آیا اضطراب اخبار بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی تخصصی توسط آندریا برانت، به روز شده در 10 ژانویه 2024، توسط تیم تحریریه هوکات
با توجه به حجم عناوین نگران‌کننده، بسیاری از کسانی که با رویدادهای جاری همراه هستند، اغلب احساس می‌کنند که خسته هستند. در واقع، یک نظرسنجی در مارس 2022 توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا نشان می‌دهد که 73 درصد از بزرگسالان آمریکایی گزارش می‌دهند که این خبرها منبع مهمی از استرس در زندگی آنها است. از جنگ تا جنایت و تغییرات آب و هوایی، به نظر می رسد همیشه اخبار نگران کننده ای روی صفحه های نمایش ما وجود دارد. در حالی که بیشتر مردم می‌خواهند مطلع بمانند، احساس استرس هنگام خواندن سرفصل‌ها یا تماشای اخبار در تلویزیون یا یه شکل آنلاین، غیرعادی نیست. زمانی که این احساسات فراگیر، مداوم و بدون مدیریت سالم باشند، ممکن است بر عملکرد و آسایش روزانه فرد تأثیر منفی بگذارند. آنها حتی این پتانسیل را دارند که منجر به چالش‌های جدی‌تر سلامت روانی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال مصرف مواد و تروما شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و کشف استراتژی‌های مقابله و گزینه‌های پشتیبانی که ممکن است کمک کنند، ادامه مطلب را بخوانید.

چرا اضطراب ناشی از اخبار اینقدر فراگیر است؟

یک تحلیل کیفی در سال 2019 توسط شرکت RAND (تحقیق و توسعه) که رابطه بین میزان اخباری که ما در معرض آن قرار می‌گیریم و نحوه ارائه آن‌ها را تشریح می‌کند، ممکن است تا حدودی روشن کند که چرا به منبعی برای افزایش اضطراب برای عموم تبدیل شده است. بر اساس این تحقیق، در 30 سال گذشته، بیان تصورات ذهنی مبتنی بر عقاید در بین مردم افزایش یافته است که به شدت بر عاطفه افراد تأثیرگذار است. مشاجره ها و درگیری ها در کانال های خبری نیز افزایش یافته است. در حالی که امروزه همه جا اخبار تلوزیون 24 ساعته یکی از ابزارهای واضح و مهم برای گزارش ذهنی است، رسانه های اجتماعی به منبع اصلی دیگری تبدیل شده اند. به عنوان مثال، گزارشی در سال 2020 توسط مجله تایم نشان می‌دهد که از هر 10 آمریکایی، یک نفر اخبار را هر ساعت بررسی می‌کند، و 20 درصد گزارش می‌دهند که بیشتر اخبار آنها از رسانه‌های اجتماعی است. رابطه بسیاری از ما امروزه با اخبار آنلاین حتی باعث ایجاد عباراتی مانند “اختلال استرس ناشی از تیترها”، “استرس گشت و گذار” شده است. طبق گزارش RAND که در بالا ذکر شد، این اختلالات به تمایل به “ادامه گشت و گذار یا پیمایش در اخبار بد، حتی اگر آن اخبار غم انگیز، دلسرد کننده یا افسرده کننده باشد” اشاره دارد.

اثرات بالقوه سلامت روان اضطراب خبری

هرکسی که با رویدادهای جاری همراه است یا گاهی اوقات در نتیجه آنها احساس استرس می کند، اختلال اضطرابی ندارد. برای درک اینکه چگونه اضطراب مرتبط با اخبار می تواند بر افراد در زندگی روزمره تأثیر بگذارد، ممکن است تشخیص برخی از علائم کلیدی اختلال اضطراب فراگیر به عنوان یک معیار مفید باشد. اضطراب مرتبط با اخبار در حال حاضر به عنوان یک وضعیت سلامت روان قابل تشخیص در نظر گرفته نمی شود، اما اثرات این چالش سلامت روان می تواند به ایجاد یک اختلال اضطراب قابل تشخیص در فرد کمک کند. اگر علائم بهداشت روانی زیر را با فراوانی یا شدت زیاد تجربه می‌کنید یا در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند، ممکن است نشان‌دهنده یک اختلال اضطرابی باشد:
تحریک پذیری: به راحتی تحریک می شود، بی قراری می کند، یا در آستانه آن است. هنگامی که فرد احساس تحریک پذیری می کند، چیزهای کوچک ممکن است باعث واکنش های عاطفی شدید شوند.
نگرانی: افکار یا نگرانی های مداوم و مزاحم در مورد جنبه های مختلف زندگی، از جمله کار، روابط، سلامت یا رویدادهای آینده
ترس و دلهره: احساس ترس شدید یا آسیب قریب الوقوع، حتی زمانی که هیچ تهدید یا خطری وجود ندارد.
مشکل در تمرکز: مشکل در تمرکز روی کارها، تصمیم گیری یا به خاطر سپردن چیزها به دلیل گردش شدید افکار و مشغول شدن به نگرانی
احساس سرگیجه: احساس فشار بیش از حد ذهنی و یا ناتوانی در مدیریت استرس‌ها یا مسئولیت‌های روزانه
نوسانات خلقی: تغییرات خلقی مکرر، مانند احساس اضطراب در یک لحظه و سپس احساس ناراحتی یا تحریک پذیری در لحظه بعد.
رفتار اجتنابی: اجتناب از موقعیت ها یا فعالیت هایی که ممکن است باعث ایجاد اضطراب یا ناراحتی شود.

اثرات بالقوه سلامت جسمانی اضطراب خبری

مطمئناً اضطراب می تواند افراد را از نظر روانی تحت تأثیر قرار دهد، اما برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که ارتباط قوی بین اختلالات اضطرابی و شرایط سلامت جسمانی وجود دارد. دلیل این امر ممکن است در عملکرد سیستم عصبی خودمختار و نحوه واکنش آن به استرس باشد. سیستم عصبی خودمختار آن دسته از فعالیت‌های بدن را که ما آگاهانه کنترل نمی‌کنیم، مانند ضربان قلب و تنفس، تنظیم می‌کند، اما همچنین مسئول تولید پاسخ جنگ یا گریز در هنگام احساس خطر است. برای کسانی که دارای اختلال اضطراب هستند، این پاسخ می تواند بیش از حد فعال شود و بدن اغلب به گونه ای پاسخ می دهد که گویی تهدید می شود. این می تواند منجر به علائم فیزیکی مانند:
اختلالات خواب
فشار خون بالا
تپش قلب
مسائل گوارشی
تنش عضلانی
خستگی مداوم
نوسانات وزن
سرگیجه
تنگی نفس
عرق کردن/لرزش شود.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


نکاتی برای مدیریت اضطراب مرتبط با اخبار

مطلع ماندن برای بسیاری اولویت است، بنابراین صرفاً دنبال نکردن اخبار ممکن است یک گزینه نباشد. حتی اگر فردی تصمیم بگیرد که از اخبار اجتناب کند، ممکن است در عمل امکان پذیر نباشد زیرا اغلب در محتوای رسانه های اجتماعی، رادیو و تلویزیون در مکان های عمومی ظاهر می شود. با این حال، استراتژی هایی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند اخبار را به شیوه ای سالم تر دنبال کنید و هر گونه اضطراب ناشی از آن را بهتر مدیریت کنید.
دنبال کردن اخبار را محدود کنید.
قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار می تواند اضطراب را تشدید کند. درعوض، می توانید برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض بیش از حد، زمان‌های خاصی را هر روز تعیین کنید تا از آخرین اخبار مطلع شوید. همچنین می‌توانید اعلان‌های خبری را در دستگاه‌های خود خاموش کنید. استراحت منظم برای قطع ارتباط از جریان اخبار برای گذراندن وقت با عزیزان یا شرکت در فعالیت هایی که از آن لذت می برید نیز توصیه می شود.
منابع معتبر را انتخاب کنید.
این کار ممکن است به جستجوی قابل اعتمادترین منابع خبری که می توانید بیابید کمک کند و از تعامل با آنهایی که به طور عمدی محتوای تحریک آمیز، هیجان انگیز یا مبتنی بر عقیده منتشر می کنند اجتناب کنید. تمرکز بر مواردی که به نظر می رسد گزارش دقیق و بی طرفانه ارائه می دهند و اطلاعات را به طور عینی و بدون حدس و گمان بیش از حد ارائه می دهند، معمولاً بهترین است. توسعه مهارت های سواد رسانه ای می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که چگونه بین گزارش واقعی و داستان های مبتنی بر نظر یا نادرست تمایز قائل شوید و دیدگاه متعادل تری پیدا کنید.

در مورد موضوعات انتخابی عمل کنید.
اغلب نیازی به دنبال کردن پوشش خبری برای هر رویداد یا کاوش در تمام جزئیات نیست. تمرکز و اولویت بندی موضوعاتی که مستقیماً بر زندگی یا جامعه شما تأثیر می گذارد یا مورد علاقه شخصی است، ممکن است شما را از برخی اخبار منفی که نیازی به دیدن آنها نیست، در امان نگه دارد.
مراقبت از خود را تمرین کنید.
اولویت دادن به فعالیت های خودمراقبتی می تواند به شما در مدیریت استرس و اضطراب کمک کند. اینها می تواند شامل خواب کافی، خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی، ورزش منظم، مشارکت اجتماعی، شرکت در فعالیت هایی باشد که از آن لذت می برید و تمرین تکنیک های آرامش بخشی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا.
با دیگران ارتباط برقرار کنید.
افراد مضطرب ممکن است در به اشتراک گذاشتن تجربیات خود یا جستجوی حمایت مردد باشند، اما بحث در مورد نگرانی های خود با دوستان، خانواده یا یک گروه حمایتی می تواند مفید باشد. به اشتراک گذاشتن احساسات شما ممکن است باعث اطمینان خاطر یا احساس همبستگی شود و شرکت در گفتگوهای معنادار می تواند چشم اندازی ایجاد کند، رویدادهای خبری را کمرنگ تر کند و به طور بالقوه علائم اضطراب را کاهش دهد.

اقدام کردن
اگر اخبار حس درماندگی را برانگیزد، هدایت اضطراب شما به سمت اقدامات مثبت ممکن است احساس توانمندی را ایجاد کند. برای مثال، ممکن است درگیر ایجاد پیامدهایی شوید که با ارزش‌های شما همسو هستند یا برای سازمان‌هایی که در جهت تغییر مثبت تلاش می‌کنند، داوطلب شوید.
روتین هایی را ایجاد کنید.
ایجاد ساختار و قابلیت پیش بینی در زندگی روزمره شما ممکن است احساس ثبات و هدف را ایجاد کند که می تواند به ایجاد تعادل در هنگام عدم اطمینان شنیدن اخبار کمک کند. پایبندی به روال های سالم، تعیین اهداف، استراحت های منظم و حفظ تعادل سالم بین کار و زندگی چند نمونه از راه های انجام این کار است.
درمانی برای کمک به مدیریت اضطراب خبری
اگر اضطراب ناشی از اخبار ادامه دارد و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، می توانید به دنبال حمایت از یک متخصص سلامت روان باشید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا علائم و علل اضطراب را برطرف کنید و راهنمایی هایی را برای ایجاد راهبردهای مقابله ای سالم ارائه دهد.
اگر به دنبال پشتیبانی از یک درمانگر هستید، می توانید در اکثر موارد بین جلسات آنلاین یا حضوری یکی را انتخاب کنید. کسانی که برنامه شلوغی دارند و نمی‌توانند مرتباً به قرار ملاقات بروند یا ترجیح می‌دهند با یک متخصص از خانه صحبت کنند، می‌توانند گزینه‌های مجازی را انتخاب کنند. با پلتفرمی مانند پلتفرم هوشمند هوکات، می‌توانید با یک درمانگر دارای صلاحیت و با تجربه هماهنگ شوید که می‌توانید از طریق تلفن، تماس ویدیویی و یا پیام‌رسانی درون برنامه‌ای با او ملاقات کنید. از آنجایی که تحقیقات نشان می‌دهد که درمان آنلاین معمولاً می‌تواند مزایای مشابهی را برای جلسات حضوری ارائه دهد، اگر برای شما راحت‌تر یا مناسب تر باشد، ممکن است ارزش بررسی این گزینه را داشته باشد.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


سخن پایانی

با توانایی دیدن اخبار از سراسر جهان به صورت 24 ساعته، احساس اضطراب هنگام خواندن تیترها غیرمعمول نیست. خواه این اخبار باعث استرس گاه به گاه شما شود یا اضطراب قابل توجهی که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید. ممکن است راهبردهایی مانند محدود کردن دیدن اخبار و سرگرم شدن در مراقبت از خود را امتحان کنید و ملاقات با یک درمانگر برای حمایت نیز می تواند مفید باشد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن