گاهی از خانواده ام متنفرم

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 25 نوامبر 2022، توسط تیم تحریریه هوکات
گاهی اوقات متوجه می‌شویم که نسبت به کسانی که «قرار است» (و اغلب دوستشان داریم) خشم یا حتی احساس نفرت داریم. تجربه چنین احساسات قوی مانند نفرت نسبت به خانواده می تواند ناراحت کننده و ترسناک باشد. از این گذشته، ما اغلب انتظارات خاصی در مورد اینکه خانواده باید چه چیزی را به عهده بگیرد، داریم. به همین دلیل، زمانی که یکی از آن افرادی که ظاهراً در کنار ما بوده‌اند، به ما خیانت می کنند یا سبب ناراحتی ما می شوند، می‌تواند احساس آسیب دیدن را در ما ایجاد کند.

احساسات ممنوعه

ممکن است بخشی از دلیلی که ما نسبت به خانواده خود احساس خشم و حتی نفرت می کنیم این باشد که ممکن است احساس کنیم که قرار نیست این احساس منفی را داشته باشیم یا ممکن است احساس کنیم که این کار ممنوع است. بنابراین، آنچه اغلب اتفاق می‌افتد این است که ما می‌توانیم خشم موجه را به خاطر کوچک‌ترین چیزها یا اختلاف نظرها خنثی کنیم تا زمانی که همه چیز به نقطه جوش برسد و سپس آن چیزی که خشم بود می‌تواند شبیه نفرت باشد. وقتی نسبت به شخص یا شیئی احساس نفرت می کنیم، ممکن است آرزو کنیم که از دیدمان دور شود. این می تواند برای ما دردناک باشد و می تواند یادآوری کند که یک رابطه چقدر ناراحت کننده شده است. ممکن است احساس گناه وجود داشته باشد، که می‌تواند باعث شود که ما خودمان را سرزنش کنیم و ممکن است احساسات نفرت انگیزی داشته باشیم یا کلماتی پر از نفرت بگوییم. وقتی نسبت به کسی احساس تنفر کنیم، ممکن است ناراحت کننده باشد. برای غلبه بر این احساسات، ابتدا لازم است منشاء نفرت را پیدا کنیم. گام بعدی فکر کردن به چیزهایی است که واقعاً دوست داریم یا حتی در مورد خانواده خود به آن عشق می ورزیم. اگر ناامیدی و عصبانیت شما به شکل نفرت ظاهر می شود، ممکن است چند چیز وجود داشته باشد که می توانید امتحان کنید. توانایی بیان احساسات خود می تواند مهم باشد زیرا ممکن است به شما در پردازش آنها کمک کند و ممکن است آنها را در روان شما انباشته نکند. اگر به اندازه کافی با خودتان هماهنگ باشید، حتی ممکن است بتوانید آن احساسات را بهتر برای دیگران بیان و توضیح دهید، که ممکن است منجر به بهبود روابط شود. یکی از راه‌های شروع تمرین بیان عاطفی می‌تواند داشتن یک دفترچه یادداشت خاطرات باشد.

عدم پذیرش در خانواده

عدم پذیرش در خانواده ها می تواند به دلیل حسادت باشد، شاید به خاطر دستاوردهای فرد که آنها را متمایز و حتی بالاتر از بقیه اعضای خانواده قرار می دهد. یا شاید این فرد یک قانون مذهبی یا اجتماعی را شکسته است که باعث شده خانواده حداقل از نظر عاطفی او را طرد کند. احساس نفرت در این موارد یک واکنش معمولی و عادی است. عشق نمی تواند در خلاء بوجود بیاید، اگر متقابل نباشد و پرورش داده نشود، نمی تواند شکوفا شود.


آیا مشاوره با خانواده درمانگر می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


احساسات گیج کننده

ممکن است فرد نتواند دلیل احساسات نفرت انگیز نسبت به خانواده خود را مشخص کند. این ممکن است ناراحت کننده ترین وضعیت ممکن باشد. اگر کسی نمی تواند منشا خشم یا سایر احساسات قوی (چه مثبت و چه منفی) را تشخیص دهد، ممکن است به دلیل عدم ارتباط بین آن فرد و فرد مورد هدف این احساسات باشد. اگر خانواده‌ها به سادگی در حال پیشروی روتین خانوادگی باشند، این می‌تواند باعث ایجاد احساسات منفی مانند خشم و نفرت شود. خانواده اولین رابطه ماست و درست مانند هر رابطه دیگری، اگر طرف مقابل محبت یا توجه ما را برنگرداند، می‌توانیم احساس کنیم که مجبور هستیم آن رابطه را پایان دهیم. وقتی آن رابطه با اقوام ما باشد، ممکن است احساس کنیم گیر کرده ایم. این می تواند ما را به سمت احساس نفرت نسبت به منبع “دلبستگی ما” سوق دهد.

خانواده های خطرناک

کنار آمدن با بسیاری از دلایل ذکر شده در بالا ممکن است آسان نباشد. اما، برای اکثر این موقعیت ها، می توان به خانواده کمک کرد. شما می توانید یاد بگیرید که با روش های سالم تر و بهتر ارتباط برقرار کنید تا خانواده قوی تر و پذیرش و حمایت بیشتر از یکدیگر داشته باشید. با این حال، ممکن است دلایل موجهی برای احساس تنفر نسبت به خانواده وجود داشته باشد، مانند اینکه خانواده ای خشن، معتاد به مواد یا درگیر فعالیت های مجرمانه داشته باشید. به دلیل احساس وفاداری به هم خون و خویشاوندان، ممکن است سعی کنیم به خانواده کمک کنیم. ممکن است سعی کنیم خانواده را دوست داشته باشیم. با این حال، این تلاش‌ها می‌توانند ما را تا حد زیادی بیمار کنند، زیرا انواع خانواده‌های ذکر شده در بالا ممکن است ابزاری برای پایین کشیدن یک فرد داشته باشند. این نوع خانواده ها ممکن است خطر فیزیکی برای ما نیز به دنبال داشته باشند.

اگر خشونت خانگی را تجربه می‌کنید، با خط تلفن ملی اورژانس اجتماعی 123 تماس بگیرید، که 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته در دسترس است.

به یاد داشته باشید که خشونت خانگی ممکن است برای هر کسی، در هر سن، جنسیت یا جمعیتی اتفاق بیفتد و به یاد داشته باشید: احساس ناامیدی، شرمساری، یا این که با خانواده خود «تناسب» ندارید، یک مسئله مهم است. اگر هنوز در وضعیتی هستید که به همدیگر اهمیت می‌دهید و بهترین چیز را برای یکدیگر می‌خواهید، مشاوره می‌تواند گزینه مناسب و کارآمدی باشد. اما اگر به هر نحوی مورد سوء استفاده قرار می گیرید، ممکن است به کمک فوری بیشتری نیاز داشته باشید.


آیا مشاوره با خانواده درمانگر می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


به دنبال کمک

ضرب المثلی قدیمی می گوید: شما نمی توانید خانواده خود را انتخاب کنید. این ممکن است درست باشد، اما، تا حدی، شما می توانید نحوه برخورد با آنها را انتخاب کنید. یک مشاور دارای تجربه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین راه‌های برخورد با خانواده‌تان را بیابید، به طوری که امنیت و خوشبختی شما اولویت‌های اصلی باشد. مهم نیست که مشکلات شما چقدر عمیق در خانوادتان رخنه کرده، کمکی که نیاز دارید تنها چند قدم با شما فاصله دارد. شما سزاوار شاد بودن هستید بدون توجه به اینکه خانواده تان چه می گویند یا انجام می دهند. خانواده درمانی آنلاین می‌تواند به شما مهارت‌هایی را بیاموزد که چگونه با خانواده‌تان ارتباط مؤثرتری برقرار کنید، مشکلات را بهتر با خانواده‌تان حل کنید و مرزهای سالمی ایجاد کنید. یا اگر در موقعیتی هستید که دیگر نمی‌توانید با خانواده‌تان ارتباط برقرار کنید، مشاورتان می‌تواند به شما کمک کند تا با آن کنار بیایید و بفهمید که روابط جدید با خانوادتان چگونه پیش می‌رود.
درمان آنلاین می تواند یکی از مسیرهای بالقوه برای حرکت رو به جلو باشد. ممکن است کنجکاو باشید که آیا درمان آنلاین برای شما مناسب است یا خیر. شاید دانستن این نکته مفید باشد که تاکنون تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی درمان آنلاین انجام شده است. در حالی که مشاور شما برای یافتن رویکرد مناسب با شما همکاری خواهد کرد، آنچه تحقیقات تا به امروز نشان می دهد این است که درمان شناختی رفتاری آنلاین به اندازه درمان حضوری موثر است. دلایل خوب دیگری برای در نظر گرفتن درمان آنلاین وجود دارد. اول، شما مجبور نیستید به یک مطب روانشناسی بروید. اگر به دلایلی ترک خانه دشوار است یا برنامه شلوغی دارید، حتماً درمان آنلاین ممکن است مفید باشد. دوم، درمان آنلاین نسبت به درمان سنتی مقرون به صرفه تر است.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن