پنج نشانه که یک رابطه ممکن است سمی باشد.

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی پزشکی توسط جری کریمینز، PsyD، LP، به روز شده در 11 مه 2023، توسط تیم تحریریه هوکات

هشدار محتوا: لطفاً توجه داشته باشید، مقاله زیر ممکن است به موضوعات مربوط به تروما اشاره کند که شامل سوء استفاده می شود که می تواند باعث تحریک خواننده شود. اگر شما یا کسی که دوستش دارید دچار سواستفاده شده اید، با خط تلفن اورژانس اجتماعی 123 و یا بهزیستی شهر سکونت خود تماس بگیرید. پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته در دسترس است.

قرار گرفتن در یک رابطه مسموم می تواند مضر و طاقت فرسا باشد و باعث می شود شما احساس سردرگمی و ناامیدی کنید. همه روابط سمی یکسان نیستند و همه آنها شدت یکسانی ندارند، اما همه آنها می توانند برای افراد درگیر مضر باشند. اگر در رابطه ای هستید که به احتمال سمی بودن آن مشکوک هستید، ممکن است در دانستن تفاوت بین روابط سالم در مقابل روابط سمی مفید باشد.

چه چیزی یک رابطه را سمی می کند؟

یک رابطه سمی، رابطه ای است که برای افراد درگیر ناسالم است، و ممکن است چند نکته چشمگیر داشته باشد که ممکن است به آنها دقت نکرده باشید. این رابطه ممکن است مثبت و سالم شروع شده باشد، اما در یک نقطه از مسیر، همه چیز تغییر کرد و از نظر احساسی و/یا جسمی برای یک یا هر دو شریک مضر شد. روابط سالم ممکن است گاه به گاه دچار مشکلاتی شود، اما معمولاً شدید نیستند، و تعارض داشتن بین دوفرد مسئله ثابتی برای رابطه نیست. در یک رابطه سالم، زوجین می توانند از طریق صحبت در باب اختلاف نظرها به روشی معقول کار کنند و هر یک از طرفین مایلند کاری را انجام دهند تا رابطه پایدار، ایمن و سالم باشد.
در مقابل، در یک رابطه سمی، ممکن است سطح بالایی از درگیری و رقابت وجود داشته باشد، به خصوص زمانی که یکی از طرفین دعوا را عمداً شروع می کند. مهم نیست که چقدر دعواهای کوچک وجود دارد، همیشه این احتمال وجود دارد که آنها به چیزی بدتر تبدیل شوند. نشانه‌های جدی مبنی بر سمی بودن یک رابطه عبارتند از: آزار جسمی یا عاطفی، دروغ گفتن، خیانت، متهم کردن و زیرسوال بردن، دوست نداشتن و بی‌اعتمادی. درک اینکه وجود این موضوعات در رابطه درست نیست، مکان خوبی برای شروع است.

پنج نشانه که یک رابطه سمی است.

سوء استفاده عاطفی
اگر شریک زندگی‌تان همیشه باعث می‌شود احساس بد یا گناه داشته باشید، این می‌تواند نشانه‌ای از یک رابطه سمی باشد. روابط سالم از وارد کردن آسیب عاطفی جلوگیری می کند. زوج ها باید از لحاظ عاطفی از یکدیگر حمایت کنند نه اینکه یکدیگر را خراب کنند. آنها می توانند بدون ترس از قضاوت یا آزار و اذیت با یکدیگر صحبت کنند. شما باید بتوانید از سرگرمی های خود لذت ببرید و با انجام این کار از سمت شریک خود احساس حمایت کنید، حتی اگر شریک زندگی شما به اندازه شما از آنها لذت نبرد. سوء استفاده عاطفی می تواند شامل بسیاری از اقدامات کوچک باشد که به مرور زمان باعث می شود فرد احساس انزوا و تحقیر کند. این اقدامات می تواند شامل پنهان کردن چیزهای به ظاهر بی ضرر باشد. هفت چیز کلیدی وجود دارد که باید مراقب آنها بود، از جمله آزار کلامی، قلدری، کنترل، دستکاری عاطفی، شرمساری، عدم ارتباط و حسادت. سوء استفاده عاطفی ممکن است آثار یا زخم های فیزیکی بر جای نگذارد، اما می تواند بی ثباتی عاطفی ایجاد کند، بسیار آسیب رسان باشد و منجر به مشکلات طولانی مدت برای فردی شود که مورد آزار قرار می گیرد.

اگر شما یا کسی که دوستش دارید دچار سواستفاده شده اید، با خط تلفن اورژانس اجتماعی 123 و یا بهزیستی شهر سکونت خود تماس بگیرید. پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته در دسترس است.

آزار جسمی
آزار جسمی بخشی از روابط سالم نیست. این یک نشانه جدی از یک رابطه سمی است. سوء استفاده فیزیکی زمانی است که شخصی از بدن یا شی یا سلاح خود برای کنترل شما یا به دست آوردن قدرت بر شما استفاده می کند. در این مواقع، شریک زندگی شما ممکن است شما را از نظر فیزیکی مهار کند، به شما ضربه بزند، لگد بزند، خفه تان کند، یا در غیر این صورت به بدن شما آسیب برساند تا به خواسته خود برسد و به شما احساس حقارت بدهد.

اگر شما یا کسی که دوستش دارید دچار سواستفاده شده اید، با خط تلفن اورژانس اجتماعی 123 و یا بهزیستی شهر سکونت خود تماس بگیرید. پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته در دسترس است.

دروغ و خیانت
دروغ گفتن و خیانت در یک رابطه می تواند بسیار آسیب رسان باشد. نه دروغ گفتن و نه خیانت بخشی از یک رابطه سالم نیستند. در روابط سمی، دروغ گفتن و خیانت اغلب می تواند تبدیل به یک چرخه بدون تغییر شود. ممکن است بدانید که همسرتان دروغ می‌گوید و خیانت می‌کند، اما این رفتارها با وجود صحبت و روبرو کردن با همسرتان ادامه می‌یابد، یا حتی ممکن است شما از صحبت کردن در این خصوص یا ترک کردن شریک خود بترسید.

گزلایتینگ
گزلایتینگ نوعی سوء استفاده عاطفی است که هدف آن این است که فرد مقابل به واقعیت احساسات و افکار خود شک کند. هدف از این کار این است که یکی از زوجین بر دیگری کنترل و قدرت داشته باشد یا با گیج کردن شریک زندگی خود و ایجاد شک در خاطرات خود، اشتباه خود را بپوشاند. همچنین ممکن است برای محدود کردن شریکی که در فعالیت هایی انفرادی برای خود شرکت می کند، از او شکایت کند. برخی از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد همسرتان ممکن است به شما گزلایتینگ بدهد عبارتند از: گیج کردن عمدی شما، سرد و گرم شدن خلقیات، در نظر داشتن جزئیات زیاد، انکار چیزهایی که گفته یا انجام داده‌اند، دروغ گفتن، فریب دادن و گول زدن شما، نادیده گرفتن شما، وادار کردن شما به زیر سوال بردن خودتان، و انتقاد از شما یا دیگرانی که با شما موافقند. اگر فردی کاملاً دیدگاه شما را مورد بی اعتنایی قرار می دهد، ممکن است نشانه ای از گزلایتینگ باشد.

بی اعتمادی و دوست نداشتن
اگر شما و شریک زندگیتان اغلب چیزهای بد و آزاردهنده ای به یکدیگر می گویید یا اغلب یکدیگر را به خیانت متهم می کنید، اینها می تواند نشانه های یک رابطه سمی باشد. اگر بارها این اتفاق بیفتد، حتی اگر ناسالم باشد، ممکن است احساس کنید این رفتارها کاملاً طبیعی است. اگر نمی توانید به یاد بیاورید که چه زمانی این شک ها و دوست نداشتن یکدیگر شروع شد و یا حتی اگر شما و شریکتان یک زمانی یکدیگر را دوست داشتید و به هم اعتماد داشتید، ممکن است رابطه شما از ابتدا سمی بوده باشد یا ممکن است در طول زمان سمی شده باشد. پذیرش این واقعیت می تواند به شما کمک کند از رنج های غیرضروری دوری کنید و با حقیقت رابطه خود کنار بیایید.


آیا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما در حل اختلاف زوجین کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه یک رابطه سمی را ترک کنیم؟

ترک هر رابطه‌ای می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما اغلب، ترک یک رابطه سمی با موانع دیگری همراه است؛ مثلاً ممکن است از ترک کردن بترسید یا برای برقراری ارتباط با شریک زندگی‌تان در این خصوص مشکل داشته باشید. اگر در یک رابطه مسموم هستید و می خواهید آن را ترک کنید، در زیر چند گزینه برای کمک به شما در این فرآیند وجود دارد:
از طریق درمان کمک بخواهید.
اگر در حال هدایت یک رابطه ناسالم هستید ارتباط با یک مشاور یا خانواده درمانگر ممکن است به شما کمک کند. آنها ممکن است ابزارها و مهارت هایی را در اختیار شما قرار دهند تا به شما کمک کنند تا بهبودی خود را افزایش دهید و با احساسات دشوار به طور مؤثرتری مقابله کنید.
منابع موجود در منطقه محل زندگی خود را بررسی کنید.
اگر در یک رابطه سمی هستید و به کمک نیاز دارید، خدمات محلی و ملی مانند اورژانس اجتماعی و یا خدمات بهزیستی می‌توانند از شما پشتیبانی کنند. کمک گرفتن می تواند چالش برانگیز باشد، اما وقتی آماده باشید منابع زیادی وجود دارد.
پشتیبانی جمع کنید.
جمع آوری حمایت، چه از طرف دوستان و خانواده، چه یک گروه حمایتی، یا یک مشاور، هنگام تصمیم گیری برای ترک یک رابطه سمی یا هنگام بهبودی از یک رابطه مهم است. اگر رابطه شما، شما را از افراد دیگر منزوی کرده است، برقراری ارتباط مجدد با افرادی که دوستشان دارید ممکن است برای کمک به شما برای بهبودی از آسیب های ناشی از رابطه بسیار مهم باشد. این مسئله جزئی نیست، زیرا خانواده و دوستان بخش بزرگی از بهبودی برای بسیاری از افراد هستند.

بهبودی پس از یک رابطه سمی از طریق درمان

یک رابطه سمی می تواند اثرات منفی عمیقی داشته باشد، حتی در برخی موارد سوء استفاده منجر به آسیب به رابطه شود. برای التیام از چنین آسیب‌هایی، درمان آنلاین ممکن است یک گزینه مؤثر برای بررسی باشد، زیرا شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد درمان آنلاین می‌تواند به افرادی که با تروما برخورد می‌کنند کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که درمان آنلاین “با اندازه اثر بزرگ و اثرات درمانی پایدار، یک جایگزین درمانی مناسب برای PTSD است.” درمان آنلاین همچنین این مزیت را دارد که نیازی به طی کردن مسیری اضافه و ماندن در راه و ترافیک ندارد، زیرا می توانید آن را از هر جایی انجام دهید. اگر از یک رابطه مسموم خسته شده اید یا اگر شریک زندگی شما به صورت کنترل شده ای برای شما از منابع خاصی مانند گرفتن تاکسی یا راننده خصوصی استفاده می کند، درمان آنلاین ممکن است گزینه مناسبی باشد. اگر یک رابطه سمی زندگی شما را به شیوه‌های منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث بی‌ثباتی عاطفی می‌شود، مشاوره فردی آنلاین با سرویسی مانند پلتفرم هوشمند هوکات می‌تواند به شما در بهبود و درک ارتباط سعادتمندی که شایسته آن هستید کمک کند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن