درمان اضطراب برای نوجوانان: انتخاب درمان مناسب

به روز شده در 20 اکتبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
اضطراب می تواند افراد در هر سنی از جمله نوجوانان را تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که احساسات موقتی اضطراب ممکن است بخشی عادی از زندگی باشد، اضطراب شدید یا مداوم ممکن است نشانه ای از یک وضعیت جدی تر باشد. این شرایط متفاوت است اما ممکن است شامل اختلال اضطراب فراگیر، اختلال هراس یا اضطراب اجتماعی باشد. مدیریت اضطراب نوجوان به دلیل مشکلات دیگری که ممکن است یک جوان با آن مواجه شود، از جمله موارد مربوط به فشارهای اجتماعی، تحصیلی و شخصی می تواند چالش برانگیز باشد.
با وجود این چالش ها، گزینه های درمانی اثبات شده ای وجود دارد که می تواند به تسکین علائم اضطراب در نوجوانان کمک کند. این گزینه ها ممکن است شامل درمان یا در برخی موارد دارو باشد. بهترین گزینه درمانی برای نوجوان شما ممکن است به شدت علائم و اهداف درمانی خاص آنها بستگی داشته باشد. مشاوره با یک متخصص بهداشت روان اغلب برای رسیدگی به اضطراب در نوجوانان بسیار مهم است. علاوه بر این، درک اینکه چگونه اضطراب بر نوجوانان تأثیر می‌گذارد ممکن است به شما این امکان را بدهد که یک عزیز را بهتر درک کنید و از او حمایت کنید.

چگونه اضطراب بر نوجوانان تأثیر می گذارد؟

اختلالات اضطرابی تقریباً یک نفر از هر چهار نوجوان را تحت تأثیر قرار می دهد و آنها را به یکی از رایج ترین چالش های روان تبدیل می کند که نوجوانان با آن مواجه هستند. اضطراب می تواند به طور قابل توجهی بر جنبه های متعدد زندگی یک نوجوان از جمله عملکرد تحصیلی، روابط عاشقانه و تعامل با اعضای خانواده تأثیر بگذارد. در مدرسه، نوجوانانی که اضطراب را تجربه می کنند ممکن است در تمرکز، شرکت در کلاس یا انجام به موقع تکالیف دچار مشکل شوند. این اثرات می تواند منجر به پیامدهای دیگری از جمله کاهش نمرات، احساس فزاینده فشار تحصیلی یا سوء استفاده از مواد شود. اضطراب همچنین می تواند به اضطراب امتحان دامن زند، که ممکن است باعث شود دانش آموزان در امتحانات ضعیف عمل کنند و موفقیت تحصیلی آنها را به خطر بیندازند.
وقتی صحبت از روابط می شود، اضطراب می تواند ارتباط نوجوانان با همسالان خود را سخت کند. آنها ممکن است احساس انزوا یا درک نشدن کنند، که ممکن است علائم اضطراب را بدتر کند. نوجوانان مبتلا به اضطراب ممکن است بیشتر مستعد تجربه اضطراب اجتماعی باشند، که می تواند احساس راحتی در رویدادهای اجتماعی و لذت بردن از دوستی یا روابط عاشقانه را برای آنها دشوارتر کند. در خانه، اضطراب می تواند پویایی خانواده را تحت فشار قرار دهد. نوجوانانی که اضطراب را تجربه می‌کنند ممکن است تحریک‌پذیرتر، گوشه‌گیرتر یا غیرعادی شوند. والدین ممکن است درک رفتار نوجوان خود را چالش برانگیز بدانند یا در مورد نحوه ارائه حمایت مناسب مطمئن نباشند. انواع اختلالات اضطرابی که نوجوانان ممکن است تجربه کنند عبارتند از:
اختلال اضطراب فراگیر
اختلال اضطراب اجتماعی
اختلال هراس
فوبیاهای خاص (مانند ترس از ارتفاع، حیوانات یا اقدامات پزشکی)
اختلال وسواس فکری عملی

شناسایی علائم اضطراب در نوجوانان

شناخت علائم و نشانه های اضطراب در نوجوانان می تواند گام مهمی در جهت دریافت درمان و حمایت اولیه باشد. علائم و نشانه های اضطراب بسته به فرد ممکن است متفاوت باشد. برخی از نوجوانان ممکن است احساسات خفیف اضطرابی را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم جسمی شدیدی را تجربه کنند. علائم اضطراب نوجوانان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
علائم فیزیکی
کناره گیری یا انزوا
به تعویق انداختن یا مشکل در تصمیم گیری
به دنبال اطمینان دائم از دیگران بودن
همه نوجوانان مبتلا به اضطراب علائم یا انواع اختلالات یکسانی را تجربه نمی کنند. به عنوان مثال، برخی از نوجوانان ممکن است حملات پنیک مکرر را تجربه کنند، به ویژه اگر دارای اختلال پنیک باشند. دیگران، به ویژه آنهایی که با اضطراب اجتماعی زندگی می کنند، ممکن است از موقعیت های اجتماعی اجتناب کنند. بدون درمان یا حمایت مناسب، افرادی که علائم را تجربه می کنند ممکن است به طور فزاینده ای برای مقابله با زندگی روزمره مشکل پیدا کنند. این ممکن است بر سلامت روان، روابط و رفاه کلی آنها تأثیر منفی بگذارد. به دلیل این تأثیر منفی، یافتن درمان مناسب اغلب ضروری است.

آیا مشاوره با متخصص کودک و نوجوان می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.

انواع درمان اضطراب برای نوجوانان

گزینه های درمانی مختلفی برای درمان اختلالات اضطرابی در نوجوانان در دسترس است. درمان نوجوانان مبتلا به اختلالات اضطرابی ممکن است شامل روان درمانی، تغییر شیوه زندگی و دارو باشد. این گزینه ها ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با سایر روش های درمانی مورد استفاده قرار گیرند.
روان درمان
یکی از روش های درمانی رایج برای درمان اضطراب در نوجوانان، درمان شناختی رفتاری (CBT) است که نشان داده شده است برای کودکان و نوجوانان موثر است. در برخی موارد، CBT می تواند به افراد کمک کند تا مهارت های خاصی را که برای بهبود علائم طراحی شده اند، بیاموزند. همچنین می تواند به فرد کمک کند تا به فعالیت هایی که ممکن است به دلیل اضطراب از آنها اجتناب می کرده، بازگردد. CBT می تواند از طریق درمان فردی یا گروهی ارائه شود و ممکن است به صورت حضوری یا آنلاین انجام شود.
یکی دیگر از گزینه های درمانی برای نوجوانان خانواده درمانی است. خانواده درمانی شامل همکاری با سایر اعضای خانواده برای تشویق، حمایت و بهبود مهارت های ارتباطی درون واحد خانواده است. نوجوانانی که می توانند آشکارا درباره مشکلات خود با اعضای حمایتگر خانواده صحبت کنند، ممکن است برای مدیریت اضطراب مهارت بیشتری داشته باشند.
دارو درمانی
مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یا بنزودیازپین ها ممکن است برای درمان اضطراب و اختلالات اضطرابی تجویز شوند. مدیریت دارو همچنین می تواند با روان درمانی یا گفتار درمانی ترکیب شود. همکاری نزدیک با یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای یافتن دارو و دوز مناسب بسیار مهم است. علاوه بر این، اجتناب از مصرف دارو بدون مشورت با یک متخصص روانپزشکی ممنوع است.

تغییرات سبک زندگی
تحقیقات نشان داده است که تغییر سبک زندگی همچنین می تواند در مدیریت اضطراب و ارتقای سلامت روان مفید باشد. تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، تمرکز حواس و آرام‌سازی پیشرونده عضلانی نیز ممکن است به نوجوانان کمک کند تا با احساسات اضطرابی کنار بیایند و سلامت روان کلی را بهبود بخشند. این شیوه ها ممکن است آرامش و خودآگاهی را تقویت کند و به نوجوانان اجازه دهد تا احساسات خود را بهتر درک و مدیریت کنند. سایر عادات سبک زندگی سالم ممکن است شامل ورزش منظم، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و خواب کافی باشد. یک رویکرد درمانی جامع ممکن است ترکیبی از گزینه های درمانی و تغییرات سبک زندگی را برای درمان اضطراب در نوجوانان ترکیب کند. تشخیص زودهنگام و مداخله اضطراب نوجوان و پیاده سازی سایر شرایط می تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند. دریافت درمان مناسب ممکن است به بهبود سلامت روان کمک کند، که می تواند تأثیرات مثبتی بر عملکرد تحصیلی، تعاملات اجتماعی و روابط خانوادگی داشته باشد.
نظارت بر پیشرفت و تنظیم درمان
یک متخصص سلامت روان می تواند با یک نوجوان برای پیگیری پیشرفت و ایجاد تنظیمات در طول درمان اختلال اضطرابی کار کند. یکی از راه هایی که متخصصان سلامت روان می توانند پیشرفت را نظارت کنند، استفاده از ابزارهای ساده ای است که برای اندازه گیری بهبود علائم در اختلالات اضطرابی خاص یا سلامت روان عمومی طراحی شده اند، است. این ابزارها می توانند به شناسایی پیشرفت و راهنمایی هر گونه تنظیمات لازم در درمان کمک کنند. از آنجایی که متخصصان سلامت روان ممکن است به درمان‌های روان‌شناختی و دارویی توجه کنند، تحقیقات نشان می‌دهد که درمان شناختی رفتاری یکی از مؤثرترین راه‌ها برای درمان اختلالات اضطرابی است. ممکن است برای دستیابی به بهترین نتایج، اصلاحاتی در برنامه درمانی مورد نیاز باشد. برای مثال، تطبیق جلسات درمانی با یک چالش خاص ممکن است به رفع نیازهای منحصر به فرد شخص کمک کند.

راه های عملی برای کمک به حمایت از نوجوانان مبتلا به اضطراب

به عنوان والدین، حمایت از یک نوجوان مبتلا به اضطراب می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، اقدامات عملی وجود دارد که می توانید برای کمک به نوجوان خود برای مقابله با علائم اضطراب و بهبود سلامت روان خود بردارید.
ارتباطات باز را تشویق کنید.
ایجاد یک محیط امن و بدون قضاوت را برای نوجوان خود در نظر بگیرید تا احساسات و نگرانی های خود را بیان کند. فعالانه گوش دهید و احساسات آنها را تأیید کنید تا به آنها کمک کنید احساس درک شدن و حمایت کنند.
در مورد اضطراب بیاموزید.
یادگیری در مورد انواع مختلف اختلالات اضطرابی، علائم آنها و درمان های موثر می تواند مفید باشد. این دانش می تواند به شما کمک کند تا با نوجوان خود همدردی کنید و حمایت هدفمندی را ارائه دهید.
عادات سالم را ترویج دهید.
نوجوان خود را تشویق کنید تا فعالیت بدنی منظمی داشته باشد، رژیم غذایی متعادلی داشته باشد و یک برنامه خواب ثابت ایجاد کند. این عادات می تواند به کاهش اضطراب و بهبود سلامت روان کمک کند.
صبور و حمایت کننده باشید.
به یاد داشته باشید که غلبه بر اضطراب نیاز به زمان و تلاش دارد. تشویق و ستایش را برای پیشرفت نوجوان خود در نظر بگیرید و سعی کنید هنگام حل چالش های خود صبور باشید و او را درک کنید.
به دنبال کمک حرفه ای باشید:
اگر اضطراب نوجوان شما به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد، ممکن است بر روی شما نیز تأثیر بگذارد. مشورت با یک متخصص سلامت روان را در نظر بگیرید. آنها می توانند در حین عبور از این زمان چالش برانگیز در سفر والدگری شما، راهنمایی و پشتیبانی ایجاد کنند. در بیشتر موارد، مراقبت از سلامت روانی و رفاه عاطفی خود به شما این امکان را می دهد که از نوجوان خود حمایت بهتری داشته باشید، در زمانی که آن ها اضطراب خود را کنترل می کنند. با هم می توانید پایه ای قوی برای بهبود سلامت روانی و انعطاف پذیری عاطفی بسازید.

درمان آنلاین برای والدین

تعداد فزاینده ای از گزینه های درمانی آنلاین برای والدین نوجوانان مبتلا به اختلالات اضطرابی در دسترس است. این منابع آنلاین سلامت روان می تواند حمایت و راهنمایی ارزشمندی را برای شما فراهم کند، زیرا در این مدت از فرزند خود حمایت می کنید. پلتفرم‌های آنلاین مانند پلتفرم هوشمند هوکات ممکن است یافتن گزینه‌های درمانی را با یک متخصص سلامت روان ساده‌تر کند. این پلتفرم ها دسترسی راحت به طیف وسیعی از درمانگران را ارائه می دهند. مطالعات همچنین نشان داده اند که درمان آنلاین، از جمله CBT آنلاین، می تواند موثرتر از جلسات حضوری برای شرایط خاص باشد. علاوه بر این، درمان آنلاین می‌تواند برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر و گزینه‌ای برای جلسات از راه دور فراهم کند، و برای والدین پرمشغله راحت تر باشد تا سلامت روان خود را در اولویت قرار دهند. مطالعات در زمینه سلامت روان نشان داده است که مداخلات آنلاین در کاهش استرس والدین موثر است. یک مطالعه اخیر مزایای آموزش تمرکز حواس آنلاین برای مادران، از جمله کاهش علائم افسردگی و اضطراب و همچنین سطح استرس عمومی را برجسته کرده است.

اختلالات اضطرابی طیفی از شرایط را در بر می گیرد که هم نوجوانان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد، از جمله اختلال هراس و اختلال اضطراب اجتماعی. نوجوانان می توانند به ویژه مستعد اضطراب باشند، زیرا ممکن است استرس ناشی از مدرسه، مسائل خانوادگی یا فشار اجتماعی برای آنها افزایش یابد. همانطور که بر کمک به نوجوان خود برای یافتن درمان‌های مناسب و مؤثر اضطراب تمرکز می‌کنید، رفع نیازهای سلامت روان شما نیز ممکن است مفید باشد. اگر می خواهید با کسی در مورد چالش هایی که در زندگی روزمره خود با آن روبرو هستید صحبت کنید، تماس و ارتباط با یک مشاور آنلاین را در نظر بگیرید.