غلبه بر لغزش انگیزشی: وقتی احساس می‌کنید بی انگیزه هستید چه کاری باید انجام دهید؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 3 آوریل 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
انگیزه ممکن است نیروی قدرتمندی باشد که ما را برای رسیدن به اهداف و آرزوهایمان سوق می دهد. با این حال، ممکن است غیرمعمول نباشد که افراد دچار نقص در انگیزه، احساس عدم الهام و عدم اشتیاق برای دنبال کردن رویاهای خود شوند. این لحظات ممکن است ناامید کننده و بی امید به نظر برسند، اما سعی کنید درک کنید که این ممکن است بخشی از سفر به سمت موفقیت باشد. در فرآیند تلاش برای مبارزه با احساس بی انگیزگی، باید زمان تجربه آن و راهکارهایی برای غلبه بر آن را شناسایی کنید. با درک علل ریشه‌ای و اجرای راه‌حل‌های عملی، ممکن است انگیزه خود را بازیابید و به مسیر موفقیت خود ادامه دهید.

انگیزه اغلب به عنوان نیروی محرکه پشت یک انگیزه یا هدف تعریف می شود. هنگامی که احساس می کنید انگیزه دارید، ممکن است انرژی و میل لازم برای انجام یک عمل یا برداشتن گامی به سوی یک هدف را احساس کنید. وقتی یک صبحانه سالم می خورید، ممکن است برای مراقبت از بدن خود انگیزه داشته باشید. وقتی سر کار می روید ممکن است انگیزه کسب درآمد یا رشد شغلی خود را داشته باشید. اگرچه نیروهای خارجی ممکن است به شما انگیزه دهند، اما انگیزه اغلب از درون می آید. شما می توانید بر اساس انگیزه خود برای دنبال کردن اهداف خود تصمیمی آگاهانه بگیرید یا هیچ اقدامی انجام ندهید.

علل شایع کمبود انگیزه

فرسودگی: ممکن است حالتی از خستگی عاطفی، جسمی و ذهنی باشد که ممکن است در اثر استرس طولانی مدت و بیش از حد ایجاد شود. ممکن است منجر به فقدان انگیزه پیشرفت شود زیرا افراد ممکن است احساس کنند انرژی یا انگیزه لازم برای مقابله با وظایف یا پروژه های جدید را ندارند. فرسودگی ممکن است در هر زمینه ای از زندگی از جمله کار، مدرسه و روابط شخصی رخ دهد.
استرس یا فشار: ممکن است پاسخی طبیعی به موقعیت‌های چالش‌برانگیز باشد، اما زمانی که مزمن شود ممکن است بر انگیزه شما تأثیر منفی بگذارد. استرس ممکن است منجر به احساس اضطراب، افسردگی و خستگی شود که ممکن است پیدا کردن انگیزه برای مقابله با اساسی ترین وظایف را دشوار کند.
بی حوصلگی: شاید یکی از دلایل اصلی احساس بی انگیزگی باشد، به خصوص زمانی که افراد ممکن است در یک روال همیشگی و روتین گیر کرده باشند یا احساس کنند که وظایف یا پروژه های فعلی آنها فاقد معنا یا هدف هستند. فقدان انگیزه و هیجان ممکن است منجر به بی‌علاقگی و بی‌حوصلگی شود، که ممکن است یافتن انگیزه برای انجام وظایف را دشوار کند.
احساس درهم شکستگی: ممکن است چند عامل از جمله حجم کاری سنگین، عدم حمایت یا مشکلات شخصی سبب ایجاد این احساس شود. زمانی که افراد احساس درهم شکستگی می‌کنند، ممکن است احساس کنند قادر به برآورده کردن خواسته‌های محیط از آنها نیستند، که منجر به کمبود انگیزه و احساس ناامیدی می‌شود.
فقدان اهداف مشخص: داشتن اهداف مشخص و دقیق ممکن است پاسخگوی داشتن انگیزه باشد. فقدان اهداف روشن ممکن است منجر به سردرگمی و عدم اطمینان شود و پیدا کردن انگیزه برای دنبال کردن آرزوهای خود را به چالش بکشد. یافتن انگیزه برای اقدام ممکن است بدون احساس جهت یا هدف دشوار باشد.
هر فردی ممکن است این اثرات را تجربه نکند. درک علت اصلی کمبود انگیزه می تواند به شناسایی بهترین رویکرد برای بازیابی انگیزه کمک کند.

چگونه تشخیص دهید که کمبود انگیزه دارید؟

تشخیص اینکه در چه زمانی کمبود انگیزه را تجربه می کنید ممکن است کار غیرممکنی به نظر برسد، اما ممکن است نشانه های ساده ای وجود داشته باشد که می تواند وضعیت فعلی شما را مشخص کند. چندین نشانه ممکن است نشان دهنده کمبود انگیزه باشد، از جمله:
مشکل در شروع کارها یا پروژه ها
اهمال کاری
کمبود انرژی و اشتیاق
بی علاقگی به فعالیت هایی که زمانی از آنها لذت می بردید.
خودگویی منفی و شک به خود
افزایش غیبت و کاهش کیفیت انجام فعالیت ها یا عدم حضور روانی

راهکارهایی برای غلبه بر کمبود انگیزه

تقسیم وظایف به قطعات کوچکتر: تعیین اهداف کوچک و دست یافتنی می‌تواند به تقسیم وظایف و پروژه‌های بزرگ‌تر به بخش‌های قابل مدیریت کمک کند، که ممکن است به بازگرداندن حس کنترل و موفقیت کمک کند و حس هدف و انگیزه را برای ادامه کار برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر فراهم کند. سعی کنید اهداف واقع بینانه داشته باشید و آنها را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید. این کار ممکن است به شما کمک کند بر احساسات طاقت فرسا غلبه کنید و کار را قابل کنترل تر کنید. کمک به شما برای بازگرداندن حس کنترل و انگیزه ممکن است شروع و حفظ حرکت را آسان تر کند. لیستی از کارهایی که برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارید تهیه کنید. سپس آنها را با یک برنامه مبتنی بر زمان درست و مناسب در برنامه روزانه خود ادغام کنید. هنگامی که هر مرحله را کامل کردید، کاری انجام دهید تا نشان دهد که آن را به انجام رسانده اید، مانند علامت گذاری آن از فهرست یا پاداش دادن به خود با چیزی کوچک.

اولویت دادن به خودمراقبتی: خودمراقبتی ممکن است برای حفظ بهزیستی کلی ایده آل باشد و ممکن است نقش کلیدی در غلبه بر کمبود انگیزه داشته باشد. اولویت دادن به فعالیت های خودمراقبتی مانند ورزش، تغذیه سالم و خواب کافی ممکن است به بهبود سطح انرژی، کاهش استرس و بهبود خلق و خوی کمک کند و پیدا کردن انگیزه برای انجام وظایف و پروژه ها را آسان تر کند.
الهام گرفتن از دیگران: این احتمالاً یک انگیزه قوی است. خواندن در مورد دستاوردهای دیگران، گوش دادن به سخنرانی‌های انگیزشی یا صحبت با افرادی که بر چالش‌های مشابه غلبه کرده‌اند ممکن است الهام‌بخش باشد و حس داشتن دیدگاهی خاص را ایجاد کند.
تغییر محیط: انجام این کار ممکن است راهی موثر برای غلبه بر کمبود انگیزه باشد. این ممکن است شامل سازماندهی مجدد فضای کاری، قدم زدن در بیرون یا کار در مکان دیگری باشد. تغییر منظره باید به از بین بردن یکنواختی و تحریک مغز کمک کند و پیدا کردن انگیزه برای انجام وظایف و پروژه ها را آسان تر کند.

از دیگران در ارتباط با اهدافتان نظر بگیرید: اما فقط در صورتی که مطمئن باشید به شما انگیزه می دهد. تحقیقات در مورد اینکه چگونه به اشتراک گذاری اهداف با دیگران بر موفقیت ما تأثیر می گذارد متناقض است. برخی از مطالعات می گویند مفید است، در حالی که برخی دیگر می گویند که این یک مانع است، بنابراین قبل از به اشتراک گذاشتن برنامه خود با دیگران کمی فکر کنید.
جستجوی کمک حرفه ای: اگر کمبود انگیزه ادامه یابد، ممکن است کمک گرفتن از یک متخصص مفید باشد. یک متخصص بهداشت روان ممکن است به شناسایی علل زمینه‌ای کمبود انگیزه کمک کند و سعی کند راهبردها و حمایت‌هایی را برای غلبه بر آن ارائه دهد.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


در ساده ترین حالت، ما از اصطلاح “انگیزه” برای توضیح اینکه چرا یک شخص (یا هر موجود زنده ای) کاری انجام می دهد استفاده می کنیم. دو نوع اصلی وجود دارد: انگیزه درونی و انگیزه بیرونی. روانشناسان، فیلسوفان و سایر اندیشمندان طبیعت بشر قرن‌ها تلاش کرده‌اند انگیزه را توضیح دهند و طرحی مطلق برای نحوه عملکرد آن ارائه دهند (از جمله توسعه مطالعات علمی قابل سنجش برای اندازه‌گیری انگیزه)، اما علل انگیزه بسیار پیچیده‌تر از تعریف آن است و نحوه یافتن انگیزه بین افراد بسیار متفاوت است.
با توجه به پیچیدگی فرآیند انگیزش، قابل درک است که ممکن است هر از گاهی در این زمینه احساس چالش کنیم. ممکن است با خود بگویید: “من هیچ انگیزه ای برای انجام هیچ کاری ندارم”، حتی اگر وظایفی که در لیست کارهایتان دارید افزایش یابد. بهترین راه برای یافتن انگیزه پیشرفت به فرد بستگی دارد، اما راه‌هایی برای درک آن وجود دارد که ممکن است آن را آسان‌تر کند. هنگامی که منبع انگیزه ای را پیدا کردید که با شما هماهنگ می شود، احتمالاً نحوه دستیابی به اهداف خود را چه در حال حاضر و چه در آینده تغییر می دهید.

محرک های مشترک

صرف نظر از تفاوت های هر فرد، کارشناسان انگیزه های مشترکی را شناسایی کرده اند که احتمالاً همه ما آنها را تجربه کرده ایم یا حداقل با آنها آشنا هستیم.
محرک های درونی
اینها محرک هایی هستند که در قالب علایق، آرزوها یا دیدگاه های شخصی شما با درون شما هماهنگ می شوند. محرک های درونی با شخصی ترین پاداش ها همراه هستند، مانند احساس رضایت از دنبال کردن هدف زندگی یا عزت نفس قوی تر، زیرا کاری را انجام داده اید که باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. این محرک ها معمولاً ماندگاری بیشتری نسبت به انواع دیگر دارند. نمونه هایی از محرک های داخلی عبارتند از:
ایجاد یک موقعیت اجتماعی/خود اهمیتی
به دست آوردن پذیرش از سوی دیگران
یادگیری در مورد دنیای اطراف ما
ایجاد چهارچوب اخلاقی/شرافتی
ایجاد حس منحصر به فرد از خود
میل به قدرت / نفوذ
میل به نظم و درک جهان
میل به روابط / تماس با دیگران
محرک های بیرونی
وقتی منابع انگیزشی ما از بیرون سرچشمه می گیرند، تمایل ما برای دستیابی به یک موقعیت توسط یک منبع بیرونی کنترل می شود. انگیزه بیرونی با تمایل به کسب پاداش یا اجتناب از تنبیه برای چیزی هدایت می شود. این نوع محرک‌ها می‌توانند قدرتمند باشند، اما معمولاً کمتر از محرک‌های داخلی هستند و دوام چندانی ندارند. یکی از رایج‌ترین محرک‌های بیرونی، کار کردن در یک شغل برای دریافت حقوق یا تکمیل یک کار برای سود پولی است. برخی از مثال هایی که کارفرمایان در مورد چگونگی افزایش انگیزه کارکنان استفاده می کنند عبارتند از:
کسب جوایز ورزشی
یکی بخرید یکی رایگان دریافت کنید.
پاداش کار سالانه
پرداخت مالیات برای جلوگیری از جریمه

با انگیزه ماندن

شکستن اهدافمان به کارهای ساده تر و دست یافتنی تر، راه خوبی برای پرورش انگیزه است. برای حفظ موفقیت آمیز حرکت در مسیر، استراتژی مشابهی لازم است. چند راه ساده و آسان برای ادامه مسیر وجود دارد:
خود تشویقی می تواند تا حد زیادی کمک کند. خودگویی مثبت را پرورش دهید و سعی کنید از جملات تاکیدی مثبتی مانند “سعی خواهم کرد” به جای “نمی توانم انجامش دهم” استفاده کنید.
یک روش قابل دیدن برای نشان دادن پیشرفت خود ایجاد کنید، مانند فهرست کارهایی که باید انجام دهید یا جدول زمانی تا به شما یادآوری کند که چقدر پیشرفت کرده اید – و به شما انگیزه دهد تا کارهایی را که هنوز انجام نداده اید انجام دهید.
با خود صبور باشید. مطالعات نشان می دهد که ترک یک عادت بین 18 تا 254 روز طول می کشد. این اصل برای حفظ انگیزه و برای رسیدن به هدف بسیار شبیه ترک عادات است. هر دو تغییرات اساسی در الگوهای رفتاری عادی ما هستند و هر دو برای اجرای موفقیت آمیز به زمان زیادی نیاز دارند.
به یاد داشته باشید که شکست ها نباید باعث انصراف شما و کنار گذاشتن تلاشتان شوند. فقط به این دلیل که اجرای برنامه خود را سست کرده اید به این معنی نیست که نمی توانید آن را انجام دهید.
مراقب سلامت روان خود باشید. شرایطی مانند افسردگی و اضطراب می توانند مانع از توانایی ما برای ماندن در مسیر و رسیدن به اهدافمان شوند. هنگامی که با احساسات دشوار کنار می آیید، داشتن انگیزه دشوار است؛ صحبت کردن منظم با درمانگر برای ادامه مسیر ضروری است.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن