چگونه یک رابطه سمی را ترک کنیم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 1 آوریل 2023، توسط تیم تحریریه هوکات

هشدار محتوا: این مقاله حاوی ذکر سوء استفاده شدن است. اگر شما یا شخصی که می‌شناسید از هر نوع سوء مورد آزار قرار گرفته اید، لطفاً با خط تلفن ملی اورژانس اجتماعی به شماره 123 و یا بهزیستی شهر سکونت خود تماس بگیرید.

روابط سمی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. اگرچه کلمه سمی یک اصطلاح گسترده است، یک رابطه سمی به طور کلی به رابطه ای اشاره دارد که در برخی ظرفیت ها ناسالم است. گاهی اوقات، مردم متوجه نمی شوند که یک رابطه ناسالم است. در حالی که آنها ممکن است اثرات منفی مانند استرس یا کاهش عزت نفس را احساس کنند، ممکن است خود را سرزنش کنند، آنچه را که در حال وقوع است درونی کنند، یا سعی کنند چیزها را اصلاح کنند بی فایده است. نشانه های احتمالی یک رابطه سمی چیست؟ علاوه بر این، چگونه می توان فهمید که چه زمانی از یک رابطه دور شود؟ در زیر، به روابط سمی و راه‌هایی برای دور شدن ایمن نگاه خواهیم کرد.

چگونه می توانید علائم یک رابطه سمی را تشخیص دهید؟

شناخت نشانه‌های یک رابطه سمی می‌تواند اولین قدم برای پایان دادن به ارتباطی باشد که به سلامت روان شما آسیب می‌زند، چه آسیب وارد شده عمدی یا غیرعمدی باشد.
علائم بالقوه یک رابطه سمی:
شما به گونه ای تغییر کرده اید که دوست ندارید. اگر احساس می‌کنید که کمتر با خودتان صادق هستید یا احساس می‌کنید که این ارتباط مستقیماً بر اعتماد به نفس و عزت نفس شما تأثیر می‌گذارد، ممکن است نشانه‌ای برای دور شدن از رابطه باشد.
بی ثباتی یا فراز و نشیب های شدید وجود دارد. روابط سمی اغلب ناپایدار هستند. این ممکن است به معنای فراز و نشیب های شدید در رابطه شما باشد. ممکن است شخصی بین نشان دادن عشق و محبت به شما بسیار پر حرارت باشد و سپس سرد شود یا با شما بد رفتار کند. آنها ممکن است بسیار مهربانی کنند و عشق خود را به اندازه ای ابراز کنند که شما فکر کنید اوضاع در حال بهتر شدن است، اما الگوهای مضر پس از این واقعیت باقی می مانند. این بی ثباتی می تواند گیج کننده باشد و رها کردن را سخت کند، اما اغلب نشانه یک رابطه سمی است و می تواند باعث آسیب عاطفی شود.
این رابطه شامل الگوهای حسادت، رفتار کنترلی یا مالکیت است. ممکن است شریک زندگی شما توانایی شما را در تصمیم گیری های زندگی نادیده بگیرد یا سعی کند شما را به یک یا چند روش کنترل کند. آنها ممکن است به افراد دیگر در زندگی شما حسادت کنند و زمانی که با دیگرانی که دوستشان دارید وقت می گذرانید ناراحت شوند. آنها ممکن است سعی کنند به شما دیکته کنند که چه کاری می توانید انجام دهید یا چه کسی را می توانید ببینید، یا ممکن است شما را به انجام یا عدم انجام برخی کارها وادار کنند.
دروغ، فریب، یا اتهام ناخواسته وجود دارد. یکی از نشانه‌های یک رابطه ناسالم ممکن است این باشد که شریک زندگی‌تان به شما اعتماد ندارد، یا شما به او اعتماد ندارید، به‌خصوص اگر تلاش یکسانی برای تغییر این رابطه در هر دو طرف وجود نداشته باشد. عدم اعتماد و نیاز به بازسازی آن می تواند مفید و مهم باشد. با این حال، اگر یک شریک زندگی مکرراً و بدون دلیل شما را متهم می کند، یا اگر الگوهای تکراری دروغگویی وجود دارد، می تواند نشانه ای از سالم نبودن این رابطه باشد.
یک الگوی ارتباطی ناسالم وجود دارد. شاید یکی یا هر دوی شما به جای برقراری ارتباط صحیح با یکدیگر به رفتارهای منفعلانه-پرخاشگرانه روی بیاورید.
شما متوجه علائم هشدار دهنده سوء استفاده عاطفی یا کلامی می شوید. شاید شریک زندگی شما سعی کند با تحقیر یا تضعیف کردن، اعتماد به نفس شما را از بین ببرد. شاید آنها به شما شک و دودلی می دهند و باعث می شوند واقعیت خود را زیر سوال ببرید. آیا احساس می کنید که دیگر از خود مطمئن نیستید؟ آیا آن شخص شما را تحقیر می کند یا حتی به صورت پنهانی با شما رفتاری کمتر از این دارد؟ اینها ممکن است نشانه هایی از سوء استفاده عاطفی یا کلامی باشد که می تواند تأثیرات جدی بر سلامت روان شما داشته باشد.
انواع دیگری از سوء استفاده وجود دارد. ما کمی در مورد آزار عاطفی و کلامی صحبت کردیم، اما اشکال دیگر سوء استفاده نیز می تواند در روابط سمی وجود داشته باشد. همه روابط سمی لزوماً توهین آمیز نیستند، اما همه روابط سوء استفاده کننده سمی هستند. سایر اشکال آزاری که باید مراقب آنها بود عبارتند از سوء استفاده فیزیکی، جنسی و مالی. سوء استفاده مالی تقریباً در تمام روابط توهین آمیز رخ می دهد و یک علامت هشدار است که باید در نظر گرفت.
آنچه یک رابطه را سمی می کند می تواند بسیار متفاوت باشد، بنابراین اینها تنها برخی از علائم احتمالی هستند که ممکن است متوجه آن شوید. ممکن است با احساس خود روبرو شوید، در نظر بگیرید که آیا طرف مقابل مایل است با شما در رابطه تغییری ایجاد کند یا خیر، و فکر کنید که آیا بهترین انتخابی که می توانید برای خود داشته باشید این است که آن را کنار بگذارید یا ادامه دهید. همچنین ممکن است نگاهی به این که یک رابطه سالم در مقایسه با آنچه که شما درگیر آن هستید، چگونه به نظر می رسد مفید باشد. در یک رابطه سالم، می‌توانید احساس امنیت کنید و این احساس را داشته باشید که به عنوان یک فرد برابر مورد احترام هستید. شما همچنین می توانید حس خودمختاری خود را در حالی که به شریک زندگی خود نزدیک هستید حفظ کنید و بدانید که به عنوان یک فرد از شما حمایت می شود.


آیا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما در حل اختلاف زوجین کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه از یک رابطه سمی دور شویم؟

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد از یک رابطه دور شوید، که می تواند تجربه دردناکی باشد، چه رابطه سالم و چه رابطه سمی باشد. بنابراین، چگونه باید این کار را انجام دهید؟
چند قدم برای ترک یک رابطه سمی:
ارتباط را قطع کنید.
بسیاری از مردم دریافتند که قطع ارتباط برای درگیر شدن کامل در روند بهبودی و نداشتن محرکی برای یادآوری شخص دیگر یا وسوسه بازگشت مفید است. اگر با این شخص فرزند دارید، یا اگر دلیل دیگری وجود دارد که باید سطحی از ارتباط داشته باشید، ممکن است سعی کنید آن را تا حد امکان به حداقل برسانید و درگیر هیچ گونه تلاشی برای برقراری ارتباط بیشتر نباشید. کمک حرفه ای یا حقوقی (به عنوان مثال، شرایط بسیار واضح در مورد حضانت/بازدید از کودک) ممکن است در برخی موارد مفید باشد.
در انتخاب خود برای رفتن محکم بمانید. ممکن است به یاد داشته باشید که طرف مقابل ممکن است درباره ترک کردن او با شما بحث کرده باشد. اگر با وسوسه حل کردن این وضعیت روبرو می شوید اما شک دارید که این انتخاب سالمی هست یا خیر، شاید بهتر باشد یک مرز محکم با خود تعیین کنید (به عنوان مثال، “اشکال ندارد که این غم و اندوه و وسوسه را احساس کنید، اما می دانم که این چیزی است که باید انجام دهم. انجام خواهم داد”). در پیام پایانی خود به طرف مقابل، ممکن است بگویید، “لطفا با من تماس نگیرید” تا مرزهای خود را روشن کنید. اگر پس از انجام این کار، با وجود عدم پاسخگویی شما، به طور مکرر تماس بگیرند، ممکن است آزار و اذیت تلقی شود. تنظیم کردن حدود و مرزها می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص در ابتدا، اما احتمالاً در دراز مدت احساس بهتری خواهید داشت.
به سمت سیستم پشتیبانی خود بروید. ممکن است انتخاب کنید که وقتی ارتباطتان را قطع می‌کنید، یک نفر را همراه خود داشته باشید یا از یکی از دوستانتان بخواهید بلافاصله بعد از آخرین مکالمه‌تان با شما تماس بگیرد. در هفته‌ها، روزها یا ماه‌های بعد، می‌توانید به سیستم پشتیبانی خود مراجعه کنید. هنگامی که یک رابطه سمی را ترک می کنید، حمایت می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند، و ممکن است چیزی باشد که بخواهید در زمینه های مختلف آن را افزایش دهید.
اگر وضعیت توهین آمیز است یا اصلاً نگران امنیت خود هستید، باید رفاه خود را در اولویت قرار دهید. در صورت احساس خطر بلافاصله کمک در دسترس است.

بهبودی بعد از رهایی

بهبودی پس از رها کردن یک رابطه سمی ممکن است زمان ببرد. شما ممکن است غم و اندوه مربوط به از دست دادن رابطه را تجربه کنید، که می تواند به این معنی باشد که شما از تمام یا برخی از مراحل غم عبور می کنید، که شامل انکار، چانه زنی، افسردگی، عصبانیت و پذیرش می شود. بسته به شرایط، ممکن است نگرانی هایی مانند مشکل در اعتماد به دیگران و کاهش عزت نفس را تجربه کنید. بهبودی از اثرات یک رابطه سمی امکان پذیر است و حمایت می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. یک درمانگر یا مشاور ممکن است به شما کمک کند تا از اثرات یک رابطه سمی که می تواند پایدار باشد، عبور کنید. ممکن است بتوانید یک درمانگر برای کار حضوری پیدا کنید، یا ممکن است تصمیم بگیرید که با یک درمانگر آنلاین کار کنید.

درمان آنلاین

درمان مجازی یا آنلاین به خوبی مطالعه شده است و می تواند به افرادی که می خواهند با کمک یک متخصص روی طیف وسیعی از دغدغه های مختلف کار کنند، کمک کند. پلتفرم هوشمند هوکات در طول سال‌ها به پیشرفت خود ادامه داده است و دارای متخصصین صاحب صلاحیت است که در حال حاضر درمان را از طریق پلت فرم هوشمند هوکات ارائه می‌دهند. هنگامی که ثبت نام می کنید، یک پرسشنامه مختصر می گیرید تا به تیم ما کمک کند تا شما را با متخصصی که نیازهای شما را برآورده می کند، هماهنگ کند. اگر نیاز به لغو برنامه پلتفرم هوشمند هوکات یا تغییر درمانگر در هر مرحله از فرآیند دارید، می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. درمان آنلاین از طریق پلتفرم هوشمند هوکات راحت است و اغلب مقرون به صرفه تر از درمان سنتی و حضوری بدون بیمه درمانی است. حتی بهتر از آن، کمک های مالی ممکن است برای کسانی که به آن نیاز دارند در دسترس باشد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن