چرا من اینقدر حساس هستم و آیا این بد است؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

نوشته شده توسط جید نیکس، مربی توسعه زندگی و فردی، توسط تیم تحریریه هوکات

آیا همیشه از همه چیز ناراحت هستید؟ مسائل را خیلی شخصی تلقی می کنید؟ آیا فکر می کنید مردم در مکان های عمومی به شما می خندند؟ آیا هر درگیری به شدت استرس زا است؟ آیا احساسات دیگران را در خود درونی می کنید؟ آیا حال خودتان را خوب می دانید و ناگهان به خاطر اینکه شخص دیگری ناراحت است ناراحت می شوید؟ اگر یکی از اینها شما هستید، حساس هستید و این اشکالی ندارد. خوب است، حتی! در اینجا دلیلی برای این امر بیان می کنیم.

حساس بودن به چه معناست؟

حساس بودن اغلب به عنوان توهینی برای تحقیر مردم استفاده شده است زیرا حساسیت در جامعه مردانه محور ضعیف تلقی می شود. این باعث شد که افراد حساس به خاطر ناامنی های خود عذاب بکشند. حساس بودن به این معنی است که شما همدل تر هستید و احساسات را بیشتر درک می کنید. شما چیزها را در سطح بسیار عمیق تری احساس می کنید، و در نتیجه، می تواند به طرز باورنکردنی احساساتی شوید.

چرا من حساسم؟

بحث های زیادی وجود دارد که چرا برخی افراد نسبت به دیگران حساس تر هستند. به عنوان مثال، یک نظریه مخالف وجود دارد که این افراد چیزی به نام حساسیت پردازش حسی دارند، اما هیچ تشخیص محکمی برای اینکه چرا برخی افراد نسبت به دیگران حساس تر هستند وجود ندارد. اگر خود را فردی حساس می بینید، به جای اینکه بخواهید بفهمید چرا اینگونه هستید، باید روی کارهایی که می توانید با آن انجام دهید تمرکز کنید.

آیا حساس بودن چیز بدی است؟

در حالی که ممکن است زندگی با حساسیت دشوارتر باشد زیرا باید حساسیت خود را مدیریت کنید، بدون شک این یک موهبت است. به آن به عنوان یک قدرت فکر کنید. می توانید با مردم بیشتر همدلی کنید که در جامعه امروزی بسیار ارزشمند است. در حالی که راحت‌تر احساس درگیر شدن خواهید کرد، باید توانایی عشق ورزیدن و همدلی در سطح عمیق‌تری داشته باشید و EQ بالایی خواهید داشت. این یک قدرت است، اما شما باید یاد بگیرید که چگونه از قدرت خود برای رشد استفاده کنید و نه خود ویرانگری. افراد حساس تر توانایی تجربه جزئیات حسی را دارند. می‌توانید از سایه‌های ظریف بافت در لباس‌ها، غذاها هنگام آشپزی، صداهای موسیقی، عطرها، رنگ‌های مختلف طبیعت، یا حتی ترافیک یا صحبت کردن مردم لذت ببرید. افراد حساس همچنین می توانند تفاوت های ظریف در معنا را تعیین کنند و آنها را از نظر احساسی باهوش تر می کند. آنها بیشتر از حالات عاطفی درونی ما آگاه هستند، که می تواند به عنوان نویسنده، نوازنده، بازیگر یا هنرمندان دیگر، کارهای خلاقانه غنی تر و عمیق تری ایجاد کند. آنها همچنین بسیار خلاق تر هستند و همانطور که گفته شد، همدلی بیشتری دارند.

چگونه حساسیت را مدیریت کنیم؟

حساس بودن یک نعمت است، اما در صورت بی توجهی می تواند بار وحشتناکی نیز بر دوش شما باشد. افراد حساس معمولاً به درستی از خود مراقبت نمی کنند و زودتر غرق می شوند و می سوزند. اینها مهم ترین چیزهایی هستند که باید در زندگی خود تغییر دهید تا بتوانید فردی حساس ولی شاد باشید.

  1. مسئولیت را بر عهده بگیرید.
    با پذیرفتن مسئولیت سلامت روان خود شروع کنید. شما حساس هستید و نمی توانید آن را تغییر دهید. شما فقط می توانید آن را مدیریت کنید، و اولین قدم برای انجام آن، پذیرش آنچه هستید است. سپس، مسئولیت اقدامات خود را در حال حرکت به سمت جلو بپذیرید. مسئولیت مراقبت از خود را بر عهده بگیرید، سلامت روانی خود را حفظ کنید، از همه مهمتر احساسات خود را تحت کنترل قرار دهید. اگر احساسات قوی دارید، یاد بگیرید که اجازه دهید این احساسات قوی باشد. با آنها همراهی کنید و درک کنید که این عواطف خواهند گذشت. مانند امواج در اقیانوس، اگر به آنها توجه کنید همیشه آرام می شوند. اگر احساسات دیگری را تقلید می کنید که متعلق به شما نیست، مسئولیت شما این است که به درستی با آن برخورد کنید و خود را سرزنش نکنید. اگر کسی واکنش عاطفی شدیدی را در شما ایجاد کرده باشد، شما مسئول احساسات خود هستید. آن شخص یک تسریع گر برای احساسات شما بود، اما احساساتی که به وجود می آیند متعلق به شما هستند. شما کنترل می کنید که چگونه واکنش نشان می دهید و چگونه به جلو حرکت می کنید. اجازه ندهید کسی شما را از نظر احساسی در اختیار خود بگیرد.
  2. انرژی خوارها و انرژی زاها را شناسایی کنید.
    برخی افراد شما را خسته می کنند و برخی افراد باعث می شوند احساس شادی و طراوت داشته باشید. شما باید شناسایی کنید که این افراد چه کسانی هستند تا بتوانید با آن مقابله کنید. اگر یک انرژی خوار را شناسایی کردید، از او دوری کنید یا با ایجاد یک سپر ذهنی خود را آماده کنید. باید با آن‌ها حد و مرز تعیین کنید، در غیر این صورت پوسته‌ای خسته‌شده برایتان باقی می‌گذارند. این یک مهربانی است؛ شما به آنها و به خودتان کمک می کنید. تعاملات و زمان خود را با آنها محدود کنید و ضعف نشان ندهید. خواهید دید که افرادی که شما را خسته می کنند به سمت شما کشیده می شوند زیرا آنها حساسیت شما را دوست دارند. آنها مانند خون آشام های انرژی می مانند و دوری از آنها بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. از طرف دیگر، باید مراقب چیزهایی باشید که به شما احساس شارژ شدن و امنیت می‌دهد. آنچه را که خلق شما را بالا می برد پیدا کنید و خود را با آن احاطه کنید.
  1. یک روتین خوب مراقبت از خود ایجاد کنید.
    مراقبت از خود اولویت شماره یک است. افراد حساس نیز تمایل زیادی به فداکاری دارند، بنابراین باید یک برنامه روتین خوب ایجاد کنید تا بتوانید استراحت کنید و ریکاوری کنید. مواردی که باید در برنامه روزانه خود بگنجانید:
    خوب غذا خوردن
    ورزش
    مراقبه
    بیرون رفتن در طبیعت
    برای انجام کارهایی که دوست دارید، «زمان شخصی» را برنامه ریزی کنید.
    ایجاد یک محیط امن و دلپذیر برای کناره گیری و استراحت و تکرار جملات تأکیدی مثبت
    بسیار مهم است که از خود مراقبت کنید زیرا مانند درونگراها نیاز به شارژ مجدد دارید. اگر این کار را نکنید، همیشه از نظر روحی و روانی تخلیه می‌شوید، که باعث مشکلات سلامت روانی می‌شود.
  2. سپر ایجاد کنید.
    یک ترفند ذهنی عالی این است که وقتی در یک موقعیت طاقت فرسا هستید، یک سپر ذهنی قرار دهید. این شامل قرار دادن یک سپر در ذهن شما و تجسم آن به عنوان محافظ شما در برابر انرژی کسی است. حساس بودن به این معنی است که می توانید نه تنها توسط احساسات، بلکه توسط تحریکات عمومی نیز بمباران شوید. یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از آن‌ها به‌گونه‌ای که متوجه شوید که به مقدار کمتری خسته‌ می شوید، مهم است. یک راه خوب برای یادگیری نحوه ایجاد یک سپر ذهنی از طریق مراقبه ذهن آگاهی است. برخی دیگر دریافتند که استفاده از هدفون برای جلوگیری از تحریک صدا مفید است، در حالی که دیگران از عینک آفتابی برای تضعیف محرک های بینایی استفاده می کنند. آزمایش کنید و آنچه برای شما مفید است را بیابید.

آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


  1. مراقب افکار خود باشید.
    همه احساسات شما احساسات شما نیستند. گاهی انرژی دیگران را جذب می کنید و به آنها واکنش نشان می دهید. وقتی این اتفاق می افتد، باید از خود بپرسید که آیا واقعاً ناراحت هستم یا فقط واکنش نشان می دهم؟ خودآگاهی به شما کمک می‌کند تا روی آنچه احساس می‌کنید و چیزی که فقط تقلید می‌کنید تمرکز کنید. اگر فقط به احساسات شخص دیگری واکنش نشان می دهید، می توانید آن را رها کنید. شما همچنین باید مراقب صحبت های درونی خود باشید. اگر مدام نسبت به خودتان منفی نگر باشید، با حساس بودن خود درگیری ذهنی پیدا خواهید کرد. شما مغز خود را کنترل می کنید، بنابراین شروع به انتخاب های کوچک تر کنید تا مثبت تر فکر کنید. وقتی یک فکر منفی می آید، آن را با چیز مثبت اصلاح کنید. اگر در منفی بافی درونی خود کنترل را به دست نگیرید، این فقط ناامنی و حساسیت شما را افزایش می دهد.
  2. قاطعیت را تمرین کنید.
    دقیقاً مانند تعیین مرزها، باید قاطعیت را تمرین کنید. از آنجایی که افراد حساس تمایل دارند کمتر قاطعانه رفتار کنند، زیرا نمی خواهند با یک احساس قوی کنار بیایند، به راحتی می توان آنها را کنترل کرد. شما نسبت به احساسات و فضای خود حق دارید. شما نباید شخصیت خود را تغییر دهید تا با دیگران کنار بیایید. اگر آنها احساسات شما را دوست ندارند، این مسئولیت آنهاست. اگر قاطع باشید، ممکن است پاسخی مانند عصبانیت از فرد مقابل دریافت کنید. شما مسئول احساس آن شخص نیستید. شما فقط مسئول خودتان هستید اگر عصبانی هستند، این به عهده آنهاست. تا زمانی که نیازهای دیگران را زیر پا نگذارید، می توانید برای مراقبت از خود آنچه را که نیاز دارید بگویید یا انجام دهید.
  1. احساسات خود را بیان کنید.
    راه های زیادی وجود دارد که می توانید این کار را انجام دهید. به عنوان یک فرد حساس، شما تجربه احسسات خود را دارید. با این حال، از آنجایی که به بسیاری از افراد آموزش داده شده است که داشتن احساسات بد هستند، اکثر مردم تمایل دارند با احساسات خود برخورد بدی داشته باشند. شما باید احساسات خود را تجربه کنید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش احساسات شدیدی که همیشه احساس می کنید، انجام دهید، مانند مدیتیشن. یکی دیگر از تکنیک های محبوب در جامعه معنوی فرآیندی به نام پاکسازی چاکراها است. این فرآیند به شما کمک می کند تا خشم، از دست دادن، احساس گناه یا شرم خود را پردازش کرده و از آن خلاص شوید. اگر آماده نیستید احساسات خود را به شخص دیگری بیان کنید، یک ابزار عالی برای کمک گرفتن، دفتر خاطرات است. این یک فضای امن برای ابراز احساسات شما به شیوه ای کنترل شده است و می تواند به شما کمک کند با نوشتن مشکلات خود روی کاغذ، آنها را حل کنید.
  2. دیدگاه خود را تغییر دهید.
    “این مربوط به تو نیست” اگر بخواهید این جمله را بشنوید، یک جمله قدرتمند است. انسان ها به طور کلی خودمحور هستند و تمایل دارند فکر کنند که جهان حول آنها می چرخد. ما اغلب با فداکاری بیش از حد برای دیگران، جبران می کنیم زیرا از اولویت قرار دادن خود احساس شرم می کنیم. مانند همه چیز، شما نیاز به تعادل دارید. شما خودخواه هستید و این خوب است، اما درسی که باید فرا بگیرید این است که همه چیز به شما مربوط نیست. افراد حساس تمایل دارند که اعمال دیگران را به عنوان نوعی انتقاد از شخصیت خود بدانند، اما در بیشتر مواقع اینطور نیست. یک کار مهم این است که کسانی را که به شما ظلم کرده اند ببخشید. اغلب افراد حساس در رها کردن اتفاقات خوب نیستند. در نتیجه، برای آنها دشوار است که از تجربیات دردناک عبور کنند. این ناسالم است زیرا شما را از لذت بردن از حال و آینده باز می دارد. درس را بگیر، درد را رها کن.
  3. قدردان هدیه خود باشید.
    شما یک هدیه عالی دارید، پس از آن نترسید. اگر آن را کنترل کنید، به خوبی از خودتان مراقبت کنید و برخی از مرزها را تعیین کنید، می توانید از موهبت حساسیت خود برای خوبی کردن استفاده کنید. این یک نعمت است. اگر منفی فکر کنید، فقط زندگی منفی خواهید داشت. از ابرقدرت جدید خود قدردانی کنید و از آن به نفع خود استفاده کنید.

سخن پایانی

حساس بودن قطعا یک چالش است. شما باید کمی بیشتر مراقب باشید، و زندگی کمی سخت تر از افراد غیر حساس است، که ناامید کننده است. اما این نیز یک قدرت باورنکردنی و یک مزیت است. دوست‌داشتنی‌تر هستید، مردم به سمت شما جذب می‌شوند، می‌توانید همدلی کنید و به مردم کمک کنید تا واقعاً احساس کنند شنیده می‌شوند. شما یک هدیه باور نکردنی دارید. از آن برای شکنجه خود استفاده نکنید؛ از آن برای تغییر دنیای خود استفاده کنید. اگر برای مدیریت احساسات و عواطف خود نیاز به راهنمایی و کمک دارید تیم متخصصان هوکات در پلتفرم آنلاین هوشمند هوکات می توانند بدون مراجعه حضوری برای شما جلسات درمانی خصوصی را برگزار کنند تا هم در این راه به شما یاری برسانند و هم اگر حساسیت شما ناشی از آسیب های گذشته باشد، شروع به درمان داشته باشید. برای شروع فقط کافیست اینجا کلیک کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن