سندرم بی انگیزگی چیست؟

به روز شده در 23 دسامبر 2022، توسط تیم تحریریه هوکات
بیایید واقع بین باشیم: زندگی می تواند سخت باشد. از سیاست کاری گرفته تا روابط عاشقانه، بسیاری از ما مجموعه ای از تعهدات را به انجام می رسانیم که زمان، انرژی و انگیزه ما را می طلبد. گاه به گاه، بسیاری از ما کمبود انگیزه برای انجام کارهای روزانه را تجربه می کنیم و به جای آن درگیر فعالیت هایی می شویم که معمولاً از آنها لذت می بریم. اما اگر مرتباً احساس می‌کنید که نسبت به مسئولیت‌های روزانه یا نسبت به علایق قبلی بی‌تفاوت هستید، ممکن است احساسات شما نشان‌دهنده وضعیت مهم‌تری باشد. طیف وسیعی از شرایط سلامت روان وجود دارد که می تواند بر حس انگیزه و اشتیاق شما تأثیر بگذارد، از جمله سندرم بی انگیزگی (AS). طبق انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، سندرم بی انگیزگی یک الگوی رفتاری است که با از دست دادن انگیزه و ابتکار مشخص می شود. گاهی اوقات با اسکیزوفرنی و مصرف مزمن حشیش همراه است، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این ارتباط مورد نیاز است. بسیاری از محققان و متخصصان مراقبت های بهداشتی درباره اهمیت این شرایط بحث می کنند. در حالی که مطالعات بیشتری برای درک سندرم بی انگیزگی و مکانیسم های آن مورد نیاز است، علائم آن ممکن است در بین افرادی که به طور مکرر از شاهدانه استفاده می کنند، مبتلا به اسکیزوفرنی تشخیص داده شده یا از مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) استفاده می کنند، طنین انداز شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل و علائم بالقوه AS، به دنبال درمان هایی برای مدیریت این بیماری و بهبود سلامت کلی خود ادامه دهید.

سندرم بی انگیزگی (AS): آنچه باید بدانیم.

بر اساس یک مطالعه در سال 2013 در مورد AS در افرادی که از حشیش و سایر داروهای تفریحی استفاده می کنند، افراد مبتلا به سندرم بی انگیزگی ممکن است از دنیای بیرون جدا شده و از دست دادن واکنش عاطفی، انگیزه ها و اهداف را تجربه کنند. به طور کلی، AS با فقدان انگیزه مشخص می شود، که همچنین یکی از علائم کلیدی افسردگی بالینی است. برای تشخیص یک فرد مبتلا به سندرم بی انگیزگی، یک پزشک باید درک کاملی از سابقه سلامت جسمی و روانی آن فرد، رابطه آنها با داروها و سایر عوامل شرایطی که ممکن است بر میزان انگیزه آنها تأثیر بگذارد، داشته باشد. سندرم بی انگیزگی به طور کلی به دو زیرگروه تقسیم می شود: سندرم بی انگیزگی ماری جوانا که به عنوان سندرم بی انگیزگی ناشی از حشیش نیز شناخته می شود، و سندرم بی انگیزگی ناشی از SSRI یا بی تفاوتی ناشی از SSRI.

علائم سندرم بی انگیزگی

برای بسیاری از افراد، علائم سندرم بی انگیزگی شبیه علائم افسردگی بالینی است. در افراد مبتلا به سندرم بی انگیزگی، برخی از رایج ترین تغییرات در شخصیت، احساسات و عملکرد شناختی عبارتند از:
تمرکز ضعیف
اختلالات حافظه
کاهش یا “محو” احساسات
بی تفاوتی
عدم فعالیت
طفره رفتن، یا شکست در انجام رفتار هدفمند
در مقایسه با یک فرد مبتلا به افسردگی بالینی، یک فرد مبتلا به سندرم بی انگیزگی ممکن است متوجه شود که علائمش با کاهش مصرف حشیش یا SSRI ها کاهش می یابد. با این حال، افرادی که مستعد ابتلا به سندرم بی انگیزگی هستند ممکن است قبلاً سابقه افسردگی یا شرایط سلامت روان مرتبط داشته باشند. اگر مشکوک هستید که استفاده از SSRI ها، حشیش یا سایر داروهای تفریحی یا تجویزی بر انگیزه و سلامت کلی شما تأثیر می گذارد، برای راهنمایی بیشتر با پزشک مشورت کنید.

درمان سندرم بی انگیزگی

اگر فکر می‌کنید که شما یا یکی از عزیزانتان دچار سندرم بی انگیزگی شده‌اید، مهم است که با یک درمانگر و پزشک ارتباط برقرار کنید و در مورد عدم انگیزه خود و همچنین علائم مرتبط با آن صحبت کنید. در حالی که ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما احتمالاً علائم پیرامون سندرم بی انگیزگی را تشخیص می‌دهد، آنها همچنین می‌توانند نگرانی‌های شما را تأیید کنند و در مورد یک برنامه درمانی برای بهبود علائم شما بحث کنند. اگر مشکوک هستید که به دلیل حشیش یا SSRI دچار سندرم بی انگیزگی هستید، پزشک شما به احتمال زیاد یکی از گزینه های زیر را توصیه می کند:
مصرف حشیش را کاهش دهید.
دوز داروی SSRI خود را کاهش دهید.
شکل دیگری از داروهای ضد افسردگی را امتحان کنید.
قبل از اتخاذ هر یک از این تصمیمات با پزشک خود مشورت کنید. اجرای هر گونه تغییر سبک زندگی به تدریج، ایمن و با نظارت یک متخصص پزشکی دارای صلاحیت بسیار مهم است.

در حالی که افسردگی بی تفاوتی یک تشخیص رسمی در روانشناسی نیست و با بسیاری از شرایط روان همراه است، اما افرادی که تشخیص افسردگی دارند، به ویژه مستعد ابتلا به بی تفاوتی هستند. افسردگی همراه با بی تفاوتی اغلب شامل تمرکز ضعیف، عزت نفس پایین، فقدان احساسات، خلق و خوی پایین، خستگی، از دست دادن علاقه، احساس بی انگیزگی و سایر علائم است. بی‌تفاوتی عاطفی و عدم انگیزه مرتبط با بی‌انگیزگی می‌تواند آن را بسیار ناامیدکننده کند، به‌ویژه زمانی که در اعماق خود می‌دانید که می‌خواهید دوباره احساس انگیزه کنید و می‌خواهید به زندگی‌ای که قبل از اینکه احساسات بی‌تفاوتی بر شما حاکم شود، ادامه دهید. برای بازگشت به زندگی قبل از این نوع افسردگی، باید در وهله اول علت احساس بی تفاوتی خود را مشخص کنید. ممکن است یافتن منبع این احساسات بی‌تفاوتی توسط خودتان سخت باشد و اغلب، کمک یک متخصص برای کشف آنها و همچنین درمان بیماری ضروری است.

آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.

تعیین علل و علائم افسردگی همراه با بی تفاوتی

احساسات بی تفاوتی و بی انگیزگی نشانه ای از مشکلات مختلف سلامت روان هستند، از جمله، اختلالات افسردگی، اختلالات اضطرابی، و اختلالات مغزی. (به عنوان مثال، بیماری هانتینگتون، بیماری پارکینسون، فلج فوق هسته ای پیشرونده). بر اساس مطالعه ای که در مجله انجمن مدیران پزشکی آمریکا منتشر شده است، احساس بی تفاوتی نشانه کاهش عملکرد شناختی، هذیان و مسائل مشابه است. همچنین یکی از علائم رایج بیماری آلزایمر است. در برخی موارد، سندرم بی تفاوتی زمانی ظاهر می‌شود که رویدادهای زندگی، مانند فقدان بزرگ در خانواده یا طلاق، باعث ناراحتی عاطفی شدید، حتی موقتی شود. بی تفاوتی راهی برای ذهن برای دفاع از خود در برابر آن پریشانی با سرکوب احساسات دشوار است، بنابراین می توانید رو به جلو حرکت کنید و سعی کنید چیزهای دیگری را امتحان کنید که ممکن است به موفقیت منجر شود.
مطالعات نشان می دهد که بسته به اینکه آیا بی انگیزگی فرد به شرایط و علائم روانپزشکی خاص مربوط می شود یا نه، می تواند متفاوت به نظر برسد و ویژگی های مختلفی داشته باشد. به دلیل این تفاوت ها، متخصصان سلامت روان در عمل بالینی باید به تاریخچه پزشکی و مشکلات مربوط به سلامت روان فرد هنگام ارائه تشخیص و/یا درمان بی تفاوتی توجه داشته باشند. بر اساس مقاله «نفرین بی‌علاقگی: منابع و راه‌حل‌ها» اثر دکتر لئون اف سلتزر، رویدادهایی که ممکن است باعث بی‌تفاوتی شوند عبارتند از رد شدن برای شغلی که واقعاً می‌خواستید، جدا شدن از کسی که واقعاً به او اهمیت می‌دادید یا انجام همان روال معمول هر روز بدون هیچ نشانه ای از پیشرفت در زندگی شما. هنگامی که این رویدادها افکار منفی طاقت فرسایی در مورد شکست و پیامدهای آن ایجاد می کنند، بی تفاوتی راهی برای مقاومت در برابر این احساسات است.

یافتن انگیزه در بی انگیزگی

راه هایی برای بازیابی انگیزه وجود دارد، از جمله تغییراتی در سبک زندگی که می توانید در زندگی روزمره برای کاهش احساس بی تفاوتی ایجاد کنید. برخی ممکن است ساده به نظر برسند، اما راه را برای گام‌های بزرگ‌تر و مهم‌تر به سمت انگیزه هموار می‌کنند.
از رختخواب بلند شوید. افرادی که افسردگی را تجربه می کنند ممکن است احساس کنند که می خواهند تمام روز در رختخواب بمانند. ممکن است دشوار باشد، اما یکی از راه‌هایی که می‌توانید انگیزه خود را بازگردانید، با بیرون آمدن ساده از رختخواب شروع می‌شود. حتی اگر فقط برای یک فنجان چای یا لیوان آب به آشپزخانه بروید، اولین قدم ها ممکن است شما را تشویق کند که از رختخواب بیرون بمانید.
هر روز صبح تخت خود را مرتب کنید. حتی اگر احساس می‌کنید انگیزه ندارید و نمی‌توانید خودتان را مجبور به انجام کارهای خانه یا نظافت دیگری کنید، مرتب کردن رختخوابتان هر روز صبح می‌تواند تأثیر زیادی بر مرتب بودن اتاق و احساس موفقیت شما داشته باشد.
بیرون بروید. به سادگی بیرون نشستن یا پیاده روی می تواند برای سطح انگیزه شما بسیار مفید باشد. آفتاب ممکن است خلق و خوی شما را تقویت کند و سطح اندورفین را در مغز شما افزایش دهد و احساس شادی را تحریک کند.
موفقیت های خود را دنبال کنید. موفقیت و اعتماد به نفس می تواند یک چرخه مثبت را آغاز کند. در پایان هر روز، حداقل سه چیز را بنویسید که در آن روز موفق بوده اید. آنها می توانند کارهایی مانند پوشیدن لباس، مرتب کردن رختخواب و پختن شام باشند.
یک روتین ایجاد کنید. زمانی که روتین ها به عادتی در زندگی روزمره شما تبدیل شدند، راحت تر می توانید به آن پایبند باشید. عادت ها کارهایی هستند که تقریباً بدون اینکه به آنها فکر کنید انجام می دهید. سعی کنید عاداتی را برای صبح و عصر خود ایجاد کنید تا به شما در حفظ سطح بالایی از مراقبت از خود کمک کند.
از دوستان و خانواده کنار نکشید. وقتی احساس بی‌انگیزگی و بی تفاوتی می‌کنید، دیدن دیگران می‌تواند تلاش بزرگی به نظر برسد. اما گذراندن وقت با افراد مثبتی که باعث خنده شما می شوند ارزشش را دارد. ممکن است کمک کند که به نزدیک ترین افراد در مورد احساس بی علاقگی خود بگویید و به حمایت آنها اعتماد کنید.
چیزی بخورید. برخی از افرادی که افسردگی را تجربه می کنند نسبت به خوردن احساس بی تفاوتی می کنند. اما محروم کردن بدن از مواد مغذی مورد نیاز به شما کمک نمی کند که احساس بهتری داشته باشید. اگر نمی توانید یک وعده غذایی کامل بخورید، روی خوردن میان وعده های کوچکتر و سالم در طول روز تمرکز کنید.
هر شب به اندازه کافی بخوابید. مطالعات نشان می دهد که الگوهای خواب ناسالم، از جمله نخوابیدن کافی، می تواند تأثیر منفی بر خلق و خو داشته باشد. کمبود خواب نه تنها می تواند باعث تشدید احساس بی علاقگی شما شود، بلکه بلند شدن از رختخواب را در صبح نیز دشوارتر می کند.

کمک گرفتن برای بی انگیزگی

برای بسیاری، بی‌تفاوتی فقط مدت کوتاهی دوام می‌آورد و معمولاً با فروکش کردن رویدادی که باعث ایجاد احساسات بدی شد، ناپدید می‌شود. با این حال، برخی ممکن است برای مدت طولانی‌تری تحت تأثیر بی‌انگیزگی قرار بگیرند و حتی با تغییرات سبک زندگی بالا، ادامه کار برایشان دشوار باشد. در این موقعیت‌ها، بی‌انگیزه بودن ممکن است ناشی از چیزی بسیار عمیق‌تر باشد، و فرد مورد نظر ممکن است مجبور شود به دنبال درمان حرفه‌ای باشد تا دوباره احساس انگیزه کند. روش های مختلفی وجود دارد که پزشکان علائم بی انگیزگی را بسته به علت آن درمان می کنند. به عنوان مثال، مهارکننده های کولین استراز داروهای موثری برای کمک به درمان علائم سندرم بی انگیزگی در مبتلایان به بیماری آلزایمر هستند.
مطالعات همچنین مهارکننده های انتخابی جذب سروتونین (SSRIs) و ضد افسردگی های سه حلقه ای را به عنوان داروهای مفید برای علائم افسردگی و بی تفاوتی در مبتلایان به بیماری پارکینسون شناسایی کرده اند. بسته به منبع علائم بی انگیزگی، اغلب از داروهای فعال کننده گردش خون مغزی، محرک های دوپامین و محرک های متابولیسم نیز استفاده می شود. داروهای ذکر شده در این بخش صرفاً جهت آَشنایی شما ارائه شده اند. لطفاً بدون مشورت و تجویز پزشک از مصرف خودسرانه آنها به دلیل عوارض پرهیز کنید.
مطالعه دیگری که در مجله بین المللی روانپزشکی سالمندان منتشر شد نشان داد که درمان با تحریک حسی می تواند بی تفاوتی را در افراد مبتلا به زوال عقل کاهش دهد و یک مطالعه بر روی بیماران آلزایمر مبتلا به بی تفاوتی نشان داد که درمان تحریک شناختی روشی موثر برای درمان علائم است. علاوه بر این، مطالعات انجام شده نشان داده اند که درمان آنلاین می تواند به طور موثر افسردگی و نگرانی های مربوط به سلامت روان مشابه را که می تواند بی تفاوتی را به عنوان یک علامت ایجاد کند، درمان کند.