چرا زنان برای رفاه جهان مهم هستند؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

روتیمی اوکونگ بای، بازاریاب محصول، توسط تیم تحریریه هوکات

زنان! بله، زنان! آنها برای رفاه جهان بسیار مهم هستند. مقالات تحقیقاتی بی‌شماری نوشته شده‌اند که در مورد این که چگونه مشکلات بسیاری که زنان در جهان با آن مواجه هستند، میزان کمک آنها به رفاه جهان را محدود می‌کند. اینکه جنسیتی که نیمی از جهان را تشکیل می دهد، اگر هیچ مانعی وجود نداشته باشد، چیزهای زیادی برای ارائه دارد. در این مقاله، قصد دارم به این موضوع بپردازم که چرا زنان برای رفاه جهان مهم هستند، برخی از مشکلاتی که آنها را محدود می کند و چگونه همه ما می توانیم نقش خود را در اطمینان از داشتن دنیایی بهتر ایفا کنیم. بسیاری از نکات این مقاله از تحقیقات انجام شده توسط موسسات معتبری مانند UN & Mckinsey است.

اهمیت زنان برای رفاه جهانی

بر اساس داده های به دست آمده از بانک جهانی، زنان حدود 49.58 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. این گزارش موسسه جهانی مک‌کینزی (MGI) اشاره می‌کند که نابرابری جنسیتی نه تنها یک موضوع مهم اخلاقی و اجتماعی است، بلکه یک چالش اقتصادی حیاتی است. اگر زنانی که نیمی از جمعیت مناسب کار جهان را تشکیل می دهند، به پتانسیل کامل اقتصادی خود دست پیدا نکنند، اقتصاد جهانی آسیب خواهد دید. طبق آمار Statista، جدیدترین (2019) تولید ناخالص داخلی جهانی حدود 87.55 تریلیون دلار است و این می تواند تا سال 2025 تا 12 تریلیون دلار افزایش یابد، اگر طبق MGI، هر کشوری با پیشرفت به سمت برابری جنسیتی خود پیش برود، و در یک پیش فرض “با پتانسیل کامل” که در آن زنان نقشی مشابه با مردان در بازار کار ایفا می کنند، تا سال 2025، 28 تریلیون دلار یا 26 درصد می تواند به تولید ناخالص داخلی سالانه جهانی اضافه شود. برآورد پتانسیل کامل MGI حدود دو برابر است. میانگین برآورد سایر مطالعات اخیر، نشان دهنده این واقعیت است که MGI دیدگاه جامع تری از نابرابری جنسیتی در کار داشته است. از این، می‌توان نتیجه گرفت که زنی که به اندازه یک مرد در دنیای امروزی توانمند است، می‌تواند به شکوفایی کشور خود و کل جهان کمک زیادی کند.
این مقاله حقایق و ارقام زنان سازمان ملل توضیح می‌دهد که چگونه توانمندسازی اقتصادی زنان شامل توانایی زنان برای مشارکت برابر در بازارهای موجود، دسترسی و کنترل آنها به منابع تولیدی، دسترسی به کار شایسته، کنترل بر زمان، زندگی و بدن خود و افزایش صدا، عاملیت و مشارکت معنادار در تصمیم گیری های اقتصادی در همه سطوح از خانواده گرفته تا نهادهای بین المللی سبب بهبود اقتصادی می‌شود. همچنین توضیح می‌دهد که چگونه توانمندسازی اقتصادی زنان بهره‌وری را افزایش می‌دهد، تنوع اقتصادی و برابری درآمد را علاوه بر سایر نتایج مثبت توسعه افزایش می‌دهد.

چه چیزی زنان را محدود می کند؟

عوامل زیادی وجود دارد که میزان ارزش زنان را برای کمک به رفاه جهان محدود می کند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:
قوانین و سیاست ها
در بسیاری از کشورها، قوانین و سیاست‌های متفاوت، دستیابی زنان به توانایی‌های خود را دشوار می‌سازد. این در کشورهایی که نمایندگی سیاسی زنان در آنها کم است یا اصلا وجود ندارد بدتر است. در این مقاله تحقیقاتی بانک جهانی، بیان می‌کند که بیش از 2.7 میلیارد زن از نظر قانونی از داشتن شغلی مشابه مردان محروم هستند. از 189 اقتصاد ارزیابی شده در سال 2018، 104 اقتصاد هنوز قوانینی دارند که زنان را از کار کردن در مشاغل خاص منع می کند، 59 اقتصاد هیچ قانونی در مورد آزار جنسی در محل کار ندارند و در 18 اقتصاد، شوهران می توانند به طور قانونی از کار کردن زنان خود جلوگیری کنند.
تحصیلات
بر اساس گزارش یونسکو، برای سال تحصیلی که در سال 2018 به پایان رسید، حدود 258 میلیون کودک و نوجوان از مدرسه بازمانده‌اند. در مجموع، 59 میلیون کودک در سنین دبستان، 62 میلیون کودک در سنین دبیرستان و 138 میلیون نفر در دوره متوسطه عالی هستند. یونیسف به ما می گوید که از 258 میلیون کودک و نوجوانی که از مدرسه خارج می شوند، دختران بیش از 132 میلیون (51.2٪) از این تعداد را تشکیل می دهند. سرمایه گذاری در آموزش دختران جوامع، کشورها و کل جهان را متحول می کند. دخترانی که آموزش می بینند کمتر احتمال دارد در سنین پایین ازدواج کنند و می توانند زندگی سالم و پرباری داشته باشند. آنها درآمدهای بالاتری کسب می کنند، در تصمیماتی که بیشتر بر آنها تأثیر می گذارد شرکت می کنند و آینده بهتری برای خود و خانواده خود می سازند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


بازار کار، اختلاف دستمزد و بیکاری
در بسیاری از کشورها، کار برای زنان در مقایسه با مردان دشوار است. در واقع، گرفتن پست های ارشد برای زنان سخت تر از مردان است. بر اساس این گزارش سازمان ملل متحد، نرخ مشارکت نیروی کار برای زنان 25 تا 54 ساله 63 درصد و در مقایسه برای مردان 94 درصد است. همچنین شکاف دستمزد جنسیتی 23 درصد برآورد شده است. این بدان معناست که زنان 77 درصد از درآمد مردان را دریافت می کنند، اگرچه این ارقام میزان واقعی شکاف دستمزدهای جنسیتی را به ویژه در کشورهای در حال توسعه که خوداشتغالی غیررسمی رایج است، کمتر نشان می دهد. در این مطالعه توسط دامیان گریمشاو و جیل روبری از دفتر بین‌المللی کار، آنها بیان کردند که زنان نیز با جریمه دستمزد مادری روبرو هستند که با افزایش تعداد فرزندان یک زن افزایش می‌یابد. همچنین احتمال بیکاری زنان بیشتر از مردان است. در سال 2017، نرخ بیکاری جهانی برای مردان و زنان به ترتیب 5.5 درصد و 6.2 درصد بود. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2018 بررسی شده است. این طبق مطالعه اداره بین‌المللی کار است.
دسترسی مالی و دیجیتالی
بسیاری از زنان از سیستم های مالی در جهان کنار گذاشته شده اند. طبق تحقیقات بانک جهانی در سال 2015، زنان کمتر از مردان به موسسات مالی دسترسی دارند یا حساب بانکی دارند. در حالی که 65٪ از مردان گزارش می دهند که در یک موسسه مالی رسمی حساب دارند، تنها 58٪ از زنان در سراسر جهان حساب دارند. بر اساس گزارش افزایش مشارکت و دسترسی مالی (EFInA) 2018 دسترسی به خدمات مالی، 40.9 درصد از زنان نیجریه از نظر مالی مستثنی هستند. همچنین، شکاف دیجیتالی همچنان یک شکاف جنسیتی است. بر اساس این گزارش سازمان ملل، اکثریت 3.9 میلیارد نفری که بدون حساب مالی هستند در مناطق روستایی، فقیرتر، کم سواد و بیشتر زنان و دختران هستند.
دنیا از نظر فناوری با سرعتی دیوانه کننده در حال پیشرفت است، این منجر به تولد فرصت های زیادی برای ثروتمند شدن در اینترنت شده است. ما دیده‌ایم که مردم از طریق رسانه‌های اجتماعی به ستاره تبدیل می‌شوند، مردم کسب‌وکارهای آنلاین را راه‌اندازی می‌کنند و از راه دور به مشتریان خود در سراسر جهان خدمات می‌دهند. در واقع، فروشگاه Flutterwave به بیش از 20000 نفر کمک کرده تا با یک فروشگاه آنلاین صاحب کسب و کار شوند که در آن مشتریان می توانند محصولات مورد نظر خود را ببینند و خریداری کنند. هر چه زنان بیشتر به صورت دیجیتالی مشغول فعالیت شوند، جهان از آن سود بیشتری خواهد برد.
مراقبت و کار خانگی بدون مزد
این دروغ نیست که زنان مسئولیت نامتناسبی در قبال مراقبت های بدون مزد و کارهای خانگی دارند. بر اساس این گزارش اداره بین المللی کار، زنان تمایل دارند حدود 2.5 برابر بیشتر از مردان زمان خود را صرف مراقبت های بدون مزد و کارهای خانگی کنند. بر اساس این مطالعه توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، میزان زمانی که به کار مراقبتی بدون مزد اختصاص می‌یابد، با مشارکت زنان در نیروی کار همبستگی منفی دارد. کار مراقبتی بدون دستمزد برای عملکرد اقتصادی ضروری است، اما اغلب به حساب نمی آید و به رسمیت شناخته نمی شود. در این گزارش توسط موسسه تحقیقاتی سازمان ملل متحد برای توسعه اجتماعی (UNRISD)، تخمین زده می‌شود که اگر به کار بدون دستمزد زنان ارزش پولی اختصاص داده شود، بین 10 تا 39 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

چگونه زنان می توانند مرفه تر شوند؟

ما دیده‌ایم که زنان برای رفاه جهان مهم هستند و همچنین شاهد چالش‌های بسیاری بوده‌ایم که برای باقی ماندن فقر در زنان تلاش می‌کنند. برای انجام این کار، به تلاش های مشترک دولت ها و بخش خصوصی نیاز است. با توجه به این گزارش موسسه جهانی مک کینزی، در اینجا چند راه وجود دارد که زنان می توانند موفق تر شوند:

  1. روی زنان سرمایه گذاری کنید.
    ما باید علاقه بیشتری به سرمایه گذاری روی زنان در سراسر جهان داشته باشیم. ما باید از زمانی که آنها دختر هستند شروع کنیم تا زمانی که زن می شوند و همچنان روی آنها سرمایه گذاری کنیم. ما نیاز داریم:
    با تأمین مالی و ایجاد محیطی توانمند، فرزند دختر را آموزش دهیم.
    به زنان کمک کنیم تا مهارت های ارزشمندی را بیاموزند.
    زنان را به سواد مالی، حقوقی و دیجیتال مجهز کنیم.
    سرمایه گذاری در سلامت زنان که همراه با بهبود سیستم های مراقبت های بهداشتی است، داشته باشیم.
  2. ایجاد فرصت های اقتصادی
    زنان به فرصت‌های اقتصادی نیاز دارند تا کشورها از پتانسیل کامل سرمایه انسانی خود استفاده کنند. به طور مثال ایجاد مسیرهایی برای زنان در کشورهای آفریقایی، که اکثریت قریب به اتفاق آنها به طور غیررسمی کار می کنند، به سمت مشاغل با درآمد بهتر و رضایت بخش تر اولویت اصلی است. ما نیاز داریم:

برنامه های رسمی راهنمایی و حمایت را برای زنان اجرا کنیم.
یک محیط مثبت، فراگیر و حمایتی برای زنان ایجاد کنیم.
فرصت‌ها را برای مشاغل تحت مالکیت زنان، به‌ویژه تأمین مالی، باز کنیم.
زنان را استخدام کنیم و به آنها به اندازه ارزششان حقوق پرداخت کنیم.

  1. تکنولوژی به عنوان اهرم
    فناوری دیجیتال و اینترنت در حال تغییر جهان است و می تواند اهرمی باشد که درهای بسیاری را به روی زنان باز می کند و به غلبه بر چالش های فعلی در تعدادی از شاخص های برابری جنسیتی کمک می کند. ما نیاز داریم:
    محصولاتی مناسب برای زنان ایجاد کنیم تا مشارکت دیجیتالی را افزایش دهیم.
    زنان را آموزش دهیم و به آنها کمک کنیم تا مهارت های دیجیتالی ارزشمندی ایجاد کنند.
    گسترش استفاده از فناوری برای افزایش شمول مالی و توانمندسازی کارآفرینان زن ایجاد کنیم.
  2. فرصت های اقتصادی
    مسلماً هرگونه حرکت به سمت برابری جنسیتی با تلاش برای تغییر ذهنیت ریشه‌دار و گسترده در مورد نقش زنان در جامعه آغاز می‌شود، چالشی بسیار دشوار و پیچیده که همه ذینفعان را ملزم به ایفای نقشی می‌کند که در درازمدت پایدار است. ما نیاز داریم:
    اجرای کمپین ها و حمایت هایی که به مردم در مورد نقش زنان در جامعه آموزش می دهد.
    همکاری بین دولت ها و سازمان های خصوصی برای حمایت از زنان
  3. اجرای قانون، سیاست ها و مقررات
    این شاید مهم ترین راهی است که می توانیم زندگی زنان در جهان را بهبود بخشیم. دولت‌ها در سراسر جهان باید اطمینان حاصل کنند که حقوق زنان در قانون ذکر شده و توسط مقامات اجرا می‌شود. دولت ها باید:
    ایجاد و اجرای حقوق قانونی را در دستور کار خود داشته باشند.
    سیاست‌ها و مقرراتی را ایجاد کنند که باعث پیشرفت به سوی برابری جنسیتی شود.
    در نتیجه، اگر نیمی از جمعیت جهان برای دستیابی به پتانسیل اقتصادی خود بیشتر حمایت شوند، جهان برای همه بهتر خواهد بود. بیایید همه به عنوان افراد خصوصی، شرکت‌ها و دولت‌ها دست‌هایمان را در کنار هم بگذاریم تا مطمئن شویم زنان برای ساختن ثروت قدرت بیشتری داشته باشند.

آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چرا جهان به زنان بیشتری در رهبری نیاز دارد؟

رایسا قاضی، عضو سابق شورای فوربس، شورای مربیان فوربس، سخنران عمومی و مدعو دانشگاه در زمینه رهبری فراگیر و رهبری زنان، توسط تیم تحریریه هوکات

از تمام شرکت های Fortune 500، تنها 8.8 درصد دارای مدیران عامل زن هستند. این نشان می دهد که حدود 91 درصد از مدیران عامل Fortune 500 مرد هستند. و با این حال، ما می گوییم که پیشرفت های باورنکردنی در محل کار حاصل شده است. در دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم، وجود رهبران زن بیشتر یک ضرورت مطلق است. رهبری زنان به عنوان یک موضوع فرعی در مدیریت در حال افزایش است. قرن‌ها در مورد رهبری صحبت کرده‌ایم، اما از تجربه مردان در رهبری صحبت کردیم و در عین حال تفاوت‌های عمیق در تجربیات محل کار بین جنسیت‌ها را نادیده گرفتیم. رهبران زن بسیاری از موانع محل کار ناشی از تعصبات جنسیتی را شکست می دهند و مسبب الگوهای تحول آفرین هستند. سفر چالش برانگیز آنها به سمت قله به آنها اجازه می دهد تا خود را به طور قابل توجهی توسعه دهند. این امر فضای کمتری را برای کسی باقی می گذارد تا نیاز به حضور زنان بیشتر در رهبری را به چالش بکشد. اما این تنها دلیلی نیست که رهبران زن باید افزایش پیدا کنند. در حالی که جهان در حال راه اندازی انقلاب صنعتی پنجم است، هفت انقلاب جهانی فناوری در حال وقوع است که همه به ویژگی هایی نیاز دارند که رهبران زن به طور طبیعی به ارمغان می آورند. وقتی این ایده‌ها را برای اولین بار در یک سخنرانی آنلاین به نام «چرا زنان فناوری را اخلاقی‌تر می‌کنند» برای یک شرکت استخدام جهانی ارائه دادم، صفحه چت سخنرانی مملو از بینندگانی بود که قبل از اینکه بتوانم دلیل آن را توضیح دهم، اظهارات من را زیر سوال بردند.

به طور سنتی، کارآفرینی کمتر زنان نسبت به مردان به دلیل بیزاری طبیعی آنها از ریسک و در خطر قرار دادن پول، که گاهی متعلق به آنها نیست، برای کسب سود است. به‌عنوان زنی که توسعه یک برند بین‌المللی را تقویت کرد، می‌توانم تصدیق کنم که هیچ چیز شرم‌آورتر از وام گرفتن نیست. شما در حال آزمایش ایده ای هستید که پتانسیل شکست بیشتری نسبت به موفقیت دارد. با توجه به نوسانات وسایل نقلیه خودران و تخریبی که آزمایش این خودروهای آینده نگر به همراه داشته است، ریسک گریزی چندان بد نیست. تفکر جامعه محور یکی دیگر از مهارت هایی است که زنان در آن برتری دارند. به همین دلیل است که سازمان‌های کمک‌رسان سرمایه‌گذاری روی زنان را ترویج می‌کنند؛ چراکه احتمال بازگشت پول به جامعه بیشتر است (به عنوان مثال، آموزش و پرورش یا رفاه کودکان). با ظهور هوش مصنوعی که به طور تصاعدی بر زندگی شهروندان بی خبر تأثیر می گذارد، یک رویکرد جامعه محور باید پیش نیاز فعال بودن در این زمینه تخصصی باشد. عواقب محصولات هوش مصنوعی که صداهای مظلوم را در نظر نمی گیرند، مضر هستند و نابرابری را بیشتر می کنند.

نیاز به حضور بیشتر زنان در رهبری به تصمیم‌گیری اخلاقی نیز برمی‌گردد، مانند عدم واگذاری مسئولیت بلایای زیست‌محیطی به جوامعی که رهبران آنها از آنها محافظت نمی‌کنند. شرکت هایی با تعداد بیشتری از زنان در هیئت مدیره ثابت کرده اند که تصمیمات اخلاقی بیشتری می گیرند. اما ما همچنین به زنان بیشتری نیاز داریم زیرا نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. و وقتی صحبت از توسعه واقعیت‌های مجازی (VR، AR، MR) می‌شود، که تا کنون، در استفاده از آنها به شدت به نفع مردان بوده است، از جمله دیدگاه زنان بسیار مهم است. به خصوص در حال حاضر که موسسات دانشگاهی از VR با نرخ بالاتری استفاده می کنند، کاهش توانایی زنان در استفاده از این فناوری ها بسیار مشکل ساز شده است. این یکی از دلایلی است که من یک سخنران عمومی در موضوع تنوع، برابری و گنجاندن تمام جنسیت ها در فناوری هستم. در پایان، رهبری زنان فقط پیش‌بینی روندهای فناوری نیست. این در مورد پشت سر گذاشتن پتانسیل های استفاده نشده است، صرفاً به این دلیل که ما قبلاً معتقد بودیم که زنان قادر به تصمیم گیری صحیح نیستند. زیرساخت های جهانی که در آن زنان پشت میز تصمیم گیرهایی می کردند که مورد استقبال قرار نمی گرفتند، هنوز زنده هستند. آن میزها هنوز صندلی پر شده کافی ندارند که زنان بتوانند در آن بنشینند. و اگر این کار را انجام دهند، این مقام برای آنها بسیار دشوار خواهد بود، تا جایی که تلاش زنان برای قرار گرفتن در آنجا باعث خستگی ذهنی زیادی می شود که نمی توانند آن را برای مدت طولانی انجام دهند. زنان دیگر هم آرزوی حفظ آن جایگاه ها را ندارند، آن هم وقتی دنیا بیش از هر زمان دیگری به آنها نیاز دارد از میز دور می شو

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن