گرسنه ام اما بی اشتها

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی پزشکی توسط الیزابت اربان، به روز شده در 17 آگوست 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
برخی از افراد کمبود یا از دست دادن اشتها را تجربه می کنند، اما همچنان میل به خوردن غذا دارند. احساس گرسنگی اما نداشتن اشتهای کافی برای خوردن می تواند از نظر شدت و مدت متفاوت باشد. گاهی اوقات، ممکن است فقط چند لحظه طول بکشد، اما گاهی اوقات می تواند برای دوره های طولانی تری طول بکشد و باعث شود که فرد شروع به بیمار شدن کند. از دست دادن اشتها همراه با احساس گرسنگی برای مدت طولانی می تواند منجر به مشکلات جسمی، عاطفی و روانی شود. بررسی علل بالقوه کاهش اشتها و اثرات آن می تواند مهم باشد تا بتوانید نحوه حفظ یک سبک زندگی سالم و مراقبت مناسب از خود را بیاموزید.

گرسنه نبودن: یک دلیل رایج برای از دست دادن اشتها و حالت تهوع

در حالی که اضطراب با برخی از شناخته شده ترین علائم آن یعنی تغییر در خلق و خو یا احساسات مرتبط است، می تواند به شکل علائم فیزیکی نیز ظاهر شود. این علائم عبارتند از تعریق، ضربان قلب سریع، اختلالات خواب و کاهش اشتها. اختلالات اضطرابی همچنین می تواند باعث ناراحتی معده شود که منجر به مشکلات گوارشی بی شماری از جمله حالت تهوع و اسهال می شود. اگر از دست دادن اشتها و اثرات فیزیکی آن کوتاه مدت باشد، ممکن است نیازی به نگرانی در مورد آنها نداشته باشید. با این حال، در صورت تداوم، سوءتغذیه، کم آبی، و افزایش خطر سایر نگرانی های جدی، می تواند به احتمالات خطرناک تری تبدیل شود. یافتن راه‌هایی برای مقابله یا کاهش اضطراب احتمالاً می‌تواند به شما کمک کند تا اشتهای خود را بازیابی کنید و به علائم اضطراب کمک کنید.

10 دلیل احتمالی برای بی اشتهایی و حالت تهوع

ممکن است دلیل خاصی وجود داشته باشد که شما این احساس را تجربه می کنید. در زیر، برخی از رایج ترین توضیحات برای این مشکل را خواهید یافت.
بی اشتهایی عصبی: از نظر پزشکی، از دست دادن اشتها بدون توجه به دلیل آن، بی اشتهایی محسوب می شود. با این حال، آنچه رایج شده این است که مردم از اصطلاح بی‌اشتهایی استفاده می‌کنند، زمانی که آنها منحصراً منظورشان اختلال خوردن بی‌اشتهایی عصبی است. بی اشتهایی عصبی ناشی از یک تصویر تحریف شده از بدن است که در آن فرد مبتلا خود را دارای اضافه وزن می بیند، حتی زمانی که در واقع ممکن است بسیار کم وزن باشد.
کم آبی بدن: کم آبی به معنای چیزی بیشتر از تشنگی است. نیاز به آب و مایعات می تواند منجر به سردرد، حالت تهوع، خستگی، گیجی و کمبود اشتها شود، اما در عین حال فرد احساس گرسنگی هم داشته باشد. برخی از افراد ممکن است در طول ماه های تابستان بیشتر متوجه این علائم شوند. وقتی آب بیشتری از طریق تعریق از دست می‌دهیم، حتی اگر اشتها نداشته باشیم، بدنمان به غذا نیاز دارد، که می‌تواند ما را از خوردن منظم آن‌طور که باید باز دارد.
استرس کوتاه‌مدت: گاهی اوقات، در دوره‌های استرس‌زای زندگی‌تان، ممکن است اشتهای خود را از دست بدهید، یا ممکن است عکس آن را تجربه کنید و متوجه شوید که پرخوری می‌کنید. موقعیت های استرس زا می توانند بدن شما را به ترشح ترکیبی از هورمون ها از جمله آدرنالین وادار کنند. این می تواند پاسخ جنگ یا گریز شما را تحریک کند که در آن بدن ضربان قلب شما را افزایش می دهد، تنفس شما را افزایش می دهد و خون بیشتری را به عضلات می فرستد. همچنین می تواند هضم را کند کند زیرا هضم ممکن است فوراً برای بقا مهم نباشد. اگر برای مدت طولانی در معرض استرس قرار بگیرید، بدن شما ممکن است در معرض خطر ابتلا به عوارض عاطفی و فیزیکی باشد که می تواند سلامتی شما را تهدید کند.

افسردگی: افسردگی، یا غم و اندوه طولانی مدت و شدید، می تواند منجر به احساس مداوم “گرسنگی اما بی اشتهایی” شود. افسردگی می تواند یک بیماری جدی باشد، بنابراین اگر به طور مداوم احساس ناراحتی می کنید، می تواند حیاتی باشد که در اسرع وقت با روانشناس خود صحبت کنید. همچنین شایان ذکر است که در مورد افسردگی، افراد ممکن است عکس آن را نیز تجربه کنند؛ افزایش هوس و افزایش وزن.
عفونت ویروسی: بیمار شدن با یک دوره سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند باعث شود احساس گرسنگی کنید اما اشتها نداشته باشید. به عنوان مثال، گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی می تواند حس بویایی شما را کاهش دهد و باعث شود غذا برای شما جذابیت کمتری داشته باشد.
بارداری: ما تمایل داریم که هوس ها را با بارداری مرتبط کنیم. با این حال، بسیاری از زنان باردار اشتهای زیادی ندارند اما همچنان احساس گرسنگی می کنند، به خصوص در سه ماهه اول بارداری. مقصر احتمالاً حالت تهوع یا حالت تهوع صبحگاهی است (به این دلیل که بیشتر در صبح شایع است، اگرچه در واقعیت، ممکن است در هر زمانی رخ دهد).
سن: عوامل متعددی می تواند منجر به این احساس با افزایش سن شود که به آن بی اشتهایی پیری نیز می گویند. علل آن می تواند شامل کند شدن هضم، حس بویایی و چشایی کمتر، مشکلات سلامت دندان و تغییرات هورمونی باشد. اگر به نظر می رسد که یک فرد مسن اشتهای خود را از دست می دهد، تماس با یک متخصص که در طب سالمندی تخصص دارد، می تواند مهم باشد.
دارو: در مواجهه با این وضعیت، یکی از اولین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که داروهایی را که مصرف می کنید را مرور کنید. برخی از داروها ممکن است باعث کاهش اشتها شوند. اینها شامل داروهای میگرن، افسردگی، COPD (بیماری انسدادی مزمن ریه)، برخی سرطان ها، بیماری پارکینسون و فشار خون بالا است.
سرطان: افرادی که برای سرطان تحت پرتودرمانی و شیمی درمانی قرار می گیرند، ممکن است در زمانی که تغذیه از اهمیت بالایی برخوردار است، بی اشتها بمانند. دلیل آن این است که درمان‌های سرطان می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع و بیماری در شما شوند یا حتی بر حس بویایی و طعم غذاها تأثیر بگذارند. بسته به نوع سرطان، برخی از افراد متابولیسم کندتر، احساس سیری کاذب، خشکی دهان و بسیاری از شرایط دیگر را تجربه می کنند که می‌تواند باعث از دست دادن اشتها شود.
کم خونی: گلبول های قرمز خون شما اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند و در فرآیند تنفس و تبدیل غذای شما به انرژی برای حمایت از سایر فرآیندهای بدن استفاده می شوند. کم خونی وضعیتی است که در آن تعداد کمی گلبول های قرمز سالم دارید که می تواند احساس ضعف، خستگی و بی اشتهایی در شما ایجاد کند. برای کم خونی می توان با رژیم غذایی غنی از آهن و ویتامین B12 یا با مصرف مکمل های حاوی آنها زیر نظر متخصص مبارزه کرد.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


مسیر از دست دادن اشتها، تغییر در سطوح گرسنگی یا حالت تهوع

گرسنه اید، اما بی اشتها؟ در اینجا نکاتی وجود دارد که می توانید امتحان کنید:
از طریق درمان یا مشاوره به دنبال کمک حرفه ای باشید.
وعده‌های غذایی کوچک و مکرر بخورید و گزینه‌های تغذیه‌ای خود را با میان‌وعده‌های سالم متنوع کنید، حتی زمانی که اشتها ندارید.
مصرف مایعات را در طول وعده‌های غذایی کمی محدود کنید، زیرا می‌توانند قبل از اینکه کالری غذایی کافی مصرف کنید، احساس سیری کنید.
برای جذاب‌تر کردن وعده‌های غذایی خود، غذاهایی با رنگ‌ها و بافت‌های مختلف بگنجانید که می‌تواند اشتها را تحریک کند.
ورزش کنید یا در سایر اشکال مولد فعالیت بدنی شرکت کنید.
با پزشک خود در مورد استفاده از مولتی ویتامین ها یا مکمل های مایع برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز خود صحبت کنید.

نظرات یک درمانگر
ممکن است متوجه نباشید که مسائل اساسی، مانند موقعیت‌هایی که باعث استرس یا اضطراب می‌شوند، ممکن است در ایجاد این احساس فیزیکی منحصر به فرد نقش داشته باشند. وقتی احساس آمادگی کردید، می‌توانید نگرانی‌های خود را با مشاوری که نیازها و خواسته‌های شما را درک می‌کند و تخصص لازم را برای کمک به شما برای انجام عادات روزانه سالم‌تر دارد، در میان بگذارید.

درمان آنلاین با هوکات

احساس گرسنگی اما تجربه از دست دادن اشتها به طور همزمان می تواند ناامید کننده باشد. این می تواند به ویژه زمانی صادق باشد که علت اصلی مشکل را نمی دانید. اگر برای کنار آمدن با این احساسات به تنهایی تلاش کرده اید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که برای حمایت از یک متخصص حرفه ای کمک بگیرید. می توانید با ارتباط با یک درمانگر دارای صلاحیت از طریق پلتفرم هوشمند هوکات یک پلت فرم مشاوره آنلاین، شروع به کار کنید. اگر فکر می کنید که نگرانی های مربوط به سلامت روان ممکن است علت پشت بی اشتهایی شما باشد، از طریق پلتفرم هوشمند هوکات با یک متخصص خبره صحبت کنید.
اثربخشی درمان آنلاین
درمان آنلاین می تواند به همان اندازه، اگر نه بیشتر، به اندازه درمان حضوری در درمان طیف گسترده ای از مشکلات سلامت روان موثر باشد. درمان شناختی رفتاری مبتنی بر اینترنت (CBT) در درمان علائم اضطراب موثر است. CBT یک چارچوب درمانی است که به افراد می آموزد تا افکار منفی خود را به شیوه های مثبت تری در قالب تفکراتشان بازنگری کنند.

سخن پایانی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است بدون داشتن اشتها احساس گرسنگی را تجربه کنید. تغذیه مناسب می تواند هنگام برخورد با مسائلی که بر سلامتی شما تأثیر می گذارد، مهم باشد، همانطور که توجه دقیق به سلامت روان شما نیز مهم است. اگر می خواهید علل بالقوه علائم خود را کشف کنید و بیشتر در مورد آنها بحث کنید، یک درمانگر آنلاین می تواند منبع مناسبی باشد. با کمک آنها، ممکن است بتوانید با احساس سلامت جسمی و روانی به جلو حرکت کنید. درمانگران پلتفرم هوشمند هوکات آماده شروع جلسات درمانی با شما از هرکجای دنیا که هستید، هستند. برای شروع هماهنگی جلسات کافیست اینجا کلیک کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن