خشم و اضطراب چگونه به هم مرتبط هستند؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 3 اکتبر 2022 توسط تیم تحریریه هوکات
آیا تا به حال به ارتباط بین خشم و اضطراب فکر کرده اید؟ حقیقت این است که هر دو می توانند اشتراکات زیادی داشته باشند و می توانند در چندین موقعیت مختلف با هم رخ دهند. افراد می توانند هم حملات پانیک و هم حملات خشم را تجربه کنند. بیایید نگاهی دقیق تر به خشم و اضطراب به طور جداگانه بیندازیم و سپس ببینیم که چگونه با هم تعامل دارند.

خشم چیست؟

ما اغلب خشم را به عنوان احساس عصبانیت نسبت به افراد یا احساس خصومت نسبت به آنها در نظر می گیریم. ما معمولاً آن را به عنوان یک احساس منفی در نظر می گیریم زیرا این چیزی است که در طول زندگی به ما آموزش داده شده است. با این حال، عصبانیت همیشه منفی نیست. در عوض، خشم احساسی است که به ما اجازه می‌دهد بفهمیم که مغز ما رفتار ناعادلانه‌ای با ما داشته است. به ما این امکان را می دهد که بدانیم شخصی کاری را انجام داده است که ما دوست نداریم و باید به جای آن کاری متفاوت انجام شود.
از سوی دیگر، خشم به طور قطع می تواند منفی باشد و ممکن است در روابط و تعاملات اجتماعی شما تداخل ایجاد کند. اما اگر با وجدان استفاده شود و درک شود، می‌تواند ابزار خوبی برای شما باشد تا زندگی‌تان را بهبود ببخشید و بفهمید چه چیزی لازم است تا احساس خوبی نسبت به مسیر زندگی‌تان داشته باشید. با شناخت خشم هنگام بروز و سپس جستجوی راه‌هایی برای پاسخ سازنده به آن، می‌توانید از این هیجان برای ایجاد انگیزه برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید.

اضطراب چیست؟

وقتی کلمه “اضطراب” را می شنویم، اغلب به کسی فکر می کنیم که در مورد چیزی عصبی یا نامطمئن است، و این می تواند تا حدودی درست باشد، اما همه چیز اضطراب را شامل نمی شود. همچنین تلقی کردن از آن به عنوان یک احساس منفی صرف درست نیست. اضطراب می تواند از بسیاری جهات به ما کمک کند. با این حال، هنگامی که اضطراب بیش از حد مکرر شود (که در غیر این صورت به عنوان اضطراب مزمن شناخته می شود) یا شما را از انجام فعالیت های روزانه خود باز دارد، می تواند مضر باشد. بسیاری از افرادی که اضطراب شدید را تجربه می کنند ممکن است احساس کنند که ترس یا نگرانی آنها را فلج کرده است یا آنها را از زندگی کامل خود باز می دارد. اضطراب ممکن است خیلی زیاد اتفاق بیفتد یا ممکن است خیلی شدید رخ دهد و بنابراین ممکن است در کنترل آن مشکل داشته باشند. نتایج می تواند ترس بیش از حد، نگرانی و عصبی بودن بیش از حد، و حتی دلهره در مورد آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد باشد. کسانی که اضطراب را تجربه می کنند ممکن است حملات پانیک داشته باشند، و در حالی که این رویدادها لزوما برای سلامتی شما مضر نیستند، می توانند ناتوان کننده باشند و در روابط شما اختلال ایجاد کنند. در روانشناسی، اضطراب اصطلاحی است برای تعدادی از اختلالات سلامت روان که باعث ایجاد احساس ترس شدید، نگرانی، دلهره و عصبی شدن می شود، به کار برده می شود. رایج ترین انواع اضطراب عبارتند از:
اختلال اضطراب فراگیر
اختلال اضطراب اجتماعی
فوبیای خاص
اختلال استرس پس از سانحه
اختلال وسواس فکری عملی
اختلال هراس
خشم و اضطراب

وقتی صحبت از اضطراب و عصبانیت با هم می شود، راه های مختلفی وجود دارد که می توانند با یکدیگر تعامل کنند. برای مثال، شواهد نشان می دهد که خشم می تواند به اضطراب تبدیل شود و بالعکس. به عنوان مثال، بسیاری از افراد ممکن است به طور خاص به این دلیل که در حال تجربه خشم هستند، احساس اضطراب کنند. خشم می‌تواند هورمون‌های جنگ یا گریز را ترشح کند، که به نوبه خود می‌تواند پاسخ‌های استرس را در بدن و مغز فعال کند و به طور بالقوه منجر به تشدید احساس اضطراب شود. بعلاوه، داشتن یک طغیان شدید خشم می تواند برای بسیاری از افراد ناراحت کننده باشد. وقتی آن قسمت به پایان می رسد، ممکن است به دلیل نحوه عملکردشان نسبت به برداشت دیگران از آنها احساس اضطراب یا عصبی بودن کنند. آنها ممکن است از خود و موقعیتی که در آن قرار دارند احساس نارضایتی کنند که می تواند باعث اضطراب و تشدید آن شود. برعکس، اضطراب نیز می تواند باعث خشم شود. هنگامی که احساس می کنید نمی توانید بدن یا احساسات خود را کنترل کنید، که حسی است که می تواند با اضطراب رخ دهد، ممکن است احساس تحریک شدن یا ترس کنید و زمانی که این احساسات اتفاق می افتد، خشم می تواند ایجاد شود. احساس خشم ممکن است به صورت جزئی یا ساده شروع شود، اما با گذشت زمان ممکن است شدیدتر و شدیدتر شود و این می‌تواند به اضطراب حتی بیشتر منجر شود.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه خشم را مدیریت کنیم؟

در حالی که خشم یک احساس طبیعی و سالم است، ممکن است که از کنترل خارج شده و منجر به مشکلاتی در زندگی شما شود. به همین دلیل مهم است که یاد بگیرید چگونه خشم خود را قبل از اینکه شما را کنترل کند، تشخیص دهید، درک کنید و کنترل کنید. بسته به شدت و فراوانی دوره های بالقوه خشم خود، ممکن است بتوانید خودتان بر روی احساسات خود کار کنید یا ممکن است لازم باشد با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید که می تواند تکنیک های موثری برای آرام کردن خود به شما آموزش دهد.
یادداشت کردن و نوشتن یکی از راه هایی است که افراد می توانند احساس خشم خود را کاهش دهند. به جای اینکه اجازه دهید خشم خود را به شکل ظاهری نشان دهد، می توانید افکار و احساساتی را که دارید روی کاغذ بیاورید و به خودتان اجازه دهید آنچه را که می خواهید یا نیاز دارید بیان کنید. احساس خود را بنویسید، چرا چنین احساسی دارید و چه چیزی باعث می شود احساس بهتری داشته باشید. حتی اگر دقیقاً نمی‌دانید چرا عصبانی می‌شوید، اغلب اوقات اعمال یا صحبت کردن یا نوشتن چیزها به ما کمک می‌کند تا مسائل را در زمان واقعی حل کنیم و آن‌ها را بهتر از زمانی که اگر اجازه می‌دادیم افکار و احساسات در مورد آنها در ذهن ما ادامه پیدا کنند، درک می‌کنیم.
مدیتیشن یک جایگزین عالی دیگر است و می تواند اشکال مختلفی داشته باشد (نه، لازم نیست پای ضربدری بنشینید و زمزمه کنید!). فقط می توانید چشمان خود را ببندید و چند نفس عمیق بکشید تا کنترل خود را دوباره به دست آورید. اجازه ندهید عصبانیت شما را فرا بگیرد. مدیتیشن در واقع شامل تمرکز بر تنفس شما، تمرکز بر آنچه حواس پنج گانه شما در آن لحظه درک می کنند (گرما یا خنکی هوا روی پوست شما، احساس پر شدن ریه های شما از هوا و غیره) و اجازه دادن به افکار و احساسات است. بدون اینکه به آنها بچسبید یا آنها را قضاوت کنید عبور کنید. این می تواند به شما کمک کند تا هم آرام شوید و هم افکار و احساسات خود را بهتر درک کنید.
در نهایت، زمانی که احساس عصبانیت می کنید، افکار و احساسات خود را بشناسید. شما این حق را دارید که وقتی همه چیز آنطور که انتظار دارید پیش نمی رود، عصبانی باشید. اشکالی ندارد که گاهی عصبانی باشیم. اما اینکه بتوانید تشخیص دهید چه فکر می کنید و چه احساسی دارید اولین قدم برای کنترل واکنش شماست. اگر بتوانید یاد بگیرید که احساسات خود را قبل از فوران تشخیص دهید، می توانید آنها را بهتر و سازنده تر هدایت کنید.

چگونه اضطراب را مدیریت کنیم؟

درمان شناختی رفتاری (CBT) معمولاً مؤثرترین درمان برای مدیریت اضطراب است. CBT نوعی گفتگو درمانی است که گاهی اوقات به عنوان روان درمانی شناخته می شود، که شامل ملاقات با یک درمانگر برای صحبت در مورد احساسات شما می شود تا بتوانید تشخیص دهید که چه چیزی باعث ایجاد احساسات ناراحت کننده می شود. سپس، مهارت های حل مسئله را توسعه می دهید که به شما امکان می دهد با این موقعیت های دشوار کنار بیایید. در برخی موارد، متخصص شما ممکن است داروهایی را برای تکمیل درمان پیشنهاد کند. علاوه بر این، تعدادی از درمان‌های جایگزین وجود دارد که می‌توانند به تنهایی یا همراه با درمان‌های سنتی، به همان اندازه روان درمانی مؤثر باشند. برخی از تکنیک‌های مشابه برای خشم را می‌توان برای اضطراب نیز به کار برد، مانند تکنیک‌های ذهن آگاهی و چارچوب‌بندی مجدد شناختی. تا زمانی که می دانید چگونه افکار و احساسات خود را تشخیص دهید، ممکن است بتوانید از هر یک از اینها برای کاهش سطح اضطراب خود استفاده کنید. اگر نمی دانید چگونه افکار و احساسات خود را شناسایی کنید، صحبت با یک درمانگر ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

یوگا راهی است که بسیاری از افراد می توانند اضطراب خود را کاهش دهند. یک مطالعه نشان داد که یوگا می تواند در بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب موثرتر از سایر فعالیت ها مانند پیاده روی باشد. این به شما می آموزد که در حین تمرکز بر تنفس خود، بدن خود را کنترل کرده و آرام کنید، و بنابراین می تواند برای شما کمی آسان تر باشد که سالم به جلو حرکت کنید زیرا اندورفین ها از طریق کار کردن با بدن شما آزاد می شوند و احساس آرامش بیشتری از طریق تنفس دقیق و بودن در لحظه القا می شود.

مدیتیشن نیز یک گزینه عالی است زیرا وقتی قلب شما به سرعت می تپد، می تواند به شما یاد دهد که چگونه سرعت آن را کاهش دهید. بستن چشم ها و چند نفس عمیق ممکن است انجام این کار را برای شما آسان تر کند و افکار خود را روی یک نتیجه مثبت متمرکز کنید. سایر تکنیک‌های مدیتیشن شامل تصور کردن خود در یک محیط آرام، هر چه که ممکن است برای شما معنی داشته باشد، در حالی که تمرکز بر تنفس عمیق درون و بیرون است، میتواند موثر باشد. این می تواند در یک جنگل، در مکان مورد علاقه شما در شهر یا در ساحل باشد. تصور کردن خود در این مکان و تصور احساساتی که به ترتیب در این مکان احساس می کنید (شنیدن صدای پرندگان در جنگل، احساس صدای غرش قطار در حال عبور در شهر، یا شنیدن امواج در حال برخورد در ساحل و احساس شن) می تواند کمک کند. به طور طبیعی احساس آرامش، هماهنگی بیشتر با خود و ریشه داشتن بیشتر در زمان حال داشته باشید.

روش دیگری که می تواند مفید باشد، شل کردن عضلات است. چند بار متوجه شده اید که وقتی مضطرب می شوید، تمایل به تنش دارید؟ این به این دلیل است که هورمون‌های مبارزه یا گریز شما در بدن شما غوغا می‌کنند و برای کمک به دویدن آماده می‌شوند. با شل کردن آهسته و تدریجی ماهیچه ها، می توانید مقداری از آن تنش را کاهش دهید. تمرکز کردن همچنین به کاهش ضربان قلب شما کمک می کند و در هر لحظه احساس آرامش بیشتری را احساس می کنید.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


دریافت کمک حرفه ای

اگر متوجه شدید که با عصبانیت و اضطراب دست و پنجه نرم می کنید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با یک متخصص تماس بگیرید. تعداد زیادی متخصص وجود دارند و قبل از اینکه متوجه شوید، می توانید در مسیر زندگی بهتری باشید. اولین قدم این است که به سادگی دستی برای کمک دراز کنید. نکته مهم در مورد پلتفرم هوشمند هوکات این است که لازم نیست نگران رفت و آمد به یک مکان فیزیکی باشید. در عوض، می توانید از هر جایی که به اینترنت متصل هستید وارد وب سایت شوید. سپس تمام جلسه خود را درست از آنجا هماهنگ و شروع می کنید. این بدان معناست که هر جایی از خانه، هتل، دفتر کار یا هر جایی که می خواهید باشید میتوانید جلسات خود را برگزار کنید. این بسیار ساده است و بیشتر از آن این که مطالعات نشان می دهد که درمان آنلاین می تواند به اندازه مشاوره حضوری موثر باشد. خوب چرا امتحانش نکنیم؟ برای اینکه همین امروز شروع کنید و به لینک زیر مراجعه کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن