حمایت از دختران نوجوانی که در حال گذر از چالش ها هستند: توصیه هایی برای والدین

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی تخصصی توسط جاستیس آوریل، به روز شده در 17 ژانویه 2024، توسط تیم تحریریه هوکات
گذر از مشکلات دوران دبیرستان، هورمون ها و افزایش سطح استقلال در سال های نوجوانی برای دختران نوجوان می تواند دشوار باشد. در عین حال، برای والدین کار کردن با دختران نوجوانی که در حال گذراندن مسیر رشد این دوران هستند، می‌تواند به همان اندازه دشوار باشد. هنگامی که به نحوه ارتباط با دختران نوجوان فکر می کنید، مهم است که آرام بمانید، زمانی را صرف درک اینکه فرزندتان چه شرایطی را می گذراند کنید و در زندگی دخترتان فعال بمانید.
در حالی که ممکن است احساس کنید دختر نوجوان شما عمداً شما را عقب رانده است یا شما احساس می کنید “نوجوانتان از شما متنفر است”، مهم است که وضعیت را از منظر دیگری بررسی کنید و نظرات خود را کنار بگذارید. این می تواند به شما و دختر نوجوانتان کمک کند تا با ایجاد اطمینان و اعتماد بین شما دو نفر با هم همکاری کنید و به شما کمک کند از پیام های مختلط که ممکن است رفتار بد و انتخاب های نادرست را تشویق کند، اجتناب کنید. تایید این کلیشه که دختران نوجوان گوشه گیر، سخت گیر و پر از اضطراب هستند، شما را به هم نزدیک نمی کند. در عوض، ممکن است منجر به ایجاد شکاف بین شما دو نفر شود و بر ارزش شخصی شما تأثیر منفی بگذارد. گزینه هایی مانند درمان آنلاین برای نزدیک‌تر کردن شما و درک بهتر یکدیگر و ایجاد شادی روزانه در دسترس هستند.

بلوغ و رشد نوجوانی

اگرچه ممکن است در ابتدا بهترین توصیه به نظر نرسد، ولی گاهی اوقات باید در نظر داشته باشید که نگرش دختران نوجوان ممکن است هیچ ربطی به کاری که شما انجام داده اید نداشته باشد. با شروع بلوغ، یک دختر نوجوان تغییرات زیادی را در رشد فیزیکی بدن و ذهن خود تجربه می کند. در دوران بلوغ، رشد سریع فیزیکی و بلوغ قسمتی از مغز که مسئول کنترل تکانه است، ممکن است برای اکثر نوجوانان با چالش‌های مختلفی همراه باشد. برای دختران نوجوانی که دوران بلوغ را پشت سر می گذارند، این مرحله تغییرات هورمونی، رشد نامطلوب، بالغ شدن جسمی، نوسانات خلقی و حتی مشکلات اجتماعی را به همراه دارد که می تواند بر نگرش آنها در خانه تأثیر بگذارد.
در دوران نوجوانی، بسیاری از نوجوانان با چالش های جسمی و مسائل مربوط به عزت نفس مواجه می شوند که می تواند بر روحیه و سلامت روان آنها تأثیر بگذارد. در حالی که برای دختران نوجوان صحیح نیست که ناراحتی خود را در یک مهمانی ساده و بی ربط برطرف کنند، اما این موارد می تواند لحظاتی قابل آموزش برای خانواده شما باشد. نوسانات خلقی ممکن است نشان دهنده این باشد که شما باید زمانی را صرف بحث در مورد راه های مناسب برای مقابله و تنظیم احساسات دشوار کنید. به عنوان بزرگسالان، ما یاد می گیریم که چگونه به مبارزات درونی خود پاسخ دهیم و قابلیت های درونی خود را نسبت به الگوهای اطراف خود مدیریت کنیم. برقراری ارتباط با کیفیت و یک سیاست درهای باز برای صحبت در مورد احساسات در اوایل زندگی کودک مهم است. این به آنها آسایش و اعتماد می‌دهد، زیرا آنها بزرگتر می‌شوند و با احساسات بیشتری نسبت به آنچه که احتمالاً می‌دانند، مواجه می‌شوند. اگر متوجه رفتار دشوار دختر نوجوان خود شدید، مانند تحریک پذیری و استرس بیشتر، ارزیابی احساسات آنها و گوش دادن فعالانه به مشکلات آنها بسیار مهم است.

چگونه نافرمانی می تواند با سلامت روان مرتبط باشد؟

به عنوان بخش عمده ای از سیستم پشتیبانی نوجوان، برای شما به عنوان والدین مهم است که نسبت به تغییرات شخصیتی خاص نگران باشید و علاقه نشان دهید. وقتی دختر نوجوان شما شروع به افزایش منفی نگری، برخورد یا سرکشی می کند، این افکار کلیشه ای وجود دارد که والدین مشکلات را به بهانه مشکلات رشدی از سر باز می کنند و نادیده می گیرند. اغلب، والدین فکر می کنند “نوجوانشنان در نهایت از آن مرحله عبور و رشد خواهد کرد.” دختر نوجوان شما به احتمال زیاد شما را برای داشتن مسئولیت به چالش نمی کشد. اگر فکر می‌کنید ممکن است دختر نوجوان شما نگرانی‌های مربوط به سلامت روانی مانند افسردگی، مشکلات مربوط به تصویر بدن یا اختلالات خوردن را تجربه کند، بهتر است برای او به دنبال کمک و حمایت حرفه ای باشید.
زیر سوال بردن دنیا
در دوران کودکی، اکثر افراد زمانی دارند که به نظر می رسد همه چیز را زیر سوال می برند. سوال “چرا” اغلب در این دوران بی پاسخ می ماند. دختران نوجوان اکنون ممکن است موج دوم این وضعیت و اوج علاقه را داشته باشند که در مغز نوجوانان در حال رشدشان کمی بیشتر از دوران کودکی اطلاعات پس زمینه و حس شگفتی تازه ای از جهان دارند. این مرحله ممکن است به اشتباه نوعی سرپیچی توسط والدین برداشت شود. ممکن است بسیاری از والدین فکر کنند که دختران نوجوانشان باید تا الان مرحله پرسشگری را پشت سر گذاشته باشند و در عوض، باید روی چیزی که در مقابلشان است تمرکز کنند. با درک اینکه دختر نوجوان در حال تغییر ذهنیت است از سوء تفاهم جلوگیری کنید. سعی کنید حسی که در دوران نوجوانی داشتید را به خاطر بیاورید. شما احتمالاً مرحله مشابهی را پشت سر گذاشته اید.

به دنبال پاسخ
اغلب، کودک شما به دنبال پاسخ است، و اگر قوانین یا قضاوت شما را زیر سوال می برد، به این معنی نیست که او به دنبال پاسخ شما نیست. آنها ممکن است به روشی که شما درک می کنید ارتباط برقرار نکنند. چند لحظه به فکر کردن در مورد سال های دبیرستان خود بپردازید: مدیریت چندین کلاس، توسعه مهارت های اجتماعی، مبارزه با تغییرات بدنی ناخوشایند و غیره. دختر نوجوان بودن همیشه آسان نیست و معمولاً به یادگیری زیادی نیاز دارد.
جست‌وجوی پاسخ بخشی از این است که دختر شما مسیر خود را پیدا کرده و احساس مستقلی از خود ایجاد می‌کند. برای بسیاری از دختران نوجوان، بخشی از این سفر برای تبدیل شدن به یک فرد کاملاً بالغ شامل تغییر گروه های دوستان و جستجوی مکان مناسب است. گاهی اوقات، این می تواند شامل آزمایش فعالیت جنسی، سبک لباس پوشیدن یا ابراز وجود باشد که می تواند برای درک یا مدیریت والدین دشوار باشد. به همین دلیل است که برای والدین مهم است که ریسک پذیری مثبت را به فرزندان خود القا کنند که ممکن است به بهبود سلامت روان نوجوانان کمک کند. به عنوان والدین، تشویق به ریسک‌های سالم و صحبت درباره موضوعات دشوار با دختران نوجوانشان می‌تواند بسیار مهم باشد. به این ترتیب، آنها به جای اطلاعات بالقوه نادرستی که در رسانه های اجتماعی پیدا کرده اند، به حقایق آگاه می شوند. استرس و اضطرابی که دختر نوجوان شما تجربه می کند با انگیزه جدید به زیر سوال بردن آنچه در اطرافشان است تشدید می شود، اغلب به این دلیل که در نهایت متوجه شوند استقلال به چه معناست. توجه به زمانی که سوال پرسیدن های آنها به حالت تهاجمی تبدیل می شود یا با رفتارهای نامناسب همراه می شود مهم است؛ افزایش شرایط نامناسب سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب نوجوانان می تواند منجر به این شود که دفاع آنها در بالاترین حد خود قرار گیرد.


آیا مشاوره با متخصص کودک و نوجوان می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


نکاتی برای ارتباط با دختران نوجوان

ایجاد مهارت های ارتباطی با کیفیت در خانواده در سنین پایین نه تنها برای آرامش ذهنی شما بلکه برای سلامت روان نوجوان شما نیز مفید است. دانستن اینکه آنها می توانند آشکارا در مورد نگرانی ها یا سوالاتشان با شما صحبت کنند، حتی در مورد چیزهای کوچکی که برای آنها مهم است، نه تنها می تواند به آنها کمک کند تا عزت نفس خود را کسب کنند، بلکه به کاهش احتمال پنهان کردن احساساتشان کمک می کند.
بررسی سوگیری ها
بررسی سوگیری های خود به عنوان یک والدین قبل از نتیجه گیری منفی در مورد رفتار نوجوانتان مهم است. فرض کنید فکر می‌کنید دختر نوجوانتان سرکش‌تر، ریسک‌پذیرتر، آزاردهنده‌تر یا منفی‌تر می‌شود. در این صورت، مهم است که مکالمه ای با آنها داشته باشید و نگرانی و ناراحتی خود را بیان کنید، به جای اینکه فکر کنید در نهایت با همین رفتارهای منفی رشد خواهند کرد. نشان دادن نگرانی هایتان به نوجوانان نمی تواند دست بالا را به آنها را در خانواده دهد. بلکه به آن‌ها نشان می‌دهد که چگونه با احترام مسائل را مطرح کنند و بدون اینکه مجبور باشند مسائل را به تنهایی مدیریت کنند. اگر دخترتان احساسات منفی دیگران را هم تجربه کند، ارتباط محترمانه می تواند برای دخترتان مهارتی کلیدی باشد.
بررسی تاثیرات اجتماعی
دختران نوجوان و دوستانشان اغلب در رسانه های اجتماعی غوطه ور می شوند و مردم محتوای آنها را تگ می کنند، لایک می کنند و نظر می دهند. یک نظرسنجی توسط Common Sense Media گزارش داد که میانگین استفاده روزانه از صفحات مجازی برای نوجوانان 13 تا 18 ساله هشت ساعت و 39 دقیقه در روز است که بخش بزرگی از ساعات بیداری آنهاست. ممکن است لحظات مثبتی در پشت رسانه های اجتماعی وجود داشته باشد، اما به همین ترتیب، زمانی که نوجوانان تصاویری را مشاهده می کنند و پست می کنند، می تواند اثرات منفی داشته باشد. یک مثال منفی این است که رسانه ها ممکن است باعث شوند که یک دختر نوجوان و دوستانش به خودآگاهی منفی و مشکلات مربوط به تصویر بدنی دچار شوند که گاهی ممکن است منجر به اختلالات خوردن شود. علاوه بر این، نگرانی دیگر این است که نوجوانان ممکن است با خطرات ناشی از تعامل آنلاین با غریبه ها مواجه شوند. استفاده از اقدامات کنترل کننده مناسب توسط والدین ممکن است با محدود کردن قرار گرفتن در معرض محتوای خاص به کاهش برخی خطرات کمک کند. همچنین می توانید پیشنهاد کنید که کاری فعال را باهم انجام دهید یا به شما در ماجراجویی‌های خارج از منزل بپیوندند تا زمان نمایش آن‌ها را محدود کنید.
لیزا دامور یک روانشناس بالینی است که در روابط با دختران نوجوان تخصص دارد و رسانه های اجتماعی یا آنچه رسانه های حسی در نظر گرفته می شوند را به چالش می کشد. دامور می‌گوید: «شما می‌خواهید دخترتان به یک استفاده کننده منتقد رسانه تبدیل شود، بنابراین از آنچه [آنها] تماشا می‌کنند برای کمک به [آنها] استفاده کنید تا آن مهارت‌ها را بسازند. کنار کاناپه آنها بچرخید یا روی لپ‌تاپ آنها خم شوید و بگویید: «من پایه ی همه سرگرمی‌های بی‌ معنا و بی خیال هستم، اما می‌دانی که من طرفدار برنامه‌هایی نیستم که زنان را به دلیل سکسی و احمق بودن تحسین می‌کنند.» شاید دخترتان به شما چشم غره برود؛ اما به هر حال این کار را انجام دهید. دختران می توانند همزمان گوش کنند و چشم غره بروند.” گام های کوچک مانند این می تواند برای دختران نوجوان تفاوت ایجاد کند.

چگونه راهنمایی و کمک پیدا کنیم؟

صرف نظر از اینکه چقدر فکر می‌کنید برای سال‌های نوجوانی فرزندتان آماده هستید، هیچ‌کس یک استراتژی عالی برای فرزندپروری ندارد که بدون مشکل پیش رود. حتی اگر از نظر ذهنی آماده شده باشید، برنامه‌ای تهیه کرده باشید و منابع خود را بررسی کرده باشید، این احتمال وجود دارد که به یک موقعیت غیر قابل انتظار پرتاب شوید. اینجاست که یک متخصص بهداشت روان می تواند راهنمایی های مورد نیاز شما و دختران نوجوانتان را ارائه دهد. کمک حرفه ای می تواند به والدین، فرزندان، دختران و خانواده کمک کند. برای مثال، در درمان، می‌توانید استراتژی‌هایی برای گذراندن زمان بیشتر با خانواده، بهبود روابط، والدگری با احترام متقابل، گوش دادن فعال و کنترل زبان بدن خود ایجاد کنید. تمرین ارتباط باز با کمک یک درمانگر می تواند به والدین و نوجوانان کمک کند تا در موضوعات پیچیده از جمله رفتار جنسی و رضایت متقابل کار کنند. برای والدین مهم است که با آرامش و بدون فراتر رفتن از مرزها، بدون تلاش برای ایجاد قوانین غیرعملی، استفاده نکردن از تاکتیک‌های ترساندن، عدم تلاش برای کنترل اوضاع در همه حال یا تحت فشار قرار ندادن نظرات خود، راه را پیش ببرند.


آیا مشاوره با متخصص کودک و نوجوان می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


درمان آنلاین

از طریق حمایت آنلاین سلامت روان مانند پلتفرم هوشمند هوکات، می‌توانید درمانگری را پیدا کنید که مطابق با نیازها و انتظارات خانواده‌تان باشد. فرقی نمی‌کند شما و دختر نوجوانتان با برقراری ارتباط، صریح و واضح بودن یا سایر موانع دست و پنجه نرم کنید، مشورت با یک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا تصورات و سوء تفاهم‌های رایج را مشخص کنید. بسیاری از خانواده‌ها ممکن است از درمان آنلاین به دلیل برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر و توانایی شرکت در قرار ملاقات‌های داخل خانه استقبال کنند. خانواده‌هایی با والدین مطلقه که در اقامتگاه‌های مختلف زندگی می‌کنند، می توانند بهتر از زمانی که مجبور به رفت و آمد به دفتر یک روانشناس باشند، در جلسات درمانی همزمان شرکت کنند. برنامه ریزی انعطاف پذیر برای خانواده هایی با والدین مطلقه که در مناطق زمانی جداگانه زندگی می کنند باارزش است. درمان آنلاین برای والدینی که دختران نوجوانی دارند که به دلیل خلق و خوی یا رفتار خود باعث ایجاد چالش در خانواده می شوند مفید است. یک برنامه مداخله آنلاین در بهبود انعطاف پذیری روانشناختی، کنترل هیجان، خلق و خو و مهارت های مقابله ای والدین موفق بود.
درمان روان پویشی آنلاین همچنین برای کمک به نوجوانانی که علائم افسردگی را تجربه می‌کنند، که ممکن است باعث شود دختر شما به شدت عصبانی شود، کناره‌گیری کند یا خلق و خوی خود را تغییر دهد، مؤثر بوده است. در یک مطالعه، محققان از درمان روان پویشی آنلاین (iPDT) برای بررسی تأثیر آن بر علائم افسردگی شرکت‌کنندگان نوجوان استفاده کردند. یافته ها نشان داد که درمان روان پویشی آنلاین سلامت روان نوجوانان را بهبود می بخشد و در کاهش علائم افسردگی در نوجوانان موثر است.

سخن پایانی

معمولاً والدین رفتارهای ناراحت کننده دختر نوجوان خود را به دلیل هورمون ها، قاعدگی یا سایر عوامل مرتبط با جنسیت سرزنش می کنند، اما حقیقت این است که انجام این کار می تواند آنها را از درک آنچه که دخترشان واقعاً تجربه می کند باز دارد. «سخت» دانستن خلق و خوی فرزند می‌تواند این پیام را ارسال کند که نگرش‌ها و رفتارهای او را ثابت می‌بینید، و بیشتر بر دخترتان تأثیر می‌گذارد تا عصیان کند یا نگرانی‌هایش را به کسانی که صلاحیت کمتری برای کمک به او دارند، بیان کند. اگر احساس ناراحتی می‌کنید، می‌توانید از پلتفرم هوشمند هوکات برای راه‌هایی برای مدیریت احساسات و بهبود مهارت‌های فرزندپروری خود کمک بگیرید. ممکن است دختر نوجوان شما هوکات را منبع ارزشمندی بداند که در آن می‌تواند به یک متخصص دلسوز اعتماد کند، که احساسات آنها را بهتر درک کند و در یادگیری و تمرین ابزارهای جدید برای برقراری ارتباط و تصمیم‌گیری احساس قدرت کند. همچنین می توانید در جلسات خانواده درمانی شرکت کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن