اگر درمانم من را مضطرب کند چه کنم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی تخصصی توسط جاستیس آوریل، به روز شده در 26 دسامبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
فکر شرکت در جلسات درمانی ممکن است به شما این احساس را بدهد که هزاران پروانه در داخل شکم شما در حال بال زدن هستند. احساس اضطراب در مورد روند درمانی طبیعی است، به خصوص اگر برای اولین بار درمان را شروع می کنید. جستجوی درمان سلامت روان گاهی اوقات به عنوان چیزی که شخص باید از آن خجالت بکشد یا از آن شرمنده شوند، شناخته می شود. این ننگ ممکن است هر گونه تردید موجود را برای افرادی که به فکر درمان هستند تشدید کند.
درمان می تواند برای انواع نگرانی های سلامت روان مفید باشد. حتی اگر در ابتدا ترسناک باشد، برداشتن اولین قدم برای رسیدگی به سلامت روان شما می تواند فواید زیادی را به همراه داشته باشد. چندین استراتژی وجود دارد که می توانید برای رفع اضطراب خود در مورد درمان استفاده کنید، با درک بهتر علل اصلی احساسات خود شروع کنید.

اضطراب های رایج در مورد مراجعه به یک درمانگر

قدم گذاشتن در اتاق درمان برای اولین جلسه می تواند یک تجربه اعصاب خردکن باشد. به هر حال، درمان ممکن است مستلزم آسیب پذیری و باز کردن شخصی ترین افکار و احساسات شما باشد. اگر در مورد صحبت با یک درمانگر احساس اضطراب می کنید، می تواند به یکی از نگرانی های زیر مربوط باشد:
نگرانی از اینکه چه انتظاری باید داشته باشید
عدم آگاهی در مورد آنچه که درمان مستلزم آن است
تمایل به ارتباط با یک درمانگر و نگرانی در مورد اینکه اگر به خوبی ارتباط برقرار نکنید چه اتفاقی می افتد
نگرانی که وقت درمانگر خود را تلف خواهید کرد
ترس از مرور خاطرات دردناک، فاش کردن مسائل شرم آور، یا بحث در مورد رفتارها یا اعمالی که به آنها افتخار نمی کنید.
اینکه درمانگر شما را قضاوت کند، کمتر به شما فکر کند یا به شما برچسب “دیوانه” یا “بیمار” بزند.
که درمانگر شما یک درمانی را توصیه می کند که شما با آن راحت نیستید
اینکه درمانگر شما از شما انتظار دارد تغییراتی ایجاد کنید که یا مایل به ایجاد آنها نیستید یا احساس نمی کنید که آماده اجرای آن در زندگی خود باشید.
اینکه شاید درمان در نهایت باعث می شود احساس بدتری نسبت به قبل داشته باشید
همه این نگرانی ها درست است. درمان می تواند یک فرآیند شدید باشد و هیچ راهی برای تضمین اینکه لحظاتی وجود نداشته باشد که در آن احساس شرم، اضطراب یا ناراحتی نکنید وجود ندارد. اما این احساسات می توانند جزء مفیدی از روند درمان باشند، تا زمانی که طاقت فرسا نباشند. اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که اضطراب شما در مورد درمان مانع از ادامه پیشرفت در جلسات شما نمی شود.

چگونه به اضطراب ناشی از درمان رسیدگی کنیم؟

مهم نیست که اضطراب شما از کجا می آید، همچنان می توانید راه هایی برای مشارکت کامل در روند درمانی پیدا کنید. اضطراب شما حتی می تواند ابزار مفیدی برای مشخص کردن مسائلی برای بهبود احتمالی باشد. درمانگر شما ممکن است پیشنهاداتی برای رسیدگی به اضطراب شما داشته باشد و مایل باشد با شما بر روی تکنیک های مختلف کار کند تا در فضای درمانی احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
“تست اولیه” یک قرار درمانی
قبل از شروع درمان، گفتگوی مختصری می تواند مفید باشد تا بتوانید سوالات بالقوه خود را از درمانگر بپرسید. اگر نگران این هستید که از تجربه درمانی خود چه انتظاری داشته باشید، یک بررسی یا “آزمایش درایو” می تواند به شما و درمانگرتان کمک کند. ممکن است از آنها در مورد زمینه های زیر در کار حرفه ای آنها بپرسید:
سوابق تحصیلی آنها
در چه تکنیک های درمانی آموزش خاصی دیده اند
چه مدت است که به عنوان یک درمانگر کار می کنند
تجربه کاری آنها شامل چه چیزی است (به عنوان مثال، مطب شخصی، کار در بیمارستان/درمانگاه، خدمات اجتماعی، درمان آنلاین و غیره)
چگونه آنها روابط خود را با مراجعان خود رشد می دهند
رویکرد درمانی و فلسفه آنها نسبت به درمان
داشتن یک گفتگوی باز و صادقانه با یک درمانگر آینده نگر می تواند راه خوبی برای تسکین برخی از ناراحتی های قبل از درمان شما باشد. در طول مکالمه، همچنین می توانید تعیین کنید که آیا شما و درمانگر با هم سازگار هستید یا خیر. ممکن است بخواهید فکر کنید که آیا این درمانگر با سیستم ارزشی شما و اهداف شما برای درمان همسو است یا خیر.

با درمانگر خود ارتباط برقرار کنید.
ارتباط ممکن است در درمان یک امر مسلم به نظر برسد. با این حال، مهم است که با درمانگر خود ارتباط برقرار کنید، نه فقط در مورد افکار، احساسات و رفتارهای خود، بلکه در مورد خود فرآیند درمانی. همچنین ممکن است بخواهید از درمانگر خود سوالاتی در مورد گزینه های درمانی پیشنهادی و برنامه درمانی در حال انجام خود بپرسید. حتی اگر برای مدتی در نوع خاصی از درمان شرکت کرده باشید، ممکن است چنین سوالاتی وجود داشته باشد. همچنین ممکن است بخواهید در مورد نگرانی های خود و همچنین احساسات منفی که در طول گفتگو با درمانگر خود ایجاد می شود، صحبت کنید. این ممکن است شامل اضطراب پیرامون درمان باشد. یک درمانگر مؤثر آماده پذیرش بازخورد و به‌طور بالقوه اصلاح تکنیک های خود برای مطابقت با نیازهای شما خواهد بود.
به درمان به عنوان یک فضای امن فکر کنید.
ممکن است حذف کامل ترس های خود غیرممکن باشد. ممکن است همچنان نگران باشید که یک درمانگر به طور بالقوه شما را قضاوت می کند یا به خاطر آنچه به آنها می گویید کمتر به شما فکر می کند. با این حال، درک این موضوع که وظیفه درمانگر شما قضاوت شما نیست، می تواند مفید باشد. در عوض، این وظیفه آنهاست که به شما کمک کنند و تنها در صورتی می توانند این کار را انجام دهند که شما کاملاً با آنها صادق باشید. به دلیل ماهیت رابطه درمانی، بعید است که مجبور شوید خارج از جلسات خود با درمانگر خود تعامل داشته باشید. شما می توانید آن را به عنوان یک رابطه محتاطانه در یک فضای امن در نظر بگیرید که در آن می توانید جزئیات مسائل شخصی را بدون ترس از عواقب مورد بحث قرار دهید.

فرآیند درمانی را درک کنید.
درمانگران می‌دانند که پرداختن به افکار، رفتارها و الگوهای روابط منفی به زمان نیاز دارد. این نگرانی‌ها حتی ممکن است در طول زمان، مدت‌ها پس از اینکه مراجع باور داشته باشد که آنها “رفع” یا “درمان” شده‌اند، تکرار شوند. شرایط سلامت روان می تواند پیچیده باشد و درمان ممکن است یک فرآیند خطی نباشد. برخی از دست اندازها در جاده قابل انتظار است. این لزوماً به این معنی نیست که درمان مؤثر نیست. بعید است که یک درمانگر حرفه ای از دستیابی شما به اهدافتان در یک جدول زمانی خاص ناامید شود. درمانگران آموزش دیده اند تا شما را در شرایطی که هستید ملاقات کنند. این مهم است که بدانید آنها از شما انتظار ندارند که تغییر فوری در زندگی خود ایجاد کنید. آنها درک می کنند که فاصله گرفتن از الگوهای رفتاری ناسالم به زمان نیاز دارد. مجبور نخواهید شد در مورد بخش هایی از زندگی خود صحبت کنید که هنوز راحت نیستید. شما و درمانگرتان می‌توانید برای تنظیم سرعت درمان خود، از راه‌هایی برای کاهش مکانیسم‌های مقابله‌ای منفی استفاده کنید تا زمانی که روش‌های مثبتی را برای استفاده به جای آن‌ها ایجاد کنید.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


درمان آنلاین برای کاهش اضطراب

اگر از فکر درگیر شدن در درمان، عصبی یا گیج شده اید، درمان آنلاین ممکن است یک گزینه مفید برای شما باشد. تلاش برای یافتن یک درمانگر در یک محیط سنتی و حضوری می تواند فرآیند پیچیده ای باشد که شامل جلسات در فضاهای مختلف اداری می شود. با روان درمانی آنلاین، می توانید با یک درمانگر مجرب و واجد شرایط از آسایش خانه خود ارتباط برقرار کنید. اگر از قبل در مورد فرآیند درگیر شدن در درمان استرس دارید، ممکن است فکر کردن به زمان‌بندی، زمان رفت و آمد و سایر جنبه‌های فرآیند درمان حضوری استرس‌زاتر باشد. درمان آنلاین می تواند این نگرانی های اضافی را برطرف کند. تحقیقات نشان داده است که نتایج درمان آنلاین با نتایج درمان حضوری سنتی قابل مقایسه است. یک مطالعه نشان داد که ارائه آنلاین درمان شناختی رفتاری (CBT) حتی ممکن است زمانی که به صورت آنلاین ارائه می شود موثرتر از زمانی باشد که در یک محیط حضوری ارائه شود. درمان آنلاین می تواند راهی معنادار برای جستجوی حمایت از سلامت روان بدون افزایش اضطراب شما در مورد درمان باشد.

سخن پایانی

شروع درمان می تواند ترسناک باشد، اما همچنین می تواند یکی از بهترین کارهایی باشد که می توانید برای خود و سلامت کلی خود انجام دهید. اگر در مورد رفتن به درمان احساس اضطراب می کنید، چندین قدم وجود دارد که می توانید برای کاهش ترس خود انجام دهید. درمان آنلاین می تواند به شما کمک کند بدون استرس های اضافی ناشی از قرار ملاقات های درمانی حضوری، از حمایت و درمان استفاده کنید. وقتی آماده شدید، با پلتفرم هوشمند هوکات تماس بگیرید و سفر درمانی خود را آغاز کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن