روش های غلبه بر استرس شغلی

دراین زمینه از متخصصین روانشناس در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

چگونه می توانیم استرس خود را در محیط کاری کاهش دهیم؟

تقریباً هر کسی در برهه‌ای از زمان استرس شغلی را احساس می‌کند، حتی اگر شغل خود را دوست داشته باشید.شما ممکن است درباره ساعت‌های کاری، همکاران، ضرب‌الاجل‌ها یا احتمال اخراج‌شدن احساس استرس داشته باشید. برخی اوقات استرس باعث ایجاد انگیزه می‌شود و می‌تواند به شما کمک کند. اما هنگامی که استرس شغلی ثابت است، می‌تواند منجر به مسائل سلامتی شود. پیدا کردن راه‌هایی برای رهایی از استرس می‌تواند به سالم ماندن و احساس بهتر شما کمک کند.

علل ایجاد استرس شغلی

اگرچه علل ایجاد استرس شغلی برای هر کسی متفاوت است اما برخی منابع مشترک استرس در محیط کار وجود دارند. آن‌ها عبارتند از:

• بار کاری: این می‌تواند شامل ساعت‌های کاری طولانی، داشتن استراحت کم یا حجم کار بسیار زیاد باشد.

• نقش‌های کاری: اگر نقش کاری روشنی نداشته باشید، اگر نقش‌های زیادی داشته باشید یا اگر لازم باشد که به بیشتر از یک نفر پاسخگو باشید، می‌تواند باعث ایجاد استرس شود.

• شرایط شغلی: شغلی که از لحاظ فیزیکی سخت یا خطرناک است، می‌تواند باعث ایجاد استرس شود. بنابراین کار کردن در محیط‌های پرسروصدا، در معرض آلودگی یا مواد شیمیایی می‌تواند باعث ایجاد استرس شود.

• مدیریت: اگر مدیریت اجازه ندهد که کارکنان در تصمیم‌گیری شرکت کنند، فاقد سازماندهی باشد یا سیاست‌هایی دشته باشد که خانواده دوستانه نیستند، ممکن است احساس استرس داشته باشید.

• مشکل با دیگران: مشکلات با رئیس یا همکاران از علل شایع ایجاد استرس در محیط کاری به حساب می‌آید.

• ترس از آینده: اگر درباه احتمال اخراج شدن یا پیشرفت نکردن در کار نگران باشید، ممکن است احساس استرس داشته باشید.

استرس شغلی چگونه سلامت شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد

مانند هر نوع استرس، استرس شغلی که برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد، می‌تواند سلامت شما را تحت تأثیر قرار دهد. استرس شغلی ممکن است خطر ابتلا به مشکلات سلامتی زیر را افزایش دهد:

• مشکلات قلبی

• درد پشت

• افسردگی

• بروز صدمات در محل کار

• مشکلات دستگاه ایمنی

استرس شغلی ممکن است همچنین باعث ایجاد مشکلات در خانه و در عرصه‌های دیگر زندگی شما شود و استرس شما را تشدید کند.


آیا مشاوره با متخصص مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


علائم و نشانه‌ها

اگر این علائم و نشانه‌ها را داشته باشید، استرس شغلی ممکن است برای شما یک مشکل باشد:

• سردردهای مکرر

• ناراحتی معده

• مشکلات خواب

• مشکلات در روابط شخصی

• احساس ناراحتی در محیط کار

• احساس عصبانیت یا بد خلقی

چه کاری از دست شما برمی‌آید ؟

نباید اجازه دهید که استرس شغلی سلامت شما را تحت تأثیر قرار دهد. راه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید برای مدیریت استرس شغلی از آن‌ها استفاده کنید.

1) استراحت کردن: اگر در محل کار احساس می‌کنید استرس دارید یا عصبانی هستید، استراحت کنید. حتی یک استراحت کوتاه می‌تواند به رفع خستگی ذهن شما کمک کند. پیاده‌روی کوتاهی انجام دهید یا یک اسنک سالم مصرف کنید. اگر نمی‌توانید محل کار را ترک کنید، چشم‌های خود را برای چند لحظه ببندید و نفس عمیق بکشید.

2) شرح شغل ایجاد کنید: ایجاد شرح شغل یا بررسی شرح شغل قدیمی می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری از آنچه که از شما انتظار می‌رود و حس کنترل بهتری داشته باشید.

3) تعیین اهداف معقول: بیشتر از ظرفیت خود کار قبول نکنید. با رئیس و همکاران خود کار کنید تا انتظاراتی را تعیین کنید که واقع‌گرایانه هستند. این ممکن است به شما کمک کند تا کارهای روزانه خود را پیگیری کنید. آن را با مدیر خود به اشتراک بگذارید تا به شما برای تعیین اهداف کمک کند.

4) مدیریت لوازم الکترونیکی: تلفن همراه و ایمیل می‌تواند کار کردن را با مشکل مواجه کند. برخی محدودیت‌ها را برای خود تعیین کنید، مانند خاموش کردن دستگاه‌ها هنگام شام خوردن.

5) موضع گرفتن: اگر شرایط کاری شما خطرناک است یا راحت نیستید، با رئیس خود، مدیریت یا سازمان‌های کارکنان کار کنید تا مشکل برطرف شود. اگر این کار مؤثر نبود، می‌توانید شرایط کاری ناامن را به اداره ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (OSHA) گزارش دهید.

6) سازماندهی داشته باشید: هر روز را با ایجاد فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید، شروع کنید. وظایف خود را به ترتیب اهمیت رتبه‌بندی کرده و آن‌ها را انجام دهید.

7) کارهایی را انجام دهید که از آن‌ها لذت می‌برید: در هفته برای انجام کارهایی که دوست دارید، وقت بگذارید، مثلاً ورزش کردن، تفریح کردن یا تماشای یک فیلم.

8) از اوقات بیکاری خود استفاده کنید: به طور منظم تعطیلات یا اوقات بیکاری داشته باشید. حتی تعطیلات آخر هفته می‌تواند به شما فضا بدهد.

9) با مشاور حرف بزنید: بسیاری از شرکت‌ها از برنامه‌های دستیار کارکنان (EAPs) استفاده می‌کنند تا به حل مسائل کاری کمک کنند. از طریق EAP، شما می‌توانید با مشاور ملاقات کنید که می‌تواند به شما برای پیدا کردن راه‌هایی برای مدیریت استرس کمک کند. اگر شرکت دارای EAP نباشد، شما می‌توانید خودتان به دنبال مشاور باشید.

10) روش‌های دیگر مدیریت استرس را یاد بگیرید: روش‌های بسیار دیگری برای مدیریت استرس وجود دارند، مثل ورزش کردن منظم و استفاده از روش‌های تمدد اعصاب.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن