چرا احساس می کنم باید همیشه فعال و مولد باشم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی تخصصی توسط پیج هنری، به روز شده در 14 نوامبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
بسیاری از مردم با برنامه‌های سخت، ضرب‌الاجل‌های فشرده و بارهای کاری سنگین زندگی می‌کنند. ایجاد تعادل بین کار، خانواده و دوستان گاهی اوقات ممکن است برای همه سخت باشد، اما برخی افراد بیشتر از دیگران این وزن را احساس می کنند. برای برخی، وظایف متعادل آرامش بخش آنها می تواند با انگیزه بسیار قوی برای مولد بودن درهم آمیخته شود. انگیزه آنها گاهی اوقات می تواند همه جانبه باشد و تقسیم بندی و تعیین مرزهای محکم بین کار و بقیه زندگی آنها را دشوار می کند. گاهی اوقات از این پدیده به عنوان بهره وری سمی یاد می شود. اگرچه ممکن است به نظر برسد که سطح بالایی از تعهد مطلوب است، اما اغلب می‌تواند بر سلامت روانی و جسمی فرد تأثیر منفی بگذارد.

چه زمانی بهره وری سمی می شود؟

مولد بودن معمولا چیز بدی در نظر گرفته نمی شود. بسیاری از مردم با مشکلات مرتبط با مولد و خلاق بودن آشنا هستند. برای برخی، جست‌وجوی انگیزه می‌تواند چالش مهمی باشد زیرا بر موانع بهره‌وری غلبه می‌کنند. این افراد ممکن است ایده بهره وری سمی را مسخره کنند، اما شواهد نشان می دهد که تلاش برای تولید بیش از حد می تواند اثرات منفی قابل توجهی داشته باشد. این تحقیق نشان می دهد که بهره وری باید در یک تعادل وجود داشته باشد. در حالی که لیست کارها و قرارهای تقویم گاهی اوقات ممکن است پایان ناپذیر به نظر برسند، مهم است که یک فرد بتواند مرزهای مربوط به وظایف روزانه خود را تقسیم بندی کرده و تعیین کند. اختصاص زمان بیش از حد به کار یا سایر فعالیت‌های «مولد» می‌تواند مضر باشد، همانطور که کم کار کردن نیز می‌تواند مضر باشد. اگر چنین است، چگونه یک فرد می تواند تفاوت بین سطح بالای بهره وری سالم و بهره وری سمی را تشخیص دهد؟
اول، ذکر این نکته مهم است که هیچ تعریف رسمی از بهره وری سمی وجود ندارد. این یک کلیدواژه رایج است که عموماً به کسانی اشاره دارد که آنقدر تعهد بالایی به بهره وری دارند که بر آسایش آنها تأثیر می گذارد. در زیر چند نشانه وجود دارد که ممکن است نشان دهد بهره وری شما سمی شده است:
شما اغلب اهمیت استراحت کردن را به نفع انجام وظایف سازنده نادیده می گیرید.
برای شما چالش برانگیز است که لیست کارهای خود را نادیده بگیرید، حتی زمانی که انجام این کار مفید باشد.
شما اغلب برای اولویت دادن به فعالیت های تفریحی، گذراندن وقت با دوستان یا با خانواده احساس «اتلاف وقت» و احساس گناه می کنید.
وقتی در حال حاضر درگیر یک کار سازنده نیستید، اغلب احساس گناه می کنید.
هنگام فکر کردن به فرصت های از دست رفته یا “تنبل” بودن، اضطراب مفرط را احساس می کنید.
به طور کلی، اگر احساس می کنید که شغل، خانواده و فعالیت های اجتماعی شما اولویت های مهمی هستند، احتمالاً بهره وری شما سمی نیست. با این حال، حتی اگر توانستید تعادلی پیدا کنید، در مورد عواقب احتمالی کار بیش از حد محتاط باشید.

بهره وری سمی و کمال گرایی

در حالی که تحقیقات کمی برای بررسی مستقیم بهره وری سمی وجود دارد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ارتباط نزدیکی با کمال گرایی دارد. کمال گرایی به معنای سخت کوشی یا فشار آوردن به خود برای رسیدن به هدف نیست. مانند بهره وری سمی، کمال گرایی زمانی به یک نگرانی تبدیل می شود که تلاش برای یک نتیجه عالی به قیمت سایر جنبه های زندگی شما تمام شود.
درمانگران تمایل دارند بین “تعالی” و کمال گرایی تمایز قائل شوند. دنبال کردن تعالی معمولاً رفتار سالمی است زیرا به این معنی است که مرزهای شما برای آسایشتان رعایت می شود، در حالی که کمال گرایی مستلزم یک پیگیری وسواس گونه به بهای سلامت روانی و جسمی است. یک کمال گرا معمولاً استانداردهای غیرواقعی دارد و به طور اجباری در جهت اهداف خود کار می کند و ارزش آنها را بر اساس آنچه می تواند تولید کند و به دست آورد می سنجد. تمایل به کار اجباری احتمالاً یک ویژگی اصلی تعیین کننده کمال گرایی و بهره وری سمی است. در روانشناسی، اجبار رفتاری است که فرد برای اجتناب از احساس اضطراب یا پریشانی انجام می دهد. برای یک کمال گرا، مفهوم “به اندازه کافی خوب” احتمالاً احساسات منفی ناخوشایندی ایجاد می کند. به همین ترتیب، اجتناب از کار یا کم کردن از فهرست کارها احتمالاً احساسات مشابهی را برای کسانی که بهره وری سمی را تجربه می کنند ایجاد می کند، حتی اگر فرد مقدار معقولی از کار را طبق استانداردهای دیگران انجام داده باشد.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


در دام فشار: هزینه بهره وری سمی

یک مطالعه اخیر نشان داد که کمال گرایی در کشورهای غربی به سرعت در حال افزایش است. بهره وری سمی ممکن است با نرخ مشابهی در حال افزایش باشد که شاید منعکس کننده افزایش “فرهنگ فشار” در سال های اخیر باشد. این غیرمعمول نیست که افراد نشان کمال گرایی یا بهره وری را با افتخار به تن کنند. افراد ممکن است کار مضرر برای آسایش خود را نشانه موفقیت یا دستاورد بدانند. در حالی که برخی ممکن است کار بیش از حد را نشانه یک فرد موفق و با انگیزه بدانند، واقعیت به طور قابل توجهی متفاوت است. یک نظرسنجی در سال 2022 توسط Deloitte Insights و Workplace Intelligence روی بیش از 2000 کارمند، تعداد قابل توجهی از کارمندان را شناسایی کرد که از بهره وری بیش از حد ناراضی هستند. برخی از نتایج قابل توجه این نظرسنجی عبارتند از:
70 درصد از مدیران سطح C که مورد بررسی قرار گرفتند در نظر دارند شغل خود را به نفع شغلی ترک کنند که از تعادل بین کار و زندگی و رفاه برخوردار است.
بیش از 40 درصد از کارمندان خود را خسته یا فرسوده می دانند.
نزدیک به یک سوم کارمندان سطح اجرایی گزارش کردند که به دلیل کار احساس تنهایی یا جدایی از دیگران می کنند.
بیش از 50 درصد از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، نگرانی های سلامت روان و خستگی را تجربه می کنند.
در تمام سطوح، بسیاری از کارکنان بر این باورند که تلاش می کنند تا آسایش خود را بر تعهدات کاری اولویت دهند.
در حالی که بهره‌وری سمی مطمئناً می‌تواند جنبه‌های منفی داشته باشد، اما اثرات مثبتی هم دارد. افزایش ساعات کار اغلب به معنای افزایش درآمد است و در برخی از محیط های شغلی ممکن است به معنای ترفیع و افزایش حقوق باشد. مانند بسیاری از چیزها، لذت بردن از مزایای فرهنگ فشار و در عین حال اجتناب از تأثیرات منفی احتمالاً به ایجاد تعادل بین کار و سایر اولویت ها منجر می شود. یک مطالعه نشان داد که کارگران با 50 ساعت کار در هفته مزایایی را تجربه می کنند، اما زمانی که بیش از 55 ساعت در هفته کار می کنند، بهره وری به شدت کاهش می یابد.

بهره وری و شادی

شواهد نشان می دهد که مجبور کردن خود به ادامه کار مطمئناً می تواند بهره وری را افزایش دهد، اما فراتر از محدودیت های خود می تواند منجر به کاهش بهره وری شود. علاوه بر این، کار بیش از حد با پیامدهای متعددی برای سلامت روانی و جسمی همراه است. تحقیقات در مورد انگیزه کارکنان ارتباط بالقوه دیگری بین آسایش و شادی را نشان می دهد. شواهد نشان می دهد که شادی بهره وری را افزایش می دهد، در حالی که استرس و اضطراب آن را کاهش می دهد. این امکان وجود دارد که کار فراتر از محدودیت‌های شما به طور قابل‌توجهی مزایای مرتبط با ساعات طولانی‌تر کار کردن را کاهش دهد. بهره وری سمی ممکن است ارتباطی با کاهش کیفیت کار یا افزایش دفعات تجدید نظر یا اصلاح داشته باشد. تحقیقات تجربی قبلاً کاهش شدید بهره‌وری را زمانی که بیشتر افراد کار خود را از 50 ساعت کاری در هفته فراتر می‌برند شناسایی کرده‌اند و ممکن است کمبود رضایت از زندگی، شادی و آسایش کلی بخشی از علت آن باشد.

چگونه فشار مولد بودن و بهره وری را کمتر کنیم؟

اگر مدام احساس می‌کنید که باید سازنده باشید، احتمالاً احساس می‌کنید که چاره ای ندارید و باید از آن پیروی کنید. با این حال، بهره‌وری سمی لزوماً زندگی شما را کنترل نمی کند و استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش بارهای ناشی از تلاش مداوم برای بهره‌وری از آنها استفاده کنید.

مرزهای قوی تعیین کنید. چه با کارفرما، چه با همکار یا خودتان حد و مرز تعیین کنید، زمانی که سعی می کنید بهره وری کمتری داشته باشید، تعیین مرزهای قوی ضروری است. سعی کنید روز کاری خود را در یک زمان معقول به پایان برسانید، تماس با افراد یا چیزهایی را که شما را به کارتان مرتبط می کند محدود کنید و مطمئن شوید که زمانی را برای کارهای “غیرمولد” در نظر گرفته اید.
اهداف صحیح تعیین کنید. اهدافی هوشمندانه، مشخص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، مرتبط و محدود به زمان تعیین کنید. اهداف به شما امکان می دهد آنها را در صورت نیاز ارزیابی کرده و مجدداً برنامه ریزی کنید و جلوگیری از اهدافی که فهرست کارهای شما را فراتر از محدودیت های شما گسترش می دهند، آسان تر می کند.
هیچ کاری نکردن را در اولویت قرار دهید. اجتناب از بهره وری سمی احتمالاً به معنای پذیرش عدم بهره وری عمدی است. اگر در یک چرخه بهره وری سمی هستید، زمانی را برای هیچ کاری نکردن در اولویت قرار دهید. ممکن است در ابتدا ناخوشایند یا چالش برانگیز باشد، اما یادگیری غیرمولد بودن بخش مهمی از مدیریت بهره وری است.
به “باید”های خود توجه کنید. “باید” شکلی از تحریف شناختی است که در آن فرد به طور جدی بر آنچه باید انجام می‌داد تمرکز می‌کند تا کاری که انجام داده است. زمانی را برای تمرکز بر روی اهدافی که به آن‌ها دست یافته‌اید و کارهایی که انجام داده‌اید در فهرست کارهایتان اختصاص دهید، نه اینکه به طور جدی روی آنچه «باید» انجام دهید، تمرکز کنید.
به احساسات زیربنایی بپردازید. چندین عامل شخصی، از جمله ترس از شکست، سندرم خیانت، عزت نفس پایین و سایر عوامل ممکن است باعث بهره وری سمی شوند. برای ارزیابی عواملی که ممکن است در بهره وری سمی شما نقش داشته باشند، زمان بگذارید.

آیا درمان آنلاین می تواند کمک کند؟

یک درمانگر آنلاین ممکن است راه مناسبی را برای کمک به درک و مدیریت انگیزه بی وقفه شما برای بهره وری ارائه دهد. ملاقات آنلاین با یک درمانگر، برخی از موانع درمان را از بین می برد، مانند رفت و آمد به مطب یا محدود شدن فقط به درمانگران نزدیکتان. درمان آنلاین به ویژه برای کسانی که در منطقه ای با کمبود متخصصان بهداشت روان مواجه هستند مفید است. درمانگران آنلاین از همان روش های مبتنی بر شواهد مانند درمانگران سنتی استفاده می کنند، مانند درمان شناختی رفتاری. آنها می توانند به شما در درک بهتر احساس بهره وری سمی، شناسایی علل زمینه ای و ارائه راه حل هایی برای کمک به شما در ایجاد تعادل بین اولویت ها کمک کنند. اگرچه خدمات درمانی از راه دور ارائه می شود، شواهد نشان می دهد که درمان آنلاین به اندازه درمان حضوری موثر است.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


سخن پایانی

نیاز شدید به بهره وری می تواند به طور جدی بر سلامت ذهنی و جسمی تأثیر بگذارد. اجبار به بهره وری مداوم می تواند بهره وری کلی و کیفیت کار را کاهش دهد. بهره وری سمی ممکن است ناشی از انگیزه کمال گرایی، اعتماد به نفس پایین یا عوامل دیگر باشد. مبارزه با بهره وری سمی ممکن است، اما نیازمند تلاش آگاهانه است. تعیین مرزهای قوی، اهداف معقول و اولویت دادن به عدم بهره وری، همگی اولین قدم های خوب هستند. برای کسانی که بهره وری بیش از حد و کنار گذاشتن آن را چالش برانگیز می دانند، یک درمانگر می تواند به رفع علل زمینه ای و یافتن راه حل کمک کند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن