آیا افسردگی می تواند باعث سردرد شود؟

بررسی تخصصی توسط پیج هنری، به روز شده در 19 اکتبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات

هشدار محتوا: لطفاً توجه داشته باشید، مقاله زیر ممکن است به موضوعات مربوط به تروما اشاره کند که شامل خودکشی می شود که می تواند باعث تحریک خواننده شود. اگر شما یا کسی که دوستش دارید افکار خودکشی دارید، با خط اورژانس اجتماعی 123 و یا بهزیستی شهر سکونت خود تماس بگیرید. پشتیبانی 7 روز هفته و 24 ساعته در دسترس است.

اگر سردرد و علائم افسردگی را تجربه کرده اید، تنها نیستید. تغییراتی که افسردگی می تواند منجر شود، از جمله تغییر در خواب و عادات غذایی، ممکن است به میزان بالاتر سردرد کمک کند. درک علائم افسردگی و ارتباط آنها با بدن ممکن است برای درک اینکه آیا سردرد شما با سلامت روان شما مرتبط است یا خیر مفید باشد.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اصطلاح برای اشاره به چندین اختلال افسردگی است. با این حال، اغلب برای توصیف اختلال افسردگی اساسی (MDD) استفاده می شود. MDD با احساس مداوم غم و اندوه و از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید مشخص می شود. علائم افسردگی ممکن است آنقدر شدید باشد که این بیماری بر چندین جنبه از زندگی از جمله کار، مدرسه، روابط و مراقبت از خود تأثیر بگذارد. علائم افسردگی همچنین می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد روزانه و توانایی فرد برای داشتن عادات سالم تأثیر بگذارد. این بیماری روانی شایع است و بسیاری از افراد در طول زندگی خود آن را تجربه خواهند کرد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تقریباً 5 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان، حدود 280 میلیون نفر، با افسردگی زندگی می کنند.

افسردگی چگونه ایجاد می شود؟
عوامل خطر متعددی ممکن است در ایجاد افسردگی نقش داشته باشند، از جمله موارد زیر:
سابقه خانوادگی اختلال روانی
زندگی با یک اختلال روانی دیگر، مانند اضطراب
مصرف مواد
رویدادهای استرس زا در زندگی، مانند طلاق، از دست دادن، یا پایان یک شغل
بیماری مزمن یا درد مزمن
علائم افسردگی چیست؟
برای دریافت تشخیص رسمی اختلال افسردگی اساسی، لازم است پنج علامت افسردگی را در طول یک دوره دو هفته ای مشاهده کنید که باعث کاهش قابل توجه عملکرد غیر مرتبط با اختلال روانی یا جسمی می شود. در زیر به چند مورد از رایج ترین علائم افسردگی اشاره می کنیم:
احساس غم، بی تفاوتی یا بی حسی
از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت های معمولی
تغییر اشتها
مشکل در خوابیدن
مشکل در تصمیم گیری
تحریک پذیری یا عصبانیت
خستگی
از دست دادن انگیزه و کاهش تمرکز
احساس گناه یا احساس سنگینی مسئولیت
علائم فیزیکی مانند سردرد، معده درد یا خستگی
افکار مرگ یا خودکشی

اگر افکار یا تمایلات خودکشی را تجربه می کنید، با خط اورژانس اجتماعی 123 و یا بهزیستی شهر سکونت خود تماس بگیرید. پشتیبانی 7 روز هفته و 24 ساعته در دسترس است.

آیا افسردگی می تواند باعث سردرد شود؟

افسردگی ممکن است باعث ایجاد سردرد در شما شود، اگرچه این تنها اختلال روانی نیست که باعث این علامت می شود. اختلالات اضطرابی نیز می تواند باعث سردرد شود. در یک مطالعه بازبینی شده پزشکی، نزدیک به 20 درصد از افرادی که سردرد را تجربه کردند، افسردگی نیز داشتند که نشان دهنده یک ارتباط بالقوه است. افسردگی ممکن است به دلایل زیر باعث سردرد شود:
تغییرات در رژیم غذایی
غذایی که می خورید ممکن است به ایجاد سردرد کمک کند، اگر روزانه غذای کافی دریافت نمی کنید یا مواد مغذی حیاتی به بدن شما نمی رسند، یا اگر پرخوری کنید، ممکن است مشکلات گوارشی همراه با سردرد مانند یبوست را تجربه کنید.
فشار
افسردگی می تواند یک عامل استرس زا باشد یا با استرس تشدید شود. مدیریت مکرر سطوح استرس بالا در حین مدیریت علائم ممکن است منجر به میگرن، سردرد تنشی و درد شود. با توجه به انجمن روانشناسی آمریکا، 77 درصد از کل بزرگسالان ایالات متحده دارای علائم فیزیکی استرس هستند.
مشکلات خواب
عادات خواب می تواند به طور قابل توجهی بر احساس روزانه شما تأثیر بگذارد و خواب کم و زیاد می تواند منجر به سردردهای مکرر شود.

انواع سردرد ناشی از افسردگی ممکن است ایجاد شود.

اگر به دنبال تسکین هستید، سردردهای مختلف ممکن است به راه حل های متفاوتی نیاز داشته باشند. حتی اگر افسردگی برای شما تشخیص داده نشده باشد، ممکن است این سردردها را تجربه کنید. با این حال، ممکن است متوجه شوید که سردردهای شدیدتر یا مرتبط با استرس در هنگام تجربه یک دوره افسردگی رخ می دهد.
میگرن
میگرن یک سردرد شدید است که اغلب به طور غیر منتظره رخ می دهد. برخی از افراد مبتلا ممکن است برای روزها درد شدیدی را تجربه کنند که می تواند بر وظایف و عملکرد روزانه و همچنین خانه و زندگی شخصی تأثیر بگذارد. در طول میگرن، فرد ممکن است به نور، صدا یا بو حساس باشد و حالت تهوع داشته باشد. میگرن در صورت عدم درمان می تواند از 4 تا 72 ساعت طول بکشد. همه به میگرن مبتلا نمی‌شوند، بنابراین اگر این نوع سردردها را تجربه می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا یک برنامه درمانی تهیه کنید.
سردردهای تنشی
سردردهای تنشی اغلب ناشی از استرس است. آنها می توانند باعث ایجاد درد در سر و گردن شوند که به نظر می رسد یک نوار لاستیکی محکم به دور سر شما پیچیده شده است. احساس فشار و گرفتگی و درد نبض دار نیز می تواند شایع باشد. سردرد تنشی ممکن است در طول زمان یا در طول روز شدت خود را تغییر دهد. در نتیجه، تجربه سردرد تنشی می تواند به طور قابل توجهی بر مسئولیت ها و وظایف روزانه تأثیر بگذارد.

چگونه با سردرد کنار بیاییم؟

چند راه حل طبیعی وجود دارد که می توانید برای خلاص شدن از شر سردرد، صرف نظر از علت آن، امتحان کنید، از جمله موارد زیر:
دراز کشیدن در یک اتاق خنک و تاریک
ماساژ برای رهایی از تنش عضلات
استفاده از کیسه سرد یا گرم در ناحیه سر که درد دارد
دادن زمان استراحت به خود و کاهش قرار گرفتن در معرض نور، صدا و استرس
دوری از الکل، تنباکو و سایر مواد بالقوه استرس زا
آیا سردردهای افسردگی قابل درمان هستند؟
پیش آگهی برای درمان افسردگی، میگرن یا سردردهای تنشی مطلوب است. متخصصان واجد شرایط می توانند این شرایط را درمان کرده و به شما در مدیریت علائم آن کمک کنند. ممکن است “درمان” برای افسردگی وجود نداشته باشد، اما علائم را می توان کاهش داد، و در برخی موارد، ممکن است بهبودی را تجربه کنید. بهبودی هر فرد از سردردهای مرتبط با افسردگی و سایر علائم متفاوت است، بنابراین در حین انجام فرآیند با خود صبور باشید. بسیاری از افرادی که افسردگی را تجربه می‌کنند، پس از ماه‌ها یا سال‌ها درمان، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی هستند، بنابراین یادگیری نحوه لذت بردن از روند بهبودی می‌تواند بخشی از درمان باشد. اگر سردردهای شما باعث ناراحتی یا چالش های قابل توجهی در زندگی شخصی شما می شود، با پزشک تماس بگیرید. پزشک می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی فیزیکی برای کاهش تأثیر درد بر سلامت عاطفی خود تنظیم کنید.

ممکن است از درمان جداگانه برای سردرد و افسردگی سود ببرید. یک متخصص سلامت روان می تواند در تهیه یک برنامه درمانی کمک کند، و یک پزشک ممکن است بتواند به شما در ایجاد راه حل هایی برای درمان سردرد در هنگام بروز کمک کند. در صورت تجربه میگرن، داروهای تجویزی ممکن است برای تسکین فوری مفید باشد. علاوه بر این مراقبت از سلامت جسمانی می تواند سلامت روان شما را نیز تقویت کند و بالعکس. برای درمان افسردگی، کار با یک متخصص سلامت روان می تواند سودمند باشد. روان درمانی منبعی است که می تواند به شما کمک کند تا اهداف خاص، زمینه های نگرانی و علائمتان را هدف قرار دهید. اگر سردرد شما ترک خانه یا تعیین قرار ملاقات را دشوار می کند، می توانید درمان آنلاین را از طریق پلتفرمی مانند پلتفرم هوشمند هوکات را نیز امتحان کنید.
تحقیقات منتشر شده در هاروارد بررسی روانپزشکی از اثربخشی درمان آنلاین برای افسردگی و سایر اختلالات سلامت روان را پشتیبانی می کند. آنها ممکن است در برخی موارد به اندازه گزینه های حضوری موثر باشند و شما می توانید هر روشی را که به آن علاقه دارید امتحان کنید. علاوه بر این، در روزهایی که سردرد دارید، می توانید با درمانگر خود از خانه در مکانی راحت ملاقات کنید.