نحوه تنش زدایی و کاهش تعارضات خانوادگی

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی پزشکی توسط جولی دادسون، به روز شده در 31 اکتبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
همه خانواده ها هر از گاهی دچار تعارض می شوند. افکار «من از خواهرم متنفرم» یا «از مادرم متنفرم» ممکن است حتی زمانی که درگیری‌های کوچک ایجاد می‌شود، رخ دهد. مخالفت با دیگران – حتی کسانی که دوستشان دارید، به طور کلی بخشی از انواع روابط نزدیک است. روشی که خانواده ها با آن تعارض را مدیریت می کنند، مهم است. برای کسانی که مایلند نحوه حل تعارضات خانوادگی را بیابند، برخی از نکات زیر ممکن است کمک کننده باشد.

تلفاتی که دعوای خانوادگی می تواند داشته باشد؟

تحقیقات زیادی وجود دارد که به اثراتی که دعوای والدین بر کودکان می‌تواند داشته باشد، می‌پردازد. مقاله‌ای از بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که فرزندان والدینی که درگیری‌هایشان مکرر، شدید است و معمولاً حل نمی‌شود ممکن است اثرات منفی را تجربه کنند. اینها می تواند شامل اختلال خواب و وقفه در رشد اولیه مغز در نوزادان، اضطراب و مسائل رفتاری در کودکان و افسردگی و مسائل رفتاری در نوجوانان باشد. همچنین اثرات دعوای بین خواهر و برادر را در نظر بگیرید که به قلدری تبدیل می‌شود، که طبق یک مطالعه می‌تواند شامل سلامت روانی و جسمی ضعیف‌تر برای دهه‌ها برای کودکانی باشد که آن را تجربه کرده‌اند. دعوای بین والدین و کودک نیز می تواند برای کودک آسیب زا باشد و تحقیقات نشان می دهد که بین آسیب های دوران کودکی و اعتماد به نفس پایین، افسردگی، اضطراب و مشکلات مصرف مواد همبستگی وجود دارد.
دعواهای خانوادگی همیشه به سطح تروما نمی رسد. برخی از خانواده ها ممکن است بیشتر از اینکه در آرامش باشند دعوا یا مشاجره کنند، ولی ممکن است ترجیح دهند از روشی آرام تر و محبت آمیزتر برای برقراری ارتباط با یکدیگر سود ببرند. در حالی که گذشته را نمی توان تغییر داد، می توان راهبردهای جدیدی را برای حل تعارض یاد گرفت که می تواند به خانواده ها کمک کند تا در آینده با اختلافات و چالش ها با کمتر مشاجره و ناراحتی کنار بیایند.

استراتژی هایی برای حل و فصل بهتر تعارض در خانواده ها

شما فقط کنترل اعمال خود را در دست دارید، بنابراین نمی توانید خانواده خود را مجبور کنید که تکنیک های حل تعارض سالم تری را تمرین کنند. با این حال، آنها با الگوبرداری از برخی رفتارهای شما، ممکن است بتوانند بر نحوه برخوردشان با یکدیگر در خانواده در طول زمان تغییراتی ایجاد کنند. در اینجا چند تاکتیک برای امتحان آورده شده است.

  1. نحوه کنترل عاطفی را یاد بگیرید.
    کنترل عاطفی توانایی کنترل وضعیت عاطفی شماست. احساسات می توانند قدرتمند باشند و کنترل کامل آنها در هر موقعیتی همیشه آسان نیست. با این حال، تلاش برای ایجاد توانایی‌های خود به این روش می‌تواند تفاوت بزرگی در نحوه مدیریت انواع درگیری‌ها و چالش‌ها در زندگی و روابط ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد چیزی به سادگی نفس عمیق می تواند به آرامش ذهن کمک کند. شروع یک تمرین ذهن آگاهی نیز ممکن است کمک کند، زیرا تحقیقات نشان می دهد که می تواند سطح استرس را کاهش دهد. هر تاکتیکی که به شما در کنترل احساساتتان در هنگام شروع مشاجره خانوادگی کمک کند، احتمالاً مفید خواهد بود.
  2. بگذارید دیگران صحبت کنند (و سپس گوش دهید).
    گاهی اوقات، مشاجره بین افراد زمانی تشدید می‌شود که یکی یا همه طرفین تصور می‌کنند که شنیده نمی‌شوند. تلاش آگاهانه برای دعوت از هر خانواده ای که درگیر تعارض هستند تا با طرف دیگر صحبت کنند، می تواند به کاهش احساسات کمک کند و شرکت کنندگان را به سمت یک راه حل سوق دهد. به یاد داشته باشید که گوش دادن صادقانه و فعال می تواند به افراد کمک کند احساس کنند شنیده می شوند. بر اساس مقاله ای در مجله بین المللی در ارتباط با گوش دادن، این عمل ممکن است شامل علائم غیرکلامی درگیری (تکان دادن سر، تماس چشمی)، خودداری از قضاوت، و پرسیدن سؤالات باز (آنهایی که با کلماتی مانند «چه کسی»، «چه چیزی»، «چگونه»، «چه زمان» یا «کجا» شروع می شوند) برای اطمینان از وضوح و درک باشد.
  3. روش های مختلف حل تعارض را جستجو کنید.
    همه‌ی انسان‌ها نمی‌توانند به یک شکل درگیری را مدیریت کنند. پذیرا بودن برای روش‌ها و قالب‌های مختلف حل تعارض می‌تواند باعث شود خانواده در بیان دیدگاه‌های خود و توافق بر سر راه‌حل‌ها احساس راحتی بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است نیاز داشته باشند تا زمانی را به تنهایی برای سازماندهی افکار خود یا پردازش دیدگاه های دیگران صرف کنند. اگر به آنها اجازه دهید تا به جای ارائه شفاهی، افکار خود را روی کاغذ بیاورند، ممکن است مفید باشد. برای یافتن هر آنچه که ممکن است برای همه افراد خانواده شما نیاز باشد، کاوش در قالب های مختلف برای حل و فصل اختلافات می تواند مفید باشد.

آیا مشاوره با خانواده درمانگر می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


  1. سعی کنید زبان بدن را خنثی نگه دارید.
    آلبرت محرابیان، محقق، ارتباطات را به اجزای سازنده آن تقسیم کرد. طبق مطالعات او، 55٪ غیرکلامی، 38٪ لحن بیان، و تنها 7٪ بر اساس کلمات واقعی گفته شده است. این اعداد نشان می‌دهند که زبان و لحن بدن در طول یک درگیری چقدر مهم است. به‌عنوان مثال، روی هم گذاشتن دست‌ها و چرخاندن چشم‌ها، دو نشانه‌ی ناامیدی، بی‌احترامی، یا اختلاف هستند که می‌توانند تلاش‌های حل تعارض را از مسیر خارج کنند. استفاده از لحن طعنه آمیز یا تمسخر آمیز یا بلند کردن صدای خود نیز می تواند این تلاش ها را تضعیف کند. اگرچه ممکن است آرامش داشتن زمانی که احساسات شروع به افزایش می کنند دشوار باشد، اما حفظ زبان بدن باز و پذیرا و داشتن هدف برای حفظ آرامش و لحن صدای مناسب می تواند به کاهش تنش با خانواده کمک کند تا بتوانید برای رسیدن به یک راه حل کار کنید.
  2. از قطع کردن صحبت خودداری کنید.
    بر اساس تحقیقات انجام شده، حتی یک وقفه دو ثانیه ای نیز کافی است تا موضوع صحبت هایمان را از دست بدهیم. یک وقفه می تواند باعث شود تمرکز، حرکت و حتی پتانسیل احساس رضایت از ابراز کامل خودمان را از دست بدهیم. پرهیز از ایجاد وقفه در صحبت اعضای خانواده در هنگام توضیح دادن طرف مقابل خود در تعارض می تواند برای او این اطمینان حاصل شود که می تواند خود را به طور کامل بیان کند و احساس کند شنیده شده و درک می شود.
  3. با یک درمانگر صحبت کنید.
    کار با یک درمانگر آموزش دیده می تواند مزایای مختلفی را برای فردی که با چالش روابط خانوادگی مواجه است که در آن دعوا رایج است، ارائه دهد. آنها ممکن است بتوانند به شما در شناسایی الگوهای ناسالم، تعیین حد و مرز و ایجاد مهارت های ارتباطی شما کمک کنند. آنها همچنین می توانند گوش شنوا و دیدگاهی عینی ارائه دهند تا به شما اجازه دهند احساسات خود را در مورد یک درگیری خاص بررسی کنید تا بتوانید آنها را به طور مؤثرتری به خانواده خود بیان کنید.
    درمان آنلاین می تواند گزینه مناسبی برای جستجوی این نوع درمان باشد. با یک سرویس مجازی درمانی مانند پلتفرم هوشمند هوکات، می توانید از خانه با یک درمانگر مجرب ارتباط برقرار کنید. تنها چیزی که نیاز دارید اتصال به اینترنت یا تماس تلفنی است. از آنجایی که تحقیقات نشان می‌دهد که درمان آنلاین می‌تواند مزایای مشابهی را مانند جلسات حضوری ارائه دهد، این شیوه ممکن است توسط کسانی انتخاب شود که آن را راحت‌تر می‌دانند. به یاد داشته باشید: روش درمانی مناسب برای شما معمولاً روشی است که با آن بیشتر احساس راحتی می کنید.

سخن پایانی

دعوای مکرر خانوادگی می تواند در بدترین حالت آسیب زا و در بهترین حالت ناراحت کننده یا آزاردهنده باشد. در حالی که نمی‌توانید رفتار خانواده‌تان را تغییر دهید، کار در جهت بهبود مهارت‌های ارتباطی و حل تعارض می‌تواند به شما کمک کند بر نتایج بهتر تأثیر بگذارید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن