چه زمانی باید از مشاوره روانشناسی استفاده کنیم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

ظاهرا نرخ ازدواج در حال کاهش است. در حالی که آماری که اغلب گزارش شده نشان می‌دهد 50 درصد اولین ازدواج‌ها به طلاق منتهی می‌شود، این رقم در سی سال گذشته بدون تغییر باقی مانده است. همچنین نرخ طلاق براساس سطح تحصیلات زوجین، اعتقادات مذهبی و بسیاری از عوامل دیگر تغییری نداشته است. اما زمانی که طلاق رخ می دهد، این برای بزرگسالان و همچنین فرزندان منجر به مشکلاتی می‌گردد. برای بزرگسالان طلاق می‌تواند یکی از پرتنش‌ترین رویدادهای زندگی باشد. تصمیم به طلاق اغلب با عدم‌اطمینان در مورد آینده روبرو است. اگر کودکان درگیر شوند ممکن است تاثیرات منفی مانند عدم‌پذیرش، احساس رها شدن، خشم، سرزنش، گناه و برون‌ریزی را تجربه کنند.

در حالی که ممکن است برای بعضی ها طلاق ضروری و سالم‌ترین انتخاب باشد، اما بعضی افراد دیگر خواهان این هستند تا آنچه که از یک پیوند باقی مانده را نجات بدهند. زمانی که زوج‌ها با مسائل یا مشکلاتی روبرو می‌شوند، ممکن است از اینکه مراجعه به مشاوره روانشناسی گزینه مناسبی است تعجب کنند. در اینجا هفت دلیل خوب برای این اقدام آمده است:

1- زمانی که رابطه عاطفی شما ضعیف شود :

زمانی که رابطه عاطفی شما در حال ضعیف شدن باشد، برگشتن به عقب در جهت درست کار خیلی سختی است. رابطه عاطفی منفی می‌تواند شامل هر نوع ارتباطی باشد و باعث ایجاد احساس افسردگی شریک زندگی، ناامنی، نادیده گرفته شدن یا تمایل به کنار کشیدن از مکالمه شود. این حتی می تواند شامل لحن گفتگو هم باشد. به یاد داشته باشید که همیشه آنچه که می‌گویید مهم نیست بلکه اینکه چگونه می‌گویید مهم است. در واقع منظور همان لحن گفتار هست. بعضی اوقات حتی ارتباطات غیرکلامی هم می توانند آسیب زا باشند و موجب ضعیف شدن ارتباطات عاطفی شوند.

2- زمانی که خیانت اتفاق می افتد:

بهبود رابطه عاطفی بعد از رابطه نامشروع یا خیانت غیرممکن نیست، اما به تلاش زیادی نیاز دارد. این مستلزم تعهد و تمایل به بخشیدن و حرکت رو به جلو است. هیچ فرمول جادویی برای بهبودی بعد از خیانت وجود ندارد. اما اگر طرفین به فرآیند درمان متعهد بوده و صادق باشند، ازدواج نجات پیدا می کند. حداقل نتیجه مشاوره روانشناسی ممکن است این باشد که سالم‌ترین راه برای هر دو طلاق است.

3- زمانیکه به نظر می‌رسد زوجین “دچار طلاق عاطفی شده اند.”

زمانیکه زوجین بیشتر به هم‌اتاقی تبدیل شده‌اند تا اینکه یک زوج متاهل باشند، این نشان می‌دهد که مشاوره روانشناسی ضروری است. این به این معنی نیست که اگر مثلا زوجین کارهای روزانه را باهم انجام ندهند پس دچار طلاق عاطفی شده اند. اگر کمبود ارتباط، مکالمه و صمیمیت (یا هر عامل دیگری که زوج احساس می‌کنند مهم است) وجود دارد و آنها احساس می‌کنند تنها دارند با یکدیگر همزیستی می‌کنند، این امر ممکن است نشان دهنده این باشد که زوجین به کمک نیاز دارند. یک مشاور روانشناسی ماهر می‌تواند به کشف کردن آنچه که از دست رفته و همچنین چگونگی برگشت آن کمک کند.

4- زمانی که زوجین نمی‌دانند چگونه اختلافات خود را حل کنند.

چنین وضعیتی من را به یاد دیالوگ معروف کارتون دوران کودکی ام را می اندازد. “اکنون شما می‌دانید، و دانایی نیمی از نبرد است” هر بخش از فیلم با این دیالوگ تمام می شد. زمانی که زوجین ناسازگاری را تجربه می‌کنند و از این ناسازگاری آگاه هستند، دانستن درمورد آن تنها نیمی از راه است. مهمترین بخش روش حل مسئله است! بارها شنیده‌ام که زوج‌ها می‌گویند، “ما می‌دانیم چه چیز در رابطه عاطفی ما اشتباه است، اما نمی‌دانیم چگونه آن را حل کنیم.” این شرایط دقیقا بهترین زمان برای مراجعه به مشاوره روانشناسی است. اگر زوجی سردرگم شده باشند، مشاور روانشناسی می تواند آنها را در مسیر درست قرار دهد.


آیا مشاوره با متخصص مشاوره فردی و زوج درمانی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


5- زمانی که یکی از طرفین احساسات منفی خود را در رفتارش برون‌ریزی می‌کند.

آنچه که در درون خود احساس می‌کنیم در رفتار ما نمایان می‌شود. حتی اگر برای مدتی قادر به پوشاندن آنها باشیم، اما در نهایت آنها در ظاهر ما معلوم می‌شوند. احساسات منفی مانند خشم یا ناامیدی ممکن است به رفتارهای ناخوشایند و بعضی اوقات آسیب‌زا تبدیل شوند. زوجی را به خاطر می‌آورم که خانم به خاطر خیانت آسیب زیادی دیده بود. اگرچه موافقت کرد تا در رابطه باقی بماند اما هیچ چیز را فراموش نکرد. این خانم بطور هدفمند کارهایی می‌کرد تا شوهرش فکر کند او در حال خیانت است هرچند که چنین چیزی واقعا وجود نداشت. او می‌خواست شوهرش درد مشابهی را که او احساس کرده حس کند. مشاوره روانشناسی به این زوج کمک کرد تا از احساسات منفی خود آگاه بشوند ، از راه های بهتری برای بروز این احساسات استفاده کنند و برای بهبود رابطه عاطفی خود تلاش کنند.

اگر نگران رابطه عاطفی خود با همسرتان هستید، باید اجازه بدهید که همسرتان بطور کامل شما را (افکار، احساسات، ضعف‌ها و …) بشناسد، آن زمان می‌توانید از رابطه عاطفی صمیمانه با همسرتان لذت ببرید. اگر هم سردرگم هستید و یا با هریک از مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم دست و پنجه نرم می کنید، استفاده از مشاوره روانشناسی بهترین راه حل است، بهتر است ترس ها و محدودیت های فکری را کنار بگذارید و برای یکبار هم که شده به معجزه مشاور اعتماد کنید. البته نه هر مشاوری! اعتماد به یک مشاور ماهر که شما و رابطه عاطفی شما را در مسیری درست قرار دهد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن