فوبیای اجتماعی چیست؟ تفاوت ها با اختلال اضطراب اجتماعی

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

ما در روزگاری زندگی می کنیم که بسیاری از مردم با فوبیاهایی با ماهیت های مختلف درگیر هستند. بسیاری از ما از چیزی می ترسیم. شاید ما از از دست دادن یک عزیز یا از ارتفاع می ترسیم. با این حال، تفاوت های مشخصی بین ترس از چیزی و داشتن فوبیا وجود دارد. فوبیا ترس شدید یا غیرمنطقی یا بیزاری از چیزی است. به عنوان مثال، در حالی که ممکن است از عنکبوت بترسید، داشتن فوبیا از عنکبوت به معنای تغییر رفتار و انتخاب های آینده شما به دلیل ترس از عنکبوت است. با توجه به اینکه ما در عصر ارتباطات دیجیتال زندگی می کنیم، شواهد نشان می دهد که فوبیای اجتماعی، که به عنوان شکل شدیدتری از اختلال اضطراب اجتماعی نیز شناخته می شود، در حال افزایش است. فوبیای اجتماعی با ترس مداوم از یک یا چند موقعیت اجتماعی شامل افراد ناآشنا یا بررسی شدن احتمالی توسط دیگران تعریف می شود. ترس در فوبیای اجتماعی شامل ترس از خجالت و تحقیر شدن است. تخمین زده می‌شود که 9.1 درصد از نوجوانان 13 تا 18 ساله، فوبیای اجتماعی را تجربه می‌کنند، و طبق گزارش موسسه ملی سلامت روان، 7.1 درصد از بزرگسالان نیز به آن مبتلا هستند. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که علائم فوبی اجتماعی چیست یا آیا به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا هستید. در زیر، در مورد فوبیای اجتماعی به طور عمیق صحبت خواهیم کرد و به برخی از راه‌های درمان اختلال اضطراب اجتماعی، از جمله درمان آنلاین خواهیم پرداخت. در حالی که این اختلال ممکن است شایع به نظر برسد، ضروری است بدانید که فوبیا از طریق روش های درمانی مانند صحبت کردن در روان درمانی و مواجهه درمانی قابل درمان هستند. وقتی فوبیای خود را بهتر درک کنیم، می توانیم یک برنامه درمانی اختصاصی تر ایجاد کنیم.

آشنایی با فوبیای اجتماعی

فوبیای اجتماعی چیست؟ فوبیای اجتماعی یک اختلال اضطرابی است که با اضطراب شدید و گوش به زنگی و خودمراقبتی بیش از حد در موقعیت های اجتماعی روزمره مشخص می شود.فوبیای اجتماعی فقط خجالتی بودن یا عصبی شدن گاه و بیگاهی نیست که همه گاهی تجربه می کنند. درعوض، فوبیای اجتماعی می تواند توانایی فرد برای درگیر شدن در فعالیت های روزانه را مختل کند. متوسط زمان شروع، سالهای نوجوانی است. بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی اولین علائم را در دوران کودکی یا نوجوانی خود تجربه می کنند. با این حال، هراس اجتماعی یا اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است در هر زمانی شروع شود و فرد می تواند در هر سنی یا در هر مرحله از زندگی تشخیص داده شود. افرادی که فوبیای اجتماعی را تجربه می کنند احتمالاً با مشاهده و تماشا شدن در مکان های عمومی مشکل دارند. آنها همچنین ممکن است احساس کنند که رفتارها و اعمال آنها باعث ناراحتی یا شرم می شود. این اختلال به دلیل چالش‌های مربوط به حضور در مدرسه، کار و گذراندن وقت با افراد ناآشنا می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر کیفیت زندگی فرد بگذارد. اثرات اجتماعی فوبیای اجتماعی می تواند چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال، فردی که فوبیای اجتماعی را تجربه می کند ممکن است ایجاد و حفظ روابط سالم برایش دشوار باشد. علائم همچنین شروع به ظاهر شدن فیزیکی و روانی می کنند. علائم فیزیکی فوبیای اجتماعی می تواند شامل موارد زیر باشد:
حالت تهوع
درد معده
مشکلات گفتاری
لرزیدن
خجالت زدگی
تعریق شدید.
انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) تأیید می کند که در حال حاضر 15 میلیون بزرگسال با فوبیای اجتماعی زندگی می کنند. در بسیاری از موارد، این اختلال اغلب در سنین نوجوانی ظاهر می شود. با این حال، کارشناسان در نظر دارند که علائم اولیه را می توان در کودکان خردسال به عنوان کمرویی شدید نشان داد. تحقیقات نشان داده است که حدود 95 درصد از افرادی که با این اختلال زندگی می کنند تمایل دارند که به دنبال کمک فوری نباشند. علاوه بر این، بیش از 33 درصد از بزرگسالان علائم فیزیکی (که در بالا ذکر شد) را به طور متوسط به مدت 10 سال قبل از درخواست کمک حرفه ای تجربه می کنند. علائم اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی شامل موارد زیر است:
احساس غرق شدن، ترسیدن، عصبی بودن شدید یا اضطراب در موقعیت های اجتماعی
ترس و اضطراب شدید در مواقع انتظار رویدادهای اجتماعی (اضطراب قبل از رویدادهای اجتماعی)
ترس از خجالت کشیدن، تحقیر شدن یا مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن در زمان یا قبل از معاشرت
گوش به زنگی و مراقبت و افکار منفی مداوم
مهارت های اجتماعی توسعه نیافته، مانند اشتباه خواندن زبان بدن دیگران یا عدم حفظ تماس چشمی
نگران بودن از این که دیگران پس از یک تعامل یا رویداد چه فکری در مورد او داشتند.
تمایل به تجزیه و تحلیل اعمال خود پس از یک تعامل یا رویداد و نشخوار کاستی های احتمالی در آنچه که گفته اید یا انجام داده اید.
اجتناب از رویدادهای اجتماعی، تعاملات و موقعیت هایی که ممکن است شرمنده و تحقیر شوید یا مورد قضاوت قرار بگیرید.
تمایل به لغو کردن یا «نه» گفتن به رویدادها یا تعاملات اجتماعی به دلیل علائم
در صحبت کردن با افراد جدید یا افرادی که به خوبی نمی شناسند مشکل دارند.
علائم فیزیکی مانند سرخ شدن، عرق کردن، لرزش، یا تجربه ناراحتی گوارشی، تنش عضلانی و ضربان قلب سریع
کسانی که با اختلال اضطراب اجتماعی زندگی می کنند ممکن است احتمال بیشتری برای داشتن معیارهای سایر شرایط اختلالات روان، از جمله اختلال افسردگی اساسی (MDD) یا اختلال اضطراب فراگیر (GAD) داشته باشند.

فوبیای اجتماعی چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد؟

فردی که دارای فوبیای اجتماعی یا اضطراب اجتماعی است ممکن است در موقعیت های مختلف اجتماعی دچار مشکل شود. نمونه هایی از موقعیت هایی که در آن فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی ممکن است علائمی را تجربه کند شامل موارد زیر است:
حضور در محل کار، مدرسه یا موقعیت های مشابه
سفارش غذا در رستوران
جواب دادن به تلفن
تعامل با کارمندان در فروشگاه ها، مغازه ها و مکان های مشابه
آشنایی با جنس دیگر
پیدا کردن دوستان جدید
پیوستن به گروه های جدید یا انجام فعالیت های جدید در جایی که دیگران حضور دارند
غذا خوردن در ملاء عام یا جلوی دیگران
شرکت در رویدادهای اجتماعی یا مهمانی ها
علل مختلفی برای اختلال اضطراب اجتماعی وجود دارد و می تواند افراد مختلف را به روش های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. دشواری در انواع مختلف تعاملات پیچیده ذکر شده در بالا ممکن است منجر به مشکل در حضور یا انجام وظایف در محل کار یا مدرسه شود که ممکن است بر تحصیل یا شغل شما تأثیر بگذارد یا باعث خستگی و استرس در این زمینه ها شود. برخی از افراد ممکن است به دلیل انزوای اجتماعی یا مشکل در شناخت افراد جدید احساس تنهایی کنند. برخی دیگر ممکن است تماس های تلفنی مهم را از دست بدهند یا به تعویق بیاندازند یا در تهیه آنچه در فروشگاه ها و مغازه ها نیاز دارند مشکل داشته باشند. ویژگی‌های شخصیتی مانند حساسیت مفرط به انتقاد یا طرد (چه واقعی یا درک شده) و مشکل قاطعیت در صورت نیاز ممکن است در افرادی که با اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی زندگی می‌کنند نیز وجود داشته باشد. با این حال، اختلال اضطراب اجتماعی یک وضعیت بسیار قابل درمان در نظر گرفته می شود. اختلال اضطراب اجتماعی شایع است و کمک های حرفه ای برای این اختلال در دسترس است.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه بفهمم که فوبیای اجتماعی و یا اضطراب اجتماعی دارم؟

اگر علائم اضطراب اجتماعی را در خود یا در صحبت با اعضای خانواده تشخیص دهید و متوجه شوید که بر زندگی شما تأثیر می گذارد، ممکن است به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا باشید. برای دریافت تشخیص رسمی اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی، می توانید به یک متخصص بهداشت روان که واجد شرایط تشخیص بیماری های روانی است مراجعه کنید. برای ارائه تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی، یک ارائه دهنده ممکن است از شما بخواهد که به برخی از سؤالات کتبی یا شفاهی پاسخ دهید که علائم شما و نحوه تأثیر آنها را ارزیابی می کند. با این حال، ممکن است بخواهید از یک روانپزشک معاینه فیزیکی بگیرید تا مطمئن شوید که علائم فیزیکی شما به بیماری دیگری مرتبط نیست. اگر معاینه فیزیکی شما نشان دهنده یک وضعیت پزشکی باشد، پزشک ممکن است برای کمک به بهبود سلامت جسمانی شما داروهایی (مانند مسدودکننده های بتا) را تجویز کند.

روان درمانی برای فوبیای اجتماعی

اگر علائم جسمی فوبیای اجتماعی در شما طنین انداز شد، یکی از راه های شروع کاهش اضطراب، جستجوی درمان است. دریافت درمان صحیح این پتانسیل را دارد که زندگی شما را تغییر دهد و به شما امکان می دهد بر ترس غیر منطقی غلبه کنید. چندین گزینه درمانی برای فوبیای اجتماعی وجود دارد. درمان شناختی-رفتاری (CBT) و داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی می تواند به شما کمک کند تا با علائم اختلال اضطراب اجتماعی کنار بیایید. با وجود اهمیت داشتن درمان، بسیاری از افراد به دلایل مختلف از انجام این کار خودداری می کنند. برخی ممکن است بر این باور باشند که می توانند به تنهایی بر فوبیا غلبه کنند یا اینکه علائم خود به خود از بین می روند.
درمان شناختی رفتاری (CBT)
درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی مشاوره روانشناختی است که اغلب برای درمان فوبیای اجتماعی استفاده می شود. پزشکان و روانپزشکان قبل از توسل به دارو، نوعی رفتار درمانی را تجویز می کنند. درمان شناختی رفتاری (CBT) برای فوبیای اجتماعی به طور کلی شامل مواجهه درمانی، آموزش مهارت های اجتماعی، بازسازی شناختی و مهارت های مدیریت علائم است. فرد هنگام انجام این مراحل CBT ممکن است احساس ناراحتی کند.
مواجهه درمانی یک راهنمای گام به گام است که در آن فرد مبتلا به تدریج با حضور در فضاهای عمومی می تواند آرامش پیدا می کند. فرد با رفتن در جمع با مشاور خود شروع می کند و در نهایت برای بیرون رفتن به تنهایی تمرین می کند. موفقیت مواجهه درمانی به زمان و صبر نیاز دارد. با این حال، کسانی که فوبیای اجتماعی دارند، مزایای کوتاه مدت و بلند مدت را تجربه خواهند کرد.

آموزش مهارت های اجتماعی مانند مواجهه درمانی، به افراد مبتلا به فوبیای اجتماعی اجازه می دهد تا بر توانایی های اجتماعی مختلف تسلط پیدا کنند. آموزش مهارت های اجتماعی شامل ایفای نقش و تمرین سناریوهای اجتماعی رایج است. با گذشت زمان و تمرین، افرادی که در آموزش شرکت می کنند کمتر دچار اضطراب و ترس از فضاهای عمومی می شوند. آموزش مهارت های اجتماعی همچنین احساس راحتی کلی را در موقعیت های اجتماعی روزمره فراهم می کند.
یکی دیگر از درمان‌های فوبیای اجتماعی، بازسازی شناختی است که بر فرآیندهای فکری درونی، به‌ویژه در مورد اجتماعی شدن و وقت گذرانی در فضاهای عمومی تمرکز دارد. این شکل از درمان فوبیا تا حد زیادی با تفکر منفی و ارتباط آن با ترس مقابله می کند. بسیاری از مردم ممکن است فکر کنند که می توانند به تنهایی بازسازی شناختی را انجام دهند، با این حال، کار با یک مشاور دارای تجربه بسیار توصیه می شود. این نوع درمان به افراد این امکان را می‌دهد تا دلایل اصلی ترس‌های اجتماعی خود را بهتر درک کنند. با گذشت زمان، بازسازی شناختی به راحت بودن و آسایش از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی روزمره کمک می‌کند.
جنبه نهایی درمان شناختی-رفتاری به علائم جسمانی نامطلوب فوبیای اجتماعی می پردازد. مهارت های مدیریت علائم بر استفاده از کنترل تنفس و سایر تکنیک های فیزیکی برای کاهش استرس و اضطراب تمرکز دارد. چند نشانه فیزیکی فوبی اجتماعی شامل موارد زیر است:
لرزیدن
خجالت زدگی
حالت تهوع
درد معده
تعریق شدید
مشکل در صحبت کردن
دارو و فوبیای اجتماعی
علی رغم مزایای درمان شناختی-رفتاری (CBT)، برخی از افراد ممکن است به درمان های اضافی نیاز داشته باشند. در موارد خاص، افرادی که با فوبیای اجتماعی زندگی می کنند ممکن است علاوه بر CBT یا سایر گفتگودرمانی ها به دارو نیز نیاز داشته باشند. داروها برای درمان علائم فوبی اجتماعی شامل موارد زیر است:
داروهای ضد افسردگی
مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)
بنزودیازپین ها
مسدود کننده های بتا
بیمارانی که یک یا چند داروی فوق را مصرف می‌کنند، می‌توانند علاوه بر روانشناس با فرد روانپزشکی معاینه شوند که پیشرفت آنها را زیر نظر دارد.
داروهای ضد افسردگی یکی از رایج ترین داروهایی هستند که برای کاهش علائم فوبیای اجتماعی استفاده می شود. این دارو برای درمان افسردگی و اضطراب اغلب همراه با فوبیای اجتماعی (اختلال اضطراب اجتماعی) استفاده می شود. به طور مشابه، داروهای ضد افسردگی، MAOI ها افسردگی و اضطراب را درمان می کنند، با این حال، آنها نباید با پنیر یا شراب قرمز مصرف شوند. عوارض جانبی شدید و بسیار نامطلوب است. بنزودیازپین ها و بتا بلوکرها نیز اضطراب را هدف قرار می دهند. بنزودیازپین ها خیلی سریع اثر می گذارند و نباید در افرادی که اختلالات سوء مصرف مواد را تجربه می کنند تجویز شود. بتا بلوکرها به طور کلی علائم فیزیکی مرتبط با فوبیای اجتماعی را کاهش می دهند.

روش های خودیاری برای فوبیای اجتماعی

در حالی که جستجوی درمان برای فوبیای اجتماعی بسیار مهم است، تکنیک‌های خودیاری وجود دارد که می‌توان آنها را پشت سر هم اجرا کرد. تمرینات تنفس عمیق و خودگویی مثبت می تواند برای غلبه بر فوبیای اجتماعی به تنهایی مفید باشد، علاوه بر برنامه درمانی که توسط یک متخصص سلامت روان ایجاد شده است.
تنفس عمیق می تواند به تنگی نفس و مشکلات گفتاری که اغلب با فوبیای اجتماعی همراه است کمک کند. دم و بازدم آهسته در حین شمردن از یک تا ده، توجه به حرکات بدن در حین شمارش و دم و بازدم آهسته از طریق بینی می تواند به کاهش احساس اضطراب کمک کند. تمرینات تنفسی ممکن است به خودی خود فوبیای اجتماعی را درمان نکند، اما با گذشت زمان و تمرین مداوم، می تواند تاثیر مثبتی بر کاهش علائم جسمانی داشته باشد.
مانند تنفس عمیق، برداشتن قدم‌های کوچک در موقعیت‌های اجتماعی مختلف می‌تواند در طول زمان به تغییرات عظیمی تبدیل شود. با این حال، این نسخه از خودیاری باید با دقت و به تدریج اجرا شود. برای مثال، هجوم به میان جمعیت عظیمی از مردم و تلقین به خود که همه چیز خوب پیش خواهد رفت، احتمالاً بهترین راه نیست. این کار احتمالاً عواقب ناخواسته ای به همراه خواهد داشت و می تواند پیشرفت را متوقف کند. با این حال، پیشرفت گام به گام در موقعیت های اجتماعی خاص می تواند مفید باشد و حتی سطح اعتماد به نفس و آرامش را افزایش دهد. بیرون رفتن به رستوران با گروهی از دوستان شروعی عالی است. هنگامی که توانستید این کار را انجام دهید، می توانید سعی کنید فقط با یک یا دو دوست بروید و در نهایت خودتان بروید.
در نهایت، توجه به خودگویی مثبت یک راه عالی برای خودیاری است. اغلب، درمان شناختی-رفتاری (CBT) یا دارو می تواند به افراد کمک کند که مثبت فکر کنند، به خصوص در فضاهای عمومی. تنظیم کردن آن صدای مثبت می تواند به شما کمک کند بر ترس های خود غلبه کنید و می تواند اعتماد به نفس و راحتی را افزایش دهد. همچنین می توانید ذهن آگاهی را تمرین کنید، افکار خود را یادداشت کنید، به خود فشار بیاورید تا تجمعات اجتماعی کوچک بیشتری را تجربه کنید، مراقب سلامت جسمانی خود باشید و افکار و احساسات خود را با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده در میان بگذارید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید.
کمی وقت بگذارید و افرادی را به خاطر بیاورید که از بودن در کنارشان احساس راحتی می کنید. در مورد آنچه که تجربه می کنید با آنها گفتگوی صادقانه داشته باشید. برقراری ارتباط صادقانه با افرادی که به آنها اعتماد دارید ممکن است به شما کمک کند یک تیم پشتیبانی بسازید که بتواند در موقعیت های اجتماعی اضطراب آور در کنار شما بایستد. تیم پشتیبانی شما می تواند شما را در محیط های اجتماعی جدید همراهی کند و حتی به شما کمک کند تا تمرین کنید که چه بگویید و چگونه عمل کنید تا احساس آمادگی بیشتری کنید.
به یک گروه درمانی بپیوندید.
اگر اضطراب اجتماعی را تجربه کنید از تنها ماندن رنج خواهید برد. گروه‌ درمانی ها راهی برای ارتباط با دیگرانی که تجربیات مشابهی دارند ارائه می‌دهند تا بتوانید تشویق کردن و بازخورد خود را بگویید. حضور در یک گروه درمانی حضوری ممکن است به شما این امکان را بدهد که رفتار خود را در محیط‌های اجتماعی ناآشنا یا غیرمعمول تمرین کنید، اما یک درمان آنلاین ممکن است برای کسی که هنوز در کنار دیگران بودن راحت نیست، مناسب‌تر باشد.
اعمال تغییرات سبک زندگی
سلامت جسمانی می تواند به سلامت روانی و عاطفی بهتر منجر شود. سعی کنید از عادات سالمی پیروی کنید که شامل فعالیت بدنی، خواب کافی، آب خوردن کافی و تغذیه مناسب و محدود کردن یا حذف موادی مانند الکل، مواد مخدر، کافئین و نیکوتین است که ممکن است به تشدید اضطراب شما کمک کند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


کمک حرفه ای

همانطور که یاد می گیرید با فوبیای اجتماعی کنار بیایید، مهم است که بدانید تنها نیستید. در حالی که اشکال مختلفی از درمان برای مبارزه با این اختلال وجود دارد، به یاد داشته باشید که شما قوی‌تر از هر فوبیایی هستید. به مبارزه سخت خود ادامه دهید، ایمان خود را حفظ کنید و هرگز تسلیم نشوید. اگر نیاز به صحبت با کسی را احساس کردید، لطفاً بدانید که متخصصان دارای صلاحیت و دلسوز پلتفرم هوشمند هوکات همیشه در کنار شما خواهند بود. ما به توانایی ارائه مراقبت با کیفیت بالا به کسانی که ممکن است به آن نیاز داشته باشند افتخار می کنیم. صرف نظر از اینکه چه کسی هستید یا ممکن است در زندگی با چه چیزی روبرو شوید، فقط بدانید که ما همیشه با یک کلیک از شما فاصله داریم. برای شروع با پلتفرم هوشمند هوکات، اینجا را کلیک کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن