پیشگیری از سوء استفاده از کودکان: بهبودی به عنوان یک نجات یافته بزرگسال

بررسی پزشکی توسط آوریل جاستیس، به روز شده در 4 اکتبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات

هشدار محتوا: لطفاً توجه داشته باشید، مقاله زیر ممکن است به موضوعات مرتبط با تروما اشاره کند که ممکن است خواننده را تحریک کند. خواندن این مقاله به صلاح دید خود فرد است.

کودک آزاری می تواند به اشکال مختلف باشد و اثرات این آزار می تواند برای بازماندگان بزرگسال طولانی مدت باشد. اگرچه بحث در مورد این موضوعات می تواند چالش برانگیز باشد، اما دانستن اینکه امید و درمان در تمام طول سال امکان پذیر است می تواند بسیار مهم و کمک کننده باشد.

کودک آزاری چیست؟

دانستن اینکه کودک آزاری چیست و چگونه ممکن است اتفاق بیفتد، ضروری است. در میان گزارش‌های مربوط به کودک آزاری، 65 درصد موارد بی‌توجهی، 18 درصد آزار جسمی، 10 درصد آزار جنسی و 7 درصد آزار روانی را نشان می‌دهند. کودک آزاری هر نوع آسیبی است که توسط مراقبان، معلمان، والدین و سایر افرادی که در مناصب قدرت هستند به کودکان وارد شود. کودک آزاری می تواند اثرات ماندگاری بر نجات یافتگان بزرگسال داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که یک سوم از اختلالات روانپزشکی بزرگسالان مربوط به ترومایی است که در دوران کودکی رخ داده است.

اثرات دراز مدت کودک آزاری بر نجات یافتگان بزرگسال

همه حوزه های سلامت از جمله سلامت روانی و جسمی به هم مرتبط هستند. به همین دلیل، موارد زیر اثرات بالقوه درازمدت کودک آزاری بر بازماندگان بزرگسال را نشان می دهد.
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یکی از تأثیرات بالقوه تجربه یک رویداد آسیب زا است. اگرچه همه کسانی که تروما را تجربه می کنند به PTSD مبتلا نمی شوند، اما این یک اختلال سلامت روان رایج است. از هر هفت کودک، یک کودک دچار آسیب هایی می شود که یکی از دلایل رایج اختلال استرس پس از سانحه است. علاوه بر این، زنان دو تا سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به PTSD هستند.
افکار خودکشی
تعداد قابل توجهی از تحقیقات ارتباطی بین افکار و تلاش برای خودکشی و سوء استفاده از کودک، از جمله سوء استفاده جنسی، سوء استفاده فیزیکی، آزار عاطفی و بی توجهی پیدا کرده است.

اگر افکار یا تمایلات خودکشی را تجربه می کنید، با خط اورژانس اجتماعی 123 و یا بهزیستی محل زندگی خود تماس بگیرید تا با یک متخصص بحران صحبت کنید. آنها 7 روز هفته و 24 ساعته برای ارائه پشتیبانی در دسترس هستند.

مشکلات سلامت جسمانی
مشکلات سلامت جسمانی گاهی اوقات می تواند ناشی از آسیب های دوران کودکی، از جمله کودک آزاری باشد. کسانی که از ترومای دوران کودکی جان سالم به در برده اند، از نظر آماری بیشتر احتمال دارد که درد مزمن، دیابت، بیماری کبد، بیماری ریوی، اختلالات قلبی عروقی و ناراحتی یا اختلالات گوارشی مانند IBS و IBD را تجربه کنند. علاوه بر این، کسانی که در کودکی آزار جسمی یا جنسی را تجربه کرده‌اند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به کولیت اولسراتیو هستند.
اختلالات اضطرابی و افسردگی
اختلالات اضطرابی و افسردگی در افرادی که کودک آزاری را تجربه کرده اند، بیشتر است. علاوه بر این، اضطراب و افسردگی اغلب علائم مشکلی دیگر مانند PTSD هستند.
اختلالات اشتها
کودک آزاری می تواند افراد را در معرض خطر بیشتر اختلالات خوردن قرار دهد. یک مطالعه نشان داد شرکت‌کنندگانی که در کودکی آزار جسمی را تجربه کرده‌اند، دو برابر بیشتر در معرض علائم اختلال خوردن بودند. در مقابل، کسانی که در کودکی هم آزار جسمی و هم جنسی را تجربه کرده بودند، سه برابر بیشتر احتمال داشت که علائم اختلال خوردن را تجربه کنند و چهار برابر بیشتر از معیارهای اختلال خوردن برخوردار بودند. مطالعه دیگری که بر روی افراد مبتلا به اختلالات خوردن انجام شد، نشان داد که نرخ بهبودی برای افرادی که در کودکی مورد آزار جسمی یا جنسی قرار گرفته‌اند، پایین‌تر است و نیاز به استراتژی‌های درمانی خاص برای افراد این گروه است.
اختلالات شخصیت
تروما یک عامل خطر برای ایجاد اختلالات شخصیتی مختلف، از جمله اختلال شخصیت مرزی (BPD) است که اغلب با سوء استفاده در دوران کودکی و سایر تجربیات نامطلوب مرتبط است.
وضعیت مالی ضعیف
بازماندگان کودک آزاری ممکن است به احتمال زیاد کم درآمد باشند یا فقر را تجربه کنند. این آمار ممکن است به دلیل اختلالات سلامت روانی یا جسمی و مشکلاتی باشد که منجر به چالش های شغلی می شود. این نمونه ای از این است که چگونه تجارب نامطلوب دوران کودکی می توانند “تأثیر گلوله برفی” داشته باشند و بر چندین بخش از زندگی یک فرد تأثیر بگذارند.
سایر تاثیرات
برای کسانی که از کودک آزاری جان سالم به در برده اند ممکن است مشکلی در عزت نفس و روابط بین فردی، افزایش خطر خشونت شریک صمیمی، نگرانی های مربوط به صمیمیت و مشکل در بیان احساسات داشته باشند. با این حال، یافتن درمان و مدیریت علائم با پشتیبانی امکان پذیر است و شما تنها نیستید. پیشگیری از وقوع کودک آزاری در آینده در صورت امکان حیاتی است و مداخله می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

آیا مشاوره با متخصص کودک و نوجوان می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.

پیشگیری از کودک آزاری

اگرچه ممکن است پیشگیری از هر کودک آزاری امکان پذیر نباشد، اما چندین قدم وجود دارد که می توانید به عنوان فردی و در جامعه خود برای جلوگیری از کودک آزاری انجام دهید، نشانه ها را بشناسید. علائم احتمالی کودک آزاری می تواند شامل موارد زیر باشد:
کابوس ها
ترس
فوبیاها
اضطراب
شب ادراری
پسرفت سنی
افسردگی
کناره گیری اجتماعی
نرفتن به مدرسه
پرخاشگری
گریه کردن
اجتناب از افراد، موضوعات، اشیاء یا مکان های خاص
توجه داشته باشید که برخی از این علائم ممکن است به دلیل شرایط دیگری مانند غم و اندوه نیز باشد. در مورد آزار جسمی، فرد ممکن است دارای علائمی مانند کبودی و آسیب های دیگر شود. در صورت غفلت، ممکن است متوجه موهای درهم برهم یا سوء تغذیه شود. علائم ممکن است برای هر کودک و نوع آزار وارده متفاوت باشد. اگر متوجه این علائم شدید، فوراً تخلف را گزارش دهید.
به کودکان بیاموزید تا صحبت کنند.
کودکان ممکن است ندانند چیزی که تجربه می کنند غیر طبیعی است. علاوه بر این، آنها ممکن است ندانند که می توانند در مورد سوء استفاده صحبت کنند. به فرزندان یا کودکانی که به آنها اهمیت می دهید در مورد اینکه چه چیزی از طرف بزرگسالان خوب است و چه چیزی خوب نیست بیاموزید. در مورد سوء استفاده جنسی، تماس فیزیکی و سوء استفاده غیر فیزیکی بیاموزید تا علائم را به آنها آموزش دهید. برخی از بچه ها به دلیل ترس از این که دچار مشکل شوند، صحبت نمی کنند. به آنها اطلاع دهید که می توانند به شما مراجعه کنند و شما صحبت هاب او را به فرد سوء استفاده کننده گزارش نخواهید کرد.
با بچه ها در مورد سوء استفاده صحبت کنید.
شروع یک مکالمه می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر نگران این هستید که چگونه آن را مناسب سن کودک بیان کنید. درصد دقیقی از موارد کودک آزاری گزارش نشده یا شناسایی نشده است. بازماندگان تردیدهای زیادی در مورد اینکه آیا این مورد برای آنها واقعاً اتفاق افتاده بوده است یا خیر دارند. برای کودکانی که آزار و اذیت را تجربه کرده‌اند حمایت، امنیت و ثبات پس از این واقعیت می‌تواند بسیار مهم باشد و بازماندگان بزرگسال اغلب برای همین تلاش می‌کنند.

چگونه به عنوان یک بازمانده بزرگسال از کودک آزاری بهبود یابیم؟

از آنجایی که هرکسی که کودک آزاری را تجربه می کند متفاوت است، مسیر درمان از فردی به فرد دیگر هم متفاوت خواهد بود. اغلب، کار بر روی عزت نفس، یافتن مهارت های مقابله ای سالم، درگیر شدن برای کار کردن بر روی کودک درون و بهبود مدیریت علائم، اهدافی برای بازماندگان است. ممکن است شخصی بخواهد علائم افسردگی را کاهش دهد، خود را از شر علائم PTSD مانند بیش‌هوشیاری خلاص کند یا راه‌هایی برای داشتن روابط سالم بیابد. در زیر چند گزینه برای بررسی وجود دارد.
گروه های پشتیبانی
یافتن یک جامعه مشابه اغلب برای بازماندگان سودمند است، خواه آن جامعه از طریق یک گروه پشتیبانی آنلاین پیدا شود یا گروهی که ملاقات حضوری داشته باشند. در یک گروه حمایتی، می توانید با دیگرانی که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند صحبت کنید و راهنمایی و شفقت دریافت کنید.
درمان فردی
درمان آسیب فردی ممکن است به شما کمک کند تا با علائم خود و هر شرایطی مانند اضطراب، افسردگی یا PTSD کنار بیایید. به دنبال یک درمانگر آگاه در زمینه آسیب های روان باشید که جلسات حضوری یا از راه دور را ارائه می دهد. بسیاری از روش ها به صراحت بر درمان آسیب متمرکز شده اند، بنابراین مشورت با درمانگر قبل از شروع جلسات برای یافتن مناسب ترین روش و مناسب ترین درمانگر می تواند مفید باشد. چند روش مفید ممکن است شامل درمان حساسیت زدایی حرکت چشم و پردازش مجدد (EMDR)، درمان شناختی رفتاری مبتنی بر تروما (CBT) یا درمان سیستم داخلی خانواده (IFS) باشد. با این حال، صدها روش دیگر برای انتخاب وجود دارد.
گروه درمانی
گروه درمانی با درمان انفرادی متفاوت است زیرا شما با یک گروه ملاقات می کنید نه اینکه به صورت انفرادی با درمانگر خود ملاقات کنید. جلسات گروهی اغلب دارای تعداد جلسات مشخصی است و ممکن است شامل مهارت های یادگیری در کنار سایر افراد باشد. درمانگران دارای صلاحیت این جلسات را هدایت می کنند و اغلب هدف خاصی دارند.
سعی کنید خود را محدود نکنید.
دانستن اینکه هنوز برای بهبودی دیر نیست می تواند مفید باشد. مهم نیست که چه مدت پیش سوء استفاده شما اتفاق افتاده است، آیا عدالت را به دست آورده اید و آیا سوء استفاده شدن از شما گزارش شده است. داستان های سایر بازماندگان اغلب نشان می دهد که رسیدن به مکان بهتر امکان پذیر است و متخصصان می توانند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند.

گزینه های پشتیبانی جایگزین

اگر بازمانده سوء استفاده از دوران کودکی هستید، پردازش گذشته و هرگونه احساسی که شما را از داشتن یک زندگی سالم و سازنده باز می دارد، می تواند حیاتی باشد. با این حال، برخی از بازماندگان برای درمان حضوری با موانعی مانند هزینه، مسافت یا دسترسی مواجه هستند. در این موارد، درمان آنلاین از طریق پلتفرمی مانند پلتفرم هوشمند هوکات ممکن است مزایایی را ارائه دهد. مشاوره آنلاین به شما این امکان را می دهد که با یک اتصال اینترنتی پایدار و یا تماس تلفنی از راحتی در خانه یا هر جای دیگری با یک متخصص ارتباط برقرار کنید. با استفاده از یک پلتفرم، می‌توانید یک روش ارتباطی امن و راحت، از جمله تماس تلفنی و یا تماس تصویری را انتخاب کنید. علاوه بر این، اگر با اولین درمانگر خود سازگار نیستید، می توانید درمانگر خود را تغییر دهید.
درمان آنلاین توسط تحقیقات پشتیبانی می شود و در یک مطالعه نشان می دهد که درمان شناختی رفتاری ارائه شده آنلاین می تواند با موفقیت اختلالات روانپزشکی مختلف را درمان کند. شرایط مورد مطالعه شامل اضطراب، افسردگی و PTSD بود که می تواند در میان بازماندگان کودک آزاری شایع تر باشد.

دوران کودکی می تواند دوره حساس رشدی باشد. تجربیاتی که فرد در دوران کودکی دارد می تواند در طول زندگی با آنها همراه باشد. اگرچه غلبه بر تأثیر کودک آزاری می تواند چالش برانگیز باشد، اما ممکن است. ارتباط با یک درمانگر مطمئن می تواند فضای امنی را برای بحث در مورد اهداف و تجربیات خود به شما ارائه دهد. برای شروع، تماس با یک ارائه دهنده آنلاین را در نظر بگیرید. تیم متخصصان هوکات آماده شروع جلسات درمانی با شما از هرکجای دنیا که هستید به شکل تصویری یا صوتی هستند. برای شروع کافیست اینجا کلیک کنید.