من هیچ انگیزه ای ندارم: آیا من افسرده هستم؟

بررسی پزشکی توسط ملیسا گوارناچیا، LCSW، به روز شده در 1 مه 2023، توسط تیم تحریریه هوکات

هشدار محتوا: این مقاله به موضوعات مربوط به تروما و افکار خودکشی اشاره می کند که می تواند محرک باشد. اگر شما یا شخصی که می شناسید مبتلا به اختلال مصرف مواد است یا ممکن است با این فرد زندگی کنید، یا اگر شما یا شخصی که می شناسید افکار خودکشی را تجربه می کند، کمک در دسترس است. لطفاً با اداره اورژانس اجتماعی به شماره 123 و یا بهزیستی شهر سکونت خود تماس بگیرید.

آیا تا به حال برای انجام کارهای روزانه بیش از حد خسته شده اید یا در تلاش برای پیدا کردن انگیزه مراقبت از خود، بلند شدن از رختخواب یا شروع روز خود هستید؟ در این موارد، فقدان انگیزه ممکن است ناشی از یک نگرانی اساسی در زمینه سلامت روان باشد. اگر نگران هستید که ممکن است با افسردگی دست و پنجه نرم کنید، تنها نیستید. بیش از 280 میلیون نفر در سراسر جهان با افسردگی زندگی می کنند و این یک بیماری بسیار قابل درمان است. با این حال، گاهی اوقات کمبود انگیزه نمی تواند با افسردگی مرتبط باشد. درک علل رایج این علامت می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد برنامه ای برای حرکت به جلو کمک کند.

چه چیزی باعث کمبود انگیزه می شود؟

اگر احساس می کنید بی انگیزه هستید، بدانید که تنها نیستید. بسیاری از مردم هر از گاهی احساس می کنند انگیزه ندارند و همچنین ممکن است برای یافتن هدف خود تلاش کنند. افسردگی و عدم انگیزه برای انجام کارها اغلب ممکن است با هم همپوشانی داشته باشند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو، بیش از 42 درصد از بزرگسالان زیر 50 سال از سال 2020 کمبود انگیزه را احساس کرده اند. فقدان انگیزه ممکن است برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد، اما شما می توانید برای بازیابی آن چند قدم بردارید. قبل از حرکت به جلو، تشخیص اینکه در تلاش برای ایجاد انگیزه در خود هستید می تواند اولین قدم باشد. به این علامت و هر علامت دیگری که ممکن است رخ دهد توجه کنید. مشکلات انگیزشی ممکن است نشان دهنده یک وضعیت سلامت روان مانند افسردگی باشد. اگر شما جزو افرادی هستید که با افسردگی زندگی می کنند، بدانید که بسیاری از افراد می توانند درمان موفقی پیدا کنند. افسردگی یک بیماری شایع است و کمک در دسترس است. برای درک اینکه آیا افسردگی را تجربه می کنید یا یکی دیگر از دلایل انگیزه پایین، بررسی علائم شما به طور کلی می تواند مفید باشد.

بررسی علائم شما

اگر با افسردگی زندگی می کنید، ممکن است علائمی غیر از کمبود انگیزه را تجربه کنید، مانند غمگین بودن، گریه کردن، تحریک پذیری و تغییرات اشتها. رویدادهای آسیب زا یا استرس زا نیز می توانند باعث افسردگی شوند و ممکن است یک جزء ژنتیکی وجود داشته باشد. زنان بیشتر از مردان مبتلا به افسردگی تشخیص داده می شوند، احتمالاً به این دلیل که مردان اغلب به دنبال درمان نیستند. اگر هیچ یک از این علائم را تجربه نمی کنید، ممکن است با روالی زندگی کنید که شما را راضی نمی کند یا با خستگی دست و پنجه نرم می کنید. در هر صورت، تکنیک های زیر ممکن است مفید باشند:
فهرستی از توانایی ها و فعالیت هایی که مهارت های شما را به طور مثبت نشان می دهد، بنویسید.
لیستی از فعالیت هایی که از آنها لذت می برید و به شما آرامش و رضایت می بخشد بنویسید.
یک دفترچه انگیزشی با اهداف و آرزوها ایجاد کنید.
برای خود وقت بگذارید و به خود اجازه دهید راه های مختلف را آزمایش کنید.
با یک درمانگر صحبت کنید.

اگر علائم افسردگی را تجربه می کنید چه باید کرد؟

طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA)، افسردگی تقریباً 14.8 میلیون بزرگسال آمریکایی 18 ساله و بالاتر را تحت تأثیر قرار می دهد. اگرچه این تعداد می تواند دلهره آور به نظر برسد، میلیون ها نفر به طور فعال به دنبال درمان بوده و نتایج موفقیت آمیزی دریافت کرده اند. بسیاری از مطالعات بررسی شده نشان داده اند که درمان (چه سنتی و چه آنلاین) می تواند به طور قابل توجهی به درمان افسردگی کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه گسترده توسط موسسه رفاه برکلی نشان داد که 70٪ از مراجعان با موفقیت علائم افسردگی را کاهش دادند. اگر با کمبود انگیزه زندگی می کنید، می توانید علائم افسردگی را بیاموزید تا تشخیص دهید که آیا ممکن است این بیماری را تجربه کنید یا خیر.

علائم اختلالات افسردگی

افسردگی می تواند منجر به علائم مختلف شناختی، رفتاری و فیزیکی شود و افراد بسته به تشخیص اختلال افسردگی خود ممکن است درجات مختلفی از علائم را تجربه کنند. اگر چندین علامت یا همه علائم زیر را تجربه کردید، برای غربالگری افسردگی با یک درمانگر تماس بگیرید:
خلق و خوی پایین یا افسرده که دو هفته یا بیشتر طول می کشد.
نوسانات خلقی قابل توجه
از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید.
تغییرات یا نوسانات قابل توجه وزن
کاهش توانایی تمرکز یا توجه
کاهش انگیزه
افزایش احساس خستگی
کاهش سطح انرژی
کندی در فعالیت ها
مشکلات خواب
احساس بی ارزشی
افکار خودکشی مکرر
علائم افسردگی باعث استرس قابل توجه یا مشکل در عملکرد می شود. افسردگی می تواند جدی باشد. اگرچه تغییر سبک زندگی می تواند مفید باشد، اگر علائم افسردگی را تجربه می کنید، با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید.

اگر افکار یا تمایلات خودکشی دارید، با خط اورژانس اجتماعی به شماره 123 و یا بهزیستی شهر محل سکونت خود تماس بگیرید تا با متخصصین در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.

علل انگیزه پایین

هنگامی که احساس «نمی‌خواهم کاری انجام دهم» را تجربه می‌کنید، می‌توان تشخیص داد که دلایل بالقوه زیادی برای کاهش انگیزه وجود دارد که ممکن است در کنار افسردگی یا مستقل از آن رخ دهد، از جمله موارد زیر:
استرس مزمن
استرس مزمن می تواند منجر به کمبود انگیزه یا فرسودگی ذهنی شود که می تواند علائمی شبیه افسردگی داشته باشد. اگر احساس می کنید تحت فشار استرس هستید، تغییرات سبک زندگی زیر ممکن است برای شما مفید باشد:
سالم بخورید: غذاهای سرشار از امگا 3، روغن ماهی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها از جمله سبزیجات برگ دار، ماهی و انواع توت ها را مصرف کنید.
ورزش: ورزش می تواند به دور نگه داشتن ذهن شما از استرس کمک کند. برای شروع می توانید پیاده روی سریع، قدم زدن یا شنا را امتحان کنید.
سازماندهی: وظایف را به قطعات جزئی تقسیم کنید و هر چیزی را که برای انجام آن نیاز دارید فهرست کنید. انرژی خود را بر روی یک کار در یک زمان متمرکز کنید.
کمک بخواهید: اگر احساس ناراحتی می کنید، از شخصی قابل اطمینان حمایت بخواهید. ممکن است متوجه شوید که صحبت با دوستان، خانواده و کارشناسان می تواند در زمانی که انگیزه ندارید کمک کند.
ذهن آگاهی را امتحان کنید: ذهن آگاهی و مدیتیشن را برای بهبود وضعیت ذهنی خود تمرین کنید. توجه داشته باشید که ثابت شده است که ذهن آگاهی استرس را کاهش می دهد.
سوگ و از دست دادن
غم و اندوه همچنین می تواند باعث انگیزه کم شود و اغلب با افسردگی همراه است. چه کسی را به دلیل مرگ یا پایان یک رابطه از دست داده باشید، کنار آمدن با غم و اندوه می تواند چالش برانگیز باشد. اگرچه برخی از افراد با مدل “پنج مرحله غم” آشنا می شوند، اما غم لزوما سیاه و سفید یا خطی نیست. هر فردی با از دست دادن خود به طور متفاوتی کنار می آید. با این حال، اگر غم و اندوه شما با نگرانی های مربوط به سلامت روان همراه باشد که بیش از یک سال طول بکشد و بر نحوه زندگی شما تأثیر بگذارد، ممکن است غم و اندوه پیچیده ای را تجربه کنید. اگر غم و اندوه پیچیده ای را تجربه می کنید، با یک مشاور تماس بگیرید. هنگامی که شما احساس ناراحتی می کنید، یک درمانگر می تواند راهنمایی کند، و ممکن است بتوانید گروهی از افراد دیگر را که در حال تجربه اندوه هستند، پیدا کنید.
استفاده از مواد
اختلالات مصرف مواد نیز با اشتیاق و انگیزه کم همراه است. مصرف مواد همچنین می تواند منجر به چالش های روحی و جسمی شود که ممکن است انگیزه شما را در سایر زمینه های زندگی کاهش دهد.

اگر نمی دانید چرا انگیزه ندارید یا احساس می کنید ممکن است علائم یک بیماری روانی را تجربه کنید، ممکن است از تماس با یک درمانگر مجرب بهره مند شوید. از طریق مشاوره می توانید مهارت های منحصر به فرد موقعیت خود را برای افزایش انگیزه در زندگی روزمره خود به دست آورید. علاوه بر این، اگر انگیزه ای برای حضور در قرار ملاقات حضوری یا مقابله با پیچیدگی های درمان حضوری ندارید، می توانید مشاوره آنلاین را امتحان کنید. مشاوره آنلاین شکل منحصر به فردی از درمان است که در آن شما با یک متخصص سلامت روان که نیازهای خاص شما را برآورده می کند، همراه می شوید. با درمان آنلاین، می‌توانید با استفاده از تمای ویدیویی، تماس‌های صوتی یا پیام‌رسانی در جلساتی از امنیت خانه‌تان شرکت کنید تا در مورد علائم خود با یک درمانگر صحبت کنید. درمانگر شما همچنین می‌تواند منابعی مانند کاربرگ‌ها را ارائه دهد تا شما را از طریق درس‌هایی که در جلسات خود یاد می‌گیرید راهنمایی کند. تحقیقات نشان می دهد که درمان آنلاین به طور موثری شرایط مختلف از جمله افسردگی را درمان می کند. بررسی 17 مطالعه نشان داد که درمان آنلاین افسردگی ممکن است موثرتر از درمان حضوری باشد. اگر علاقه مند به شروع کار هستید، می توانید با یک پلتفرم مانند پلتفرم هوشمند هوکات ثبت نام کنید تا ظرف 48 ساعت با یک درمانگر هماهنگ شوید.