تله مقایسه: چگونه از مقایسه خود با دیگران دست برداریم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی تخصصی توسط نیکی سیلتی، به روز شده در 11 ژانویه 2024، توسط تیم تحریریه هوکات
مقایسه خود با دیگران یک گرایش طبیعی انسانی است. وقتی در میان افراد دیگر زندگی و کار می کنیم، رفتارها، روابط و دستاوردهای آنها را مشاهده می کنیم. این تعاملات حضوری را با رسانه‌های اجتماعی ترکیب کنید و اینجاست که ممکن است خود را در دام مقایسه گیر بیاندازید؛ بدون توجه به اینکه چقدر سعی می‌کنید روی زندگی خود تمرکز کنید و مدام خود را با دیگران مقایسه می کنید. گاهی اوقات مقایسه می‌تواند انگیزه‌بخش باشد و به شما انگیزه دهد تا زندگی بهتری داشته باشید، اما مقایسه مداوم خود با دیگران می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. اگر اثرات منفی مقایسه را احساس کرده اید، اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا بازی مقایسه را متوقف کنید و دیدگاه سالم تری به دست آورید. در این مقاله، روانشناسی پشت مقایسه و اینکه چرا مجبور به مقایسه هستیم، به علاوه چهار استراتژی برای مبارزه با مقایسه های مضر و سرمایه گذاری روی رشد شخصی شما را بررسی می کنیم.

چرا خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم؟

بسیاری از ما ممکن است با احساسات منفی که ممکن است پس از تمرکز شدید روی دستاوردهای دیگران ایجاد شود، آشنا باشیم؛ پس از انجام این کار، ممکن است احساس ضعف و اعتماد به نفس کمتری نسبت به توانایی‌های خود و لحظات موفقیت آمیز خود داشته باشیم. با توجه به این اثرات منفی، چرا بسیاری از ما به مقایسه خود با دیگران ادامه می دهیم و مقایسه چگونه می تواند بر سلامت روان ما تأثیر بگذارد؟
در روانشناسی، تحقیقات گسترده ای این رابطه را بررسی کرده است. در ابتدایی ترین سطح، مقایسه اجتماعی تمایل ما به ارزیابی خودمان را بر اساس «استانداردهایی» که توسط افراد اطرافمان ایجاد شده است، توصیف می کند، که اطلاعاتی را در مورد نحوه رفتار، تفکر و احساس ما در زمینه های مختلف اجتماعی ارائه می دهد. بسته به هنجارهای فرهنگی و همچنین ارزش های خود، ممکن است به شغل، خانواده، خانه و سایر دستاوردها و دارایی های مادی دیگران حسادت کنیم. نظریه مقایسه اجتماعی می تواند ابزار مفیدی برای چارچوب بندی و درک تمایل ما به مقایسه باشد. این نظریه در اصل توسط روانشناس آمریکایی لئون فستینگر ارائه شد، او پیشنهاد کرد که افراد به طور مداوم به دنبال ارزیابی صادقانه از خود هستند و بنابراین شروع به مقایسه خود با دیگران برای به دست آوردن درک واضح تر می کنند. این نظریه بیان می کند که این فرآیند مقایسه “نقش مهمی در تصویر خود و بهزیستی ذهنی ایفا می کند.” از نظر عاطفی، بسیاری از ما تقریباً هر روز، چه در حال صحبت با یک همکار در مورد ارتقاء شغلی آنها باشیم و چه از طریق رسانه های اجتماعی، کشش مقایسه را تجربه می کنیم.

مزایا و معایب مقایسه خود با دیگران

در حالی که اثرات منفی مقایسه اجتماعی ممکن است در ابتدا برای بسیاری از ما به ذهن خطور کند، مقایسه خود با دیگران می تواند هم مزایا و هم معایبی داشته باشد. برخی از مزایای احتمالی مقایسه خود با دیگران عبارتند از:
ارائه اطلاعات برای کمک به قضاوت ها و تصمیمات مهم در زمینه های اجتماعی.
ایجاد انگیزه برای تلاش برای رسیدن به یک هدف و به طور کلی تبدیل شدن به یک فرد بهتر.
پرورش قدردانی از دارایی ها و مسیر فعلی خود در زندگی، بر اساس خود انعکاسی که معمولاً هنگام مقایسه اجتماعی اتفاق می افتد.
حمایت از حس هویت قوی بر اساس مقایسه صادقانه بین خود و دیگران.
علیرغم این مزایای بالقوه، مقایسه مزمن می تواند بر روابط شما با خود و سایر افراد تأثیر منفی بگذارد. برخی از معایب احتمالی مقایسه عبارتند از:
کاهش اعتماد به نفس، به ویژه زمانی که به نقص ها یا “شکست” های درک شده خود نسبت به موفقیت های دیگران فکر می کنید.
تعیین انتظارات غیر واقعی از خود و جایی که در زندگی «باید» باشید.
القای حسادت نسبت به دیگران به دلیل دارایی ها، ویژگی ها، دستاوردها یا سایر ویژگی های پسندیده آنها.
پرورش تمایل به تمرکز بر کاستی ها و اشتباهات گذشته.
تأثیر منفی بر سلامت روان، زیرا تحقیقات نشان داده است که مقایسه اجتماعی “ارتباط قابل توجهی با افسردگی و اضطراب دارد.”

چهار راه برای جلوگیری از مقایسه خود با دیگران

مقایسه ممکن است یک گرایش طبیعی باشد، اما چندین راه برای مبارزه با اثرات منفی مقایسه اجتماعی و محافظت از سلامت روان وجود دارد:

1.از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید.
در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، زندگی دیگران برای دیده شدن توسط جهان تنظیم می‌شود. ممکن است حقیقتی در زندگی دیجیتالی ما وجود داشته باشد، اما این بازنمایی‌های آنلاین اغلب بیشتر بر روی «برترین‌ لحظه ها» تمرکز می‌کنند؛ تعطیلات، دستاوردها، دوستان، بدون ارائه تصویر کامل. اگر متوجه شدید که در رسانه‌های اجتماعی چرخ می‌زنید و زندگی خود را با زندگی دیگران مقایسه می‌کنید، چند لحظه در مورد چگونگی و چرایی استفاده از رسانه‌های اجتماعی فکر کنید. این برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها می‌توانند ما را به دوستان دور و ایده‌های هیجان‌انگیز متصل کنند، اما وقتی از رسانه‌های اجتماعی بدون اهداف یا محدودیت‌های مشخص استفاده می‌کنیم، این پلتفرم‌ها می‌توانند به سلامت روان ما نیز آسیب بزنند. برای شکستن چرخه بالا و پایین کردن، برخی از افراد استراحت کامل از رسانه های اجتماعی را توصیه می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است یک محدودیت زمانی روزانه (شاید 20 یا 30 دقیقه) برای استفاده از رسانه خود تعیین کنند. صحبت با دوستان و سایر عزیزان در مورد روابط آنها با رسانه های اجتماعی را در نظر بگیرید و سپس طرحی را طراحی کنید که با ارزش ها و نیازهای شما برای ارتباط انسانی، چه حضوری و چه آنلاین، هماهنگ باشد.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


2. یک دفترچه قدردانی تهیه کنید.
وقتی روی نکات برجسته زندگی دیگران تمرکز می کنیم، ممکن است زیبایی دنیای خود را نادیده بگیریم. اگر می‌بینید که این منابع شادی روزانه خود را بی ارزش می‌دانید، یک دفترچه ساده می‌تواند به شما در پرورش روحیه قدردانی کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که قدردانی می‌تواند فواید زیادی داشته باشد و به سلامت روان ما کمک کند. وقتی فرصت‌هایی برای قدردانی پیدا می‌کنیم، می‌توانیم افکار خود را از آنچه که «نداشتیم» به منابع مثبت و شادی در زندگی‌مان تغییر دهیم. در یک دفتر روزانه یا دفترچه یادداشت، چند لحظه وقت بگذارید و علت های اولیه سپاسگزاری خود را یادداشت کنید. بسته به روز، ممکن است به خاطر دوستی، گفتگوی معنادار یا حتی انتشار قسمت بعدی برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود پس از یک روز طولانی سپاسگزار باشید.

3. حال خود را با گذشته خود مقایسه کنید.
اگر لحظه ای به عقب برگردید و به نسخه یک سال پیش، پنج سال پیش و حتی دو ماه پیش فکر کنید، ممکن است از روابطی که ایجاد کرده اید و چیزهایی که به دست آورده اید شگفت زده شوید. این مقایسه‌ها با خود گذشته‌تان ممکن است به شما امکان دهد دیدگاه روشن‌تری از رشد خود به دست آورید و ممکن است سازنده‌تر و آموزنده‌تر از مقایسه خودتان با دیگران باشد. برای پیگیری موفقیت خود، یک بخش روزانه یا هفتگی در دفترچه تان با هر دستاورد، مهارت های جدید و اهداف اخیر در نظر بگیرید. در دفترچه خود (یا حتی فقط یک یادداشت دیجیتالی در تلفن خود)، سعی کنید به برخی از سوال های زیر پاسخ دهید تا در مورد “گذشته خود” فکر کنید:
چه چیزی باعث شد در این هفته احساس غرور کنم؟
این هفته چی یاد گرفتم؟
در این هفته (یا این ماه) با چه چالش هایی روبرو شدم و اکنون چگونه می توانم به طور متفاوتی با این موانع برخورد کنم؟
صرف نظر از اینکه چقدر بزرگ یا کوچک، هر لحظه موفقیت مهم است و پیشرفت شما ممکن است به ویژه در مقایسه با نسخه قبلی خود برجسته و مهم شود.

4. می توانید در درمان حمایت بیشتری دریافت کنید.
مقایسه خود با دیگران می تواند اثرات مخربی داشته باشد که مقابله با آنها به تنهایی دشوار است، مانند کاهش اعتماد به نفس و تأثیر منفی بر سلامت روان، همانطور که قبلا ذکر شد. برای حمایت بیشتر در مبارزه با اثرات منفی مقایسه مداوم و پرورش دیدگاه سالم تر، درمان می تواند کمک کند. کمک به صورت حضوری یا آنلاین در دسترس است، اما برای برخی از افرادی که اثرات نامطلوب سلامت روانی را در اثر مقایسه تجربه می‌کنند، ترک خانه برای یک قرار حضوری ممکن است خسته‌کننده باشد. درمان آنلاین می‌تواند جایگزین مناسبی باشد، زیرا به شما امکان می‌دهد جلسات درمانی را در هر کجا که اینترنت دارید داشته باشید، بنابراین اگر احساس راحت‌تری دارید، می‌توانید جلسات درمانی را از خانه داشته باشید. مطالعات متعددی ارزش درمان آنلاین را نشان می دهد، از جمله بررسی اخیر اثربخشی درمان شناختی رفتاری آنلاین (ICBT) برای افسردگی. محققان 39 مطالعه (در مجموع 9751 شرکت کننده) را بررسی کردند و دریافتند که ICBT هدایت شده توسط درمانگر برای افراد مبتلا به افسردگی، به ویژه کسانی که علائم متوسط تا شدید دارند، مفید است. درمان آنلاین برای انواع دیگر شرایط سلامت روان استفاده شده است و می تواند به افراد کمک کند تا با اثرات منفی مرتبط با مقایسه اجتماعی کنار بیایند.

سخن پایانی

مقایسه اجتماعی با دیگران باعث می شود نسبت به خود احساس ناراحتی کنید و نسبت به دیگران حسادت کنید، اما این رفتار می تواند منبع انگیزه و الهام باشد. برای مبارزه با اثرات منفی مقایسه مداوم، می توانید سعی کنید از رسانه های اجتماعی فاصله بگیرید، تمرین سپاسگزاری را شروع کنید و برای درمان کمک بخواهید، چه به صورت حضوری یا آنلاین. همدلی و تخصص یک درمانگر می تواند به شما در پرورش عزت نفس و به دست آوردن دیدگاه سالم تری کمک کند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن