افسردگی فصلی چیزی فراتر از غم زمستانی

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی پزشکی توسط آندریا برانت، به روز شده در 29 سپتامبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
اختلال عاطفی فصلی (SAD) که به عنوان افسردگی فصلی نیز شناخته می شود، به طور کلی نوعی افسردگی است که به نظر می رسد با تغییرات فصلی مرتبط باشد که اغلب از پاییز شروع می شود و تا ماه های آخر زمستان ادامه می یابد. اگرچه ممکن است یک بیماری گسترده باشد، اما تشخیص و درمان آن می تواند چالش برانگیز باشد و بسیاری از افراد ممکن است بدون اینکه متوجه شوند دقیقاً چه چیزی را تجربه می کنند، با آن زندگی کنند. این وضعیت ممکن است ناشی از کمبود نور خورشید در ماه های پاییز و زمستان باشد، اما عوامل دیگر می تواند شامل ژنتیک، سن، جغرافیای محل زندگی و سابقه شخصی باشد. افسردگی فصلی اغلب با نور درمانی، تغییر شیوه زندگی و گفتگو درمانی آنلاین یا حضوری قابل درمان است.

علائم اختلال افسردگی فصلی

توجه به این نکته مهم است که همه علائم یکسان افسردگی فصلی را تجربه نمی کنند. با این حال، برخی از شاخص های رایج می تواند شامل موارد زیر باشد:
سطح انرژی پایین و خستگی
کاهش علاقه به فعالیت ها
احساس ناامیدی، گناه یا بی ارزشی
تغییر در اشتها، به ویژه افزایش میل به کربوهیدرات
افزایش وزن
خواب زیاد یا مشکل در خوابیدن
مبارزه با تمرکز
کناره گیری اجتماعی
اگر این علائم را برای دو یا چند زمستان متوالی تجربه کرده‌اید و در بهار یا تابستان کاهش می‌یابد، ممکن است به SAD مبتلا باشید.

علل بالقوه افسردگی فصلی

ممکن است دلیل مشخصی برای افسردگی فصلی وجود نداشته باشد، اما محققان معتقدند که SAD ممکن است با کاهش نور خورشید در طول ماه های پاییز و زمستان مرتبط باشد. کمبود نور خورشید می تواند ریتم شبانه روزی شما را مختل کند و منجر به عدم تعادل در هورمون هایی مانند سروتونین و ملاتونین شود. سایر عواملی که ممکن است در ایجاد SAD نقش داشته باشند عبارتند از:
ژنتیک
افراد با سابقه خانوادگی افسردگی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به SAD باشند. این می تواند نشان دهد که ممکن است یک جزء ژنتیکی در ایجاد افسردگی فصلی وجود داشته باشد.
سن
SAD در درجه اول افراد بین 18 تا 30 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. این زمان در بزرگسالان جوان اغلب شامل تغییرات و گذارهای خلقی قابل توجهی است که ممکن است به طور بالقوه منجر به ایجاد افسردگی شود.
موقعیت جغرافیایی
افرادی که دورتر از خط استوا زندگی می کنند ممکن است به دلیل تغییرات قابل توجهی در نور روز که تجربه می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به SAD باشند. این ممکن است ریتم شبانه روزی آنها را مختل کند و منجر به عدم تعادل در هورمون هایی مانند سروتونین و ملاتونین شود که به طور بالقوه در افسردگی فصلی نقش دارد.
تاریخچه شخصی
افراد با سابقه افسردگی یا سایر اختلالات خلقی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به SAD باشند. این می تواند به دلیل استعداد ژنتیکی یا سابقه الگوها و رفتارهای فکری منفی باشد که می تواند آنها را مستعد ابتلا به افسردگی کند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


راه حل های ممکن برای افسردگی فصلی

اگر مشکوک هستید که ممکن است با افسردگی فصلی دست و پنجه نرم کنید، کمک گرفتن از یک مرکز سلامت روان مجرب یا رواندرمانگر می تواند بسیار مهم باشد. آنها می توانند وضعیت شما را تشخیص دهند و مناسب ترین درمان را توصیه کنند. برخی از استراتژی‌های درمانی رایج برای SAD می‌تواند شامل موارد ذکر شده در زیر باشد.
نور درمانی
نور درمانی معمولاً مستلزم قرار گرفتن در معرض نور روشن برای مدت زمان خاصی در هر روز است. این ممکن است به کنترل ریتم شبانه روزی و بهبود خلق و خوی شما کمک کند. این می تواند به ویژه برای افرادی که در آب و هوای شمالی زندگی می کنند مفید باشد، جایی که ممکن است نور خورشید کمتر باشد. جعبه‌های نور معمولاً باید تحت نظارت یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی استفاده شوند تا از ایمنی و اثربخشی آنها اطمینان حاصل شود.
دارو
دارو ممکن است در درمان SAD مؤثر باشد، اما همیشه بهتر است در مورد سؤالات مربوط به داروها و مکمل ها با روانپزشک خود مشورت کنید.
روان درمانی
روان درمانی یا گفتار درمانی می تواند به شما کمک کند تا احساسات و رفتارهای خود را بهتر درک کنید و ابزارهایی برای مدیریت آنها در اختیار شما قرار دهد. درمان شناختی رفتاری (CBT) به طور کلی نوعی روان درمانی است که می تواند در درمان SAD موثر باشد.
تغییرات سبک زندگی
علاوه بر جستجوی کمک حرفه ای، ممکن است چندین تغییر در سبک زندگی برای مدیریت افسردگی فصلی خود موثر باشد.
به طور منظم ورزش کنید: نشان داده شده است که ورزش اغلب باعث بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی می شود.
بیرون بروید: گذراندن وقت در فضای باز در نور طبیعی ممکن است خلق و خوی شما را بهبود بخشد و ریتم شبانه روزی شما را مدیریت کند.
رژیم غذایی سالم داشته باشید: مصرف یک رژیم غذایی متعادل و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ممکن است خلق و خو و سطح انرژی شما را افزایش دهد.
بهداشت خواب را به خوبی رعایت کنید: خواب کافی و داشتن یک برنامه خواب ثابت می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد.
با دیگران ارتباط داشته باشید: حمایت اجتماعی اغلب در مدیریت افسردگی بسیار مهم است، بنابراین ارتباط با دوستان و خانواده می تواند ضروری باشد. پیوستن به یک گروه حمایتی یا کمک گرفتن از یک متخصص سلامت روان نیز ممکن است مفید باشد.
سرگرمی‌هایی را دنبال کنید: شرکت در فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید می‌تواند خلق و خوی شما را تقویت کند، علائم افسردگی را کاهش دهد و چیزی را به شما بدهد که منتظر آن هستید.
استرس را مدیریت کنید: استرس اغلب علائم افسردگی را بدتر می کند، بنابراین بهتر است راه های سالمی برای مدیریت استرس پیدا کنید، مانند تمرین ذهن آگاهی، مدیتیشن و یوگا.

مزایای درمان آنلاین

یکی از مزایای قابل توجه درمان آنلاین ممکن است این باشد که می تواند ابزارهایی را برای درک و مدیریت احساسات و رفتار افراد در اختیار آنها قرار دهد. این می تواند به ویژه برای افراد مبتلا به افسردگی فصلی مفید باشد، زیرا ممکن است طیفی از احساسات و علائم را تجربه کنند که مقابله با آنها دشوار است. این نوع از درمان می تواند به ویژه از این نظر مفید باشد که افراد بتوانند از هر مکانی با اتصال به اینترنت در زمانی که متناسب با برنامه آنها باشد در درمان آنلاین شرکت کنند. هنگام تلاش برای مقابله با SAD، آماده شدن و بیرون آمدن از خانه برای حضور در جلسات درمانی می تواند چالش برانگیز باشد، بنابراین فرصت کمک گرفتن از خانه می تواند جذاب باشد.

اثربخشی درمان آنلاین

یک مطالعه در سال 2019 اثربخشی درمان آنلاین را در درمان افسردگی بررسی کرد و دریافت که “شدت علائم افسردگی پس از استفاده از مداخله روان درمانی آنلاین چندوجهی به طور قابل توجهی کاهش یافت.”
افسردگی فصلی می تواند یک بیماری گسترده باشد که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می توان آن را درمان و مدیریت کرد. اگر مشکوک به SAD هستید، کمک گرفتن از یک درمانگر سلامت روان که می تواند در تعیین مناسب ترین دوره درمانی برای شما کمک کند، می تواند مفید باشد. نور درمانی، دارو درمانی، روان درمانی یا تغییر سبک زندگی باشد، راه حل های ممکن زیادی برای مدیریت افسردگی فصلی و افزایش کیفیت زندگی شما در دسترس است. به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و کمک در دسترس است. با درمان آنلاین، می‌توانید با پشتیبانی حرفه‌ای و ابزارهایی که شایسته درک و مدیریت مؤثر علائم افسردگی خود هستید، ارتباط برقرار کنید. متخصصان پلتفرم هوشمند آنلاین هوکات آماده شروع جلسات درمانی برای شما از هرکجای دنیا که هستید به صورت آنلاین یا تلفنی هستند. برای شروع هماهنگی جلسات کافیست اینجا کلیک کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن