چرا سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی مهم است؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

توسط شاون لیم، 25 نوامبر 2022، توسط تیم تحریریه هوکات
با صحبت از سلامتی و تندرستی، اولین چیزی که در ذهن اکثر افراد ظاهر می شود، سلامت جسمانی است، اما سلامت روان نیز اهمیت دارد. افراد در مورد ورزش، دویدن، رفتن به باشگاه و غیره صحبت می کنند اما آنها هرگز واقعاً در مورد سلامت روان خود صحبت نمی کنند. سلامت روان شامل سلامت روانی، اجتماعی و عاطفی ما می شود. این بر نحوه تفکر، احساس و عملکرد ما در زندگی روزمره تأثیر می گذارد. وضعیت روانی شما بستگی به این دارد که چگونه:
کنترل احساسات و استرس خود را به دست می گیرید؛
با دیگران معاشرت می کنید؛
تصمیم گیری می کنید.

چرا به سلامت روان توجه کنیم؟

در گذشته، انسان ها فقط بر اهمیت سلامت جسمانی تاکید می کردند. به همین دلیل است که ما اسپارت ها و بربرهایی داریم که بدن خود را برای زنده ماندن آموزش داده و ساخته اند. اما در دنیای امروز، سلامت روان ما به همان اندازه مهم است. اگر فقط بر سلامت جسمانی خود تمرکز کنیم و وضعیت روانی خود را نادیده بگیریم، نمی توانیم متعادل باشیم. به ویژه این مطلب اگر می خواهید زندگی عالی داشته باشید و در هر زمینه نتایج خارق العاده ای داشته باشید، صادق است. هنوز متقاعد نشده اید؟
در اینجا دلایلی وجود دارد که سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی مهم است.

1.سلامت روان شما می تواند بر وضعیت جسمانی شما تأثیر بگذارد.
آیا می دانید که ارتباط قوی بین بدن و ذهن شما وجود دارد؟ به عنوان مثال، زمانی که شما دچار درد فیزیکی هستید، ممکن است زندگی کاری و خانوادگی شما تحت تاثیر قرار گیرد. اما این می تواند حالت ذهنی شما را نیز ضعیف کند و در مواردی مانند استرس، اضطراب یا افسردگی خود را نشان دهد. برعکس آن نیز صادق است. با توجه به مطالعات انجام شده، مشکلات سلامت روان می تواند سلامت جسمی شما را بدتر کند. به عنوان مثال: اگر اضطراب و افسردگی مزمن دارید، ممکن است در خواب مشکل داشته باشید، بنابراین سلامت جسمی خود را به خطر می اندازید. علم همچنین ثابت کرده است که افرادی که از بیماری های روانی رنج می برند، ایمنی کمتری دارند. این می تواند باعث شود که آنها راحت تر بیمار شوند. پزشکان کشف کرده‌اند که وقتی مشکل سلامت روان برطرف می‌شود، بسیاری از بیماران بهبودهایی را در سلامت جسمانی خود گزارش می‌دهند. بنابراین به یاد داشته باشید: اگر از نظر جسمی ضعیف هستید، می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. اگر از نظر ذهنی ضعیف هستید، می تواند بر سلامت جسمی شما نیز تأثیر بگذارد.

2. سلامت روان شما بر ثبات مالی شما تأثیر می گذارد.
اکثر مردم از اینکه چگونه تناسب سلامت ذهنی می تواند بر ثبات مالی تأثیر بگذارد بی اطلاع هستند زیرا به اندازه ارتباط آن با رفاه جسمانی آشکار نیست. بر اساس مطالعه ای که توسط مجله آمریکایی روانپزشکی انجام شد، افرادی که از بیماری روانی رنج می بردند، 40 درصد کمتر از افرادی که وضعیت روانی خوبی داشتند، درآمد داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد که افراد مبتلا به بیماری های روانی درمان نشده یک سوم از کل جمعیت بی خانمان را تشکیل می دهند که حدود 16 درصد است. مشکلات سلامت روان می تواند بهره وری شما را نیز از بین ببرد. سازمان بهداشت جهانی یک بار گزارش داد که بیش از 200 میلیون روز کاری سالانه به دلیل افسردگی از بین می رود. مشکلات سلامت روان باعث تقریباً نیمی از 10 دلیل اصلی ناتوانی در جهان می شود. افرادی که مشکلات روانی دارند بیشتر احتمال دارد به طور مکرر از مرخصی پزشکی استفاده کنند. حتی در محل کار، آنها نمی توانند به طور کامل روی وظایف خود تمرکز کنند. پس سلامت روان خود را ساده نگیرید. به اندازه سلامت جسمانی خود با آن مهم رفتار کنید.

3. وضعیت روانی شما می تواند بر خانواده شما تأثیر بگذارد.
یکی دیگر از دلایل مهم سلامت روان این است که می تواند بر خانواده فرد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، فرزندان افرادی که مشکلات سلامت روانی دارند، بیشتر در معرض خطر سوء استفاده، بی توجهی و مسائل مختلف عاطفی و رفتاری قرار دارند. این کودکان اغلب کسی را ندارند که به او مراجعه کنند، بنابراین خود را از دیگران جدا می کنند. متأسفانه این اثرات را می توان به بزرگسالی منتقل کرد. این امکان وجود دارد که این کودکان با مشکلات مشابهی بزرگ شوند که نیاز به درمان دارند. پدر چهار فرزند را تصور کنید که از افسردگی مزمن رنج می برد. به این فکر کنید که همسر و چهار فرزندش چه مشکلاتی را تحمل می کنند. این عزیزان هستند که اغلب با بیشترین تأثیر فشار مالی، از دست دادن شغل، استرس و سایر مشکلات ناشی از مسائل مربوط به سلامت روان روبرو هستند. به همین دلیل، گاهی اوقات بهبودی برای کل خانواده پیشنهاد می شود تا همه بتوانند شفا پیدا کنند و به زندگی سالم ادامه دهند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


4. اختلالات درمان نشده، بیماری روانی شدید یا بی ثباتی ممکن است منجر به خطراتی شود.
بحث هایی در مورد بیماری روانی درمان نشده و ارتباط آن با جرایم خشن وجود داشته است. همچنین استفاده از مواد مخدر یا الکل وجود دارد که باعث می‌شود افراد با مشکلات سلامت روانی رنج بیشتری را تجربه کنند. اما شاید یک نگرانی مبرمتر این باشد که چگونه افراد مبتلا به اختلالات روانی معمولاً قربانی جنایات خشونت آمیز می شوند. در حالی که مطالعات هنوز در مورد ارتباط بین خشونت و مشکلات روانی مزمن درمان نشده ادامه دارد، افراد مبتلا به چنین مشکلاتی هدف سوء استفاده یا بدرفتاری قرار می گیرند. در واقع، خدمات روانپزشکی در کارولینای شمالی کشف کرده است که افرادی با مشکلات روانی شدید، که دارو مصرف نمی‌کنند، 2.7 برابر بیشتر احتمال دارد که قربانی یک جنایت خشن شوند.

5. سلامت روانی خوب می تواند زندگی طولانی تر و شادتری به شما بدهد.
آیا می دانید که وضعیت روانی شما می تواند امید به زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ مطالعه مجله پزشکی بریتانیا در سال 2012 نشان داد که افرادی که مشکلات سلامت روانی خفیف دارند ممکن است امید به زندگی کمتری داشته باشند. همچنین مشخص شد افرادی که از مشکلات روانی مزمن مانند افسردگی و اضطراب رنج می‌برند، خطر مرگ (مربوط به بیماری قلبی) را تا 94 درصد افزایش می‌دهند. اگرچه ممکن است مشکلات روانی شدید نداشته باشید، احساس افسردگی، نگرانی یا وحشت دائمی می تواند عواقب جدی داشته باشد و بر جنبه های زندگی شما تأثیر بگذارد.

پس بیاموزید که برای خود ارزش قائل شوید: به طور منظم ورزش کنید، مدیتیشن و یوگا انجام دهید، از سیگار و الکل اجتناب کنید، هر روز دلایل بیشتری برای لبخند زدن و شاد ماندن به خود بدهید. اینها راههای عالی برای بهبود سلامت روان و رفاه شما هستند. در حال حاضر، باید درک کنید که مراقبت از ذهن و بدن خود به معنای زندگی طولانی تر و بهتر است. از این رو، هر زمان که نشانه ای از بیماری روانی وجود دارد، در اسرع وقت به دنبال دارو و درمان مناسب باشید. اجازه ندهید مشکل رشد کند و زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن