چگونه عشق سمی را شناسایی کنیم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 1 آوریل 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
بسیاری از انواع روابط می توانند شامل عشق سمی باشند، از جمله روابط عاشقانه، روابط والدین، و روابط خواهر و برادر، اما گاهی اوقات شناسایی آن می تواند چالش برانگیز باشد. عشق سمی ممکن است شامل آزار جسمی، ذهنی یا عاطفی باشد یا ممکن است شامل فریب کاری، باج گیری عاطفی، شرم، کنترل یا سایر رفتارهای بالقوه مضر باشد. ما عشق سمی را در انواع روابط، چندین احساس و نشانه‌های عشق سمی که باید در ذهن داشته باشیم، و راه‌های ممکن برای مقابله با آن را بررسی خواهیم کرد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار سوء استفاده شده اید، لطفاً بدانید که کمک در دسترس است. می توانید با خط تلفن ملی اورژانس اجتماعی به شماره 123 و یا بهزیستی شهر سکونت خود تماس بگیرید.

جایی که عشق سمی می تواند وجود داشته باشد.

عشق سمی تقریباً در هر موقعیتی که با دیگری رابطه یا پیوند برقرار کرده اید، وجود دارد. شما می توانید روابط سالم و سمی را در همه جا تشخیص دهید. برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که عشق سمی به والدین یا خواهر و برادر خود دارند و برخی ممکن است عشق سمی را در روابط شخصی مانند دوستی های طولانی مدت و روابط عاشقانه تجربه کنند.
عشق سمی والدین
در بسیاری از موارد، اولین روابطی که در زندگی داریم با والدینمان است: آنها ممکن است اولین کسانی باشند که با ما پیوند برقرار می کنند و اولین کسانی هستند که به ما نشان می دهند عشق چیست. تحقیقات نشان داده است که روابط مخرب با والدین می تواند منجر به روابط ناسالم بعدی در زندگی شود «مگر اینکه به طور مؤثر به آنها رسیدگی شود».
برخی از نشانه های عشق سمی والدین ممکن است شامل موارد زیر باشد:
هر کاری که انجام می دهید به اندازه کافی خوب نیست.
والدین شما برای رسیدن به هدف خود از فریب استفاده می کنند.
شما درگیر این فکر هستید که برای حفظ عشق آنها چه کاری باید انجام دهید.
شما هر کاری که آنها بخواهند انجام می دهید زیرا حتی در بزرگسالی از عواقب آن می ترسید.
عشق سمی خواهر و برادر
اگر خواهر و برادر دارید، آنها ممکن است اولین دوستان و همبازی های شما در کودکی باشند. پیوندهای بین خواهر و برادر ممکن است قوی باشد، به خصوص اگر خواهر و برادر از نظر سنی نزدیک باشند. با این حال، رابطه بین خواهر و برادر می تواند سمی باشد. خواهر و برادرهایی که از باج‌گیری عاطفی و احساس گناه استفاده می‌کنند تا به آنچه از شما می‌خواهند دست یابند، ممکن است رفتارهای سمی داشته باشند. ممکن است نیاز به تأمل باشد تا مشخص شود که چگونه ممکن است بخواهید چنین روابطی را با خواهر و برادرتان اداره کنید. ممکن است بخواهید خواهر و برادر خود را از زندگی خود حذف کنید یا ممکن است بخواهید زمانی را که با آنها می گذرانید محدود کنید. شما می توانید کنترل تصمیمات خود را به دست بگیرید و مرزهای سالمی را تعیین کنید.
عشق سمی شریک عاطفی
یکی دیگر از شرایط ممکن برای عشق سمی در روابط عاشقانه است. وقتی در اعماق رابطه هستید، دیدن این نوع عشق سمی ممکن است دشوار باشد. و به ویژه اگر در سایر زمینه‌های زندگی‌تان روابط سمی داشته‌اید، ممکن است دشوار باشد که جدای از عشقی که احساس می‌کنید، به ماهیت واقعی رابطه نگاهی بیندازید. بسیاری از روابط عاشقانه سمی می توانند بسیار پرشور باشند. ممکن است افت های مقطعی وجود داشته باشد، اما ممکن است اوج های شدید نیز وجود داشته باشد. با گذشت زمان، سمی بودن رابطه ممکن است بدتر شود. همانطور که رفتارهای سمی عادی می شوند، روزهای اوج رابطه ممکن است کمتر و دورتر شوند. همچنین ممکن است از تنها ماندن بترسید یا نگران باشید که در صورت ترک شریک خود چه اتفاقی می افتد.

تشخیص سوء استفاده

واضح ترین نشانه یک رابطه سمی ممکن است سوء استفاده باشد که می تواند بسیار خطرناک باشد. در حالی که آزار فیزیکی ممکن است به راحتی قابل تشخیص باشد، آزار روحی و روانی ممکن است پیچیده تر باشد. ممکن است دشوار باشد که بدانید آیا شما در حال تجربه آزار عاطفی یا ذهنی هستید زیرا ممکن است به صورت نامحسوس شروع شود. یکی از نمونه های این گونه سوء استفاده ها می تواند رفتار کنترلی باشد. وقتی شریک زندگی شما به دنبال تصمیم گیری شما برای شماست یا کارهای شما را به طور مکرر کنترل می کند، می تواند نشانه ای از عشق سمی باشد. کنترل ممکن است آشکار یا ظریف باشد. شریک زندگی شما ممکن است به شما بگوید که چه کاری باید انجام دهید و اگر اطاعت نکنید واکنش منفی نشان دهید. یا، آنها می توانند به شما این احساس را بدهند که باور کنید که خودتان تصمیم می گیرید، در حالی که در واقعیت، ممکن است رفتار شما را با بیان آنچه که آنها را خوشحال می کند یا نمی کند دستکاری کنند. هنگامی که آنها راضی نیستند، ممکن است به طور غیرمنطقی عصبانی شوند و شما را سرزنش کنند.
آنها همچنین ممکن است از باج‌گیری عاطفی استفاده کنند تا شما را به انجام آنچه می‌خواهند وادار کنند، مثلاً به شما بگویند اگر آنچه را که آنها می‌خواهند انجام ندهید چقدر صدمه دیده یا ناراحت خواهند شد. یک نشانه بالقوه مبنی بر اینکه ممکن است در یک رابطه مسموم باشید این است که شریک زندگی شما دائماً به شما بگوید که هر زمانی می تواند آن رابطه را ترک کند. تهدید به ترک رابطه می تواند باج گیری و راهی برای کنترل رفتار شما باشد. یکی دیگر از نشانه های بالقوه سوء استفاده ذهنی و عاطفی این است که به شما گفته می شود هر کاری که انجام می دهید درست نیست. اگر دائماً به شما می گویند که کار اشتباهی انجام می دهید، یا اگر دائماً شما را تحقیر می کنند، این می تواند بسیار آسیب زا باشد. از آنجایی که چنین رفتاری در طول زمان ادامه می یابد، عزت نفس و سلامت روان شما ممکن است آسیب ببیند.

بررسی احساسات شما

بررسی احساسات خود در مورد خود و رابطه تان می تواند گام مفیدی در شناخت عشق سمی باشد. ابتدا در نظر بگیرید که قبل از رابطه چه احساسی نسبت به خود داشتید. خودت را دوست داشتی؟ آیا از تصمیمات خود مطمئن و راضی بودید؟ مستقل بودی؟ سپس، سعی کنید در مورد احساسی که در حال حاضر نسبت به خودتان دارید فکر کنید. آیا احساس می کنید که به اندازه کافی خوب نیستید؟ آیا از تصمیم گیری خود می ترسید؟ آیا رفتارهای خاصی را برای راضی کردن شریک زندگی تان، کاهش داده اید یا متوقف کرده اید؟ آیا بیشتر از اینکه خوشحال باشید غمگین هستید؟ ارزیابی پاسخ های شما ممکن است چیزی در مورد رابطه به شما بگوید. همچنین ممکن است بررسی احساسات خود در مورد رابطه مفید باشد. ممکن است برای شریک خود بهانه ای برای دوستان و خانواده خود بیاورید و سعی کنید دیگران را متقاعد کنید که چیزی در آن فرد می بینید که دیگران نمی بینند. شما ممکن است این شخص را دوست داشته باشید، اما آیا او شما را خوشحال می کند؟ چقدر او عشق خود را به شما به روش های محسوس یا نامحسوس نشان می دهد؟ آیا اغلب می ترسید که شریک زندگی خود را ناراضی کنید؟ همه اینها می تواند نشانه هایی از یک رابطه آزاردهنده عاطفی باشد و فراموش نکنید که این نشانه ها در تمامی انواع روابط می تواند وجود داشته باشند.

نشانه های روزانه عشق سمی

روابط سمی همیشه یک شبه اتفاق نمی‌افتند و می‌توانند از نظر شدت متفاوت باشند، اما گاهی اوقات، زمانی که رابطه به سطح غیرمنطقی می‌رسد، نشانه‌ها می‌توانند همه جا باشند. یکی از شناخته‌شده‌ترین علائم هشداردهنده مبنی بر اینکه ممکن است در یک رابطه مسموم باشید، ممکن است ناراحتی مزمن باشد. در زیر چند علامت دیگر وجود دارد که ممکن است بخواهید به آنها توجه کنید:
شریک زندگی شما نسبت به ایراداتی که از رفتار او بازگو می کنید، از محبت خودداری می کند.
وقتی ابراز نگرانی می‌کنید، نشان می‌دهید که ناراحت هستید یا در مورد ناامیدی‌ها صحبت می‌کنید، شریک زندگی‌تان وضعیت را برمی‌گرداند و شما را به خاطر موقعیت سرزنش می‌کند.
شریک زندگی شما همه تصمیمات بزرگ یا کوچک را می گیرد، از اینکه برای شام چه بخورید تا جایی که به تعطیلات بروید.
وقتی تصمیمی می گیرید که شریک زندگی تان دوست ندارد، با عصبانیت به شما حمله می کنند و شما را تحقیر می کنند.
شریک زندگی شما راه هایی برای رهایی از مشارکت های اجتماعی پیدا می کند و از باج گیری عاطفی استفاده می کند تا شما را از رفتن به محافل مختلف بدون آنها باز دارد.
شریک زندگی شما مکالمه شما با شخص دیگری را می شنود و به شما می گوید که به طرف مقابل چه پاسخی دهید.
از شما انتظار دارد تمام تلاش خود را صرف فعالیت ها و زمانی که با هم می گذرانید کنید، اما در ازای آن چیزی دریافت نمی کنید.
شریک زندگی شما در هنگام اختلافات کوچک یا غیرقابل پیش بینی فریاد می زند.
شریک زندگی شما چیزهایی را پرتاب می کند یا به شما ضربه می زند.
وقتی بدون شریک زندگی خود به جایی می روید، متهم به کارهای نادرست می شوید یا به خاطر همراه نکردن آنها با خود احساس گناه می کنید.
از شما انتظار می رود در حین کار در محل کاری خود را بررسی کنید، و اگر این کار را نکنید، هنگام بازگشت به خانه برای شما سخنرانی می کنند یا فریاد می کشند.
اگر هر یک از این علائم برای شما آشنا به نظر می رسد و به طور منظم در رابطه شما اتفاق می افتد، می تواند نشانه ای از تجربه عشق سمی باشد.


آیا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما در حل اختلاف زوجین کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


مقابله با عشق سمی از طریق درمان

تجربه عشق سمی می تواند منجر به استرس و سایر چالش های سلامت روان شود، و درمان آنلاین ممکن است راهی برای رفع این نگرانی ها با کمک یک درمانگر مجرب باشد. از آنجایی که عشق سمی می‌تواند در انواع روابط وجود داشته باشد و به طیف وسیعی از نگرانی‌ها منجر شود، یک مزیت بالقوه درمان آنلاین تطبیق پذیری آن است: بسته به نیاز شما، ممکن است با یک فرد یا زوج درمانگر متخصص در مسائل مختلف ارتباط برقرار کنید. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد درمان آنلاین ممکن است راهی مؤثر برای کمک به زوج‌ها و افرادی باشد که در روابط تیره‌ای هستند. یکی از این مطالعات مروری کلی از مداخلات آنلاین برای زوج‌هایی که پریشانی رابطه را تجربه می‌کنند، انجام داد. این مطالعه نشان داد که مداخلات آنلاین ممکن است در بهبود عملکرد رابطه و سلامت روان افراد در رابطه موثر باشد. هدایت عشق سمی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد و تعیین اینکه چگونه شما به بهترین شکل به جلو حرکت کنید می تواند دشوار باشد. ممکن است سعی کنید رابطه را اصلاح کنید، رابطه را ترک کنید یا ماهیت رابطه را از طریق مرزهای مشخص تغییر دهید. هر چه که انتخاب کنید، یک درمانگر آنلاین ممکن است بتواند به شما کمک کند.

چگونه رفتار سمی را تشخیص دهیم؟

وقتی در یک رابطه با رفتار سمی دست و پنجه نرم می کنید، در برخی موارد تشخیص آن دشوار است. موارد بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید در رابطه با روابط سالم و سمی به آنها توجه کنید. اغلب، یک رابطه آنطور که به پایان می رسد آغاز نمی شود. تغییرات کوچک در یک دوره زمانی طولانی انجام می شود، اما در پایان، ممکن است متوجه شوید که رابطه شما کاملاً غیرقابل تشخیص است و حتی ممکن است دیگر پایدار نباشد. ممکن است ندانید که پرچم قرمز چگونه خود را نشان می دهد، اما وقتی یکی را می بینید، مطمئن شوید که آن را نادیده نگیرید. ممکن است بتوانید توجه خود را به مشکل جلب کنید تا بتوانید این رفتار را در مسیر خود متوقف کنید، یا اگر شدت آن بیش از حد است، به طور کلی به رابطه پایان دهید.

یک کارت احساسی وجود دارد.

یکی از مخرج مشترک در میان بسیاری از افرادی که با رفتار سمی دست و پنجه نرم می کنند، کارت امتیازی عاطفی است. شریک زندگی شما ممکن است تمام چیزهای بد یا آزاردهنده ای را که در رابطه شما رخ داده است ذخیره کند و هنگام مشاجره یا مخالفت شما از آنها به عنوان سلاحی علیه شما استفاده کند. هیچ شکلی از بخشش در این موقعیت‌ها وجود نخواهد داشت و ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از وقوع سایه ی آن‌ها را بالای سر خود احساس خواهید کرد. مهم نیست چقدر عذرخواهی می کنید یا سعی می کنید آن را درست کنید. این به این دلیل است که برای شریک زندگی شما، این به خاطر مشکلاتی نیست که در مورد آنها صحبت می کند، بلکه گلوله های احساسی است که به آنها علیه شما می دهد.
بهترین کاری که می توانید در مواجهه با چنین موقعیتی انجام دهید این است که روی موضع خود بایستید. اجازه دهید شریک زندگی تان بداند که این چیزها در گذشته است و اجازه نخواهید داد روی آینده شما تأثیر بگذارد. توضیح دهید که قبلاً عذرخواهی کرده‌اید و سعی کرده‌اید آن را درست کنید و این رفتار را در رابطه خود تحمل نمی‌کنید. اگر او می خواهد با هم بمانید، به خواسته های شما احترام می گذارد و از بیان گذشته خودداری می کند. اگر نه، او برای شما شریک مناسبی نیست. شما می توانید با اطمینان بدون هیچ احساس گناهی از آنجا دور شوید و بدانید که تمام تلاش خود را برای متوقف کردن این رفتار انجام داده اید. اکنون می توانید ادامه دهید و زندگی شادتر و رضایت بخشی داشته باشید، احتمالاً با شریکی که ارزش شما را می داند و می خواهد شما شاد و آزاد باشید.

احساسات فرافکنی می شوند.

هنگامی که یک فرد با رفتار سمی در یک رابطه است، اغلب اعمال یا احساسات خود را به شریک زندگی خود نسبت می دهند. این اغلب بخشی از گس لایتینگ است که باعث می شود شما چیزی را باور کنید که واقعیت ندارد. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما در یک رابطه احساس ناامنی داشته باشد، ممکن است شما را تحقیر کند و شما را محقرانه صدا کند. علاوه بر این، اگر آنها خیانت می کنند، می توانند یک ذره بین روی شما بگذارند تا توجه شما را از خود را از بین ببرند. ایده این کار این است که عزت نفس شما را از بین ببرند تا باور کنید که آنها از شما برتر هستند. اگر آنها بتوانند شما را به این باور وادار کنند، کنترل شما آسان خواهد بود. به یاد داشته باشید، کسی که شما را دوست دارد و به شما اهمیت می دهد، هرگز خود را به شما فرافکنی نخواهد کرد. وقتی شرایط سخت می شود این را به خاطر بسپارید و از آن برای قدرتی که برای انجام کاری که برای شما و شریک زندگیتان مناسب است استفاده کنید.

نمایش حسادت

نمایش حسادت نشانه بارز رفتار سمی در یک رابطه است. اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید کاری را که می‌خواهید انجام دهید، زیرا حسادت شریک زندگی‌تان مانع شما می‌شود، این یک راه مطمئن برای دانستن سمی بودن آنهاست. شما باید یک رابطه مبتنی بر اعتماد و امنیت داشته باشید. دلیلی برای اقدامی خاص یا حسادت وجود ندارد زیرا هر یک باید به یکدیگر اطمینان داشته باشید که هیچ چیز ناخوشایندی در کار نیست. همه ما انسان هستیم، بنابراین گاهی اوقات حسادت ممکن است ظاهر شود، اما شخصی که آن را احساس می کند باید نگرانی های خود را بیان کند و اجازه دهد که این حسادت یک گفتگو سالم و سازنده را بوجود بیاورد. اگر با شما به گونه ای تحقیرآمیز صحبت می شود یا باعث می شود احساس کنید کمتر از شریک زندگی تان هستید، آن را تحمل نکنید. شما می خواهید بدون این نوع نگرانی ها زندگی کنید. اجازه ندهید ناامنی های شخص دیگری کنترل زندگی شما و کارهایی که می خواهید انجام دهید را در دست بگیرد.

شریک زندگی شما تلاشی نمی کند.

هر زمان که اختلاف نظر یا مشاجره ای داشته باشید، ممکن است متوجه شوید که برای شریک زندگی خود عقب نشینی می کنید و کوتاه می آیید بدون اینکه در ازای آن هیچ چیز دیگری دریافت کنید. شریک شما می تواند بهانه کند که عامل ایجاد مشکل نیست، اما حقیقت این است که همه روابط یک شراکت است. مهم نیست که مشکل چیست، همیشه راهی وجود دارد که بتوانید با هم از آن عبور کنید. هر یک از شما باید در مسیر خود با هم تلاش مساوی انجام دهید. در یک رابطه، شما هر یک با یکدیگر برابر هستید. اگر یک نفر تلاش کند و دیگری تلاش نکند، رنجش و مسائل بعدی از آن ناشی می شود. کسی که شما را دوست دارد و به شما اهمیت می دهد، نمی خواهد چنین وزنی را روی شانه های شما بگذارد.

احساس می کنید که نمی توانید “نه” بگویید.

وقتی درگیر رابطه ای با فردی هستید که رفتار سمی از خود نشان می دهد، ممکن است احساس کنید که نمی توانید با چیزهایی که او می گوید مخالف باشید یا نه بگویید. این یک ویژگی کلاسیک کسی است که سمی است. وقتی پایین می روند، می خواهند همه را با خود ببرند. آنها ممکن است عمیقاً این باور را داشته باشند که اگر خوشحال نباشند، هیچکس شایسته شادی نیست، یا حتی ممکن است گاهی متوجه نشوند که این کار را انجام می دهند. دلیل هر چه باشد، نشان دادن این نوع رفتار هرگز قابل قبول نیست. یک رابطه سالم باید بر این فرض باشد که هر کدام از شما تمام تلاش خود را برای خوشحال کردن دیگری انجام می دهید. اگر احساس ناراحتی می کنید، هرگز نباید همان احساسات یا احساسات منفی را برای شریک زندگی خود آرزو کنید. در حالی که اشکالی ندارد که مشکلات خود را بیان کنید یا در مورد آنها صحبت کنید، نباید تلاشی برای پایین آوردن کس دیگری باخود وجود داشته باشد.

شما از دوستان و خانواده خود جدا شده اید.

دوستان و خانواده شما ممکن است اولین کسانی باشند که مشکلات مسمومیت را در رابطه شما را مشاهده کنند. به همین دلیل، بسیاری از افراد با رفتارهای سمی، اولین کار خود را برای جدا کردن شما از این افراد قرار می دهند. این نمی تواند دور از واقعیت باشد. در بیشتر موقعیت ها، خانواده و دوستان شما فقط بهترین ها را برای شما می خواهند و از ابراز رفتار سمی شریک شما نمی ترسند. اگر آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا آزاری را که در معرض آن قرار می‌گیرید ببینید، به این معنی است که آنها تهدیدی برای شریک زندگی شما هستند. فردی که در یک رابطه سالم است از شما می خواهد که پیوندهایی را که با نزدیکانتان دارید حفظ کنید و همچنین می خواهد بخشی از آن باشد. آنها متوجه خواهند شد که این افراد برای شما مهم هستند و در هر زمینه ای از شما حمایت خواهند کرد. اگر می بینید که شریک زندگی تان سعی دارد شما را از نزدیکانتان جدا کند، این رفتار را نادیده نگیرید. هر کاری را که انجام می دهند با اهمیت در نظر بگیرید. در صورتی که ممکن است پس از پایان رابطه سمی زندگی شما درهم ریخته به نظر برسد، خانواده و دوستانی که دارید اغلب تنها کسانی هستند که باید به آنها مراجعه کنید. مطمئن شوید که آنها را نزدیک خود نگه دارید و می توانید با آنها راحت باشید.


آیا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما در حل اختلاف زوجین کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


کمک گرفتن

وقتی رفتار سمی بر رابطه شما حاکم است، ممکن است راهی برای اصلاح آن بدون پشت سر گذاشتن شریک زندگی خود داشته باشید. یک متخصص دارای صلاحیت می تواند به شما و رابطه شما کمک کند. ممکن است مسائل اساسی وجود داشته باشد که باعث شود شریک زندگی شما به روشی که سمی است، رفتار کند. این مسائل را می توان پردازش کرد و برای نتیجه بهتر با آنها برخورد کرد. رفتن به درمان می تواند ترسناک باشد، اما ممکن است بهترین کاری باشد که می توانید برای رابطه خود انجام دهید. چه بخواهید به تنهایی یا با شریک زندگی خود در مشاوره شرکت کنید، درمان آنلاین روشی موثر برای کار کردن بر زیر و بم یک رابطه است. بسیاری از مردم به درمان آنلاین روی آورده اند تا زندگی خود را برای بهتر شدن تغییر دهند. پلتفرم هوشمند هوکات مشاوره برای افراد و کسانی که در روابط هستند ارائه می دهد. این یک راه راحت برای کمک گرفتن است، زیرا می توانید از هر جایی که به اینترنت متصل هستید وارد جلسات شوید. از بسیاری از برنامه های حضوری نیز مقرون به صرفه تر است. اگر فکر می کنید که در یک رابطه سمی هستید، لازم نیست با آن زندگی کنید. می‌توانید به تنهایی با استفاده از برخی از نکات بالا به آن رسیدگی کنید، یا می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید. ممکن است متوجه شوید که می توانید خود را بالا بکشید و در رابطه ای سالم تر باشید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن