اختلال شخصیت وسواسی اجباری (OCPD)

بررسی تخصصی توسط میجستی پورویس، به روز شده در 11 ژانویه 2024، توسط تیم تحریریه هوکات
اختلال شخصیت وسواسی-اجباری (OCPD) که نباید با اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) اشتباه شود، براساس راهنمای تشخیصی و آماری، DSM-5، اختلال شخصیت شناخته شده ای است که با پایبندی سخت به قوانین شخصی، دشواری در از دست دادن کنترل و تثبیت در اصول سنت مشخص می شود. این وضعیت یک اختلال شخصیت رایج نیست و اعتقاد بر این است که در حدود 1٪ تا 2٪ از جمعیت عمومی وجود دارد، اگرچه ممکن است بیشتر به دلیل عدم تحقیق در مورد این بیماری باشد. درک OCPD و ماهیت یک فرد با شخصیت وسواسی، می تواند به شما کمک کند که بدانید آیا غربالگری این بیماری می تواند برای شما مفید باشد و چگونه علائم آن را از علائم بیماری های مشابه مانند OCD تشخیص دهید.

اختلال شخصیت وسواسی اجباری (OCPD) چیست؟

اختلال شخصیت وسواسی جبری (OCPD) یک اختلال دسته C در DSM-5 است. اختلالات شخصیت از جمله اختلال شخصیت اسکیزوئید، اختلال شخصیت مرزی و OCPD، همه اختلالات یا بیماری های روانی هستند که بر شخصیت فرد تأثیر می گذارند. با توجه به ماهیت این اختلالات، ممکن است باعث اختلال در عملکرد در حوزه های مختلف زندگی از جمله روابط بین فردی، شغل، تحصیلات، سازمان دهی و غیره شود. اختلال شخصیت وسواس فکری-اجباری ممکن است از کودکی یا در اوایل بزرگسالی شروع شود و با موضوعات کنترل کردن، انعطاف ناپذیری، دشواری در رها کردن، و وسواس کاری سخت یا خودکفایی همراه است و با اختلال وسواس فکری- جبری (OCD) متفاوت است.

اختلال شخصیت وسواسی اجباری (OCPD): بررسی علائم

در DSM-5، معیارهای OCPD شامل یک الگوی فراگیر یا اشتغال ذهنی به کمال گرایی، کنترل کردن و نظم است. این تثبیت ها باید باعث آسیب های قابل توجهی در زمینه های مختلف زندگی شود و بر حس هویت فرد تأثیر بگذارد. سایر علائم در فهرست معیارهای DSM-5 برای اختلال شخصیت وسواسی-اجباری (OCPD) شامل موارد زیر است:
تشکیل هویت حول کار، قوانین و خودباوری
اختلال در همدلی یا صمیمیت
کمال گرایی سفت و سخت
پافشاری برای تکمیل وظایف حتی زمانی که اختلال در عملکرد رخ داده است
رفتارهای اجباری حول محور کمال گرایی
مشکل در رها کردن کنترل
عدم اعتماد به توانایی دیگران
انعطاف ناپذیری
بی میلی به کار تیمی
از خود گذشتگی در شغل به قیمت روابط عاشقانه یا خانوادگی
باورهای اخلاقی افراطی که احساس خشکی شخصیتی ایجاد می کنند
مشغله‌ ذهنی با جزئیات، قوانین، فهرست‌ها، سازمان یا برنامه‌ها
عصبانیت زمانی که یک موقعیت طبق برنامه پیش نمی رود
مشکل در انتقال از یک فعالیت به فعالیت دیگر
مشکل در ابراز محبت
برای تشخیص اختلال شخصیت وسواسی اجباری (OCPD)، علائم فرد نباید ناشی از مصرف مواد، بیماری روانی دیگر یا یک وضعیت پزشکی باشد. علاوه بر این، آسیب ها باید در موقعیت های مختلف پایدار و ثابت باشند و به دلیل یک مرحله از رشد فردی یا تأثیر فرهنگی نباشند.

اگر با مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنید، برای دریافت پشتیبانی با بهزیستی شهر سکونت خود یا مراکز ترک اعتیاد معتبر تماس بگیرید.

اختلال شخصیت وسواسی اجباری (OCPD) در مقابل اختلال وسواس OCD: تفاوت ها و شباهت ها

هر دو OCD و OCPD حول محور رفتارهای وسواسی-اجباری هستند. برای درک این معنا، دانستن تعاریف روانشناختی کلمات می تواند مفید باشد. به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، وسواس فکری، تصاویر یا تکانه های مداومی هستند که مزاحم یا نامناسب هستند و باعث اضطراب می شوند. APA اجبار را به عنوان رفتارهایی برای کاهش اضطراب ناشی از این وسواس ها یا جلوگیری از تهدید درک شده تعریف می کند. این رفتارها می تواند در هر دو OCD و OCPD وجود داشته باشد. با این حال، اختلال شخصیت وسواس فکری-اجباری (OCPD) یک اختلال شخصیت است، در حالی که OCD در رده “اختلالات وسواس فکری اجباری” در DMS-5 ذکر شده است. اختلالات شخصیت مستقیماً بر ویژگی‌های شخصیتی تأثیر می‌گذارد، از جمله توانایی احساس همدلی، نحوه تعامل فرد در روابط و دید افراد نسبت به دیگران.
فردی که مبتلا به اختلال شخصیت وسواس فکری-اجباری (OCPD) است، ممکن است بیشتر با جدا کردن هویت خود از علائم خود در کشمکش باشد، با این باور که شیوه زندگی او بخشی از آنچه او است، هستند و نشانه‌ای از نگرانی سلامت روان نیست. برعکس، افراد مبتلا به OCD اغلب از علائم خود ناراحتی شدیدی را احساس می کنند و سعی می کنند تا حد امکان خود را از آنها جدا کنند. اختلال شخصیت وسواسی اجباری (OCPD) شامل ویژگی هایی است که عمدتاً به جستجوی کنترل، مشکل در دیدن موقعیت های متعادل تر و داشتن باورهای سفت و سخت در مورد جهان مربوط می شود. این باورها ممکن است به سازمان دهی، نظافت، یا شغل فرد و چالش‌های دیگر مرتبط باشد. از طرف دیگر OCD می تواند موضوعات زیادی داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به OCD ممکن است با وسواس در رابطه دست و پنجه نرم کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با اختلال وسواس گزند و آسیب دست و پنجه نرم کنند. این دو نفر ممکن است از طرف مقابل نترسند، اما وقتی در معرض افکار خود قرار می گیرند، ناراحتی عمیقی را تجربه می کنند.
اختلال شخصیت وسواس فکری-اجباری بیشتر با الگوهای رفتاری مرتبط است تا علل پشت سر آنها. برای مثال، هم کسی که هویت خود را با شغل خود مرتبط کند و هم کسی که هویت خود را در تشکیل خانواده می بیند، هر دو نفر ممکن است موضوع اصلی مشکل در شکل‌دهی هویت و احساس مسئولیت درونی نسبت به اتفاقاتی که در این موقعیت‌ها با آن مواجه می‌شوند را تجربه کنند. در اختلال وسواس، مضامین خاص‌تر و حول محور اجبارها و موضوعات درون افکار فرد هستند که اغلب به ترس‌ مربوط می‌شوند.

آمار اختلال شخصیت وسواسی اجباری (OCPD)

اگرچه اختلال شخصیت وسواس فکری-اجباری (OCPD) به اندازه سایر اختلالات شخصیت یا شرایط سلامت روان مورد مطالعه قرار نگرفته است، صدها هزار نفر در ایالات متحده با این بیماری زندگی می کنند. در زیر چند آمار در مورد این بیماری وجود دارد:
OCPD می تواند با سایر بیماری های روانی مانند OCD، افسردگی، اختلالات خوردن و اختلالات اضطرابی همراه باشد.
اگرچه هیچ علتی تایید نشده است، ژنتیک و عوامل محیطی اغلب به عنوان علل اصلی اختلال شخصیت وسواس فکری-اجباری (OCPD) در نظر گرفته می شوند.
افراد مبتلا به OCPD ممکن است رفتارهای اجتماعی خصمانه و فقدان دیدگاه همدلانه را تجربه کنند.
درمان شناختی-رفتاری ممکن است شکل موثری از درمان برای علائم ناراحت کننده OCPD باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است دچار اختلال شخصیت وسواسی-اجباری (OCPD) یا اختلال وسواس فکری-اجباری باشید یا قبلاً با یکی از چندین اختلال شخصیت در DSM-5 تشخیص داده شده اید، تنها نیستید. گزینه های زیادی برای درمان وجود دارد و مشاوره می تواند اولین قدم عملی برای رسیدگی به علائم باشد. اگر فکر می کنید رفتار شما شروع به تأثیرگذاری بر زندگی شما کرده است، حتی اگر دلیل آن را نمی دانید، با یک مشاور دلسوز در منطقه خود یا از طریق یک پلت فرم آنلاین مانند پلتفرم هوشمند هوکات صحبت کنید. از طریق پلتفرم هوشمند هوکات می‌توانید درمانگری را بیابید که در CBT، RO-DBT یا سایر اشکال مشاوره مانند روان‌ درمانی دینامیک یا مواجهه درمانی تخصص داشته باشد.
مطالعات نشان داده اند که روان درمانی آنلاین به اندازه درمان حضوری در درمان علائم اختلالات شخصیت موثر است. در یک مطالعه، محققان دریافتند که رضایت مراجع از درمان اختلال شخصیت آنلاین متوسط تا زیاد است و آن‌ها دریافتند که پلتفرم‌های آنلاین نسبت به درمان چهره به چهره در دسترس‌تر هستند. علاوه بر این، عدم وجود عوارض جانبی از علائم مشاهده شد. اگر علاقه مند به امتحان درمانی برای اختلال شخصیت وسواسی-اجباری هستید اما به دلیل شغلی که دارید برنامه کاری شلوغی دارید، درمان آنلاین ممکن است برای شما ارزشمند باشد. می‌توانید زمان جلسه‌ای را خارج از ساعات کاری معمول انتخاب کنید و با درمانگر خود برای یافتن برنامه‌ای متناسب با نیازهایتان با قیمتی مقرون‌به‌صرفه کار کنید.

OCPD یک اختلال شخصیت در DSM-5 است که با طرز فکر سخت و سفت و میل به کنترل بر حوزه های مختلف زندگی مشخص می شود. اگرچه تشخیص اینکه آیا ممکن است با این وضعیت زندگی می کنید یا خیر دشوار باشد، اگر متوجه شدید که رفتار شما بر روابط، آسایش و مسیر زندگی شما تأثیر منفی می گذارد، برای راهنمایی و منابع بیشتر با یک متخصص تماس بگیرید.