فواید بازی درمانی در روانشناسی

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

انواع مختلفی از درمان برای بزرگسالان وجود دارد. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است ندانند که خانواده های دارای فرزند نیز می توانند از بین گزینه های مختلف یکی را انتخاب کنند. یکی از روش های رایج بازی درمانی نام دارد. بازی می تواند یکی از زبان های طبیعی کودکان باشد. این نوع درمان به کودک شما این امکان را می دهد که بتواند بازی کند و در عین حال افکار، احساسات و عواطف خود را که ممکن است برای بیان کلامی با مشکل مواجه شود را آشکار کند. بازی درمانی با محوریت کودک اغلب برای کمک به کودکان خردسال بین سنین سه تا ده سال که ضربه روحی را تجربه کرده اند یا با یک بیماری روانی زندگی می کنند، استفاده می شود.
در جلسات بازی درمانی، درمانگران از اسباب‌بازی‌هایی مانند شخصیت های کارتونی، حیوانات عروسکی، کاردستی، آب، اسباب‌بازی‌های ساختمانی، رقص و بلوک‌های بازی شن و ماسه استفاده می‌کنند تا به کودکان کمک کنند تا خود را ابراز کنند. این می تواند به ویژه برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم یا ناتوانی های یادگیری که ممکن است با مهارت های ارتباطی دست و پنجه نرم کنند مفید باشد. بازی درمانی با فراهم کردن فضایی امن برای بیان خلاقانه می تواند به کودکان کمک کند تا استرس را از بین ببرند، در مورد آسیب های گذشته بینش پیدا کنند و سلامت روانی کلی خود را بهبود بخشند. اگر این روش درمانی را برای کودک خود در نظر می گیرید، یادگیری نحوه عملکرد آن و اینکه چگونه ممکن است برای او مفید باشد می تواند ارزشمند باشد.

مزایای بازی درمانی برای کودکان

بازی درمانی می تواند به کودکان اجازه دهد تا احساسات و افکار پیچیده را با استفاده از ابزارهای بیان غیرکلامی و قابل فهم در تمام دنیا بیان کنند. ژان پیاژه روانشناس رشد کودک مشاهده کرد که کودکان خردسال اغلب قادر به بیان انگیزه ها، احساسات و افکار پیچیده نیستند، زیرا مغز آنها هنوز توانایی تفکر انتزاعی را به طور کامل رشد نداده است. با این حال، کودکان در حال بازی ممکن است این احساسات و افکار نمادین و پیچیده را به صورت غیرکلامی بیان کنند. برای کودکان، بازی می تواند یک خروجی خلاقانه باشد که تخیل و واقعیت را به گونه ای ادغام می کند که یک درمانگر می تواند بدون دخالت در آزادی بیان آنها فقط مشاهده کننده باشد. اگر به بازی درمانی برای فرزندتان فکر می کنید، در زیر ۱۷ مزیتی که باید در نظر بگیرید آورده شده است:

1.مکانی امن برای کودک فراهم می کند.
کودکان ممکن است احساس نکنند که می توانند با خیال راحت در مورد افکار و احساسات خود با خانواده صحبت کنند. بازی درمانی می تواند به آنها مکانی امن برای تفریح و صحبت با یک متخصص دلسوز بدهد. بازی همچنین می تواند هرگونه فشار برای استفاده از کلمات برای بحث در مورد احساسات را از بین ببرد. اجازه دادن به کودکان برای استفاده از بازی درمانی ممکن است به آنها امکان دهد تا خود را به شکلی ظریف بیان کنند. در برخی موارد، کودک ممکن است نداند اقدامات غیرکلامی او چه چیزی را به درمانگر منتقل می کند. با این حال، درمانگر ممکن است آنها را برای کمک به کودک در مورد نگرانی های رفتاری یا عاطفی تفسیر کند.
2. می تواند عزت نفس را در کودک ایجاد کنند.
از آنجایی که فرزند شما ممکن است خود را بیان کند و احساس کند که شنیده می شود، همچنین می تواند عزت نفس و توانایی خود را برای بیان خود از طریق بازی درمانی ایجاد کند. علاوه بر این، بازی درمانی می تواند به کودکان کمک کند تا با رویدادهای چالش برانگیز زندگی مانند بلایای طبیعی، خشونت خانگی و رویدادهای آسیب زا مقابله کنند. با شرکت در فعالیت های بازی، کودکان می توانند راه های سالمی برای تعامل و کنار آمدن با احساسات و تجربیات دشوار بیاموزند. کاردرمانگران و مددکاران اجتماعی اغلب از بازی درمانی به عنوان راهی برای کمک به کودکان برای بهبود سلامت روان و رفاه خود استفاده می کنند.
3. آنها می توانند مهارت های حل مسئله را به دست آورند.
همانطور که کودک شما بازی می کند، ممکن است یاد بگیرد که چگونه مشکلات را به طور مستقل حل کند. آنها داستان های خود را با اسباب بازی ها و بازی های خود تنظیم می کنند و ممکن است در جهت حل مشکلات جزئی یا مهم از طریق ایفای نقش عمل کنند. یک درمانگر همچنین می‌تواند مشکلی را در بازی درمانی به آن‌ها ارائه دهد، جایی که آنها وظیفه خواهند داشت که به طور مستقل راه حل را پیدا کنند. به عنوان مثال، درمانگر می تواند از کودک بخواهد که به آنها نشان دهد اگر اسباب بازی دیگری غذای او را بدون درخواست بخورد، چگونه واکنش نشان می دهد. پاسخ کودک می تواند نشان دهنده رفتارها یا الگوهای خانه او باشد.

4. آنها می توانند مکانیسم های مقابله ای را بیاموزند.
کار از طریق بازی درمانی به این معنی است که کودک شما می تواند یاد بگیرد که چگونه با افکار یا احساسات چالش برانگیز کنار بیاید. آنها می توانند در بازی درمانی راهبردهای مقابله ای را به دست آورند که ممکن است در نوجوانی یا بزرگسالی برایشان مفید باشد. در جلسات بازی درمانی، کودکان می توانند یاد بگیرند که چگونه با دیگران به شیوه های سالم ارتباط برقرار کنند و رفتارهای مثبتی را در خود ایجاد کنند. در حین کار با متخصصان بهداشت روان دارای صلاحیت کار با کودک، آنها همچنین می توانند بینش جدیدی در مورد افکار و احساسات خود به دست آورند و درک کنند که چگونه یک موقعیت دشوار برای آنها معنا دارد. بازی درمانی می تواند راهی ایمن و موثر برای کودکان برای مقابله با مسائل خانوادگی، اقدامات پزشکی و سایر رویدادهای استرس زا زندگی باشد.
5. بهبودی عاطفی
اساس اولیه بازی درمانی کمک به کودک برای مقابله با پریشانی عاطفی و رویدادهای چالش برانگیز است. از طریق روند حضور در درمان، آنها ممکن است درباره خود و موقعیتی که در آن قرار دارند اطلاعات بیشتری کسب کنند. کودکان ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشند که احساسات خود را به جای رویارویی با آنها روی یک اسباب بازی یا یک نقش در بازی قرار دهند، زیرا تجربیات نامطلوب در اوایل زندگی می تواند برای فهمیدن ذهن جوان چالش برانگیز باشد.
6. آنها ممکن است مهارت های تصمیم گیری را به دست آورند.
تصمیم گیری می تواند بخشی از بزرگ شدن باشد و ممکن است در بازی درمانی گنجانده شود. ممکن است فرزند شما در طول دوره بازی درمانی خود، انتخاب هایی را تجربه کند، یا بازی درمانگر او ممکن است انتخاب هایی را به او ارائه دهد تا به آنها کمک کند تا در حین سنجیدن انتخاب ها بفهمند که برای تصمیم گیری چه چیزی لازم است.


آیا مشاوره با متخصص کودک و نوجوان می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


7. آنها میتوانند مسئولیت پذیری را بیاموزند.
از طریق تصمیم گیری در انواع مختلف بازی درمانی، کودک شما ممکن است بیاموزد که چگونه مسئولیت انتخاب ها یا رفتارهایی را که انجام داده است بپذیرد. همچنین ممکن است یاد بگیرند که برای اعمالی که مسئولیت آن را ندارند، خود را سرزنش نکنند. بازی می تواند مسئولیت پذیری کودکان را نشان دهد. علاوه بر این، در پایان جلسه، کودک ممکن است به درمانگر کمک کند تا اسباب بازی ها را تمیز کند تا مهارت های سازماندهی را بیاموزد.
8. آنها می توانند مهارت های اجتماعی جدیدی کسب کنند.
یادگیری صحبت کردن با مردم و تعامل با بچه های بزرگتر و همسالان می تواند برای کودکان در هر سنی چالش برانگیز اما ضروری باشد. بازی درمانی و ایفای نقش می‌تواند به آنها در مورد تعامل مثبت و سالم با دیگران آموزش دهد. درمانگر رویکردی عملی دارد و کودک را از طریق فعالیت‌های بازی راهنمایی می‌کند و به او کمک می‌کند تا رفتارهای اجتماعی مناسب را درک کند و در عین حال رفتارهای پرخاشگرانه را کاهش دهد.
9. آنها می توانند دوستی هایی را ایجاد کنند.
از طریق توسعه مهارت های اجتماعی، فرزند شما ممکن است بتواند در مورد نحوه دوست یابی و حفظ آن دوستی ها بیشتر بیاموزد. بازی درمانگران می توانند از کودکانی که اضطراب اجتماعی یا خجالت را تجربه می کنند حمایت کنند. علاوه بر این، اگر فرزند شما در بازی درمانی گروهی شرکت کند، ممکن است با معاشرت و بازی با کودکان دیگری که علائم یا تجربیات مشابهی را تجربه می کنند، بیشتر بیاموزد.

10. آنها می توانند یاد بگیرند که چگونه جهان را درک کنند.
کودکان اغلب می آموزند که چگونه دنیای اطراف خود را از طریق بازی درک کنند. آن‌ها آنچه را که می‌بینند یا تجربه می‌کنند دوباره به تصویر می‌کشند تا به آن‌ها کمک کنند تا معنای زندگی‌شان را بفهمند. با بازی در یک محیط ساختاریافته، آنها می توانند محیط و تجربیات خود را در امنیت با یک حرفه ای که بینش و شفقت را ارائه می دهد درک کنند.
11. آنها ممکن است بهبودی درونی خود را کشف کنند.
کودکان ممکن است در مورد مراقبت از خود برای گسترش بهزیستی بیشتر یاد بگیرند. مراقبت از خود می تواند برای انسان در هر سنی ضروری باشد، بنابراین کودکان ممکن است آن را از طریق بازی یاد بگیرند. آنها می توانند با کنترل محیط خود و نحوه بازی خود، خود را آرام کنند. در مراقبت آرامش بخش، بازی درمانی می تواند به ویژه برای کودکانی که با بیماری های جدی یا تهدید کننده زندگی مواجه هستند مفید باشد.
12. درمان ممکن است باعث ایجاد اعتماد به نفس شود.
همانطور که فرزند شما بیشتر در مورد خود و جایگاه خود در جهان می‌آموزد، می‌تواند باعث شود که احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد و احساس راحتی کند. یادگیری نحوه اجتماعی شدن در بازی درمانی همچنین می تواند اعتماد به نفس را در اطرافیان ایجاد کند. از طریق بازی درمانی، آنها ممکن است در مورد توانایی های خود بیاموزند.

13. درمان می تواند تمرکز را افزایش دهد.
هدایت کودکان به سمت فعالیت های بازی درمانی می تواند به آنها کمک کند تمرکز خود را افزایش دهند و یاد بگیرند که چگونه به موقعیت های خاص توجه کنند. این تمرین ممکن است به آنها کمک کند در مدرسه، روابط یا محل کار تمرکز کنند.
14. یک درمانگر ممکن است تخیل و خلاقیت را افزایش دهد.
بازی می تواند به کودکان کمک کند تا خود را از طریق تخیل بیان کنند. بازی درمانی کاوش در موقعیت ها و جهان های مختلف را تشویق می کند تا رویکردی جدید و هیجان انگیز برای یادگیری عاطفی ایجاد کند. همچنین ممکن است توانایی شناختی و ظرفیت حافظه آنها را افزایش دهد.
15. آنها ممکن است یاد بگیرند که احساسات خود را پردازش کنند.
وقتی کودکان بازی می کنند، می تواند به آنها کمک کند تا افکار و احساسات خود را پردازش کنند. در بازی درمانی، وقتی کودک شما با ابزارهایی مانند چرخ احساسات تعامل می کند، به او نشان می دهد که برخی از حالات چهره چگونه به نظر می رسند. مربی کودک ممکن است با استفاده از اسباب‌بازی‌ها رفتارهای عاطفی خاصی را انجام دهد و از کودک بخواهد که وقتی به یک احساس خاص روی چرخ اشاره می‌کند، آنها را بازسازی کند.

16. درمان می تواند رفتارهای منفی را کاهش دهد.
بسیاری از کودکان اگر نتوانند افکار یا احساسات خود را بیان کنند، خود را به شیوه های نامطلوب ابراز می کنند. در بازی درمانی، کودکان می توانند از هر یک از اسباب بازی ها و فضای موجود استفاده کنند و ممکن است فضایی برای آزاد کردن تخیل خود داشته باشند. در خانه، آنها ممکن است نتوانند از تمام وسایل موجود در اتاق استفاده کنند، زیرا ممکن است یک گلدان شکستنی یا یک جسم سنگین باشد. دفاتر درمانگر کودک اغلب به اسباب‌بازی‌ها و وسایل ایمن و مناسب برای کودکان اختصاص دارند. کودکان می توانند انرژی خود را در جلسات آزاد کنند و با احساس شادابی به خانه بروند.
17. درمان ممکن است به خانواده ها در ایجاد ارتباط کمک کند.
بخشی از بازی درمانی ممکن است شامل تعامل بین والدین و کودک باشد. در طول جلسه، ممکن است به کودک خود کمک کنید تا ایده های خود را تدوین کند و از درمانگر که مفاهیم بازی درمانی را به شما آموزش می دهد، یاد بگیرید.


آیا مشاوره با متخصص کودک و نوجوان می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


آیا کودک شما از بازی درمانی سود می برد؟

اگر نگران این هستید که فرزندتان ممکن است وضعیت خاص سلامت روان داشته باشد، شما تنها نیستید. با توجه به CDC، تقریباً 20 میلیون کودک در سنین 3 تا 17 سال به بیماری های روانی مانند ADHD، اضطراب، افسردگی یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مبتلا شده اند. از آنجایی که کودکان اغلب به طور غیرمستقیم احساسات خود را ابراز می کنند، بازی درمانی می تواند برای کسانی که علائم ناراحت کننده یا افکار و احساسات گیج کننده را تجربه می کنند مفید باشد. صحبت با یک درمانگر برای کودکی که نمی داند بزرگسال در اتاق چه انتظاری دارد یا چه می خواهد، می تواند ناراحت کننده یا ترسناک باشد. آنها می توانند از تخیلات خود استفاده کنند و با بازی با اسباب بازی ها ارتباط برقرار کنند. این درمان ممکن است به آنها اجازه دهد تا خود را ابراز کنند و راهبردهایی را برای نزدیک شدن به خانواده خود کشف کنند.
پشتیبانی والدین
اگرچه مشاوره برای کودکان می تواند بسیار موثر باشد، برخی از والدین نیز ممکن است از مشاوره در زمانی که فرزندشان در حال شرکت در درمان است بهره مند شوند. صحبت کردن با یک درمانگر در مورد مبارزات شما با رفتارها، احساسات یا علائم کودک ممکن است باعث تسکین او شود. اگرچه بسیاری از والدین ممکن است برای شرکت در درمان حضوری احساس مشغله کنند، می توانید درمان آنلاین را نیز در نظر بگیرید. ثابت شده است که درمان آنلاین به اندازه درمان حضوری موثر است و می تواند در خانه انجام شود، در حالی که شما از فرزندان خود مراقبت می کنید. علاوه بر این، می توانید راحت ترین روش ها را برای شرکت در درمان انتخاب کنید. پلتفرم های آنلاین مانند پلتفرم هوشمند هوکات درمانگرانی را برای انتخاب ارائه می دهند، از جمله آنهایی که متخصص در نگرانی های والدین هستند. علاوه بر این، اگر فرزند نوجوان 13 تا 19 ساله دارید، آنها می توانند از طریق پلتفرم هوشمند هوکات برای شما جلسات مشاوره ای را از هر کجای دنیا که هستید به شکل تصویری یا صوتی تنظیم کنند. اگر قصد شروع جلسات برای کاهش تنش و مشکلات با کودک یا نوجوان خود دارید کافیست اینجا کلیک کنید.

نتیجه گیری

بازی درمانی می تواند به کودکان اجازه دهد تا با احساسات خود ارتباط برقرار کنند و فرآیندهای شناختی خود را درک کنند و رشد دهند. از طریق بازی با یک بازی درمانگر آموزش دیده، آنها می توانند سناریوهایی را برای درک مسائل پیچیده مانند تعارض، از دست دادن، احساسات و علائم سلامت روان ایجاد کنند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن