چرا من باوجود اینکه زندگی خوبی دارم افسرده هستم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

نوشته مردیت فلانگان، توسط تیم تحریریه هوکات

اگر از افسردگی رنج می برید یا به طور ناگهانی غم و اندوهی را تجربه می کنید که به نظر می رسد از هیچ جا ناشی نمی شود، احتمالاً تعجب می کنید که چرا این اتفاق می افتد. حقیقت این است که چندین احتمال وجود دارد و شما تنها نیستید. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در ژانویه 2020، بیش از 264 میلیون نفر مبتلا به افسردگی تشخیص داده شدند و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهم داد که اگر زندگی خوبی داشته باشم چرا افسرده می شوم؟ من درباره چیستی افسردگی و علل احتمالی افسردگی صحبت خواهم کرد. به‌علاوه، من راه‌حل‌هایی را ارائه خواهم داد که در حین عبور از افسردگی که تجربه می‌کنید، آنها را در نظر بگیرید.
این سوال که چرا شما افسرده هستید اگر زندگی شما خوب است، سوالی است که من شخصاً با آن آشنا هستم، زیرا می توانم زمانی را به یاد بیاورم که افسردگی شدیدی را پشت سر گذاشتم، حتی از بسیاری جهات، زندگی من نمی توانست بهتر از آن باشد. من از نظر مالی مطمئن بودم، خانواده خوبی داشتم، در مکانی زیبا زندگی می کردم، زندگی بسیار پرماجرا و هیجان انگیزی داشتم، اما هیچ کدام از اینها نمی توانست مانع از مبارزه جدی و طولانی با افسردگی شود. با توجه به اینکه اکنون در حال خواندن این مقاله هستید، امیدواریم بتوانید زودتر مشکل را شناسایی کرده و از پشتیبانی لازم برای دفع هر گونه اپیزود افسردگی اساسی برخوردار شوید، زیرا این می تواند تفاوت بزرگی در مبارزه شما با افسردگی ایجاد کند. علاوه بر این، مجبور نیستید با افسردگی زندگی کنید! با وجود اثرات تضعیف کننده افسردگی، با درمان و حمایت صحیح، یکی از “قابل درمان”ترین اختلالات سلامت روان نیز می باشد و می توانید بر آن غلبه کنید.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال خلقی است که با احساس غمگینی، گناه، بی ارزشی، ناامیدی، تحریک پذیری و در بدترین حالت، یأس و خودکشی مشخص می شود. افسردگی از دیدگاه بالینی به چند دسته متمایز طبقه بندی می شود که دو دسته از رایج ترین آنها عبارتند از: افسردگی اساسی و دیس تایمی. افسردگی اساسی با تجربه پنج یا بیشتر علائم در یک دوره دو هفته ای طبقه بندی می شود و باید شامل از دست دادن لذت و همچنین کاهش انگیزه باشد. خلق و خوی افسرده بیشتر اوقات روز و تقریبا هر روز باید وجود داشته باشد. معیارها عبارتند از:
از دست دادن لذت یا خوشی
احساس غم و اندوه شدید و خلق و خوی افسرده در اکثر اوقات روز، تقریباً هر روز
مشکل در خوابیدن یا اختلال در خواب
تغییر در اشتها (افزایش یا کاهش اشتها) و 5 درصد تغییر در وزن بدن
مشکل در تمرکز، تمرکز ضعیف
تحریک بیش از حد روانی حرکتی یا کندی روانی حرکتی
خستگی مفرط
احساس بی ارزشی یا گناه
افکار مداوم مرگ، مردن و خودکشی
دیستایمیا یک حالت افسردگی مداوم یا مزمن برای یک دوره دو ساله است که در آن بیشتر روزها احساس غم و اندوه می کنید. در هنگام افسردگی حداقل دو مورد از علائم زیر را احساس می کنید:
کم اشتهایی یا پرخوری
بی خوابی یا پرخوابی (بیشتر از حد معمول خوابیدن)
انرژی کم یا خستگی
عزت نفس پایین
تمرکز ضعیف
احساس ناامیدی
علائم فوق دیس تایمی می تواند با علائم افسردگی اساسی همزمان باشد.

علل افسردگی

افسردگی به چند دلیل اتفاق می افتد که من آنها را به سه دسته تقسیم می کنم: زیستی، محیطی و موقعیتی. افسردگی همچنین در افراد حساس‌تر رخ می‌دهد، افرادی که تمایل دارند بیش از حد فکر کنند و در افکارشان گیر می‌کنند، افکاری که اغلب منفی هستند. علل بیولوژیکی افسردگی به نحوه تولید انتقال دهنده های عصبی که بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد، مانند سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین در بدن شما مربوط می شود. برخی از افراد ممکن است استعداد بیولوژیکی برای افسردگی داشته باشند و هرگز علائم قابل توجهی را تجربه نکنند، اما زمانی که با یک موقعیت چالش برانگیز زندگی، مانند از دست دادن یا ناامیدی مواجه می شوند، ممکن است آنها را دچار نوعی ناامیدی و احساس شدید خلق و خوی ضعیف و غمگینی کند. افسردگی ناشی از محیط یک فرد، بیشتر مربوط به کسانی است که ممکن است با آنها بزرگ شده باشید، خانواده و محیط خانه شما، که می تواند به وراثت نیز مرتبط باشد. صرف نظر از استعداد بیولوژیکی خود، با مشاهده اطرافیان خود یاد می گیرید که چگونه با چالش های زندگی کنار بیایید. به ویژه بزرگسالان، الگوهایی برای کودکان هستند و احتمالاً به روشی مشابه با آنچه که مشاهده کرده اند، با زندگی برخورد خواهند کرد. به عنوان مثال، کودکی که شاهد سوء استفاده از شریک جنسی بین والدین خود است، در بزرگسالی در معرض خطر بیشتری قرار دارد که در یک رابطه صمیمی قربانی یا مرتکب خشونت شود. افسردگی موقعیتی، همانطور که در بالا ذکر کردم، می تواند بیشتر به عنوان یک رابطه علت و معلولی دیده شود. هنگامی که با چالش یا تغییر خاصی در زندگی مواجه می شوید، مانند از دست دادن شغل، جابجایی جغرافیایی، یا استرس خانوادگی و مالی، این شرایط می تواند باعث شود که شما به افسردگی موقت یا طولانی مدت دچار شوید. در برخی موارد، افسردگی می تواند ترکیبی از تمام موارد فوق باشد.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


نمونه هایی از علل افسردگی

در زیر چند نمونه از موقعیت هایی که ممکن است شما را به تجربه طولانی مدت افسردگی سوق دهد آورده شده است.
سوگ
از دست دادن یکی از عزیزان، به ویژه زمانی که ناگهانی و آسیب زا باشد، می تواند باعث ایجاد احساسات شدید از سوگ و غمگینی شود که می تواند منجر به افسردگی بالینی شود. این شامل مرگ حیوانات خانگی نیز می شود.
مشکل یا تشخیص پزشکی
تشخیص یک مشکل پزشکی، به خصوص اگر مزمن و پیشرونده باشد، بسیار شبیه هر آسیب دیگری است که ممکن است تجربه کنید. این نشان دهنده از دست دادن زندگی شما است. اغلب اوقات، نیاز است که تغییراتی در زندگی فرد ایجاد شود که اجازه سبک زندگی را که قبلاً از آن لذت می برد، نمی دهد.
احساس شکست یا کمبودهای درک شده
همانطور که اشاره کردم، افرادی که افسردگی را تجربه می کنند، تمایل به حساسیت و انتقاد از خود دارند. ممکن است با نگرفتن ترفیع شغلی ناراحت شده باشید یا به روشی که برای خود تصور می‌کردید پیشرفت نکردید، اما این بدان معنا نیست که به روش دیگری پیشرفت نمی‌کنید.
تغییر ناگهانی زندگی
تغییرات، حتی تغییرات خوب و تغییرات مورد استقبال، سخت هستند. گاهی اوقات، این تغییرات می‌تواند بر نقش و موقعیت شما در جامعه تأثیر بگذارد، مانند ازدواج یا تولد فرزند، که هر دو تغییرات شگفت‌انگیزی هستند و در عین حال مملو از چالش‌ها و نقش‌های اجتماعی جدید هستند.
احساس به دام افتادن یا داشتن گزینه های محدود
داشتن گزینه ها هم نعمت است و هم لعنت. ما می دانیم که هر چه گزینه های بیشتری داشته باشیم، کمتر خوشحال می شویم و ممکن است احساس کنیم که باید تصمیم گیری درست داشته باشیم. با این حال، از طرف دیگر، این ایده که شما هیچ گزینه ای ندارید نیز می تواند منجر به این شود که احساس کنید در دام افتاده اید و احساس کنید که شرایط زندگی شما قبلاً روی سنگ نوشته شده است و قابل تغییر نیست.
فرسودگی
استرس شغلی، کار بیش از حد و دستمزد کم، یا عدم رضایت در حرفه شما می تواند منجر به افسردگی شود، که ممکن است با احساس گرفتار شدن و احساس اینکه گزینه های زیادی در زندگی و حرفه خود ندارید همزمان باشد.

اگر افسردگی دارید چه کاری می توانید انجام دهید؟

گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که از هیچ، دچار افسردگی شده اید، و این برای بسیاری از افرادی که افسردگی بیولوژیکی دارند صادق است. با این حال، من استدلال می کنم که هر زمان چیزی مانند افسردگی یا اضطراب، که مکانیسم های دفاعی هستند، وجود دارد، چیزی در زندگی شما وجود دارد که 100٪ با شخصیت شما و جایی که زندگی شما در آن قرار دارد یا می رود مطابقت ندارد. این اساساً به این معنی است که وقت آن است که یک قدم به عقب بردارید و چند چیز در زندگی را دوباره ارزیابی کنید. این بدان معنا نیست که شما قادر خواهید بود کشتی را به طور کامل بچرخانید. با این حال، ممکن است بتوانید تغییرات کوچکی ایجاد کنید که به شما کمک می کند کنترل بیشتری بر زندگی خود و مسیری که در آن قرار دارید، داشته باشید.

  1. درمان را در نظر بگیرید.
    درمان به شما کمک می کند تا در مورد آنچه در زندگی شما اتفاق می افتد و جایی که ممکن است بتوانید تغییراتی ایجاد کنید فکر کنید. نیازی به گفتن نیست، شما همچنین از پشتیبانی لازم برای انجام این تغییرات برخوردار خواهید بود. همچنین می‌تواند فرصتی باشد برای تشخیص اینکه چه چیزی در زندگی شما باعث افسردگی می‌شود. یک درمانگر همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا در طول این دوره از زندگی‌تان به پشتیبانی‌های دیگری متصل شوید که ممکن است به شما کمک کند.
  2. شبکه پشتیبانی گروهی
    پردازش درد و رنج از طریق تجربه گروهی روشی قدرتمند برای برقراری ارتباط با خود و دیگرانی است که ممکن است با چالش‌های مشابهی روبرو شوند. بخشی از ارزش تجربه گروهی این است که بدانید شما تنها نیستید و نه تنها از طرف متخصصان، بلکه از طرف افراد دیگری نیز که مانند شما هستند پشتیبانی دریافت می کنید.
  1. خود ارزیابی
    خودارزیابی شامل ارزیابی موقعیتی است که در زندگی خود در ارتباط با اهداف زندگی، روابط و مسیری که در آن قرار دارید، انجام می دهید. شاید زمان آن رسیده است که یک چرخش و تغییر مسیر ایجاد کنیم، که می تواند چیز بسیار ترسناکی باشد. آوردن این نوع اطلاعات به درمان بسیار ارزشمند خواهد بود و به شما در روند درمانی کمک می کند.
  2. کمی استراحت کنید.
    مرخصی گرفتن از بسیاری جهات مفید خواهد بود و می تواند کمک کننده باشد. اگر فرسودگی شغلی را تجربه می کنید، این به شما زمان بیشتری برای مراقبت از خود می دهد و به شما کمک می کند به خود استراحت دهید. علاوه بر این، مرخصی به شما زمان بیشتری برای انجام برخی از کارهایی که در بالا توضیح دادم در درمان، کار گروهی و خودارزیابی می دهد.
  3. آیا حوصله دارید؟
    گاهی اوقات، زمانی که ما فاقد انگیزه هستیم یا در شغلی کار می کنیم که برای آن صلاحیت بیش از حد داریم، ممکن است احساس کنیم که از توانایی و استعداد ما کم استفاده شده است و گویی توانایی های ما را برآورده نمی کند. باید بتوانیم که این امر را در یک خودارزیابی بررسی کنیم و می تواند نشان دهنده نیاز به ایجاد تغییر در زندگی کاری شما باشد.

آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


افسردگی و خودکشی

افسردگی یک اختلال جدی سلامت روان است. 30 تا 70 درصد از مرگ‌های ناشی از خودکشی به افسردگی اساسی یا اختلال دوقطبی نسبت داده می‌شود. اگر شما یا کسی که دوستش دارید افسردگی دارید و افکار یا اظهاراتی در مورد مرگ و خودکشی بیان می کنید، با متخصص پزشکی یا مشاور سلامت روان خود مشورت کنید. افرادی که درمان افسردگی را دریافت می کنند 80 تا 90 درصد از روان درمانی، دارو یا ترکیب هردو موفقیت دارند. کافی است بگوییم، اگر درمان لازم برای افسردگی را دریافت کنید، شانس بهبودی شما افزایش می یابد. باز هم، همانطور که قبلاً اشاره کردم، لازم نیست با افسردگی زندگی کنید. درمان مناسب را دریافت کنید و می توانید زندگی جدیدی داشته باشید.

افکار نهایی

افسردگی یک اختلال خلقی است که با احساس غم و اندوه برای مدت طولانی مشخص می شود. بسیاری از افراد در طول زندگی خود به درجات مختلف افسردگی را تجربه می کنند. اگر متوجه شدید که آنچه را که تجربه می کنید شبیه هر یک از آنچه در بالا توضیح دادم است، لطفاً بدانید که می توانید تغییراتی ایجاد کنید و می توانید زندگی عاری از افسردگی داشته باشید. دریافت کمک، حمایت و درمان برای مقابله با افسردگی یا تغییراتی در زندگی شما که ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد ضروری است. اگر به ایجاد تغییر و گرفتن درمان فکر می کنید، تیم متخصصین پلتفرم هوشمند هوکات به شکل آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری از هرکجای دنیا که هستید آماده کمک به شما هستند. کافیست اینجا کلیک کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن