشد. برای مثال، این اتفاق می تواند در روابطی رخ دهد که شامل یک فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد و یک مراقب است، اما راه های زیادی وجود دارد که روابط وابسته می تواند رخ دهد.

اگر شما یا کسی که دوستش دارید درگیر یک رابطه توهین آمیز است، لطفاً فوراً با تماس با خط تلفن ملی اورژانس اجتماعی به شماره 123 برای کمک تماس بگیرید.

وابستگی مشترک و استفاده از مواد
افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد ممکن است در صداقت مشکل داشته باشند. کسانی که در یک رابطه وابسته با فردی که دارای اختلال مصرف مواد هستند، ممکن است متوجه شوند که شریک زندگی آنها عمیقاً روی این رابطه سرمایه گذاری کرده است و برای حفظ آن هر کاری انجام می دهد؛ از جمله دروغ گفتن. این بدان معنا نیست که همه افرادی که با اختلالات مصرف مواد زندگی می کنند، صادق نیستند، اما این رفتار ممکن است در روابط وابسته رایج باشد.
وابستگی پس از سوء استفاده در دوران کودکی
اگر در کودکی مورد غفلت قرار گرفته اید، ممکن است به دنبال تأیید دیگران باشید زیرا ممکن است در جوانی این تأیید را دریافت نکرده باشید. رفتار تأیید جویانه می تواند نشانه ای از وابستگی متقابل باشد. مهم است که تشخیص دهید چه زمانی درگیر رفتار وابسته هستید و یاد بگیرید که چگونه با آن کنار بیایید. اگر در درک وابستگی متقابل و دلیل وجود آن مشکل دارید، می توانید با یک درمانگر آنلاین صحبت کنید.

آیا شما در یک رابطه وابسته هستید؟

اکنون که ممکن است وابستگی متقابل را کمی بهتر درک کرده باشید، بیایید به این سوال پاسخ دهیم: «از کجا می‌دانید که در یک رابطه وابسته هستید؟» در اینجا چند چیز وجود دارد که باید از خود بپرسید:

  1. آیا برای داشتن احساس خوبی در مورد خودم به شریک زندگیم متکی هستم؟
    اگر پاسخ «بله» است، ممکن است به هم وابسته باشید. اگر در یافتن چیزهای خوب در مورد خود مشکل دارید و برای اعتبار و اعتماد به دیگران متکی هستید، این می تواند نشانه دیگری از وابستگی باشد.
  2. آیا می توانم از خودم مراقبت کنم یا به دلیل ترس از دست دادن آنها به شریک زندگی خود برای انجام کارها متکی هستم؟
    یکی از چالش های عمیق وابستگی به هم می تواند ترس از دست دادن طرف مقابل باشد. این می تواند نگران کننده باشد زیرا می توانید آنقدر با شریک زندگی خود در ارتباط باشید که اگر او را از دست بدهید، ممکن است احساس کنید خودتان را از دست خواهید داد. از خود بپرسید: “آیا من می توانم به تنهایی کار کنم یا برای انجام این کار به شریک زندگیم نیاز دارم؟” به خاطر داشته باشید که این سوال به طور کلی به نیاز عاطفی مربوط می شود، نه مراقبت یا حمایت مالی. یادآوری این نکته می تواند مفید باشد که شما یک انسان منحصر به فرد و قدرتمند هستید که برای شاد بودن نیازی به وابستگی به شخص دیگری ندارید. شما می توانید از روابط با دیگران لذت ببرید، اما زمانی که ابتدا خودتان را دوست داشته باشید، وجود آنها اغلب احساس رضایت بیشتری خواهند داشت.
  3. آیا می توانم زندگی بدون شریک زندگی ام را تصور کنم؟
    با وابستگی متقابل، اغلب ترس عمیقی وجود دارد که نتوانید بدون شریک زندگی خود زندگی کنید. واقعیت این است که ما به عنوان انسان می توانیم خودمان را حفظ کنیم و بدون روابط بین فردی خاص در زندگی خود عمل کنیم. از دست دادن کسی که دوستش دارید می تواند دردناک باشد، اما بدون او احتمالاً از دست نمی روید. مردم به طور کلی اینجا هستند تا زندگی ما را غنی کنند، نه اینکه آن را حفظ کنند.

یاد بگیرید که خودتان خوب باشید.

یادگیری لذت بردن از تنهایی می تواند مهم باشد. در زندگی، همه ما ممکن است روابط را دوست داشته باشیم، اما اغلب این تصور اشتباه است که برای شاد بودن باید با کسی باشیم. به یاد داشته باشید که مهمترین چیزها می تواند این باشد که روی خودتان کار کنید، ثبات را به دست آورید یا حفظ کنید و خودتان را دوست داشته باشید. این لزوماً به این معنی نیست که شما باید همه چیز خود را دوست داشته باشید. همه ما ممکن است چیزهایی داشته باشیم که باید روی آنها کار کنیم، اما مهم است که بدانیم آنچه برای بهبود نیاز است دارید.
یک مکان عالی برای شروع یادگیری دوست داشتن خود، درمان است. تحقیقات نشان می دهد که درمان آنلاین می تواند به اندازه درمان سنتی چهره به چهره موثر باشد. وقتی صحبت از زوج‌ها می‌شود، یک مطالعه نشان داد که درمان آنلاین تصویری به طور کلی به بسیاری از زوج‌ها اجازه می‌دهد تا با استفاده از فناوری، احساس کنترل و راحتی بیشتری داشته باشند. اگر به حمایت از یک درمانگر علاقه دارید، پیوستن به یک پلتفرم درمانی آنلاین را در نظر بگیرید. یک درمانگر مجرب می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های شخصی سازی شده برای افزایش عزت نفس و بهبود خودآگاهی خود را به روش هایی که می توانید در زندگی عاشقانه خود اعمال کنید، ایجاد کنید. به‌علاوه، می‌توانید در زمان‌بندی متناسب با برنامه‌تان از هر مکانی با اتصال اینترنت در جلسات شرکت کنید. اگر تمایل به شروع جلسات دارید تیم متخصصان هوکات از هر کجای دنیا که باشید آماده کمک و حمایت از شما هستند. برای شروع کافیست اینجا کلیک کنید.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


سخن پایانی

معتاد بودن به عشق ممکن است منجر به الگوهای وابستگی در روابط شما شود. در یک رابطه وابسته، یک فرد معمولاً به‌عنوان «یاری رسان» عمل می‌کند که تمام نیازهای شخص دیگر را برآورده می‌کند. «کمک‌کننده» ممکن است به فرد «خواهان کمک» تکیه کند تا احساس کند ارزش دارد و حس خوب خود را حفظ می‌کند. با این حال، درهم تنیدگی با شریک زندگی خود از این طریق می تواند ناسالم باشد. درمان آنلاین می‌تواند مکانی عالی برای حل مشکلات روابط شما و یادگیری مقابله با چالش‌های احساسی باشد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن