چگونه یک خانواده ناتنی شاد بسازیم؟

دراین زمینه از متخصصین در مشاوره خانواده درمانی در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

توسط تونی هوی|به روز شده در 1 اوت 2022
بررسی پزشکی توسط Patricia Corlew، LMFT، LPC،
آن برنامه قدیمی The Brady Bunch را دیده اید؟
این یک نمایش سرگرم کننده و لذت بخش بود که احساساتی گرم و مبهم در مورد خانواده های ناتنی به ما می داد. در آن روزها، خانواده های ناتنی به اندازه کافی غیرعادی بودند که فرضیه یک برنامه تلویزیونی را تشکیل دهند. اما امروزه طلاق و ازدواج مجدد به طور فزاینده ای به یک هنجار و نه استثنا تبدیل شده است و خانواده های ترکیبی را به یک امر عادی تبدیل می کند. این روزها خانواده های ناتنی به ندرت شبیه این مجموعه تلوزیونی هستند. درگیری‌ها بر سر مسائل مالی، نظم و انضباط و برنامه‌های شلوغ می‌تواند همه اعضای خانواده را دچار استرس و اضطراب کند.
اگر در خانواده جدید خود با مشکلاتی روبرو هستید، بدانید که تنها نیستید. هنگامی که بسیاری از احساسات و روابط پیچیده وارد بازی می شوند، مشکلات اجتناب ناپذیر هستند. اما خبر خوب این است که شما می توانید این روابط دشوار را برای ایجاد یک خانواده ناتنی موفق بهبود بخشید. فقط صبر، مراقبت و مهم تر از همه زمان می خواهد. در اینجا چند استراتژی برای آسان کردن این دوران سخت برای همه وجود دارد.

ایجاد یک مشارکت زناشویی قوی

این یکی در بالای لیست قرار می گیرد، زیرا، بدون آن، شما هیچ چیز دیگری ندارید. یک ازدواج مستحکم واقعاً سنگ بنای اساسی است که کل ساختار واحد خانواده بر آن استوار است. اگر فرزندان شما احساس ضعف در پیوند شما به عنوان یک زوج می کنند، می توانند از آن برای تضعیف ساختار جدید خانواده با قرار دادن شما در مقابل یکدیگر استفاده کنند. به همین دلیل، بسیار مهم است که هر روز برای صحبت کردن وقت بگذارید و مطمئن شوید که در مورد همه چیز از نظم و انضباط گرفته تا کارهای خانه و امور مالی همسو هستید.
به عنوان پدر و مادر ناتنی، ممکن است گاهی وسوسه شوید که فرزندتان را در اولویت بالاتری نسبت به وفاداری به همسرتان قرار دهید. اما با انجام این کار، به همه اعضای خانواده آسیب وارد خواهید کرد، زیرا اتحادی را که نظم درون خانواده به آن بستگی دارد، تهدید می کند. بهترین راهی که بزرگسالان می توانند یک خانواده ناتنی جدید پرورش دهند، توافق بر سر قوانین و حمایت از یکدیگر در صورت لزوم است. به همان اندازه که با تمام خواسته های والدین پرمشغله می تواند دشوار باشد، بسیار مهم است که به طور منظم زمان هایی بدون فرزندانتان را برای برقراری ارتباط مجدد و لذت بردن از زمان به عنوان یک زوج در نظر بگیرید. یک بار در ماه یک «شب قرار ملاقات» و همچنین فرصت‌های روزانه برای بحث در مورد اینکه اوضاع در خانواده بدون مشکل پیش می‌رود، برنامه‌ریزی کنید. در حالی که تعیین زمان برای این کار چالش برانگیز است، وقتی که چنین رگبار مداومی از مسئولیت در مورد کار و فرزندان وجود دارد، همه افراد خانواده از داشتن یک زوج قوی در مرکز خانه سود می برند.

برخورد با نظم و انضباط

هنگام ترکیب دو خانواده، که هر کدام مجموعه ای از قوانین و روال های خاص خود را دارند، درگیری هایی به وجود می آید. این واقعیت را به این ترکیب اضافه کنید که کودکان بلافاصله به پدر ناتنی جدید خود به عنوان یک تنبیه کننده احترام نمی گذارند و جای تعجب نیست که اکثر خانواده های ناتنی از نظم و انضباط به عنوان منبع اصلی درگیری خود یاد می کنند. مانند بسیاری از چیزها، اگر برنامه ریزی داشته باشید، نظم و انضباط راحت تر خواهد شد. به این ترتیب، کمتر احتمال دارد که با یک بحران ناگهانی مواجه شوید. قبل از موعد با همسرتان صحبت کنید و مجموعه ای از قوانین را ارائه دهید که هر دوی شما می توانید با آنها موافقت کنید و همچنین برنامه ای برای اجرای قوانین و اجرای عواقب آن. به خصوص در ابتدا، انتظار اینکه هر یک از زوجین در نقش یک تنبیه کننده برای فرزندان ناتنی خود عمل کنند، منطقی نیست. نظم و انضباط مؤثر مستلزم پیوندهای اعتماد و احترام متقابل است و توسعه این پیوندها به زمان نیاز دارد. بهتر است والدین اصلی مسئولیت انضباط را بر عهده بگیرند.

مطمئن شوید که خطوط ارتباطی را با همسرتان باز نگه دارید و درمورد چالش های نظم و انضباط در زمان بروز آنها بحث کنید. در حالی که ممکن است نتوانید فرزند ناتنی خود را تنبیه کنید، هنوز باید با همسرتان در مورد رفتارهای مشکل آفرینی که مشاهده می کنید یا تجربه می کنید صحبت کنید. مهمتر از همه، یک قاعده در مورد احترام و ادب، به پرورش یک ارتباط خانوادگی هموار کمک می کند. هر یک از اعضا را به خاطر صحبت محترمانه با دیگران و رفتار متمدنانه با آنها موظف نگه دارید. فراتر از آن، ممکن است لازم باشد قوانین اساسی متقابلی را در مورد کارهای خانه، زمان خواب و استفاده از وسایل الکترونیکی (بسته به سن کودکان) تنظیم کنید. نظم و انضباط حتی در خانواده های سنتی نیز آسان نیست، بنابراین اگر با مشکلاتی مواجه شدید، به خصوص در ابتدا، احساس ناامیدی نکنید. با صبر، پایداری و احترام متقابل، بیشتر این مسائل می توانند به مرور زمان برطرف شوند.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای آرام و شاد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


صحبت درباره مسائل مالی

کاری که ما با پول خود انجام می دهیم، چیزهای زیادی در مورد اینکه ما چه کسی هستیم می گوید: رابطه ما با پول اغلب بر ارزش ها، اخلاق کاری و فلسفه های کلی در مورد زندگی ما تأثیر می گذارد. به همین دلیل، مهم است که قبل از ازدواج مجدد، در مورد این موضوع یکسان فکر کنید. در مورد آنچه برای قبض و درآمد فکر می کنید، صحبت کنید. همچنین درباره نگرش خود در مورد آموزش پول به کودکان صحبت کنید. آیا برای انجام کارهای خانه به آنها کمک هزینه می دهید؟ آیا پول زیادی را صرف فعالیت های سرگرم کننده یا تعطیلات می کنید؟ اگر ارزش های شما متفاوت است، سعی کنید زمینه های مشترک پیدا کنید.
امور مالی، همراه با فرزندان ناتنی، در صدر فهرست مواردی هستند که زوج های متأهل در ازدواج دوم درباره آنها بحث می کنند. شما می توانید با دستیابی به درک روشنی در مورد موضوع پول، زودتر از بسیاری از مشکلات خلاص شوید.

وقت گذرانی با کیفیت

زمان با کیفیت یک عنصر اساسی در هر رابطه است و اغلب در خانواده های ناتنی شلوغ کمبود این مسئله وجود دارد. رویدادها و فعالیت های مدرسه، علاوه بر رفت و آمد مداوم در دوران کودکی، رفت و آمد بین دو خانواده، می تواند خانه شما را شبیه ایستگاه بزرگ مرکزی کند. شما هرگز نمی دانید چه کسی می آید یا می رود. با گذشت زمان، اگر کودکان زمان کافی برای تنهایی با والدین خود نداشته باشند، ممکن است عصبانی شوند. اگر کارهای خاصی که قبلاً با هم انجام می‌دادند از بین برود، بچه‌ها ممکن است احساس کنند جای آنها در قلب والدینشان توسط اعضای جدید خانواده غصب شده است.
والدین ناپدری از گذراندن وقت انفرادی با فرزندان ناتنی بسیار سود خواهند برد. این به آنها اجازه می دهد خاطرات ایجاد کنند و یک پیوند را محکم کنند. در حالی که ایجاد خاطرات در کنار هم به عنوان یک کل خانواده هدف نهایی است، عاقلانه است که با ساختن تعداد زیادی زمان تک به تک بین اعضای مختلف شروع کنید. این روابط فردی، واحدهای سازنده واقعی روابط خانواده موفق خواهند بود. زمان خاصی را به صورت هفتگی برای هر یک از فرزندان و فرزندان ناتنی خود در نظر بگیرید و آن را در اولویت قرار دهید. از آن زمان برای انجام کار خاصی استفاده کنید که هر دو از آن لذت می برید، مانند دوچرخه سواری یا تماشای یک فیلم با هم.

تأکید بر ثبات

هر چه هرج و مرج در خانه شما بیشتر باشد، همه احساس استرس و اضطراب بیشتری خواهند کرد. همچنین، زمانی که برنامه‌های روتین مشخصی وجود ندارد، بچه‌ها بیشتر احتمال دارد محدودیت‌ها را رعایت نکنند. داشتن ساختار و برنامه منظم برای مواردی مانند زمان غذا، زمان خواب و زمان رفت و آمد به همه کمک می کند تا احساس امنیت کنند. این ایمنی دقیقاً عنصری است که برای افزایش اعتماد و ایجاد روابط به آن نیاز دارید. اگر همه چیز آشفته باشد و هیچ کس نتواند آرام شود، تشکیل این پیوندهای اعتماد بسیار دشوارتر است. زمانی که اعضا از محیط های مختلفی می‌آیند و می‌روند، اجرای یک روتین غیرممکن به نظر می‌رسد، اما این دقیقاً کاری است که شما به آن نیاز دارید.

پدر و مادر “دیگر”

اگرچه از نظر فیزیکی در پویایی خانواده ناتنی شما غایب هستند، اما والدینی که حضانت را ندارند تأثیر عمیقی بر روابط درون خانواده شما دارند. ازدواج مجدد شما ممکن است احساسات حل نشده ای را برای فرزندانتان ایجاد کند، زیرا آنها مجبور می شوند هر گونه امید دائمی برای آشتی با همسر سابقتان را کنار بگذارند. همسر سابق شما نیز ممکن است به ازدواج مجدد شما واکنش منفی نشان دهد، زیرا ممکن است هنوز برخی از احساسات حل نشده خشم را داشته باشد. بزرگسالان می توانند با اطمینان از حضور مداوم در زندگی فرزندان خود، آسیب ناشی از چنین احساساتی را به حداقل برسانند. فرزندان طلاق زمانی که پدر و مادر هر دو به طور منظم با آنها در ارتباط هستند، وضعیت بهتری دارند. سعی کنید از احساس رها شدن پس از ازدواج مجدد جلوگیری کنید و به کودکان بگویید که هنوز در اولویت هستند. و مهم نیست که چقدر وسوسه انگیز است، هرگز در مورد همسر سابقتان به گونه ای صحبت نکنید که در مقابل فرزندان خود به آنها بی احترامی کنید.

زمان دادن

طبیعی است که بخواهید همه اعضای خانواده جدیدتان فوراً یکدیگر را دوست داشته باشند، اما واقعیت این است که فقط زمان می برد. در واقع، ایجاد یک خانواده ناتنی شاد می تواند سال ها طول بکشد. کودکان باید خود را برای ارتباط گرفتن با والدین جدید و یادگیری اعتماد به آنها آماده کنند، بنابراین در این روند عجله نکنید. بسیار مهم است که به کودکان فضایی امن برای ابراز احساسات دشوار، به ویژه در مواقع استرس، مانند انتقال از یک خانه به خانه دیگر، داده شود.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای آرام و شاد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


کمک گرفتن

مشاوره خانواده با یک درمانگر آموزش دیده، چه به صورت حضوری یا آنلاین، می تواند این شرایط را برای همه اعضای خانواده آسان کند. به خصوص در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر از روانشناس و یا مشاور کمک بخواهید:
• یکی از والدین نسبت به یک یا چند کودک ناتنی علاقه آشکار نشان می دهد.
• والدین بیش از حد استرس دارند که نمی توانند با نیازهای فرزندان خود کنار بیایند.
• کودک نسبت به والدین یا والد ناتنی خود خشم یا کینه شدیدی از خود نشان می دهد.
• یکی از والدین از تصمیم گیری در مورد انضباط کناره گیری می کند.
از خانواده جدید خود دست نکشید. با کمی زمان و حوصله و با کمک گرفتن از متخصصین مجرب در حوزه خانواده درمانی در پلتفرم هوشمند آنلاین هوکات می توانید پیوندهای محکمی ایجاد کنید که تا آخر عمر باقی بماند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن