شخصیت انسان: چرا ما با مسائل متفاوت رفتار می کنیم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی پزشکی توسط کارن فاستر، LPC به روز شده در 13 فوریه 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
از زمانی که به دنیا می‌آییم، یاد می‌گیریم که چگونه با دیگران و دنیای اطرافمان تعامل داشته باشیم. ما اغلب بر اساس تربیت، فرهنگ و شخصیت منحصر به فرد خود با این تعاملات به شیوه های مختلف برخورد می کنیم. کاوش در شخصیت انسان می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا افراد ممکن است به گونه ای متفاوت با موقعیت ها برخورد کنند و آنها را مدیریت کنند.

شخصیت چیست؟

اصطلاح شخصیت برای توصیف نحوه تعامل یک فرد با جهان به طور کلی استفاده می شود. نظریه های مختلفی در مورد رشد شخصیت و ویژگی هایی که افراد ممکن است داشته باشند وجود دارد. به طور کلی تصور می شود که شخصیت در یک فرد در سنین پایین نسبتاً تثبیت می شود و نشان دهنده آن چیزی است که ما را “آنچه هستیم” می کند، نه آنچه را که انجام می دهیم.

تفاوت های انسانی

شرح زیر از تفاوت های شخصیتی عمدتاً بر اساس تحقیقات کارل یونگ است و توسط کاترین بریگز و ایزابل بریگز مایرز گسترش یافته است. آنها معتقدند که چهار دسته اصلی ترجیحات افراد وجود دارد که یک “تیپ” شخصیتی چند وجهی را تشکیل می دهد. بر اساس تئوری آنها، برای هر یک از آن چهار ترجیح، دو ویژگی در طرف مقابل یک پیوستار وجود دارد و هر فرد در جایی از آن پیوستار قرار می گیرد. ترکیبی از این ترجیحات، «تیپ» شخصیتی اصلی یک فرد را تشکیل می دهد. می توان آزمونی را که مایرز و بریگز توسعه دادند، به نام نشانگر نوع مایرز بریگز انجام داد، که هنوز به طور گسترده در محیط های مختلف، مانند محل کار استفاده می شود.
یکی از وجوه شخصیت که این آزمون می سنجد، ادراک نام دارد. ادراک شامل تمام راه هایی است که ما به عنوان افراد منحصر به فرد از افراد، اشیا، رویدادها یا ایده ها آگاه می شویم. ادراک، یا توجه و همراهی با جریان زندگی، در یک انتهای پیوستار است. انتهای مقابل ادراک، قضاوت است. ویژگی قضاوت فرد را به سمت نظم و برنامه ریزی هدایت می کند به جای اینکه چیزها را آنطور که می آیند، بپذیرند. اگر فردی هستید که فقط با یک برنامه سفر از پیش تعیین شده به تعطیلات می‌روید، ممکن است در قضاوت امتیاز بالایی کسب کنید.
یکی دیگر از وجوه شخصیتی، درونگرایی در مقابل برونگرایی است. بر اساس این تست، افرادی که درون گراتر هستند تمایل دارند حجم بیشتری از اطلاعات و انرژی را از دنیای درونی خود جمع آوری کنند و به افکار و احساسات خود بیشتر از افرادی که برون گراتر هستند توجه می کنند. افراد برون گرا تمایل بیشتری به توجه بالاتر به آنچه در خارج از خودشان می گذرد، مانند سایر افراد و رویدادها دارند، و از درگیر شدن با دیگران، انرژی بیشتری می گیرند.
دسته سوم شخصیتی در این مدل به نحوه پردازش اطلاعات توسط شخص مربوط می شود. اولویت فرد تعیین می کند که آیا فرد تمایل بیشتری به حس کردن دارد یا شهودی است. فردی که شهودی تر است ممکن است ترجیح دهد با اطلاعاتی برخورد کند که کلی تر است و درواقع تصویری بزرگ تر از آنچه می خواهند ارائه می دهد. آن‌ها نسبت به افرادی که دارای حس بالا هستند، کمتر جزئیات محور بوده و خلاق‌تر هستند.
چهارمین و آخرین وجه اصلی شخصیت از نظر مایرز بریگز، تفاوت بین تفکر و احساس است. این شامل ترجیح فرد برای تصمیم گیری است. بر اساس این مدل، افراد تفکرمحور ترجیح می‌دهند رویکردی تحلیلی برای حل مسئله یا برنامه‌ریزی داشته باشند و افراد احساس محور ترجیح می‌دهند بر اساس ارزش‌ها یا باورهای زیربنایی خود تصمیم بگیرند. هر دو رویکرد می توانند به تصمیم گیری موثر منجر شوند.
هیچ یک از این هشت جنبه لزوما بهتر یا بدتر از دیگری نیست. همه آنها نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خود را دارند. هدف ارزیابی شخصیت افراد بر اساس این عوامل نیست، بلکه درک عمیق تر آنهاست.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


نیازها و شخصیت انسان

انسان ها دارای دسته های خاصی از نیازها هستند که باید برآورده شوند، مانند نیاز به ایمنی، رشد، تعلق داشتن و پذیرش. گاهی اوقات ممکن است افراد بین تلاش برای بقا و میل به تحقق و معنا درگیر شوند. ویژگی های شخصیتی منحصر به فرد ما گاهی اوقات می تواند ما را به سمت این نیازها به روش های متفاوتی نسبت به دیگران سوق دهد. جدای از شخصیت ما، سیستم‌های فرهنگی و اجتماعی که یک فرد در آن بزرگ می‌شود نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر نحوه تلاش آنها برای برآورده کردن این نیازها و نحوه واکنش آنها به رویدادهای زندگی داشته باشد. وقتی صحبت از شخصیت به میان می آید، ممکن است به یاد داشته باشید که هیچ «بهترین» تیپ شخصیتی وجود ندارد. با این حال، یادگیری در مورد انواع مختلف شخصیت ها ممکن است بینش شما و دیگران را افزایش دهد. علاوه بر این، کشف و درک ضعف‌های بالقوه‌مان ممکن است به ما کمک کند تا زمینه‌هایی را شناسایی کنیم که می‌توانیم خود را برای رشد به‌عنوان فردی مستقل به چالش بکشیم. با تلاش برای درک و فهم تفاوت بین نحوه برخورد شما و دیگران به زندگی، ممکن است یک کاتالیزور قدرتمند برای رشد شخصی پیدا کنید. وقتی تلاش می کنیم تا شخص دیگری را درک کنیم، درگیر روشن بینی می شویم. وقتی به دنبال درک چیزی از منظری غیر از دیدگاه خود هستیم، ذهنیت ما بازتر می شود و ممکن است توانایی بیشتری برای قدردانی و احترام گذاشتن به خود و دیگران پیدا کنیم.

درمان آنلاین با هوکات

هر انسانی دارای شخصیت منحصر به فردی است که از تجربیات زندگی، فرهنگ و تربیت او شکل می گیرد. اگر در مورد ویژگی های شخصیتی خود و اینکه چگونه بر سلامتی شما تأثیر می گذارد سؤالی دارید، می توانید از صحبت با یک مشاور حرفه ای بهره مند شوید. هر سوال یا نگرانی داشته باشید، شما تنها نیستید. یک متخصص آنلاین باتجربه برای گوش دادن، پاسخ به سوالات شما و کمک به شما در حرکت به جلو در دسترس است. گاهی اوقات، ممکن است نیاز داشته باشید که دیگران دیدگاه جدیدی در مورد کشمکش های شما به شما بدهند یا شما را به خارج از منطقه امنتان سوق دهند تا بتوانید رشد کنید. برای برخی از افراد، این اعتماد به نفس می تواند به شکل یک دوست قابل اعتماد، یک خانواده یا یک معلم باشد، اما مشورت با یک متخصص آموزش دیده نیز می تواند مفید باشد.
پلتفرم هوشمند هوکات مکانی است با هدف تطبیق افراد با متخصصان بهداشت روان دارای صلاحیت که در تئوری های مختلف تیپ های شخصیتی آموزش دیده اند. اگر می‌خواهید خودتان و روش‌های تعامل با دیگران را بهتر بشناسید، ممکن است درمان آنلاین را در نظر بگیرید. فرقی نمی‌کند تیپ شخصیتی شما چیست، می‌توانید کسی را پیدا کنید که به روش‌هایی که نیاز دارید از شما حمایت کند. درمان آنلاین می تواند منبع موثری برای مدیریت انواع نگرانی های سلامت روان باشد. تحقیقات نشان می دهد که درمان آنلاین برای اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی به اندازه درمان حضوری موثر است. در واقع، درمان حضوری معمولاً 7.8 برابر بیشتر از مداخلات آنلاین برای نتایج مشابه به زمان با درمانگر نیاز دارد. این نتایج نشان می‌دهد که درمان آنلاین چقدر می‌تواند برای رسیدگی به مشکلات با سرعت و اثربخشی بیشتر باشد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن