آیا توقف درمان درست است؟ درک خطرات و مزایا

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 30 اکتبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
شرکت منظم در جلسات درمانی می تواند بخش مهمی از بهبود و حفظ سلامت روان شما باشد. با این حال، گاهی اوقات زندگی مانع می شود، و ممکن است متوجه شوید که برای مدت کوتاهی باید از جلسات صرفه نظر کنید. همچنین ممکن است احساس کنید که نیاز به استراحت از کار هیجانی مشاوره، به خصوص اگر از نظر عاطفی پرفشار باشد دارید. آیا توقف درمان در این شرایط خوب است؟ و چگونه می توانید تأثیر را بر پیشرفت خود در درمان به حداقل برسانید؟
وقتی از قبل برنامه‌ریزی می‌کنید و آن را با دقت انجام می‌دهید، توقف در درمان لزوماً نباید تأثیر منفی بر روند درمان شما بگذارد. برخی حتی ممکن است از وقت گذاشتن برای تأمل در مورد آنچه تاکنون یاد گرفته‌اند و اینکه چگونه می‌خواهند به جلو بروند سود ببرند. اگر تصمیم دارید که درمان را مدتی متوقف کنید، می تواند مفید باشد که به درمانگر خود اطلاع رسانی کنید، و ممکن است بخواهید در مورد چگونگی ادامه کار بر روی سلامت روان خود در زمانی که دور از جلسات هستید با او گفتگو کنید. با آماده سازی مناسب، استراحت کردن از درمان باعث خدشه دار کردن درمان شما نخواهد شد.

چرا توقف درمان؟

اگرچه شرکت منظم در جلسات درمانی اغلب برای به دست آوردن بهترین نتیجه درمانی مهم است، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که مکث کردن مناسب باشد. در اینجا چند دلیل متداول وجود دارد که مراجعان ممکن است از مشاوره روان خود درخواست وقفه کنند:
مشکلات برنامه ریزی
ممکن است احساس کنید درگیر مسئولیت‌های کاری یا خانوادگی هستید تا حدی که گنجاندن جلسات مشاوره در برنامه خود غیرممکن باشد. این ممکن است یک موقعیت مناسب برای توقف نباشد، زیرا مراقبت از سلامت روان می تواند حتی زمانی که فشارهای زندگی روزمره در حال افزایش است، مهم تر باشد. در این موارد، با توجه به اینکه مجبور نیستید به مطب یک درمانگر بروید، درمان آنلاین ممکن است راحت‌تر از درمان در مطب در برنامه شما قرار گیرد. با این حال، ممکن است تصمیم بگیرید که اگر در این زمان نمی‌توانید درمان آنلاین را هم در برنامه خود بگنجانید، استرس ناشی از وقت گذاشتن برای درمان بیشتر از مزایای آن است. در این صورت، ممکن است منطقی باشد که منتظر بمانید تا اوضاع کمی کمتر شود و یک استراحت محدود را با راهنمایی درمانگر فعلی خود برنامه ریزی کنید.
اتفاقات زندگی
یکی دیگر از دلایلی که ممکن است احساس کنید نیاز به استراحت دارید، این است که در حال گذر از یک تغییر اساسی زندگی هستید، مانند فرزنددار شدن، نقل مکان به شهر جدید، شروع یک کار جدید یا آماده شدن برای ازدواج. این تغییرات عمده می تواند بر بسیاری از بخش های زندگی شما تأثیر بگذارد و ممکن است احساس کنید که برای سازگاری با شرایط جدید و ارزیابی مجدد برنامه خود به زمان نیاز دارید. اگر به این دلیل استراحت می کنید، مهم است که در این مدت برای حفظ سلامت روان خود چه کاری انجام دهید. حتی تغییرات بسیار مثبت زندگی می‌تواند منبع اصلی استرس عاطفی باشد و بر روابط فشار وارد کند در این شرایط درمان می‌تواند ابزار مراقبت از خود باشد که ممکن است هنگام عبور از چنین تغییراتی مفید باشد.
مسافرت رفتن
همچنین ممکن است برنامه های سفری داشته باشید که شما را برای مدت طولانی از درمان دور کند. این می تواند چیزی باشد که خودتان برنامه ریزی می کنید، مانند یک تعطیلات طولانی یا یک سفر طولانی، یا چیزی که پیش می آید، مانند یک کار موقت در خارج از شهر. توجه داشته باشید که ممکن است سفر همیشه شما را مجبور به توقف درمان نکند. اگر از طریق یک سرویس آنلاین مانند پلتفرم هوشمند هوکات مشاوره دریافت می کنید، می توانید با درمانگر خود در هر جایی که به اینترنت وصل هستید ارتباط برقرار کنید.

فشار مالی
در دنیای ایده آل، هیچ کس مجبور نیست مراقبت های روانی را به دلیل کمبود بودجه قطع کند. اما در واقعیت، مردم گاهی اوقات مجبور می‌شوند در مورد مقرون به صرفه بودن درمان برایشان تصمیم‌های سختی بگیرند. با این حال، ممکن است بخواهید قبل از ایجاد وقفه در درمانتان به این دلیل، با درمانگر خود صحبت کنید تا گزینه های خود را بررسی کنید. در برخی موارد، یک درمانگر ممکن است بتواند کاهش موقت هزینه را برای مراجعینی که دچار مشکل مالی هستند، ارائه دهد.
شارژ احساسی
درمان گاهی از ما می خواهد که با رویدادهای آسیب زا، عاطفه مسدود شده یا ادراک هایی ناراحت کننده در مورد خود روبرو شویم. اگرچه این فرآیند ممکن است برای بهبودی ضروری باشد، اما گاهی اوقات می تواند از نظر احساسی خسته کننده باشد. پس از یک سری جلسات شدید، ممکن است نیاز به فشار دادن دکمه مکث احساس کنید. ممکن است احساس کنید که وقت گذاشتن برای شارژ عاطفی و مرتب کردن احساسات خود در مورد آنچه تاکنون در درمان به وجود آمده است مفید خواهد بود. قبل از اینکه تصمیم بگیرید که این نشانه ای است که به دلیل آن نیاز به استراحت دارید، می توانید این نگرانی را با درمانگر خود بیان کنید، که ممکن است درمان را متناسب با نیاز شما تنظیم کند یا به شما کمک کند برنامه ای برای مراقبت از خود در طول دوران استراحت ایجاد کنید.
ارزیابی ادامه دادن یا ندادن
افراد مختلف می توانند تجربیات متفاوتی در درمان داشته باشند و مدت زمان مورد نیاز برای درمان می تواند از فردی به موقعیت دیگر بسیار متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که در مدت زمان کوتاه تری پیشرفت قابل توجهی دارند. انجمن روانشناسی آمریکا گزارش می دهد که حدود 15 تا 20 جلسه اغلب برای بهبودی 50 درصد از بیماران کافی است. اگر فکر می کنید نتایج مثبتی را که به دنبال آن بودید تجربه کرده اید، ممکن است تصمیم بگیرید که متوقف کردن درمان برای شما منطقی باشد.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


آیا توقف درمان خطراتی دارد؟

موقعیت‌هایی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، همگی می‌توانند دلایل معتبری برای توقف موقت درمان باشند، اما معایب احتمالی آن چیست؟
گاهی اوقات وقفه در درمان ممکن است باعث شود مراجعان جایگاه خود را از دست بدهند، شاید به این دلیل که مهارت‌های مقابله عاطفی که آنها یاد می‌گرفتند دیگر با جلسات منظم تقویت نمی‌شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که آنچه شما به عنوان یک وقفه کوتاه از درمان در نظر دارید تبدیل به یک وقفه دائمی شود، که اگر این اتفاق قبل از اینکه فرد به بهبود کافی یا تسکین علائم و ایجاد الگوهای فکری جدید دست یابد، اتفاق بیفتد، می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که پایان دادن به درمان پیش از موعد، «ارائه مؤثر خدمات بهداشت روانی را در محیط‌های مختلف، جمعیت استفاده کننده از درمان و روش‌های درمانی مختل می‌کند».
با این حال، یک مطالعه در سال 2017 اثرات غیبت جلسات درمانی را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که عدم حضور برنامه ریزی نشده، نه لغو، تأثیر منفی بر تغییر علائم دارد. فقط عدم حضور برنامه ریزی نشده منجر به بدتر شدن علائم بیماری روانی شد. به نظر نمی رسد غیبت های برنامه ریزی شده این تأثیر را داشته باشد. این ممکن است نشان دهد که اگر از قبل می دانید که باید درمان را متوقف کنید، ممکن است بتوانید از قبل برنامه ریزی کنید و اثرات منفی احتمالی را کاهش دهید.

برنامه ریزی برای یک مکث در درمان

در زیر چند روش برای کاهش یا جلوگیری از تأثیرات منفی بر سلامت روان خود در هنگام توقف درمان آورده شده است:

  1. تا آنجا که ممکن است به درمانگر خود اطلاع دهید.
    هرچه قبل از تعلیق درمان بیشتر اطلاع دهید، زمان بیشتری برای آماده شدن شما و درمانگرتان برای تغییر خواهید داشت. در صورت امکان، شرکت در حداقل یک جلسه قبل از شروع استراحت ممکن است مفید باشد. این ممکن است کمک کند که تغییر ناگهانی کمتر شود و به شما کمک کند از نظر ذهنی آماده شوید. همچنین، اگر داروهای تجویز شده توسط روانپزشک را مصرف می‌کنید، حتماً در مورد تصمیم خود برای توقف درمان با روانپزشک خود صحبت کنید، او ممکن است بخواهد پس از مدتی دور بودن از درمان شما را ببیند تا وضعیت شما را ارزیابی کند.
  2. به دنبال منابع جایگزین باشید.
    حتی اگر نتوانید در طول مدت وقفه خود با درمانگر فعلی خود در تماس باشید، ممکن است منابع کمک دیگری در دسترس باشد. برای مثال، هنگامی که درمان را به دلایل مالی متوقف می‌کنید، ممکن است بخواهید ببینید آیا می‌توانید گروه‌های پشتیبانی رایگان یا مشاوره کم‌هزینه را از طریق سازمان‌هایی که به آنها اعتماد دارید پیدا کنید. همچنین میتوانید از درمانگر خود بخواهید منابعی مانند کتاب های خودیاری، توصیه های آنلاین سلامتی و سایر ابزارهایی را که می توانید در زمانی که در حال درمان نیستید از آنها استفاده کنید، توصیه کند.
  3. در زمان توقف درمان هم تمرین کنید.
    بسیاری از انواع درمان، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT)، شامل «تکالیف خانه» است که مشاور از شما می‌خواهد بین جلسات انجام دهید. این نوع تمرین منظم ممکن است زمانی که مشاوره منظم دریافت نمی کنید مهم تر باشد. اگر تصمیم به توقف درمانی دارید، ممکن است ایده خوبی باشد که یک برنامه روزانه (با کمک درمانگر خود) برای ادامه کار بر روی سلامت روان خود حتی در این زمان وقفه ایجاد کنید. تمرینات ممکن است شامل موارد زیر باشد:
    نوشتن در مورد تجربیات، افکار و احساسات خود؛
    تمرین مدیتیشن؛
    لحظات کوتاهی را در طول روز برنامه ریزی کنید تا به خلق و خو و رفتار خود فکر کنید؛
    انجام تمرینات بدنی؛
    تمرین یادآوری نکات مثبت.
  4. یک تاریخ بازگشت تنظیم کنید.
    تعیین تاریخ ثابتی که در آن قصد دارید درمان را از سر بگیرید، ممکن است به شما کمک کند از دور شدن دائمی از آن اجتناب کنید. اگر دلیل وقفه شما این است که بررسی کنید که آیا درمان شما کامل شده است یا خیر، بهتر است درنظر داشته باشید که در یک چارچوب زمانی خاص تصمیم خود را بگیرید. یا اگر مطمئن نیستید که زمان یا پولی برای درمان دارید، حداقل می‌توانید تصمیم بگیرید تا چند هفته یا چند ماه دیگر به برنامه و امور مالی خود نگاهی بیندازید.
  5. برای روزهای سخت برنامه ریزی کنید.
    برخی از روزهای بدون درمان احتمالاً دشوارتر از روزهای دیگر خواهد بود. برای مثال، اگر برای مصرف مواد تحت درمان بوده اید، ممکن است مواقعی به شدت وسوسه شوید که شروع دوباره به مصرف مواد کنید. شما احتمالاً باید از قبل با درمانگر خود در مورد نحوه رسیدگی به این مشکلات و اینکه اگر احساس نیاز فوری به کمک داشتید چه کاری انجام دهید، صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند گزینه هایی را به شما بدهند تا با آنها در تماس باشید یا حداقل شما را به سمت برخی منابع بحران راهنمایی کنند.

درمان آنلاین ممکن است به شما کمک کند از ایجاد وقفه جلوگیری کنید.

در برخی موارد، استراحت کردن از درمان می‌تواند منطقی باشد، اما در موارد دیگر، ممکن است بخواهید درمان را ادامه دهید، اما احساس می‌کنید به دلیل برخی موانع، مانند سفرهای مکرر، مشکلات مالی، نیازهای جدید مراقبت از کودک یا مشکلات برنامه ریزی قادر به ادامه جلسات نیستید. در این شرایط، درمان آنلاین می تواند گزینه مفیدی باشد که می تواند به شما اجازه دهد تا درمان را تا زمانی که بر آنها غلبه کنید ادامه دهید. با درمان آنلاین، می‌توانید از خانه یا هر جایی که به اینترنت متصل هستید با یک درمانگر ملاقات کنید، که ممکن است برنامه‌ریزی و ادامه درمان را آسان‌تر کند، حتی اگر اغلب سفر می‌کنید یا نوزاد جدیدی در خانه دارید. همچنین، درمان آنلاین نسبت به مشاوره در مطب مقرون به صرفه تر است.
تحقیقات همچنین اثربخشی درمان آنلاین را برای نگرانی های سلامت روان نشان داده است. به عنوان مثال، یکی از این مطالعات یک بررسی جامع و متاآنالیز بر روی اثربخشی مداخلات روان درمانی آنلاین انجام داد و دریافت که درمان حضوری و آنلاین به یک اندازه مؤثر هستند. یک مطالعه منتشر شده در سال 2017 نشان داد که درمان آنلاین برای اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی، افسردگی، اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) و اختلال مصرف مواد و سایر شرایط موثر است. کار با یک درمانگر آنلاین می تواند یک راه عالی موثر برای جلوگیری از شکاف در درمان باشد.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


سخن پایانی

دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که چرا ممکن است فردی تصمیم بگیرد که درمان را متوقف کند، مانند مشکلات برنامه ریزی، رویدادهای مهم زندگی، مشکلات مالی، مسافرت های مکرر یا نیاز به شارژ مجدد احساسی. اگر نیاز به فاصله گرفتن از درمان دارید، برنامه ریزی از قبل با درمانگر ممکن است به محافظت از سلامت روان شما در طول استراحت از درمان کمک کند. شما و درمانگرتان ممکن است بتوانید یک استراتژی برای ادامه مدیریت سلامت روان خود در این مدت ارائه دهید. همچنین، ممکن است متوجه شوید که درمان آنلاین راهی برای ادامه دریافت پشتیبانی به جای توقف درمان ارائه می دهد.
همچنین، پلتفرم هوشمند هوکات به شما این امکان را می‌دهد که با یک درمانگر آنلاین که تجربه کمک به افراد را در مواجهه با چالش‌های خاصی که با آن روبرو هستند دارد، هماهنگ شوید. اولین قدم را برای ارتباط با یک درمانگر آنلاین بردارید و همین امروز با پلتفرم هوشمند هوکات تماس بگیرید. درمان از راه دور همچنین ممکن است راهی مفید برای اجتناب از برخی موانع رایج و ادامه درمان بدون نیاز به وقفه ارائه دهد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن