آیا ارتباطی بین وسواس و افسردگی وجود دارد؟

بررسی تخصصی توسط ملیسا گوارناچیا، به روز شده در 19 دسامبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات

هشدار محتوا: لطفاً توجه داشته باشید، مقاله زیر ممکن است به موضوعات مربوط به تروما اشاره کند که شامل خودکشی می شود که می تواند باعث تحریک خواننده شود. اگر شما یا کسی که دوستش دارید افکار خودکشی دارید، با خط اورژانس اجتماعی با شماره 123 و یا بهزیستی شهر سکونت خود تماس بگیرید. پشتیبانی 7 روز هفته و 24 ساعته در دسترس است.

یکی از عوارض تشخیص گذاری سلامت روان این است که اغلب می تواند منجر به سایر اختلالات سلامت روان مانند افسردگی شود. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که ارتباط قوی بین اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) و افسردگی وجود دارد. در این شرایط، برای دستیابی به بهترین نتایج، ممکن است مهم باشد که هر دو اختلال سلامت روان با هم درمان شوند. در زیر، علائم OCD و افسردگی، علائم هر دو بیماری و درمان‌های مؤثر را بررسی خواهیم کرد.

وسواس (OCD) چیست؟

به گفته مؤسسه ملی سلامت روان، اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) «اختلال شایع، مزمن و طولانی‌مدت است که در آن فرد افکار (وسواس‌ها) و رفتارهای (اجباری) غیرقابل کنترل و تکرار شونده و اصرار به تکرار مکرر آنها دارد.” OCD می تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان تشخیص داده شود. می تواند در زندگی روزمره از جمله مدرسه یا محل کار تداخل ایجاد کند. همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در روابط شخصی و حرفه ای شود. وسواس های رایج ممکن است شامل مواردی مانند تمایل به داشتن همه چیز در نظم کامل، ترس از آلودگی یا داشتن افکار ناخواسته باشد. افرادی که با OCD زندگی می کنند ممکن است افکار آسیب رساندن به خود یا افکار تهاجمی در مورد افراد دیگر داشته باشند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود را تجربه می کنید، فوراً برای کمک بخواهید. اورژانس اجتماعی با شماره 123 و بهزیستی شهر سکونت شما قابل دسترسی است و 7 روز هفته و 24 ساعته در دسترس است.

رفتارهای اجباری معمولاً تکراری هستند. یک فرد مبتلا به OCD ممکن است احساس کند که باید رفتار خاصی انجام دهد، مانند بررسی مجدد قفل بودن درها، شستن مکرر دست‌ها، نگه داشتن چیزها در یک نظم خاص یا شمارش اجباری. در حالی که این غیرمعمول نیست که افراد برخی از این علائم را به میزان کمتری تجربه کنند، افراد مبتلا به OCD تمایل دارند تا حدی آنها را تجربه کنند که در زندگی اختلال ایجاد کند. آنها اغلب در کنترل وسواس ها و یا اجبارهای خود مشکل دارند و احساس می کنند که باید به انجام برخی رفتارها ادامه دهند. اگر این کار را نکنند، اضطرابی را تجربه می کنند که تا زمانی که آن رفتار را انجام ندهند، ادامه می یابد. اکثر افراد مبتلا به OCD متوجه می شوند که رفتارهای آنها مفید نیست. آنها لزوماً نمی خواهند آنها را انجام دهند، اما احساس می کنند نمی توانند متوقف شوند زیرا اضطرابی که تجربه می کنند بیش از حد احساس می شود.

عوامل خطر
محققان نتوانسته اند دلایل دقیق OCD را شناسایی کنند. با این حال، آنها برخی از عوامل خطر را شناسایی کرده اند. اولین مورد ژنتیک است. اعتقاد بر این است که اگر یکی از بستگان درجه یک مبتلا به OCD تشخیص داده شده است، احتمال ابتلای شما به آن نیز ممکن است بیشتر باشد. تحقیقاتی برای کشف اینکه آیا ارتباطی بین OCD و اختلالات رشد مغز وجود دارد انجام می شود. برخی از مطالعات به یک ارتباط اشاره کرده اند، اما در حال حاضر ارتباط قطعی ایجاد نکرده اند. در نهایت، ممکن است ارتباطی بین OCD و ترومای دوران کودکی، و همچنین اختلالات عصبی خودایمنی کودکان مرتبط با عفونت‌های استرپتوکوک (PANDAS) وجود داشته باشد.

گزینه های درمان
چندین درمان برای OCD در دسترس است. بسیاری از افراد از ترکیب دارو و روان درمانی بهره می برند. با این حال، برخی از بیماران OCD فقط از یک نوع درمان یا روش استفاده می کنند. تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض محرک و جلوگیری از پاسخ برای درمان OCD مفید است. این روش بر قرار گرفتن تدریجی در معرض افکار، تصاویر یا موقعیت‌هایی تمرکز می‌کند که فرد آن‌ها را ناراحت‌کننده می‌بیند، که طی آن فرد تحت هدایت درمانگر از انجام رفتارهای اجباری خودداری می‌کند. با گذشت زمان، یک فرد ممکن است به محرک های ناراحت کننده عادت کند و بیاموزد که می تواند احساس ناراحتی را بدون درگیر شدن در رفتار اجباری تحمل کند. بسیاری از افراد هنگام مراجعه به درمان از علائم خود تسکین می یابند. با این حال، برخی همچنان برخی از علائم OCD را تجربه می کنند.

افسردگی چیست؟

انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد که شاید اکثر مردم با آن آشنا باشند افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی اساسی. افسرده بودن بیشتر از غمگین بودن یا احساس ناراحتی است. فردی که با افسردگی زندگی می کند می تواند علائم منظمی را تجربه کند که عملکرد او را در فعالیت های روزانه دشوار می کند. علائم باید حداقل به مدت دو هفته وجود داشته باشد تا فرد تشخیص داده شود. بدون درمان، افسردگی ممکن است به خودی خود بهبود نیابد و ماه ها یا حتی سال ها ادامه یابد. به همین دلیل است که برای افرادی که علائم افسردگی را تجربه می کنند، می تواند بسیار مهم باشد که به دنبال درمان باشند. در بسیاری از موارد، این اختلال به شدت قابل درمان است و انواع مختلفی از درمان در دسترس است.
در طول یک دوره افسردگی اساسی، فرد ممکن است علائم زیر را تجربه کند:
احساس ناراحتی، تحریک پذیری و/یا عصبانیت
احساس غم و اندوه شدید
احساس بی ارزشی و ناامیدی
تغییرات در اشتها
تغییر در عادات خواب
میل به تنهایی
مشکل در تمرکز
انرژی کم، خستگی و انگیزه کم
علائم فیزیکی مانند مشکلات گوارشی، سردرد و کمردرد

عوامل خطر
عوامل خطر افسردگی شامل داشتن سابقه خانوادگی افسردگی و تجربه وقایع آسیب زا در زندگی و غیره است. سطوح بالای استرس و اضطراب نیز می تواند منجر به افسردگی شود. همچنین در صورت داشتن سایر اختلالات روانی یا عاطفی (مانند اختلالات اضطرابی) ممکن است فرد در معرض خطر بیشتری برای تشخیص افسردگی باشد.
درمان ها
افسردگی اغلب قابل درمان است و انواع مختلفی از درمان از جمله روان درمانی، دارو وجود دارد. درمان مناسب برای شما ممکن است به علائم و شدت آنها بستگی داشته باشد.
داروهایی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، می‌توانند در کمک به افراد در مدیریت علائم افسردگی مؤثر باشند. با این حال، گاهی اوقات لازم است روانپزشک چند گزینه را امتحان کند تا دارو یا دوز مناسبی را پیدا کنند که برای شما مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که انواع مختلفی از درمان می تواند برای افسردگی موثر باشد. اینها ممکن است شامل درمان شناختی-رفتاری، رفتار درمانی دیالکتیکی و درمان بین فردی باشد. برخی از درمانگران بر رسیدن به علت اصلی افسردگی تمرکز می کنند. آنها ممکن است به آسیب های گذشته یا موقعیت های منفی در زندگی یک فرد نگاه کنند. برخی دیگر ممکن است کمتر بر روی علت تمرکز کنند و بیشتر بر مهارت هایی که می توان برای مدیریت علائم افسردگی ایجاد کرد، تمرکز کنند. اگر فردی افسردگی شدیدی را تجربه می‌کند که با روان‌درمانی یا دارو بهبود نمی‌یابد، ممکن است روش‌های درمانی دیگری مانند درمان‌های تحریک مغز در نظر گرفته شود. اینها شامل درمان الکتروشوک، تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال و تحریک عصب واگ است.

ارتباط وسواس و افسردگی

بنیاد بین المللی OCD تخمین می زند که نیمی از بیماران مبتلا به OCD افسردگی را نیز تجربه می کنند. مدیریت چالش‌ها و اضطراب‌های روزانه که می‌تواند با OCD همراه باشد، دشوار است. محققان دریافته‌اند که افراد اغلب مدتی پس از ظهور علائم OCD شروع به تجربه افسردگی می‌کنند. به دلیل این جدول زمانی، آنها معتقدند که افسردگی با OCD مرتبط است. با این حال، برخی تئوری‌ها نیز وجود دارند که نشان می‌دهند مواد شیمیایی موجود در مغز در هنگام ابتلا به OCD ممکن است او را مستعد ابتلا به افسردگی نیز کند. محققان بر این باورند که ارتباطی وجود دارد، اما تنها به این دلیل که یک فرد مبتلا به OCD تشخیص داده می شود به این معنی نیست که او به طور خودکار افسردگی نیز خواهد داشت. زمانی که همپوشانی وجود دارد، بیشتر با افکار منفی و کنترل کننده همراه است.

اهمیت ارتباط OCD- افسردگی
داشتن دو چالش سلامت روان می تواند درمان را پیچیده کند. برخی از اشکال درمانی که برای یک شرایط مؤثرتر هستند، ممکن است وضعیت فردی را که شرایط دیگری را تجربه می کند، تغییر دهند. در مورد این اختلالات همراه باهم، داروی خط اول برای هر دو بیماری یک SSRI است. با این حال، افسردگی ممکن است فرد را از باور به روند درمانی که باید برای OCD دنبال کند، منصرف کند. روانپزشکان و درمانگران ممکن است مجبور باشند نحوه درمان هر دو بیماری و علائم آنها را به دقت متعادل کنند، به گونه ای که به فرد امکان می دهد در هر دو زمینه پیشرفت کند.

یافتن یک درمانگر برای OCD و افسردگی

اگر علائم OCD، افسردگی یا هر دو را تجربه می کنید، یک درمانگر ممکن است بتواند به شما کمک کند. بهترین نوع درمان برای شما ممکن است به علائم شما بستگی داشته باشد.
یکی از محبوب‌ترین روش‌های درمانی برای درمان افسردگی، درمان شناختی رفتاری (CBT) است که به بیماران آموزش می‌دهد چگونه افکار و رفتارهای مشکل‌ساز خود را اصلاح کنند. تحقیقات نتایج امیدوارکننده‌ای را برای درمان افسردگی و OCD با استفاده از درمان مواجهه و پیشگیری از پاسخ (EX/RP)، اغلب همراه با دارو ارائه می‌دهد. درمان EX/RP نوعی از CBT است که برای درمان OCD طراحی شده است. با درمان EX/RP، افراد مبتلا به OCD معمولا در معرض محرک هایی قرار می گیرند که باعث رفتار اجباری OCD آنها می شود. این مواجهه معمولاً از شدت کم شروع می شود و معمولاً به فرد مبتلا به OCD روش هایی برای مقاومت در برابر پاسخ اجباری معمول خود آموزش داده می شود. با گذشت زمان، مغز معمولاً شروع به کاهش تهدید محرک می کند و اضطراب کمتری را تجربه می کند. اغلب، این می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند، زیرا ممکن است افسردگی فرد از استرس ناشی از وسواس و رفتار اجباری ناشی شود.
تجربه افسردگی اغلب می تواند بلند شدن از رختخواب را دشوار کند، چه رسد به اینکه از در خارج شوید و به سمت مطب یک درمانگر بروید. اگر این را تجربه کردید، می توانید سعی کنید درمان آنلاین را امتحان کنید، که به شما امکان می دهد از راحتی خانه یا محل کار خود از طریق تماس صوتی و یا تصویری با یک مشاور آنلاین ارتباط برقرار کنید. تحقیقات نشان داده است که درمان آنلاین برای چندین اختلال روانی از جمله افسردگی، اضطراب و OCD موثر است. همچنین، پلتفرم هوشمند هوکات درمانگران مجربی در این زمینه ها دارد، بنابراین می‌توانید با درمانگری که تجربه درمان افسردگی و OCD را دارد، ارتباط برقرار کنید.

تحقیقات نشان می دهد که بین OCD و افسردگی ارتباط وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که فردی که یک اختلال را تجربه می کند لزوماً باید دیگری را نیز داشته باشد. با این حال، اگر علائم OCD، افسردگی یا هر دو را تجربه می کنید، لازم نیست به تنهایی با آن روبرو شوید. شما ممکن است از صحبت با یک درمانگر دارای صلاحیت، چه به صورت حضوری یا آنلاین بهره مند شوید. با پلتفرم هوشمند هوکات، می توانید یک درمانگر آنلاین مجرب را انتخاب کنید که در زمینه درمان OCD و افسردگی آموزش دیده است. اولین قدم را برای دریافت کمک بردارید و همین امروز با پلتفرم هوشمند هوکات تماس بگیرید.

اگر با افکار مزاحم مرتبط با وسواس فکری – عملی چالش هایی را تجربه می کنید، بدانید که مجبور نیستید به تنهایی با آنها روبرو شوید. علاوه بر استفاده از استراتژی های فوق، ممکن است صحبت با یک مشاور دارای صلاحیت، چه به صورت حضوری و چه آنلاین، برای شما مفید باشد. با پلتفرم هوشند هوکات، می‌توانید با یک درمانگر که تجربه کمک به افراد مبتلا به وسواس فکری – عملی را دارد، هماهنگ شوید و معمولاً می‌توانید ظرف 48 ساعت شروع کنید. اولین گام را برای یافتن تسکین وسواس فکری – عملی بردارید و همین امروز با هوکات تماس بگیرید.