تاثیر طلاق بر فرزندان: چرا طلاق شما را به یک پدر و مادر “بد” تبدیل نمی کند؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی تخصصی توسط آوریل جاستیس، به روز شده در 10 اکتبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
آمار طلاق نشان می دهد که تقریباً 50 درصد از زوج های متأهل در ایالات متحده طلاق می گیرند. کودکان با طلاق متفاوت کنار می آیند و احساسات متفاوتی را پیرامون طلاق تجربه می کنند. با این حال، طلاق ذاتاً اشتباه نیست و شما را به پدر و مادری «بد» برای فرزندانتان تبدیل نمی کند. در برخی موارد، طلاق سالم ترین گزینه است و ممکن است برای ازدواج خود به این نتیجه رسیده باشید. به عنوان والدین، طبیعی است که بخواهید تا آنجا که ممکن است اثرات نامطلوب احتمالی روی فرزندانتان را کاهش دهید. با این حال، کودکان با والدین مطلقه می توانند پیشرفت کنند، و اگرچه این یک تغییر زندگی است که می تواند با چالش هایی همراه باشد، اما تجربه ای نیست که شما را از باقی افراد جدا کند. داشتن حمایت و راهنمایی مناسب از سوی مراقبین و تیم های حمایتی می تواند تفاوت قابل توجهی برای فرزندان طلاق ایجاد کند.

روش های حمایت از فرزندان در طول طلاق

در حین حمایت از فرزندان خود به یاد داشته باشید که طلاق شرم آور نیست. کارشناسان این افسانه را که زوج‌ها «باید برای بچه‌ها با هم بمانند» را رد می‌کنند و مواردی وجود دارد که ماندن با کسی برای فرزندانتان ممکن است آسیب بیشتری به همراه داشته باشد. خانواده‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف، از جمله خانواده‌های تک‌والدی، خانواده‌های هسته‌ای و خانواده‌های ناتنی، وجود دارند. صرف نظر از نوع خانواده شما، جدایی یا طلاق می تواند یک تغییر باشد و هر کودک ممکن است واکنش منحصر به فردی داشته باشد. نحوه رسیدگی به طلاق و سایر عوامل در زندگی کودکان می تواند به طور قابل توجهی بر نتایج سلامت روانی و جسمی تأثیر بگذارد. یک سیستم پشتیبانی قوی، شامل خانواده، دوستان و متخصصان و همچنین نکات زیر می‌تواند برای شما و فرزندانتان ضروری باشد.

ایجاد ثبات
برای والدین مطلقه ضروری است که جلوی بچه ها در مورد همدیگر ناخوشایند صحبت نکنند یا کودک را در وسط دعوا قرار ندهند. بگذارید فرزندانتان بدانند که شما آنها را دوست دارید و از آنها مراقبت می کنید و هنوز والدین آنها هستید. گفتگوها در مورد مسائل حقوقی و سایر مسائل جدی را بین بزرگسالان خانواده حفظ کنید. یکی از آثار طلاق بر فرزندان بی ثباتی است. اگر کودکان وسط قرار بگیرند، می تواند منجر به احساس اضطراب، افسردگی، خشم و رنجش شود. کودکان اغلب برای درک تعارضات زناشویی و مسائل قانونی بسیار کوچک هستند.
به آنها اجازه دهید تا احساسات خود را بیان کنند.
به فرزندانتان اجازه دهید آشکارا احساسات خود را بیان کنند و بر اساس آن آنها را مورد خطاب قرار دهید. علاوه بر این، منتظر نباشید تا آنها به شما مراجعه کنند. فوراً مکالمه را باز کنید و به آنها یادآوری کنید که برای پاسخگویی به سؤالات و حمایت از آنها در مواجهه با تغییرات حضور دارید. اگر فرزندتان به میل خود نزد شما آمد، احساسات او را تأیید کنید. اگر آن‌ها غم، عصبانیت یا نگرانی در مورد آینده را تجربه می‌کنند، به آن‌ها اجازه دهید بفهمند که احساساتشان منطقی است. علاوه بر این، از بینش خود در مورد احساساتشان برای حمایت از آنها و رفع نیازهایشان استفاده کنید.

توجه به جزئیات منحصر به فرد برای خانواده شما
طلاق منجر به تغییرات مختلفی در زندگی می شود که با بعضی از مسائل در تعارض است، هم برای بزرگسالان درگیر و هم برای کودکان. پس از طلاق، فرزند شما ممکن است بین والدین رفت و آمد کند، یا ممکن است تنها با یکی از والدین خود زندگی کند. علاوه بر این، مواقعی وجود دارد که کودک ممکن است قبل از طلاق با نوسانات یا بدرفتاری در خانه مواجه شده باشد. این شرایط منحصر به فرد ممکن است باعث ایجاد اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شود. ثابت شده است که درمان برای کسانی که با تروما کنار می آیند موثر است و یا اگر فرزند شما با طلاق یا اتغییرات آسیب زا دست و پنجه نرم می کند، بسیار تشویق می شود. گاهی ممکن است به دلیل استرس طلاق بر مراقبین، نیازهای کودک مورد توجه قرار نگیرد یا فوراً به آنها رسیدگی نشود. در این موارد، یک درمانگر می تواند مراقبت های حرفه ای تکمیلی را ارائه دهد.

اگر با هر نوع سوء استفاده ای مواجه هستید یا شاهد آن هستید، خط تلفن ملی اورژانس اجتماعی در 7 روز هفته و 24 ساعته برای پشتیبانی در دسترس است. اگر نوجوان یا کودکی هستید که تجربه یا شاهد آزار یکی از اعضای خانواده یا مراقب خود هستید، با این شماره یا بهزیستی شهر خود تماس بگیرید یا از درمان آنلاین بهره مند شوید.

چگونه درمان می تواند از کودک یا نوجوان شما حمایت کند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که درمان برای کودکان و نوجوانانی که با شرایط سلامت روان، استرس‌ها، یا تغییر زندگی از جمله طلاق مواجه هستند، بسیار مؤثر است. می‌تواند به کودک یا نوجوان در دوره سازگاری کمک کند، مهارت‌ها و ابزارهای مقابله‌ای را برای بیان سالم عاطفی در اختیار کودکان قرار دهد و طلاق را به گونه‌ای توضیح دهد که برای آنها منطقی باشد. بچه‌ها معمولاً وقتی ازدواج والدینشان به پایان می‌رسد دچار اختلالاتی در روتین های روزمره و سبک زندگی می‌شوند و یک درمانگر می‌تواند از آنها در کنار آمدن با این انتقال‌ها و احساسات ناشی از آن حمایت کند. برخی از کودکان ممکن است اثرات روانی جدی ناشی از طلاق را تجربه کنند، از جمله فعالیت بدنی پرخطر، کاهش عملکرد تحصیلی، اضطراب، افسردگی، یا رفتار پرخاشگرانه با والدین جدید یا موقعیت زندگی. گاهی اوقات، اگر کودک یا نوجوان برای برقراری ارتباط مشکل داشته باشد، ممکن است در جلسه با یک درمانگر بخواهد با والدینش حضور داشته باشد یا از آنها بخواهد که او را را در یک جلسه همراهی کنند.
توجه داشته باشید که درمان کودکان مختص کودکان شکل گرفته است. نحوه انجام درمان می تواند به سن کودکان بستگی داشته باشد. بازی درمانی یک گزینه استاندارد برای کودکان زیر 12 سال است. این روش بیان عاطفی را تشویق می کند و برای کودکانی که با چالش های متعددی از جمله طلاق روبرو هستند، گزینه ای است که به خوبی روی نتایج آن تحقیق شده است. نوجوانان ممکن است روش‌های درمان شناختی-رفتاری (CBT) یا روش‌های درمانی آسیب (تروما) را با درمانگر، مشابه بزرگسالان، اما بر اساس نیازهای منحصر به فرد خود، امتحان کنند.


آیا مشاوره با خانواده درمانگر می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه درمان می تواند از زوج های در آستانه طلاق حمایت کند؟

گذراندن وقت در مشاوره طلاق ممکن است برای شما و شخصی که از او جدا می شوید مفید باشد. در طلاق درمانی، می توانید احساسات و تصمیمات مربوط به حضانت فرزند، والدگری پس از طلاق، ارتباطات یا روابط جدید را مورد بحث قرار دهید. اگر تمایلی به بحث درباره طلاق با همسر سابق خود ندارید، ممکن است درمان انفرادی را امتحان کنید. طلاق همچنین می‌تواند باعث تغییرات مهمی برای بزرگسالان شود، مانند نقش جدید به‌عنوان والدین مشترک یا تک والد یا داشتن زمان کمتری با فرزندانتان. مراقبت از خود به همان اندازه که به نفع شماست برای فرزندانتان نیز مفید است. کودکان اغلب از نظر عاطفی شهودی هستند و استرس طلاق برای بزرگسالان زیاد است. مراقبت از سلامت روانی و جسمی به شما این امکان را می دهد که یک پدر و مادر سالم باشید. با یک درمانگر، می توانید روی کاهش استرس، داشتن مکانی برای صحبت درباره نگرانی ها و یافتن توصیه هایی برای والدین کار کنید.

چگونه حمایت مناسب پیدا کنیم؟

طلاق اغلب چالش برانگیز و استرس زا است، اما لازم نیست به تنهایی آن را پشت سر بگذارید. اثرات طلاق بر کودکان می تواند متفاوت باشد. چه با مسائل مربوط به طلاق یا فرزندپروری کنار بیایید، حمایت برای کل خانواده در دسترس است. برای یافتن درمانگر برای خود یا فرزندانتان، می‌توانید در یک پلتفرم آنلاین معتبر مانند پلتفرم هوشمند هوکات ثبت نام کنید. متخصصان آنلاین در این پلتفرم دارای مجوز هستند و درمان آنلاین اغلب مقرون به صرفه تر از خدمات سنتی است. علاوه بر این، درمان آنلاین برای کودکان و بزرگسالان به اندازه گزینه های حضوری موثر است. یک مطالعه نشان داد که والدینی که به صورت آنلاین در درمان شرکت کردند، توانایی بیشتری برای کنترل و پاسخ انعطاف‌پذیر به موقعیت‌های چالش برانگیز از نظر احساسی داشتند. مطالعه دیگری نشان داد که درمان آنلاین برای خانواده هایی که رویدادهای چالش برانگیز زندگی و نگرانی های مربوط به سلامت روانی مرتبط با استرس را تجربه می کنند، موثر است.

سخن پایانی

طلاق اغلب یک رویداد آسیب زا در زندگی برای کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته می شود. اگر طلاق را تجربه می کنید و نگران تأثیرات آن بر فرزندان خود هستید، به دنبال کمک باشید. درمانگران کودک و خانواده به صورت آنلاین یا حضوری در دسترس هستند تا راهنمایی های مناسب سن افراد مختلف را به خانواده ها ارائه دهند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن