اضطراب در دوران بارداری: علل و مکانیسم های مقابله ای

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی پزشکی توسط مجستی پورویس، به روز شده در 6 سپتامبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات

هشدار محتوا: لطفاً توجه داشته باشید، مقاله زیر ممکن است به موضوعات مرتبط با تروما اشاره کند که ممکن است خواننده را تحریک کند. تشخیص مطالعه آن به عهده تشخیص خواننده است.

بارداری می تواند زمان هیجان انگیزی برای والدین باشد، اما ممکن است با نگرانی، اضطراب و علائم دیگری همراه باشد که می تواند باعث تغییرات روحی و جسمی در فرد حامل کودک شود. استرس، ترس از تولد، ترس از ناشناخته ها و مشکلات روزمره که می تواند از تغییرات فیزیکی و هورمونی بارداری ناشی شود، اغلب منجر به افزایش سطح اضطراب و نوسانات عاطفی می شود. اضطراب پری ناتال یا اضطراب در دوران بارداری به طور معمول یکی از شایع ترین واکنش های عاطفی در دوران بارداری است، به طوری که از هر 5 زن حدود 1 نفر در این دوران به اختلال اضطراب مبتلا می شوند. اضطراب دوران بارداری را می توان با مدیتیشن ذهن آگاهی، ماساژ درمانی قبل از تولد، ورزش، کلاس های قبل از تولد، یوگای قبل از تولد و کلاس های تنفس کنترل کرد. اغلب اوقات کار با یک درمانگر مجرب به صورت آنلاین یا حضوری نیز مفید است.

اضطراب و بارداری

اضطراب در دوران بارداری می تواند یک واکنش طبیعی به تغییرات زیادی باشد که احتمالاً رخ می دهد، مانند افزایش سطح هورمون، تغییرات آینده زندگی و اثرات فیزیکی بارداری. برخی از افرادی که از قبل یک اختلال اضطرابی دارند یا سایر بیماری های روانی را تجربه می کنند، واکنش های متفاوتی به بارداری دارند، به طوری که برخی احساس راحتی بیشتری می کنند و برخی دیگر متوجه افزایش شدید سطح اضطراب خود می شوند. بدن فیزیولوژیکی و روانی هر فرد، منحصر به فرد است و بنابراین هر بارداری نیز می تواند منحصر به فرد باشد و ممکن است در اثرات و علائم آن متفاوت باشد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به طور کلی در طول قرارهای قبل از تولد در مورد سلامت روانی والدین باردار و هرگونه علائم اختلال اضطراب بررسی می کنند. رسیدگی به همه نگرانی ها در طول قرار ملاقات برای اطمینان از بهترین مراقبت ممکن و رفع (یا حداقل کاهش) علائم می تواند مهم باشد.
اضطراب اوایل بارداری
اضطراب قبل از زایمان به طور کلی به اضطرابی اطلاق می شود که ممکن است در طول بارداری ایجاد شود. اوایل بارداری می تواند زمان هیجان انگیزی برای بسیاری از والدین آینده باشد. همچنین ممکن است با ترس و دلهره همراه باشد، به خصوص برای کسانی که سابقه حاملگی های آسیب زا یا سقط جنین داشته اند. سقط جنین عمدتاً در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد و می تواند برای بسیاری از افراد آسیب زا باشد. در حالی که برخی ممکن است بتوانند از دست دادن جنین را بدون تأثیرات عاطفی یا روانی عمده مدیریت کنند، برخی دیگر ممکن است به شدت به از دست دادن واکنش نشان دهند. در این موارد، افسردگی شدید، اضطراب و علائم پس از سانحه (به ویژه در موارد از دست دادن های مکرر) ممکن است به دنبال سقط جنین رخ دهد. اگر درمان نشوند، ممکن است به اختلالات اضطرابی، اختلال استرس پس از سانحه یا حتی اختلال وسواس فکری- جبری تبدیل شوند. اگر دچار از دست دادن جنین شده اید، از کمک حرفه ای دریغ نکنید.
سه ماهه اول زمانی است که به طور کلی خطر سقط خود به خودی بیشتر است. این زمان همچنین می تواند برای کسانی که نگران این هستند که اعمال آنها در دوران بارداری ناآگاهانه بر فرزند متولد نشده آنها تأثیر منفی بگذارد، استرس زا باشد. به عنوان مثال، برخی از افرادی که نمی دانند باردار هستند ممکن است نوشیدنی بنوشند، سیگار بکشند یا داروهای خاصی مصرف کنند و ممکن است نگران باشند که ناآگاهانه به جنین در حال رشد آسیب رسانده باشند. آزمایشات اولتراسوند و خون معمولاً جنین را در طول بارداری بررسی می کنند تا تأیید کنند که رشد سالمی دارد و مصرف مواد یا داروهای مصرف شده قبل از تأیید بارداری بر آن تأثیری نداشته است.
با بارداری های غیرمنتظره، چند هفته اول ممکن است استرس زا باشد، زیرا والدین باردار معمولاً باید با نگاه کردن به امور مالی، خانواده و سایر زمینه های زندگی خود که احتمالاً تحت تأثیر کودک قرار می گیرند، برای آینده برنامه ریزی کنند. آنها همچنین ممکن است به آینده فکر کنند. نگرانی در مورد اینکه چگونه بر اشتغال و نحوه برنامه ریزی برای مرخصی والدین (و اینکه آیا به خوبی رفع خواهد شد) وجود دارد. به خصوص در مورد والدین مجرد یا کسانی که در موقعیت های کم درآمد قرار دارند، این ترس ها می توانند نگرانی های واقعی باشند و اغلب منجر به مقدار قابل توجهی استرس می شوند.

اضطراب اواسط و اواخر بارداری
در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری، خطر سقط جنین معمولاً کاهش می‌یابد و والدین معمولاً می‌توانند انتظار داشته باشند که جنینی زنده داشته باشند. آزمایشات ژنتیکی و آزمایش خون می‌تواند برای رد بیشتر ناهنجاری‌ها یا شرایط سلامت جنین انجام شود که باید قبل از تولد یا بلافاصله پس از زایمان مورد توجه قرار گیرند. این آزمایش‌ها می‌توانند باعث ایجاد اضطراب شوند زیرا والد یا والدین منتظر اخبار مربوط به آینده فرزند متولد نشده خود هستند. هنگامی که این آزمایش ها انجام شد و بدون هیچ نشانه ای از هیچ مشکلی برگشت، اخبار مثبت اغلب مقدار زیادی از استرس را از بین می برد. با این حال، در مواردی که آزمایش‌ها عوارضی را نشان می‌دهند، اغلب یک اتفاق غیرمنتظره و ترسناک برای والدین است. ترس از بارداری ناسالم (بسته به تشخیص) و نگرانی از مراقبت از کودک و ارائه بالاترین کیفیت زندگی پس از تولد می تواند به منابع مهم اضطراب تبدیل شود.
همه والدین ممکن است ابزاری برای مراقبت از کودکانی با اختلالات شدید یا شرایط عدم سلامت مادام العمر نداشته باشند، که می تواند نگرانی کلی را افزایش دهد و جنبه های متعددی از آینده خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. حتی ممکن است برخی از کودکان شرایطی به قدری مهم داشته باشند که پزشکان ممکن است خانواده را از کاهش امید به زندگی پس از تولد مطلع کنند. این می تواند یکی از مخرب ترین چیزهایی باشد که والدین می توانند در مورد فرزند متولد نشده خود بشنوند. در بدترین حالت، ممکن است نگرانی‌های سلامتی نیز وجود داشته باشد که ممکن است نیاز به خاتمه پزشکی بارداری یا تأیید برای انتظار مرده‌زایی باشد. در موارد کمتر شدید که در آنها ثابت شده است که جنین سالم است و بدون مشکل رشد می کند، نگرانی های والدین معمولاً بر آماده شدن برای آینده متمرکز است. به عنوان مثال، اگر این اولین فرزند شماست، ممکن است در مورد توانایی خود در مدیریت والدگری و نزدیک شدن به زایمان نگران باشید.
سه ماهه دوم معمولاً دوره‌ای است که یک مادر باردار چند هفته کوتاه انرژی می‌گیرد و قبل از اینکه خستگی و دردهای جسمی ناشی از حمل کودک در سه ماه گذشته تمام شود، بهترین احساس را دارد. سه ماهه سوم معمولاً زمانی است که جنین به سرعت در حال رشد است و بدن مادر برای آماده شدن برای زایمان تغییر می کند. فرسودگی عاملی است که می تواند به شدت بر توانایی والدین آینده برای مدیریت استرس فیزیکی و عاطفی تأثیر بگذارد. اندازه کودک اغلب بر کیفیت خواب تأثیر می گذارد زیرا پیدا کردن یک موقعیت راحت اغلب دشوار است. علاوه بر این، رحم معمولاً در این مرحله برای زایمان آماده می شود و ممکن است در هر زمانی شروع به انقباض نامنظم (انقباضات برکستون هیکس) کند. این انقباضات اغلب دردناک هستند و می توانند با نزدیک شدن به ناگزیر بودن زایمان، اضطراب را برای هر دو والدین افزایش دهند.
همچنین این دوره زمانی است که والدین به طور کلی باید به پیشرفت بارداری توجه زیادی داشته باشند و هرگونه تغییر قابل توجه را به پزشک خود گزارش دهند. سرگیجه، فشار خون بالا و ادم (تورم) می تواند نشان دهنده یک وضعیت جدی به نام پره اکلامپسی باشد. این علائم معمولاً باید به متخصص زنان و زایمان گزارش شود تا از سلامت مادر و جنین مطمئن شود. اکثر متخصصین زنان و زایمان با تشخیص علائم و ارائه درمان در اسرع وقت به سرعت پاسخ می دهند. این می تواند اضطراب ناشی از موقعیت را کاهش دهد و در عین حال علائم را نیز برطرف کند. به طور معمول تمام آزمایشات لازم برای اطمینان از سلامت مادر و نوزاد بدون هیچ گونه عارضه قریب الوقوع انجام می شود. سپس والدین از تغییراتی که ممکن است برای سالم‌ترین بارداری ممکن نیاز داشته باشند، مطلع می شوند.



آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


اضطراب زایمان
زایمان می تواند باعث اضطراب زیادی شود، مهم نیست که والدین چند بار بارداری را پشت سر گذاشته اند. والدینی که زایمان کرده‌اند ممکن است دچار اضطراب شوند زیرا می‌دانند چه چیزی باید انتظار داشته باشند و ممکن است از ماهیت غیرقابل پیش‌بینی زایمان آگاه باشند. مادرانی که بار اول است که زایمان را تجربه می کنند، معمولاً از ناشناخته ها و اجتناب ناپذیر بودن زایمان، چه از طریق زایمان طبیعی و چه از طریق سزارین، هراس دارند و می ترسند. معمولاً کلاس‌های زیادی و همچنین اطلاعات آنلاین وجود دارد که به والدین کمک می‌کند تا روند زایمان را درک کنند، انتظار چه چیزی را داشته باشند و چگونه خود را به بهترین شکل آماده کنند.
اضطراب و درمان پس از زایمان
شناسایی و درمان اضطراب و افسردگی قبل از تولد می تواند برای سلامت کلی مادر و همچنین رشد جنین بسیار مهم باشد. این هوشیاری برای سلامت روان والدین جدید معمولاً نباید با تولد نوزاد پایان یابد. افسردگی پس از زایمان (PPD) که گاهی اوقات به عنوان اضطراب شدید پس از زایمان ظاهر می شود، می تواند یک وضعیت سلامت روانی بسیار جدی باشد که ممکن است والدین و مراقبین جدید را بلافاصله پس از تولد نوزاد تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که تمرکز افسردگی پس از زایمان در گذشته به طور معمول بر روی فردی بود که زایمان کرده بود، والدین و مراقبان دیگر نیز ممکن است این اختلال افسردگی را پس از پایان زایمان و تولد تجربه کنند. تغییرات هورمونی پس از زایمان و محرومیت از خواب می تواند منجر به شدت بالاتر افسردگی پس از زایمان در زنان پس از تولد شود. با این حال، والد دیگر نیز ممکن است علائم اضطراب و افسردگی را تجربه کنند و ممکن است به دلیل انگ اجتماعی، درخواست کمک نکنند. افسردگی پس از زایمان می تواند در هر نقطه پس از زایمان رخ دهد، چه در چند روز اول دوره پس از زایمان و چه حتی هفته ها یا ماه ها بعد. علائم افسردگی پس از زایمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
عصبانیت شدید
خلق و خوی افسرده
مشکل در برقراری ارتباط با نوزاد
تحریک پذیری
خستگی
اختلال خواب
افکار مداوم خودآزاری یا افکار آسیب رساندن به نوزاد
احساس غریبه بودن با خود
بسیاری از والدین و مراقبان ممکن است تصمیم بگیرند افسردگی خود را از دوستان، خانواده و پزشکان خود به دلایل مختلفی از جمله شرم و تصور قبلی که این می تواند پاسخی طبیعی به این دوره از زندگی باشد پنهان کنند. این ممکن است منجر به عدم دریافت کمک مورد نیاز شخص شود و ممکن است ناراحتی عاطفی سنگینی را تجربه کند که می‌تواند بدون درمان رها شود. فرسودگی، انزوا و مسئولیت طاقت فرسای والد جدید بودن (یا حتی غیر جدید) معمولاً چیزی نیست که ساده گرفته شود. اگر شما، همسرتان یا شخصی که می شناسید هر یک از این علائم را نشان می دهد، لطفاً در اسرع وقت برای مداخله در جلوگیری پیشرفت اختلال و تسکین علائمی که ممکن است بر کیفیت زندگی آنها تأثیر بگذارد، از متخصص کمک بگیرید.

مکانیسم های مقابله سالم و درمان در دوران بارداری

بخش زیر راه های سالمی را برای مدیریت استرس و اضطراب از طریق تکنیک های آرامش بخش مانند مدیتیشن ذهن آگاهی، ورزش و ماساژ درمانی معرفی می کند. قبل از امتحان هر یک از موارد زیر، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که پیشنهادات برای شما و جنین شما بی خطر هستند. بدون صحبت کردن با پزشک خود، هیچ دارو یا مکمل جدید، ورزش یا درمان های آرام سازی را امتحان نکنید.
مدیتیشن و تمرین ذهن آگاهی
یک تکنیک ایمن و غیر تهاجمی برای تسکین استرس و اضطراب در سراسر ذهن و بدن ممکن است تکنیک‌های مدیتیشن و ذهن آگاهی باشد. به طور کلی اعتقاد بر این است که مراقبه ذهن آگاهی از شیوه های مدیتیشن بودایی که معمولاً بر پذیرش و جلب توجه به لحظه حال متمرکز است، مشتق شده است. این تمرین حواس پرتی معمولاً عمدی است و می توانید به خود اجازه دهید تا بر احساسات، هیجان ها و افکار لحظه حال به روشی بدون قضاوت تمرکز کنید. مدیتیشن ذهن آگاهی می تواند نگرانی، اضطراب و افسردگی را در زنان باردار بهبود بخشد و در عین حال به افزایش شفقت به خود کمک کند.
ماساژ درمانی قبل از تولد
به طور مشابه، پیدا کردن یک متخصص که ماساژ دوران بارداری را ارائه می دهد، می تواند گزینه دیگری برای آرامش مادر باردار باشد. یک زن باردار معمولاً قادر به دریافت انواع ماساژ درمانی سنتی نیست، زیرا ممکن است ناایمن باشد و ممکن است باعث زایمان زودرس شود. یک ماساژ درمانگر که در ماساژ قبل از تولد تخصص دارد، می‌تواند تنش را با خیال راحت از بین ببرد و باعث تسکین درد و آرامش قابل توجهی شود. علاوه بر این، ماساژ درمانی می تواند گردش خون را بهبود بخشد، بهبودی عمومی را بهبود بخشد، خلق و خو را افزایش دهد و دردهای عضلانی و درد مفاصل را تسکین دهد.
ورزش
در صورت امکان، ورزش نیز می تواند روش خوبی برای آرامش باشد و ممکن است بدن را برای روند زایمان آماده کند. همه افرادی که باردار هستند ممکن است از نظر بدنی قادر به فعالیت بدنی بیش از حد نباشند، اما حتی یک پیاده روی کوتاه 30 دقیقه ای چند بار در هفته می تواند منجر به بهبود قابل توجه علائم جسمی و روانی شود. همیشه توصیه می شود در دوران بارداری از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید، بنابراین به طور کلی، برخی از ورزش های سبک قلبی عروقی برای مادران باردار بهترین است.

کلاس های قبل از تولد
برخی از اضطراب‌ها هنگام بارداری، به‌ویژه برای اولین بار، می‌تواند ناشی از ندانستن چگونگی والدگری یا انتظارات در هنگام مراقبت از نوزاد جدید باشد. شرکت در کلاس های دوران بارداری می تواند به شما در مورد هر جنبه ای از رشد جنین، روند زایمان، روند بهبودی، شیردهی، والدین شدن و انتظارات از کودکان در حال رشد در چند سال اول آنها آموزش دهد. داشتن درک کلی از تغییرات زندگی در گوشه و کنار می تواند اضطراب را کاهش دهد و شما را برای آینده نزدیک آماده کند.
یوگای قبل از تولد
یوگای دوران بارداری را می توان به عنوان نوعی تمرین آرامش بخش ذهن و بدن در نظر گرفت که معمولاً برای ایمن بودن برای زنان باردار اصلاح و طراحی شده است. در یوگای قبل از تولد، فرد به طور کلی در حین تمرین تکنیک های تنفسی، یک سری حرکات و کشش ها را انجام می دهد. این نوع یوگا باید به طور کلی توسط یک متخصص آموزش دیده تمرین داده شود که می داند چه چیزی برای بدن فرد باردار بی خطر است و می تواند والدین را از طریق حرکات اصلاحی راهنمایی کند. این حرکت و تمرین مدیتیشن اغلب فواید زیادی دارد، به طور بالقوه از جمله آرامش، کاهش سفتی عضلات، و آماده سازی بدن برای زایمان و تولد.
کلاس های تنفسی Lamaze
در نهایت، یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با نگرانی از زایمان و تولد و همچنین خود فرآیند بارداری، ممکن است تکنیک‌های تنفس لاماز باشد. این کلاس ها معمولاً در جلسه های موجود در مراکز بارداری و همچنین در خود بیمارستان ها تدریس می شوند. این تکنیک ممکن است به مادر اجازه دهد تا بر تنفس خود تمرکز کند و با وجود شرایط، خود را آرام کند و در عین حال اکسیژن بیشتری برای مغز و بدن فراهم کند.
مراکز بارداری
اغلب مراکز بارداری وجود دارند که به والدین باردار در دریافت مراقبت و حمایت مورد نیازشان کمک می کنند، از جمله برنامه هایی مانند WIC (برنامه تغذیه مکمل ویژه برای زنان، نوزادان و کودکان). این مراکز ممکن است آزمایش خون و سونوگرافی را هم انجام دهند. عملکرد این مراکز معمولاً مراقبت های پزشکی و فواید غذایی هستند که می توانند در ارائه یک رژیم غذایی مناسب برای مادر در دوران بارداری و تهیه شیر خشک و غذاهای جامد کودک پس از تولد کودک بسیار مفید باشند. بسیاری از آنها نیز کلاس های والدگری دارند که در مورد رشد جنین، شیردهی و تربیت نوزادان و کودکان خردسال آموزش می دهند. همچنین می‌توانید از این مراکز بارداری بپرسید که آیا خدمات تخصصی برای زنان باردار مبتلا به اختلالات اضطرابی، اختلالات هراس یا سایر مشکلات سلامت روانی که ممکن است در دوران بارداری شایع‌تر شوند، ارائه می‌دهند؟ آن‌ها ممکن است گزینه‌های کم‌هزینه یا رایگانی برای درمان شناختی رفتاری داشته باشند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


اهمیت جستجوی کمک

اگر نمی‌توانید علائم اضطراب را مدیریت کنید یا فقط می‌خواهید برای حمایت با یک درمانگر صحبت کنید، به طور کلی توصیه می‌شود که از یک متخصص بهداشت روان دارای صلاحیت کمک بگیرید تا شما را در روند مقابله و درمان راهنمایی کند. درمانگر می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا مضطرب هستید و راهکارهایی برای بهبود پاسخ شما به استرس ارائه دهد. دریافت کمک حرفه ای می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شناسایی و کاهش علائم و محرک های آنها، چه در دوران بارداری و چه در زندگی روزمره فرد در خارج از دوران بارداری باشد.
اگر باردار هستید و احساس اضطراب شما به یک نگرانی قابل توجه تبدیل شده است، پزشک، متخصص سلامت روان و حتی متخصص زنان و زایمان خود را از هرگونه تغییر یا نگرانی روانی که ممکن است داشته باشید، مطلع کنید. در انتخاب روش درمانی که برای شما مؤثرتر و راحت تر است تردید نکنید. اگر احساس می کنید آمادگی دارید، در اسرع وقت به دنبال راهنمایی و درمان در هر مرکز بهداشت روان محلی یا آنلاین باشید. اگر به دلیل سلامتی شما یا مراقبت از نوزاد یا کودک خردسالتان، جلسات حضوری در محل امکان پذیر نیست، ممکن است از طریق یک پلت فرم درمانی آنلاین برای کمک یا اطلاعات بیشتر بتوانید حمایت و راهنمایی مورد نیاز خود را دریافت کنید. درمان آنلاین می‌تواند گزینه‌ای مناسب و مقرون‌به‌صرفه باشد که ممکن است به شما کمک کند تا از راحتی در خانه خود حمایت لازم را دریافت کنید. علاوه بر این، درمان آنلاین می تواند به اندازه درمان حضوری موثر باشد، به طوری که افراد معمولاً با جلسات گفتگو درمانی منظم علائم افسردگی و اضطراب را بهبود می بخشند. در تنظیم یک جلسه با یک درمانگر تردید نکنید، به خصوص اگر احساس می کنید نمی توانید آن را به تنهایی مدیریت کنید.

سخن پایانی

اگر در دوران بارداری دچار اضطراب هستید، لطفاً بدانید که لازم نیست به تنهایی با آن کنار بیایید. کار با یک متخصص بهداشت روان مجرب، علاوه بر تیم مراقبت پزشکی شما، می تواند تفاوت قابل توجهی در بهبود روانی شما ایجاد کند. همچنین می توانید ورزش، یوگای قبل از تولد، ماساژ درمانی قبل از تولد، مدیتیشن ذهن آگاهی و کلاس های تنفسی Lamaze را برای تسکین علائم اضطراب امتحان کنید. اگر آماده شروع جلسات درمانی خود هستید تیم متخصصان پلتفرم هوشمند هوکات از هر کجای دنیا که هستید، آماده ارائه کمک و حمایت به شما در غالب جلسات آنلاین خصوصی به شکل تصویری یا تماس صوتی هستند. برای شروع کافیست اینجا کلیک کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن