چگونه از یک رابطه توهین آمیز خارج شویم و از نو شروع کنیم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

نوشته کارول مورگان صاحب HerSideHisSide.com، استاد ارتباطات، مربی دوستیابی و روابط، شخصیت تلویزیونی، سخنران و نویسنده، توسط تیم تحریریه هوکات

وقتی با کسی ملاقات می‌کنید که از نظر عاطفی جذب او شده‌اید، اکثر مردم حتی یک دقیقه هم فکر نمی‌کنند که رابطه‌شان تبدیل به رابطه ای توهین‌آمیز می‌شود. بسیاری از ما امیدواریم که در یک داستان عاشقانه افسانه ای زندگی کنیم و عاشقانه به غروب خورشید برسیم. متأسفانه، برای بسیاری از افراد این اتفاق نمی افتد. بسیاری از آنها خود را در یک رابطه نادرست می بینند. اگر هرگز در یکی از این روابط نبوده اید، ممکن است تعجب کنید که چرا کسی این رفتار منفی را نسبت به خودش تحمل می کند. خوب، آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست. از بیرون که به داخل نگاه می کنیم، به راحتی می توان گفت: “چرا آنها از این رابطه بیرون نمی آیند؟” اما از درون، برای اکثر افرادی که مورد آزار قرار می‌گیرند، تجربه بسیار متفاوتی است.

چگونه شروع می شود؟

باور کنید یا نه، بیشتر روابط توهین آمیز مانند هر رابطه دیگری شروع می شوند. آزارگر معمولاً بسیار جذاب و کاریزماتیک است. فرد آزاردهنده گرفتار «عملی» می شود که فرد مقابل انجام می دهد و در نتیجه احتمالاً عاشق او می شود. اما این شخص واقعی نیست. شخص واقعی، به معنای واقعی، سوء استفاده می کند. این اتفاق به آرامی رخ می دهد. برای توضیح بهتر اجازه دهید از یک استعاره استفاده کنم. فرض کنید دوست دارید موسیقی گوش دهید. اگر ناگهان صدای بلندی در گوشی شما پخش شود از جا می پرید و آن را کم می کنید. به دلیل ناگهانی بودن تغییر، بلافاصله متوجه آن می شوید. اما، اگر صدای موسیقی را آرام آرام افزایش دهیم به آن عادت می کنید و شاید اصلاً متوجه بالا بودن زیاد صدا نشوید. می بینید، این همان چیزی است که بیشتر اوقات در روابط آزاردهنده اتفاق می افتد. سوء استفاده به آرامی شروع می شود و سپس عذرخواهی می آید. و سپس بخشش. سپس سوء استفاده بیشتر، و بیشتر، و بیشتر، تا اینکه در نهایت به سوء استفاده تمام عیار تبدیل می شود. به همین دلیل است که برای فرد گاهی اوقات تشخیص اینکه چه زمانی در یک رابطه توهین آمیز است، دشوار است.

نشانه های سوء استفاده چیست؟

برای رهایی از یک رابطه بد، ابتدا باید به خود اعتراف کنید که در همچین رابطه ای هستید. شما نمی توانید چیزی را که نمی شناسید تغییر دهید. باز هم، ممکن است انجام این کار آسان به نظر برسد، اما برای بسیاری از افراد اینطور نیست. بنابراین، در اینجا فقط چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد شما در یک در حال سواستفاده شدن هستید.

  1. اسامی زشت
    «زنیکه»، «هرجایی» و بسیاری از نام‌های وحشتناک دیگر را می‌توان در هنگام عصبانیت آزاردهنده استفاده کرد. آنها از این کلمات برای تحقیر شما و تخریب عزت نفس شما استفاده می کنند. ببینید، اگر شما خودتان را دوست داشته باشید، یک سوء استفاده کننده واقعاً نمی تواند از شما سوء استفاده کند؛ زیرا شما این رفتار را تحمل نمی کنید. به همین دلیل است که آنها باید شما را با این اسامی صدا بزنند.
  2. توهین
    علاوه بر ناسزا گفتن، هر نوع توهین دیگری نیز سر راه شما قرار خواهد گرفت. آنها می توانند شما را چاق، کند، لخت، احمق، “دوست نداشتنی” یا هر چیز دیگری خطاب کنند. باز هم، این تلاش سوء استفاده کننده برای از بین بردن مداوم حس خوب به خود و عزت نفس شماست.
  1. گزلایتینگ
    گاز لایت یک تکنیک روانشناختی دستکاری روانی است که باعث می‌شود کسی سلامت عقل خود را زیر سوال ببرد. شما دائماً به خودتان شک می کنید. شما اغلب از خود می پرسید: “آیا من خیلی حساس هستم؟” و احساس گیجی یا حتی دیوانگی می کنید. حتی ممکن است متوجه شوید که همیشه عذرخواهی می کنید حتی اگر فکر می کنید واقعاً اشتباه نمی کنید. اما سوء استفاده کننده باعث می شود فکر کنید در اشتباهید.
  2. رفتار حسادت آمیز و کنترل کننده
    متأسفانه اکثر مردم فکر می کنند حسادت نشانه عشق است. اما واقعاً اینطور نیست. این نشانه ناامنی و اضطراب است. اگر شخصی حسادت کند، طبیعتاً سعی می‌کند تا اعمال شما را کنترل کند، مانند اینکه «تو نمی‌توانی با آن مرد در محل کار صحبت کنی». آنها در نهایت سعی می کنند تمام زندگی شما را کنترل کنند اگر به آنها اجازه دهید.
  1. انزوا
    در روابط خشونت آمیز شدیدتر، رفتار حسادت آمیز و کنترل کننده می تواند منجر به انزوای اجتماعی شود. به عبارت دیگر، متجاوز دیگر به شما اجازه نمی دهد خانواده یا دوستان خود را ببینید. زیرا اگر آنها به شما اجازه دهند، ممکن است خانواده یا دوستانتان سعی کنند کمی با شما صحبت کنند و شما را متقاعد کنند که شریک سوء استفاده کننده خود را ترک کنید.
  2. سرزنش شما برای همه چیز
    آنها هرگز مسئولیت شخصی هیچ چیز را نمی پذیرند، زیرا همه چیز “تقصیر شما” است. این نیز می تواند بخشی از استراتژی گزلایتینگ باشد. آنها فکر می کنند “هیچ کار غلطی نمی کنند” و بنابراین، شما فردی هستید که باید تغییر کنید، نه آنها.
  3. خشونت فیزیکی – حتی اگر فقط تهدید باشد
    بیشتر مردم می‌دانند که خشونت فیزیکی نشانه‌ای از یک رابطه خشونت‌آمیز است. با این حال، اگر شما در خانواده‌ای بزرگ شده‌اید که در آن شما یا شخص دیگری مورد آزار جسمی قرار گرفته‌اید، بنابراین ممکن است فکر کنید که این بخشی «عادی» از یک رابطه است. اجازه دهید به شما اطمینان دهم که اینطور نیست. حتی تهدید صرف به آزار جسمی نیز رفتاری توهین آمیز است.

آیا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما در حل اختلاف زوجین کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه از یک رابطه توهین آمیز خارج شویم؟

اکنون که برخی از نشانه‌های یک رابطه خشونت‌آمیز را می‌شناسید (اگرچه تعداد بیشتری از آنها وجود دارد)، اجازه دهید در مورد اینکه چگونه می‌توانید از آن خارج شوید صحبت کنیم.

  1. همه چیز را مستند کنید
    هر اتفاقی که برای شما می افتد را در یک دفترچه یادداشت کنید. دلیل آن دو مورد است:
    اول، به شما کمک می کند که عقل خود را زیر سوال نبرید. مستند کردن آنچه شما گفتید و آنچه که آنها گفتند (و انجام دادند) واقعاً به درک همه چیز کمک می کند.
    ثانیاً، اگر شما نیاز به تنظیم منع تعقیب دارید یا مجبور به پیگرد قانونی آنها هستید، می تواند به عنوان سند عمل کند. برنامه هایی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند. به عنوان مثال، اگر سوء استفاده کننده شما را تحقیر و تهدید می کند، می توانید یک دکمه مخفی روی تلفن خود بزنید و شروع به ضبط آنها کنید.
  2. یک ساک یا کیف اضطراری بسته بندی کنید
    شما هرگز نمی دانید چه زمانی قرار است فرصتی برای رفتن داشته باشید و نمی دانید آن لحظه چه زمانی فرا خواهد رسید. بنابراین، یک کیف ببندید و آن را آماده کنید تا در زمان مناسب از در خارج شود. و اگر بچه دارید، برای آنها را نیز بسته بندی کنید. اگر آزارگر شما را منزوی نگه داشته است، این کار بسیار مهم است زیرا ممکن است حتی به شما اجازه ندهند از خانه خارج شوید و در نتیجه، شما را به دقت زیر نظر دارند.
  1. برنامه داشته باشید
    ترک کردن یک چیز است، اما اینکه بدانید کجا می روید یک چیز دیگر است. اگر خانواده و دوستانی حمایت کننده دارید، بدیهی ترین انتخاب این است که با یکی از آنها زندگی کنید. با این حال، اگر آزارگر شما واقعاً دیوانه و خشن است، این می تواند به طور بالقوه او را در معرض آسیب قرار دهد. همچنین می توانید به یک پناهگاه زنان یا هر مکان دیگری که به زنان آزار دیده کمک می کند بروید. هر جا که می روید، قبل از رفتن باید یک برنامه ریزی داشته باشید.
  2. در یک مکان مخفی و قابل دسترس پول خود را ذخیره کنید
    اگر شغل خود را داشته باشید این کار بسیار آسان تر خواهد بود. با این حال، حتی اگر این کار را نکنید، می توانید سعی کنید از خرجی خانه پول ذخیره کنید و به آرامی به اندازه کافی پس انداز کنید تا زمانی که مقداری برای ترک داشته باشید. شاید یک شغل مخفی پیدا کنید که در صورت امکان، سوء استفاده کننده شما متوجه نشود. بدیهی است که شما نمی خواهید سوء استفاده کننده شما این را بداند. بهتر است در صورت امکان آن پول را با یکی از اعضای خانواده یا دوستان مورد اعتماد خود از خانه خارج کنید. یا حتی حساب بانکی مخفی خود را در بانک دیگری باز کنید.
  1. به خانواده و دوستان خود هشدار دهید
    اگر خانواده و دوستان حمایت کننده ای دارید، باید آنها را از برنامه خود آگاه کنید. دقیقاً به آنها بگویید که در رابطه چه می گذرد تا بدانند که شما ممکن است در هر لحظه آنجا را ترک کنید. اگر برای مدت طولانی در یک رابطه خشونت آمیز بوده اید، ممکن است آنها واقعا باور نکنند که شما «این بار» او را ترک می کنید. اما به آنها اطمینان دهید که این بار جدی هستید و از آنها بخواهید به شما کمک کنند تا برنامه خود را دنبال کنید.
  2. سوء استفاده کننده خود را از تلفنتان مسدود کنید و جدا شوید
    متأسفانه، بسیاری از افرادی که در ترک روابط توهین آمیز موفق هستند، با بازگشت به عقب، نجات خود را خراب می کنند. شما نباید این کار را انجام دهید! منظورم این است که چه فایده ای دارد؟ در واقع، سوء استفاده کننده شما احتمالا بدتر می شود زیرا شما شجاعت ترک آنها را داشتید و این باعث عصبانیت آنها می شود! بنابراین، دور بمانید. شماره تلفن آنها را مسدود کنید. آنها را در شبکه های اجتماعی مسدود کنید. در شبکه های اجتماعی پست نگذارید تا نتوانند شما را پیدا کنند. به طور کامل از آنها جدا شوید تا بتوانید به زندگی خود ادامه دهید. این تنها راه است. زیرا اگر این کار را نکنید، آنها شما را به این فکر می‌اندازند که با عذرخواهی و وعده‌های پوچ خود «تغییر» کرده‌اند. من به شما تضمین می کنم که آنها تغییر نخواهند کرد. پس آنها را باور نکنید!

سخن پایانی

در حالی که اکثر مردم تصور می کنند که مردان در یک رابطه سوء استفاده می کنند، اما می تواند برعکس باشد. مردان زیادی در جهان وجود دارند که مورد آزار و اذیت زنان قرار می‌گیرند، اما احتمالاً آن‌ها بیشتر از آن می‌ترسند که نمی‌توانند به آن اعتراف کنند. جنسیت شما مهم نیست، سوء استفاده سوء استفاده است. و باید متوقف شود. این را به خاطر بسپارید: قبل از اینکه وارد رابطه دیگری شوید، باید مشاوره یا درمان دریافت کنید. شما باید بفهمید چه چیزی در مورد شماست که در وهله اول به طرف مقابل اجازه سوء استفاده از شما را داده است. دلایل زیادی وجود دارد و بسیاری از آنها منحصر به فرد هستند. اما شما باید آن را در خودتان حل کنید تا دفعه بعد سوء استفاده کننده دیگری را جذب نکنید. اگر در این راه به حمایت و راهنمایی یک متخصص روانشناسی نیازمندید متخصصین پلتفرم هوشمند آنلاین هوکات یک کلیک با شما فاصله دارند. همین امروز شروع کنید. ممکن است ترک یک رابطه توهین آمیز تقریبا غیرممکن به نظر برسد، اما اینطور نیست. افراد زیادی قبلاً این کار را انجام داده اند و شما هم می توانید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن