آیا ما به خانواده درمانی نیاز داریم؟

دراین زمینه از متخصصین در مشاوره خانواده درمانی در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

توسط نادیا خان|به روز شده در 1 اوت 2022
بررسی پزشکی توسط April Brewer، DBH، LPC
یک زندگی خانوادگی سالم می تواند برای هر عضوی شادی ایجاد کند. در شرایط سخت، اعضا از یکدیگر حمایت می کنند. آنها برای رسیدن به اهداف مشترک تلاش می کنند و از اوقات فراغت با هم لذت می برند. هر چند عضوی از خانواده بودن همیشه آسان نیست. گاهی اوقات، نگرانی های فردی با هم ترکیب می شوند تا به جای حمایت خانواده، اختلال در عملکرد خانواده ایجاد کنند. حتی در این صورت، ممکن است دانستن زمان دریافت کمک در خانواده درمانی دشوار باشد. خانواده درمانی ممکن است به شما کمک کند تا بدانید که آیا به تازگی دچار یک مشکل دشوار شده اید یا خانواده شما در یک مارپیچ رو به پایین جدی تری قرار دارند.
اگر از خود می‌پرسید که آیا زمان آن فرا رسیده است که به مشاوره یا درمان آنلاین در مکانی مانند پلتفرم هوشمند هوکات فکر کنید، اولین قدم خوب این است که درباره خانواده درمانی و اینکه چگونه می‌تواند در موقعیت‌های چالش‌برانگیز به شما کمک کند، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تعریف خانواده درمانی

سال‌ها پیش، جامعه خانواده را متشکل از یک زوج متأهل و فرزندان آنها یا همه فرزندان یک فرد مسن می‌دانست. امروزه تعریف استاندارد سیستم خانواده فراگیرتر است. خانواده یک واحد اجتماعی اساسی است. خانواده علاوه بر معانی اولیه خود می تواند به معنای بزرگسال مجرد و فرزندانشان، زوج مجرد و فرزندانشان، زوج همجنس گرا و فرزندانشان یا هر گروهی از بزرگسالان و کودکانی باشد که از آنها مراقبت می کنند. برای بسیاری از افراد، دوستان به همان اندازه یا بیشتر از اعضای خانواده بیولوژیکی آنها مهم هستند. با این حال، تا زمانی که دوستان با هم زندگی نمی کنند، تعریف خانواده را برآورده نمی کنند.
گاهی اوقات، یک خانواده با هم زیر یک سقف امن زندگی می کنند. آنها همچنین ممکن است جدا از هم زندگی کنند اما ارتباط نزدیکی با هم دارند. به عنوان مثال، پدر و مادری که حضانت فرزند را بر عهده ندارند، همچنان کودک را عضوی از خانواده می دانند، یا والدین جدا شده ممکن است جدا از هم زندگی کنند اما حضانت فرزندشان را به اشتراک بگذارند. در این صورت، فرزند جزئی از خانواده هر یک از والدین محسوب می شود. خانواده‌درمانی برای چنین خانواده‌ای گاهی شامل هر دو بزرگسال می‌شود؛ نه به این دلیل که هنوز همدیگر را خانواده در نظر می‌گیرند، بلکه به این دلیل که هنوز هم والدین هستند. معمولاً اعضای یک خانواده یا از نظر بیولوژیکی مرتبط هستند، یا با هم زندگی می کنند یا هر دو.

هر خانواده دارای ساختار منحصر به فرد و انواع سبک های ارتباطی است؛ و هر خانواده دارای نقاط قوت خانوادگی متفاوتی است که آنها را منحصر به فرد می کند. آنچه بر یکی از اعضای خانواده تأثیر می گذارد معمولاً سایر اعضای خانواده را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. اگر دو نفر در خانواده با هم اختلاف داشته باشند، زندگی می تواند برای همه افراد خانواده استرس زاتر شود. وقتی تغییراتی در خانواده اتفاق می افتد، همه اعضا باید خود را با شرایط جدید وفق دهند. اینجاست که خانواده درمانی می تواند کمک کند.

مسائلی که ممکن است در جلسات مشاوره خانواده شما مطرح شود.

خانواده‌هایی که هرگز ساختار مفید یا سبک ارتباطی سالمی ایجاد نکرده‌اند، ممکن است در صورت بروز مشکل، به سرعت دچار آشفتگی شوند. حتی خانواده‌ای که زمانی ارتباط خوبی به هم داشتند، زمانی که تحت استرس غیرمعمول قرار می‌گیرند، می‌توانند ناکارآمد شوند. از این گذشته، سیستم های خانواده متفاوت هستند. اگر هر یک از موارد زیر را در خانواده خود مشاهده کردید، از طریق خانواده درمانی کمک بگیرید.
مشکلات رفتاری کودکان
اگر کودکی رفتار نادرست داشته باشد، به احتمال زیاد اختلال در عملکرد خانواده وجود دارد. شاید پویایی ناسالم خانواده ریشه این موضوع باشد، رفتار نادرست کودک باعث ایجاد استرس در خانواده یا هر دو شود. پرداختن به رفتار کودک بخش مهمی از رسیدن به مکان آرامش در خانواده است.

نگرانی های رفتاری کودک و نوجوان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• ایجاد مشکل در مدرسه
• شکست در دروس مدرسه
• ترک مدرسه
• مشکل در کنترل احساسات
• قلدری یا مورد سو استفاده قرار گرفتن
• سوء مصرف مواد مخدر و الکل
مشکلاتی که در ازدواج یا ارتباط بزرگسالان ایجاد می شود.
کودکان تنها مشکل روابط ناکارآمد در خانواده نیستند. وقتی روابط بزرگسالان با مشکل مواجه می شود، کل خانواده ممکن است آسیب ببینند. شاید برای حل تعارضات درون رابطه خود مشکل دارید. شاید یکی از طرفین رابطه مسئول مراقبت از کودکان و نظم و انضباط باشد. اگر با شریک زندگی خود ارتباط برقرار نکنید، خانواده نیز ممکن است دچار گسست شود. نگرانی های جنسی یا مشکلات مالی در یک ازدواج می تواند منجر به چالش های بزرگ تری در خانواده شود. هنگامی که این نوع مشکلات در ازدواج وجود دارد، خانواده درمانی یا زوج درمانی می تواند به شما کمک کند تا در مورد رابطه به گونه ای مذاکره کنید که درگیری های خانوادگی یا مشکلات زوجی را کاهش دهد و در عین حال عملکرد خانواده را بهبود بخشد.

روابط خانوادگی والدین و فرزندان و ناکارآمدی ها
والدین و فرزندان پیوند خاصی با یکدیگر دارند که عمیق‌تر از هر نوع رابطه دیگری است. با این حال، والدین و فرزندان همیشه خوب با هم کنار نمی آیند. گاهی اوقات به دلیل رفتار کودک است، اما گاهی اوقات، والدین با نحوه رفتارشان با فرزندانشان فشارهایی بر آنها وارد می کنند.
اینها برخی از اختلالات رایج والدین با کودک هستند:
• کودک آزاری یا بی توجهی
طرفداری آشکار نسبت به یک کودک
• بیش از حد سخت گیر یا بیش از حد سهل گیر بودن
• نازپرورده کردن بیش از حد کودکان
• انتظار از یک کودک خردسال برای به عهده گرفتن مسئولیت ها و نقش های بزرگسالان
• نظم و انضباط ناسازگار
• بی ارتباط بودن باهم

• عدم ارائه حمایت عاطفی یا تربیت
• انتظارات غیرواقعی
• بی احترامی به کودک یا حریم خصوصی او


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای آرام و شاد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


رقابت خواهر و برادر
رقابت خواهر و برادر آنقدر رایج است که اکثر مردم آن را مشکل فرض نمی کنند. با این حال، رقابت خواهر و برادر می تواند نوعی قلدری باشد. بچه‌ها مانند یک ورزش با یکدیگر رقابت سالم نمی‌کنند، آنها در عوض، به دلیل ناراحتی عاطفی خود به یکدیگر آسیب می‌زنند. بسیاری از والدین امید کمی دارند که بتوانند به فرزندان خود کمک کنند تا بر رقابت خواهر و برادری غلبه کنند، اما راه حلی وجود دارد! کودکان و روان‌درمانی خانواده می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا یاد بگیرند که چگونه همکاری کنند، با سایر اعضای خانواده همدردی کنند و بهتر از آنچه که انتظارش را دارید کنار بیایند.

مشکلات مشترک
هنگامی که یک خانواده با هم زندگی می کنند، ممکن است با چالش های زندگی مشترک روبرو شوند، مانند:
• مرگ یکی از عزیزان یا حیوان خانگی خانواده
• چالش های مالی مانند درآمد کم، بدهی، سلب مالکیت، بحث های خانوادگی
• بیماری یکی از اعضای خانواده؛ جسمی یا روانی به طور مشابه، از جمله بیماری مزمن
• بلایای طبیعی مانند سیل، گردباد، طوفان و غیره.
• حملات جنایی مانند دزدی از خانه، حمله به اعضای خانواده
• تعارضات اجتماعی با دوستان، همسایگان، فامیل

فواید درمان

چه اتفاقی می افتد؟
معمولاً افراد در مورد اولین جلسه خانواده درمانی خود نگران هستند، زیرا ممکن است مزایای روان درمانی خانواده را به طور کامل درک نکنند. معمولاً، قبل از شروع اولین جلسه خانواده درمانی، همه اعضای خانواده این فرصت را دارند که مدارک ارزیابی را پر کنند که شامل تاریخچه شخصی، سوابق پزشکی و سلامت روانی فردی و احتمالاً پرسشنامه ای در مورد آنچه در خانواده از هر یک از دیدگاه های آنها اتفاق می افتد، می شود. ممکن است از خود بپرسید، “چند جلسه طول می کشد تا شاهد بهبود باشیم؟” که به طور قابل توجهی از خانواده ای به خانواده دیگر متفاوت است. بهتر است در این مورد از درمانگر خود بپرسید، زیرا آنها درک بهتری از تک تک افراد خانواده خواهند داشت.

در اولین جلسه خانواده درمانی، خانواده درمانگر روند خانواده درمانی و نحوه رسیدگی به اظهارات محرمانه در خانواده درمانی را توضیح می دهد. سپس مشاور برای شناخت هر یک از اعضای خانواده، مشاهده الگوهای رفتاری، فهم آنچه آنها را به خانواده درمانی کشانده است و درک مسائل خاصی که هر یک با آن مواجه هستند، زمان می گذارد. خانواده درمانگر مانند نحوه کار سایر متخصصان بهداشت روان سوالات زیادی می پرسد و ارتباط اعضای خانواده را مشاهده می کند که نقش های متفاوتی را بر عهده می گیرند و درگیری ها یا آسیب های روانی در کجا هستند و مشخص می کند که کدام علائم یا چالش ها ممکن است وجود داشته باشد. مشاور معمولاً ابتدا با کل خانواده و احتمالاً با یک یا چند نفر از اعضای خانواده به صورت جداگانه صحبت می کند. آنها معمولاً این کار را برای درمان خانواده نمی کنند. آنها می خواهند شرایط سلامت روانی را که ممکن است هر یک از اعضای خانواده برای تنظیم درمان دنبال می کنند، درک کنند.

در جلسات بعدی خانواده درمانی، درمانگر با جمع آوری اطلاعات اولیه قابل توجه، ممکن است بر جدی ترین نگرانی ها در ارتباط و عملکرد خانواده تمرکز کند. مشاور ممکن است اعضای خاصی از خانواده را برای شرکت در جلسات با هم انتخاب کند، گاهی اوقات کل گروه را می بیند و گاهی با یک مراجع یا فقط با چند نفر از اعضای خانواده کار می کند. آنها ممکن است زمان بیشتری را با کسانی بگذرانند که بیشترین مشکل را دارند یا در بهترین موقعیت و توانمندی برای ایجاد تغییرات برای بهتر شدن از طریق مهارت‌ها، دیدگاه‌ها یا مهارت‌های جدید هستند. آنها ممکن است راه هایی را برای بهبود ارتباطات، تعریف نقش های خانوادگی، یا باز کردن مشکلات عاطفی برای یک فرد متمرکز کنند.
زوج درمانگرها و خانواده درمانگرهای دارای صلاحیت ممکن است تکالیف خود را بین جلسات خانواده درمانی برای کمک به حل تعارضات به عنوان بخشی از طرح درمانی تعیین کنند. تکلیف ممکن است یک رفتار جدید برای تمرین، موضوعی برای نوشتن در دفتر خاطرات یا درخواستی برای ارائه راه حل برای یک مشکل باشد. در جلسه بعدی خانواده درمانی، تک تک اعضای خانواده باید در مورد آنچه که هنگام انجام تکالیف رخ داده است و اینکه چگونه ممکن است به اعضای خانواده کمک کند که یکدیگر را بهتر درک کنند، صحبت کنند.

از کجا می توانم مشاوره خانواده را که در نزدیکی من است دریافت کنم؟

آیا آماده هستید که این سؤال را بررسی کنید “چگونه می توانم مشاوره خانواده را در نزدیکی خود پیدا کنم؟” یافتن خدمات مشاوره خانواده مناسب برای کمک به سلامت روان شما ممکن است نیاز به کمی تحقیق و بررسی برای درمان مناسب داشته باشد. با تمام اینها، شما یک خانواده منحصر به فرد هستید. شما مجموعه ای منحصر به فرد از نقاط قوت، چالش ها و سابقه خانوادگی خود را دارید که هیچ کس دیگری آن را درک نمی کند. این بدان معناست که شما همچنین گزینه های زیادی برای کمک برای مسائل خانوادگی دارید.
می توانید به یک خانواده درمانگر مراجعه کنید که یک مطب خصوصی در شهر شما دارد یا در سیستم بهداشت روانی یا روانشناسی جامعه کار می کند. یا ممکن است از پزشک مراقبت های اولیه خود بپرسید که آیا می توانند شما را به یک متخصص روانشناسی ارجاع دهند. قبل از انتخاب یک مشاور خانواده، مهم است که خلاصه ای از نگرانی های خود را به آنها ارائه دهید و از آنها بپرسید که چه نوع درمانی را توصیه یا استفاده می کنند. این به شما یک ایده اساسی از رویکرد آنها با مراجعان می دهد. توجه به این نکته ضروری است که آنها قادر به تجویز دارو یا سایر داروهای مرتبط با شرایط سلامت روان برای بیماران نیستند. برای این نوع کمک باید با یک روانپزشک مشورت کنید.

برخی از خدمات زوج درمانی و خانواده درمانی به ویژه برای رسیدگی به تفاوت های فرهنگی در خانواده و جامعه ای که در آن زندگی می کنند تبحر دارند. به عنوان مثال، مشاوره درخت خانواده، یک درمان شناخته شده است که شامل مشاوره ازدواج و خانواده برای همه اعضای خانواده است. درمانگران تجربه کار با خانواده های غیرسنتی و جامعه LGBTQ را دارند.
زوج درمانی و خانواده درمانی آنلاین می تواند راهی موثر برای یادگیری راه های تقویت روابط خانوادگی شما باشد. یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که زوج‌هایی که با زوج درمانگران و خانواده درمانگران آنلاین کار می‌کنند (برخلاف یک درمانگر در یک دفتر سنتی)، شرایطی را برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود به‌گونه‌ای مناسب می‌دانند که کمتر احساس قضاوت شدن می‌کنند. شرکت‌کنندگان ادامه دادند که درمان آنلاین تصویری به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا با جدیت بیشتری بر روی فرآیند درمانی تجربی تمرکز کنند و نسبت به درمان چهره به چهره سنتی، احساس کنترل و راحتی بیشتری ارائه می‌دهد. مطالعات بررسی شده مانند این به محبوبیت درمان آنلاین کمک کرده است.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای آرام و شاد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


خانواده درمانی و مشاوره خانواده به شکل آنلاین در پلتفرم هوشمند هوکات به والدین این امکان را می دهد که خانواده را با عشق خانوادگی برای درمان در خانه خود یا هر جایی که به اینترنت متصل هستند گرد هم آورند تا به یک وضعیت سلامت روان کمک کنند. می‌توانید مشاوری با آموزش، تجربه و سیستم ارزشی انتخاب کنید که با نیازهای خانواده‌تان مطابقت دارد. هر درمانگر حداقل سه سال و ۱۰۰۰ ساعت تجربه عملی دارد. یک خانواده درمانگر همچنین می تواند به اعضای خانواده ای که با افسردگی، اختلالات خلقی، اضطراب، سوء مصرف مواد یا سایر چالش ها زندگی می کنند، کمک کند. درمان همچنین می تواند در طول مشکلات اصلی زندگی مفید باشد. آرامش در خانه با اعضای خانواده می تواند نتایج مثبت را برای خانواده درمانی به ارمغان بیاورد. این چیزی است که شما برای همه اعضای خانواده خود سزاوار آن هستید. خانواده درمانی می تواند به شما در یافتن این آرامش کمک کند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن