چگونه بفهمیم که رابطه ای سمی با مادر خود داریم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی پزشکی توسط الیزابت اربان، LMFT، IMH-E، به روز شده در 20 مه 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
روابط خانواده می تواند پیچیده باشد، به ویژه آنهایی که بین والدین و فرزندان بالغ هستند. اگر رابطه شما با مادرتان پرتنش یا حتی مضر است، شما تنها نیستید. در اینجا نحوه تشخیص مسمومیت در رابطه والد فرزندی، به علاوه چند نکته در مورد نحوه مدیریت آن آمده است تا بتوانید از فکر کردن به “من از مادرم متنفرم” دست بردارید.

8 ویژگی رایج یک مادر سمی

پدر و مادر شدن چالش برانگیز است و هیچ پدر و مادری کامل نیستند. این غیر معمول نیست که همه والدین هر از گاهی برخی از ویژگی های این لیست را نشان دهند. رفتار منفی آنها ممکن است الگوهای سمی را نشان دهد، اما زمانی که به طور منظم یا دائماً دو یا چند مورد از آنها را بروز می دهند، والدین شما ممکن است سمی باشند اگر رابطه شما با آنها با…
انتقاد تند مداوم
کنترل رفتار
احساس گناه و فریب کاری
حقارت
بی اعتبار کردن احساسات و عواطف کودک
پرخاشگری منفعل مانند قهر کردن
بی احترامی به مرزهای شخصی
عدم وجود رابطه متقابل همراه است.
هدف از تشخیص علائم یک مادر سمی، شیطان ساختن او نیست، بلکه کمک به شماست. چنین پویایی می تواند تأثیر منفی بر زندگی و روابط شما داشته باشد، بنابراین آگاهی از آن اولین قدم است. اقدامات بیشتر برای رسیدگی به وضعیت می تواند شامل بهانه نیاوردن برای رفتار او و تعیین حد و مرز باشد. بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از این رفتارهای سمی بیندازیم تا بتوانید متوجه وقوع آن‌ها شوید و اقدامی موثر کنید. توجه داشته باشید که رابطه سمی با والدین می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و این فهرست کامل نیست.

مادر سمی چیست؟

انتقاد مداوم
والدینی که دائماً از همه چیز اطراف خود انتقاد می کنند، احتمالاً محیطی سمی برای افراد زندگی خود از جمله فرزندانشان ایجاد می کنند. ممکن است به نظر برسد که هیچ چیز برای این شخص و گرایش های «کمال گرایانه» آنها به اندازه کافی خوب نیست و احتمالاً نشانه هایی از کمال گرایی سمی را نشان می دهد. اگر در اطراف چنین فردی بزرگ شده اید، ممکن است حتی یک منتقد درونی خشن برای خود ایجاد کرده باشید که استانداردها و قضاوت های غیرممکن آنها را منعکس می کند. وضعیت سمی دیگر زمانی است که والدین دائماً فرزندان خود را با هم مقایسه می کنند. وقتی یک پدر و مادر همیشه از خواهر شما قدردانی می کنند و شما همیشه مورد انتقاد قرار می گیرید، این می تواند باعث شود فکر کنید “من هم از خواهرم متنفرم”. این نوع والدین ممکن است باعث شوند شما احساس کمبود کنید، مهم نیست که چه کاری انجام می دهید، که می تواند منجر به مشکلات سلامت روان شود.
کنترل رفتار
مادری که تمایلات کنترلی دارد نظرات خود را اعلام می کند و حتی ممکن است آنها را به دیگران تحمیل کند. او معمولاً دخالت شدید نسبت به همه چیز در زندگی شما دارد، چیزی که احتمالاً اکنون که شما بالغ شده اید تغییر نکرده است. او ممکن است از دادن دستورالعمل‌هایی درباره نحوه زندگی‌تان دریغ نکند، و احتمالاً وقتی با انتخاب لباس، شغل یا شریک زندگی‌تان مخالف است، خودداری نمی‌کند و آن را بیان می دارد. مخالفت با نظرات قوی او می تواند دشوار باشد یا حتی ممکن است غیرممکن به نظر برسد، به خصوص که این ممکن است رابطه ای باشد که از زمان کودکی بین شما وجود داشته است.
ایجاد حس گناه و فریب دادن
بسیاری از ویژگی های این لیست فریب دادن هستند، اما برخی از والدین ممکن است این ویژگی مشترک را بارزتر نشان دهند. به عنوان مثال، آنها ممکن است کاری کنند که شما نسبت به رفتار بدشان احساس گناه یا مسئولیت داشته باشید، مخصوصاً زمانی که نمی توانند هدف خود را به انجام برسانند. آنها ممکن است دقیقا بدانند چه دکمه احساسی را باید فشار دهند تا شما را وادار به تسلیم کنند. آنها در مواردی که باعث می شود شما را به خوبی بشناسند، متخصص هستند، و ممکن است از این مهارت برای رسیدن به مسیر خود یا صرفاً برای اعمال کنترل استفاده کنند. آنها احساس برتری یا مسئولیت بیش از حد می کنند.
ایجاد احساس حقارت
این ویژگی سمی می تواند ظریف یا به طرز وحشیانه ای مستقیم باشد. این اغلب به شکل شوخی‌هایی مضر و نامناسب است که ممکن است مادرتان حتی در حضور خانواده و دوستانتان انجام دهد. اگر در مورد این نظرات با او صحبت کنید، واکنش یک مادر سمی معمولاً این است که آن را انکار می کند و می گوید که شما بیش از حد حساس هستید و نمی توانید یک شوخی یا نصیحت را قبول کنید. این نوع بدرفتاری کلامی عموماً شکل دیگری از اعمال قدرت او بر شما است و می‌تواند هم به دلیل تأثیر حرف‌های او و هم به دلیل نادیده گرفتن احساسات شما مضر باشد، که می‌تواند باعث کاهش عزت نفس شود.
باطل دانستن احساسات شما
روابط سمی با والدین ممکن است باعث شود کسی احساس کند که احساساتش نادرست، ناخوشایند یا بیش از حد است. والدینتان ممکن است وقتی خودتان را ابراز می کنید، شما را تحقیر، انتقاد یا به چالش بکشند، و این باعث می شود که احساس کنید نمی توانید صادقانه به آنها چیزی بگویید یا همان چیزی باشید که واقعاً هستید. این بی اعتباری مخصوصاً زمانی رایج است که احساسات شما مربوط به ناراحتی، عصبانیت یا ناامیدی از نحوه رفتار والدینتان با شما باشد، یا اگر احساسات منفی دیگری نسبت به آنها داشته باشد.


آیا مشاوره با خانواده درمانگر می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


پرخاشگری منفعل
پرخاشگری منفعل زمانی است که شخصی به طور غیرمستقیم احساسات منفی خود را ابراز می کند. زمانی که از چیزی ناراضی هستند، می‌تواند به صورت عبوس، صحبت های منفی نسبت به خود، و قربانی کردن یا کنایه ظاهر شود. وقتی والدین این نوع رفتار را از خود نشان می دهند، راهی برای اجتناب از رویارو شدن با شما در صحبت به هر قیمتی است و در عین حال نارضایتی خود را به انواع روش های دیگر نشان می دهد.
بی احترامی به مرزهای شخصی
مادرانی که در بزرگسالی به مرزهای شخصی شما احترام نمی گذارند، ممکن است همچنان مانند یک کودک با شما رفتار کنند. او ممکن است نسبت به شما رفتار نامناسبی داشته باشد و نادیده بگیرد که شما یک فرد بالغ کاملاً توانا هستید که زندگی و نیاز خود به داشتن حریمی شخصی دارید. این رفتارها می‌تواند شامل بازکردن و خواندن نامه‌های شما بدون اجازه، برداشتن تلفن برای خواندن متن‌هایتان، تماس با دوستانتان برای گفتگو با شما، یا حضور بدون اطلاع در خانه شما باشد. هنگامی که شما از این نقض مرزها عقب گلایه می کنید، او احتمالاً ادعا می کند که این حق او به عنوان مادر شماست، می گوید که او فقط سعی دارد کمک کند، یا القا می کند که شما بیش از حد واکنش نشان می دهید.
عدم وجود رابطه متقابل
برخی از کودکان با والدین خود بسیار صمیمی هستند و حتی ممکن است رابطه خود را به عنوان یک دوستی توصیف کنند. این پویایی در بزرگسالی ذاتاً سمی نیست و می تواند کاملاً رضایت بخش باشد. با این حال، زمانی که والدین شما به شما به عنوان بهترین دوست و سیستم حمایتی خود نگاه می کند و زمانی که رابطه حول آنها و زندگی آنها می چرخد، چنین رابطه ای از مرز مسمومیت عبور می کند. آنها ممکن است اصرار داشته باشند که مشکلات و احساسات آنها همیشه در کانون توجه باشد. آنها ممکن است نسبت به سایر دوستان یا شریک زندگی شما حسادت نشان دهند و این به این معنی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرند. در اینجا فقدان آشکاری از رابطه متقابل وجود دارد، که معمولاً پایه و اساس هیچ رابطه سالمی نیست.

اثرات بالقوه یک رابطه سمی با مادرتان

اگر رابطه شما با مادرتان با برخی یا بسیاری از روابط ذکر شده در بالا مشخص می شود، احتمالاً به طرق مختلف روی شما تأثیر می گذارد. انتقاد مداوم ممکن است این احساس را در شما ایجاد کند که هرگز به اندازه کافی خوب نیستید یا مشکلی در ذات شما وجود دارد. کنترل رفتار ممکن است به شما این باور را بدهد که تنها زمانی دوست داشته خواهید شد که مطیع، کوچک و ناتوان باشید. فریب ممکن است شما را به این سوال وادار کند که چه چیزی درست یا غلط است. تحقیر می تواند بر عزت نفس شما تأثیر منفی بگذارد و احساسات خود را زیر سوال ببرید، همانطور که می تواند احساسات شما را بی اهمیت کند. پرخاشگری منفعل می تواند دید ناسالمی از ارتباطات و حل تعارض به شما بدهد. بی احترامی به مرزهای شما و یک رابطه یک طرفه می تواند باعث شود که احساس کنید لیاقت این را ندارید که آنطور که می خواهید و سزاوار آن هستید دوست داشته بشوید. اگر در حین بزرگ شدن با این نوع از رابطه والدگری، کودک آزاری، از جمله آزار جسمی را تجربه کرده اید، ممکن است ترومای حل نشده ای داشته باشید که باعث عوارض بیشتری می شود.
علاوه بر دردی که ممکن است در آن لحظه در نتیجه این نوع تعاملات با مادر خود تجربه کنید، این رنج ممکن است طولانی مدت باشد و به استرس سمی تبدیل شود. چنین رابطه ای می تواند در طولانی مدت بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد. حتی ممکن است در نتیجه تنش به یک اختلال سلامت روان مانند اختلال استرس پس از سانحه، اختلال مصرف مواد، افسردگی یا اختلال خوردن مبتلا شوید. همچنین می تواند دیدگاه شما را در مورد اینکه یک رابطه سالم چگونه به نظر می رسد منحرف کند و به طور بالقوه بر تمام روابط اجتماعی دیگر در زندگی شما تأثیر بگذارد یا آنها را شکل دهد. به عنوان مثال، ممکن است احساس راحتی نکنید که در کنار دیگران باشید. ممکن است تحمل بالایی برای رفتار بد داشته باشید و به انجام راه حل برای مشکلات عاطفی در یک رابطه فکر نکنید. شما همچنین ممکن است مستعد کارشکنی برای خودتان باشید، زیرا باور ندارید که سزاوار یک رابطه سالم یا محبت آمیز با کسی هستید یا اینکه واقعاً ممکن است چنین رابطه ای را تجربه کنید.


آیا مشاوره با خانواده درمانگر می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


جستجوی کمک برای بهبودی از یک رابطه با والدین سمی

رابطه شما با فردی که شما را بزرگ کرده یکی از شکل دهنده ترین روابط زندگی شماست. چه متوجه شوید یا نه، رابطه شما با آنها در دوران کودکی و اکنون به عنوان یک بزرگسال ممکن است بر سایر بخش های زندگی شما تأثیر بگذارد. اگر به دنبال آشکارسازی این تأثیرات، به دست آوردن حس بیشتری از خودآگاهی، بهبود هر گونه آسیب بزرگسالی یا کودکی مرتبط با رابطه، و یادگیری نحوه اطمینان بهتر در زندگی آینده هستید، درمان ممکن است کمک کند. یک درمانگر می تواند فضایی امن و بدون قضاوت را برای شما فراهم کند که در آن بتوانید احساسات دشوار را ابراز کنید و احساسات پیچیده را برطرف کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند الگوهای ناسالم را شناسایی کنید و دریابید که چگونه برای آینده مرزهای محکمی تعیین کنید، از جمله قطع رابطه با والدین سمی در صورت لزوم. اگر به نظر می رسد که شما در تمام طول زندگی خود در مقابل مادر خود قرار گرفته اید، گوش شنونده یک درمانگر می تواند عمیقاً اعتبار و شفابخشی را به شما ببخشد.
با توجه به راحت‌ترین و آسوده ترین روش، می‌توانید به روش‌های مختلف به دنبال درمان باشید. برای کسانی که فاقد گزینه‌هایی برای متخصصین روانشناسی در منطقه خود هستند، برنامه‌ای شلوغ دارند و زمانی برای رفت و آمد به مطب درمانگر ندارند، یا صرفاً ترجیح می‌دهند از آسایش خانه خود در درمان شرکت کنند، درمان مجازی یک گزینه است. با یک پلتفرم درمانی آنلاین مانند پلتفرم هوشمند هوکات، می‌توانید با یک درمانگر دارای صلاحیت ارتباط داشته باشید که می‌توانید از طریق تلفن و یا تماس ویدیویی برای رفع نگرانی‌های خود با او ملاقات کنید. از آنجایی که تحقیقات نشان می‌دهد که این فرمت مزایای مشابهی با سبک سنتی درمان حضوری ارائه می‌دهد، می‌توانید مطمئن باشید که با هر روشی که انتخاب کنید، مراقبت‌های مفید و دلسوزانه دریافت خواهید کرد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن