شکلی که افسردگی به نظر می رسد: چگونه می توان با چیزی که برای دیگران قابل مشاهده نیست مقابله کرد؟

به روز شده در 5 دسامبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات

هشدار محتوا: لطفاً توجه داشته باشید، مقاله زیر ممکن است به موضوعات مربوط به تروما اشاره کند که شامل خودکشی می شود که می تواند باعث تحریک خواننده شود. اگر شما یا کسی که دوستش دارید افکار خودکشی دارید، با خط اورژانس اجتماعی به شماره 123 و یا بهزیستی شهر سکونت خود تماس بگیرید. پشتیبانی 7 روز هفته و 24 ساعته در دسترس است.

علیرغم اینکه ممکن است اختلالات افسردگی چقدر رایج باشد، اغلب ممکن است توسط بسیاری سوء تفاهم شده و مورد انگ قرار گیرد. وقتی پریشانی عاطفی را تجربه می کنید، ترس از قضاوت ممکن است کمک گرفتن را چالش برانگیز کند. با این حال، در حالی که برخی ممکن است وسوسه شوند که علائم خود را پنهان کنند، اما این کار یک راه حل پایدار نیست. در تجربه افسردگی نیازی به شرمساری وجود ندارد و برای بسیاری راه‌های موثری برای رفع آن وجود دارد. ترکیبی از درمان، داروها و تنظیم سبک زندگی می تواند به بیشتر افراد در بهبود علائم کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

علائم افسردگی

بسیاری از کارشناسان موافقند که انواع مختلفی از افسردگی از جمله اختلال افسردگی اساسی و اختلال افسردگی مداوم وجود دارد. علائم ممکن است از نظر مدت و شدت متفاوت باشد، اما ممکن است شامل برخی از موارد زیر باشد:
احساس غم، ناامیدی، درماندگی یا پوچی
گریه مکرر و یا آسان به گریه افتادن
بدن درد و یا سردرد غیر قابل توضیح
احساس تحریک پذیری، عصبانیت یا بی قراری
از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
تجربه اختلالات خواب (مانند خواب زیاد یا ناکافی)
تجربه کمبود انرژی
تغییر وزن یا اشتها
احساس بیقراری
تجربه مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
احساس گناه، سرزنش خود یا احساس بی ارزشی
تجربه افکار خودکشی

اگر شما یا یکی از عزیزانتان افکار خودکشی را تجربه می‌کنید، لطفاً فوراً برای کمک تماس بگیرید. با شماره 123 می توان به خط اورژانس اجتماعی ملی در 7 روز هفته و 24 ساعته دسترسی داشت.

اختلال افسردگی اساسی به طور کلی به عنوان یک اختلال خلقی شایع (اما بسیار جدی) در نظر گرفته می شود. بیشتر افراد ممکن است برای بهتر شدن نیاز به کمک حرفه ای داشته باشند. علائم اغلب می تواند به طور موثر با ترکیبی از درمان و یا دارو برطرف شود.

افسردگی خندان چیست؟

افسردگی خندان به طور کلی به عنوان یک اصطلاح محاوره ای در نظر گرفته می شود که گاهی اوقات می تواند برای توصیف اختلال افسردگی اساسی استفاده شود. افرادی که با افسردگی خندان زندگی می کنند ممکن است علائم را پنهان کنند، احتمالاً در تلاش برای جلوگیری از قضاوت یا ناراحتی عاطفی. دلایل دیگری که برخی از افراد ممکن است علائم خود را پنهان کنند عبارتند از: اعتماد نکردن به پزشک، کمال گرا بودن، ترس از عواقب، عدم تمایل به نگرانی خانواده یا دوستان، احساس گناه یا شرم، نگرانی در مورد ضعیف تلقی شدن، مشکل در پرداخت هزینه مراقبت های جسمی یا روانی و ترس از تجویز داروهای ضد افسردگی که می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. افسردگی آتیپیک می تواند بیشتر در افراد جوان ایجاد شود و احتمالاً برای مدت طولانی ادامه یابد. این می تواند به طور مکرر با اختلالات اضطرابی رخ دهد و می تواند خطر بیشتری برای افکار خودکشی نسبت به سایر انواع افسردگی ایجاد کند. اگرچه در تعریف بالینی آن را «آتیپیک» می‌دانند، کارشناسان معتقدند که حدود 18 تا 36 درصد از افراد مبتلا به افسردگی با افسردگی غیر معمول تشخیص داده می‌شوند. در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی خندان غیر معمول ممکن است برخی از علائم کلاسیک افسردگی را پنهان کنند، علائم زیر ممکن است اغلب وجود داشته باشد:
واکنش خلقی
افزایش اشتها و/یا افزایش وزن
بی حالی یا خستگی مفرط
سنگینی اندام های کمکی
تیر کشیدن بدن و درد
افزایش احساس تحریک پذیری و حساسیت

مقابله با علائم

راهبردهای زیر توسط بسیاری به عنوان انتخاب های سبک زندگی سالم و مکانیسم های مقابله ای در نظر گرفته می شود که می تواند علائم شما را بهبود بخشد:
تلاش برای تمرکز حواس، مدیتیشن یا یوگا
تمرین‌هایی مانند تمرکز حواس می‌تواند به شما کمک کند در عین پرهیز از قضاوت، از افکار و احساسات خود آگاه‌تر شوید. برخی از مطالعات داده‌هایی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد می‌تواند به اندازه داروها در کاهش شدت علائم و پیشگیری از عود مؤثر باشد.
تمرین R.A.I.N
وقتی احساس افسردگی را تجربه می‌کنید، می‌توانید از مخفف RAIN استفاده کنید تا به شما در عبور از آنها کمک کند. این به طور کلی به معنای فرآیند شناخت احساسات، پذیرش آنها بدون قضاوت، بررسی احساس و جدایی هویت از هیجان است.
رها کردن کمال گرایی
کمال گرایی می تواند افراد را در معرض خطر افسردگی و انتقاد از خود قرار دهد. شما می توانید افکار کمال گرا را با شناسایی آنها، جایگزینی آنها با اظهارات واقعی تر، بررسی تصویر بزرگتر و سازش به چالش بکشید.
شروع یک عادت خودگویی مثبت
خودگویی منفی می تواند یکی از ویژگی های رایج افسردگی باشد. اگر مکرراً با خودتان صحبت می کنید، ممکن است در نظر بگیرید که آیا این جمله را به یک دوست در شرایط مشابه بیان می کنید یا خیر. در غیر این صورت، می توانید آگاهانه افکار خود را اصلاح کنید. برای مثال: می‌توانید فکر خودکار خود را در مورد «من یک شکست خورده‌ام» به «من افتخار می‌کنم که این کار را انجام دادم، حتی اگر جواب نداد» تغییر دهید.

پیوستن به یک گروه پشتیبانی
اگر برای شما مشکل است که در مورد افسردگی خود با یکی از دوستان یا اعضای خانواده صحبت کنید، می توانید به یک گروه حمایتی ملحق شوید. مطالعات داده‌هایی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد هم گروه‌های حمایتی آنلاین و هم حضوری می‌توانند در کاهش علائم افسردگی موثر باشند.
هر روز کمی ورزش کنید.
ورزش می تواند اندورفین را آزاد کند و می تواند حواس پرتی سالمی را از فرآیندهای افکار منفی ایجاد کند که می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و علائم افسردگی و اختلال اضطراب را کاهش دهد. ورزش همچنین می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد، فرصت های بیشتری برای تعاملات اجتماعی فراهم کند و می تواند به عنوان یک کاهش دهنده استرس سالم عمل کند.
ایجاد سایر تغییرات در سبک زندگی
تمرین‌های سالم، مانند خواب کافی، یادداشت‌های شکرگزاری، خوردن یک رژیم غذایی متعادل، گذراندن وقت با افرادی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، انجام فعالیت‌های جدید، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان و گذراندن وقت در فضای باز همگی می‌توانند خلق و خوی شما را بهبود بخشند.

دریافت کمک حرفه ای: چگونه و از کجا شروع کنیم؟

یادآوری اینکه دریافت حمایت حرفه ای می تواند نشانه ای از قدرت باشد، نه ضعف، برای بسیاری مفید باشد. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید سفر خود را به سمت بهبودی شروع کنید:
گرفتن یک تشخیص
اگر فکر می کنید ممکن است افسردگی داشته باشید، می توانید در نظر داشته باشید که با پزشک و روانشناس خود تماس بگیرید. آنها می توانند آزمایشاتی را برای رد سایر شرایط روانی و جسمی انجام دهند، تشخیص دهند و در مورد اینکه آیا داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی ممکن است برای شما مفید باشند یا خیر صحبت کنند.
روان درمانی
انواع مختلفی از روان درمانی (گفتاردرمانی) وجود دارد که می تواند اغلب برای اختلال افسردگی اساسی استفاده شود. اینها می تواند شامل درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمان بین فردی و درمان حمایتی باشد.
چگونه درمان آنلاین می تواند به افرادی که دچار افسردگی یا اختلالات اضطرابی هستند کمک کند؟
CBT به طور کلی یکی از بهترین انواع درمانی است که می تواند افسردگی و اختلالات اضطرابی را برطرف کند. در طول جلسات، درمانگران می توانند به مراجع کمک کنند تا افکار خودکار منفی را که می توانند باعث ناراحتی و غمگینی شوند، شناسایی و بازسازی کنند. بررسی علل این الگوهای فکری می‌تواند به مراجعان در پردازش تجربیات زندگی گذشته و کاهش مؤثر علائم افسردگی کمک کند. اگر افسردگی غیر معمول دارید، وقتی از نظر فیزیکی از درمانگر خود فاصله دارید، ممکن است راحت تر بتوانید درباره افکار درونی خود صحبت کنید. CBT آنلاین را می توان بر روی پلتفرم هایی مانند پلتفرم هوشمند هوکات ارائه کرد و می تواند شما را قادر سازد تا از راحتی خانه خود کمک بگیرید.
آیا درمان آنلاین موثر است؟
مطالعات داده‌هایی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد CBT آنلاین می‌تواند برای بسیاری از افرادی که با اختلال افسردگی اساسی زندگی می‌کنند موثر باشد. بسیاری دریافته‌اند که این روش مداخله درمانی می‌تواند مؤثرتر، مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر باشد، که احتمالاً به این معناست که در نتیجه افراد بیشتری حمایت‌های بهداشتی و روانی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. در همین مطالعه، اثرات مثبت قابل اندازه گیری سلامت روانی و جسمی به طور خاص در بیمارانی که با افسردگی و شرایط مرتبط زندگی می کردند مشاهده شد.

افراد نزدیک چه کاری می توانند برای کسانی که با افسردگی خندان زندگی می کنند انجام دهند؟

تشخیص افسردگی خندان ممکن است دشوار باشد، اما می توانید به علائم زیر در خود یا کسانی که دوستشان دارید توجه کنید:
خواب تغییر می کند
تغییرات وزن قابل توجه
تغییرات در مصرف دارو و مواد
افزایش تحریک پذیری
شکایت از درد فیزیکی غیرقابل توضیح
تغییرات شخصیتی (مانند ساکت شدن یا بدبین شدن)
افزایش ریسک پذیری
لغو مکرر برنامه ها یا دورتر شدن از دیگران
بسیاری ممکن است متوجه شوند که یکی از بهترین کارهایی که خود یا عزیزانشان می توانند انجام دهند ایجاد روابط اجتماعی واقعی تر است که فضایی را برای نشان دادن آسیب پذیری، پذیرش و اعتبار فراهم می کند. علاوه بر این، انگ زدایی از چالش‌های سلامت روان می‌تواند باعص شود تا دوستان راحت‌تر در مورد احساسات خود صحبت کنند و به طور فعالانه به دنبال کمک باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که ننگ علیه بیماری‌های روانی یکی از بزرگ‌ترین عواملی است که می‌تواند جوانان را از مراجعه به متخصصان باز دارد. برداشتن گام‌های پیشگیرانه برای کاهش این تجربه در سطح خانواده و دوستان می‌تواند اثرات مثبتی در سطح جامعه ایجاد کند. در اینجا چند گام پیشنهادی وجود دارد که می توانید برای کاهش انگ انجام دهید:
خود را در مورد اختلالات روانپزشکی رایج و شرایط سلامت روانی آموزش دهید.
افکار، نگرش ها و قضاوت های خود را ارزیابی کنید.
در نظر بگیرید که چگونه کلماتی که استفاده می کنید ممکن است انگ باشد و به دیگرانی که ممکن است آگاه نباشند آموزش دهید.
سعی کنید از زبان شخص اول استفاده کنید. یک فرد به طور کلی با چالش های سلامت روان خود تعریف نمی شود. مانند گفتن “کسی که با افسردگی خندان زندگی می کند” در مقایسه با “کسی با افسردگی خندان”.
با همه با احترام رفتار کنید.

افسردگی می تواند یک اختلال روانی جدی باشد که در آن افراد ممکن است علائم افسردگی خود را سرکوب کنند. اگرچه برخی از علائم افسردگی را می توان پنهان کرد، اما معمولاً ممکن است خود به خود از بین نروند. بسیاری از استراتژی های خودیاری را می توان در دسترس قرار داد که می تواند شدت علائم شما را کاهش دهد؛ با این حال، در صورت نیاز به درخواست کمک حرفه ای می تواند مهم باشد. تحقیقات نشان می دهد که درمان شناختی رفتاری آنلاین می تواند به طور موثر علائم را بهبود بخشد و برای بسیاری از درمان حضوری کمتر استرس زاست. پلتفرم هوشمند هوکات می تواند شما را با یک درمانگر آنلاین از هرکجای دنیا که هستید ارتباط دهد.