پدیده وسواس چیست؟

توسط Corrina Horne | به روز شده در 27 ژوئن 2022
بررسی پزشکی توسط الیزابت استرانگ، LMHC
رفتار وسواسی یا وسواس نسبت به کسی را می توان به عنوان تمرکز دائمی انرژی بر چیزی یا شخصی تعریف کرد تا جایی که باعث عواقب مضری شود که ممکن است منجر به نیاز اساسی به توقف رفتار شود.
این می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند وسواس در خرید یا قمار یا حتی وسواس نسبت به شخص دیگری. برخی از وسواس‌ها می‌تواند ناشی از تجربه‌ای با شخصی باشد که آنقدر روی یک فرد تأثیر می‌گذارد که او نسبت به آن شخص علاقه‌مند می‌شود.
این وضعیت که اغلب به عنوان یک اختلال وسواس عشقی شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که فردی احساس وسواس را با احساس عشق اشتباه بگیرد. اگر فکر می کنید ممکن است این اختلال را تجربه کنید، درمان آنلاین می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید که آن را متوقف کنید.
در زیر چند رفتار معمولاً با اختلال وسواسی عشق نشان داده شده است:
• افکار وسواسی در مورد یک فرد مجرد.
• ناتوانی در پذیرش طرد شدن از طرف شخص.
• احساس مالکیت نسبت به شخص.
• عزت نفس پایین.
• الگوهای فکری مخرب که شما را از دستیابی به فعالیت های معمول روزانه باز می دارد.
• بی توجهی به احساس فرد نسبت به احساسات وسواسی.
• از نظر عاطفی برای کسی غیر از فردی که به آن وسواس عشقی دارید، در دسترس نیستید.
این اختلال شخصیت فقط در روابط عاشقانه ایجاد نمی شود. همچنین می‌تواند روی دوستان، همکاران یا حتی غریبه‌های خیابان رخ دهد.

وقتی دلبستگی شروع به کنترل شما می کند.

متأسفانه، وقتی دلبستگی به یک فرد به یک تثبیت واقعی تبدیل می‌شود، هم برای فردی که این وسواس را تجربه می‌کند و هم برای شخصی که هدف آن است، بسیار مضر و آزارنده می‌شود. وقتی متوجه شدید که علاقه‌ای به فرد جدیدی دارید که مشابه با اختلال وسواسی عشقی است، مهم است که آن را به هر طریقی که می‌توانید متوقف کنید.
مشکل این است که فهمیدن اینکه چگونه می توان از وسواس دیگران دست برداشت دشوار است، زیرا افکار وسواسی ممکن است به طور اجباری این افکار را در مورد این شخص به صحنه زندگی شما بیاورند. هر چه زودتر این ویژگی های منفی را تحت کنترل بگیرید، بهتر است.
آیا یک رابطه وسواسی “سالم” است؟ آیا همیشه می تواند سالم باشد؟
در حالی که اکثر ما قبول داریم که رشد در یک رابطه هدف نهایی است، مردم اغلب دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به رابطه دارند. برخی افراد فکر می کنند که دوست داشتن و با هم در یک مکان در تمام روز و شب، یک رابطه سالم است. شخص دیگری ممکن است فکر کند که داشتن سطح مشخصی از استقلال مهم است و زمان زیادی را با دوستان خود صرف کند و برای حفظ رابطه به تماس های تلفنی کوتاه تکیه کند.
برای هر یک از زوجین مهم است که رابطه خود را به شیوه مشابه تعریف کنند و تصمیم بگیرند که چه سطحی از وابستگی یا استقلال برای هر فرد مهم است. گاهی اوقات رسیدن به یک تصمیم متقابل در این مورد دشوار است. علاوه بر این، ممکن است یک فرد بیشتر از دیگری در رابطه سرمایه گذاری کند، یا با زبان عشق فرد دیگر هماهنگ نباشد، این زمانی است که وسواس نسبت به آن شخص شروع به شکوفایی می کند. فقدان زبان مشترک در رابطه یا عدم علاقه، می تواند باعث شود که فرد تشنه عشق بیشتر مشتاق شود و به عشق وسواسی نسبت به شخص دیگر تبدیل شود.

خطرات و پیامدهای این رفتار

اگر در یک رابطه هستید و بیشتر از طرف مقابل برای رابطه سرمایه گذاری می کنید، ممکن است رفتار شما به عنوان یک عشق وسواسی به طرف مقابل تلقی شود، حتی اگر این احساسات واقعاً برای شما سالم باشد. اگر اصلاً در یک رابطه نیستید، زمانی که به وسواس تبدیل می‌شود می‌تواند حتی زودتر باشد و ممکن است در موقعیت بسیار بدی قرار بگیرید. در هر صورت، مهم است که یاد بگیرید چگونه از وسواس در مورد کسی دست بردارید تا بتوانید بر آن غلبه کنید و به زندگی خود چه با آن شخص یا بدون او ادامه دهید.

چگونه از وسواس نسبت به کسی دست برداریم؟

شما می توانید یک زندگی معمولی داشته باشید و به کسی که واقعاً به او علاقه مند هستید دوخته شوید، مانند طرفدار یک بازیگر مشهور. این نوعی وسواس نسبت به کسی است که بیشتر مردم در مورد آن صحبت می کنند و اکثر مردم آن را کاملاً عادی می دانند. احتمالاً قبلاً وقتی با دوستان خود در مورد بازیگر مورد علاقه خود یا نوع کیک مورد علاقه خود یا حتی رنگ مورد علاقه خود صحبت می کردید از کلمه “وسواس” استفاده کرده اید.
ممکن است همیشه در مورد آن صحبت کنید یا شاید این کلمه ای است که حتی زمانی که واقعاً در مورد وضعیت شما صدق نمی کند، زیاد از آن استفاده می کنید. چیزی که باید درک کنید این است که وقتی این تثبیت را به یک سطح شدید می‌برید، همه چیز می‌تواند نامتعادل شود و برای طرف مقابل بسیار مضر باشد.

اجازه ندهید وسواس در مورد کسی کنترل شما را در دست بگیرد.

تثبیت واقعی به این معنی است که همه چیز در مورد زندگی و دنیای شما حول محور آن شخص می چرخد. این بدان معنی است که شما برای انجام هر کاری بدون اینکه به آن شخص فکر کنید، در کشمکش هستید یا حتی برای مدت طولانی از او دوری می کنید.
یک فرد ممکن است شغل یا روابط خود را به دلیل وسواسی که به طور کامل زندگی او را تحت الشعاع قرار می دهد از دست بدهد. اگر برای گذراندن روز عادی خود بدون پرت شدن حواستان توسط آن شخص یا آن شیء مشکل دارید، شما دچار وسواس شده اید و کمک گرفتن از یک متخصص بهداشت گام مهمی برای غلبه بر این اختلال شخصیت است.

قبل از اینکه بیش از حد درگیر فردی شوید، نسبت به آن شخص و احساسات او آگاه باشید.

مهم است که مراقب افکار خود در مورد آن شخص باشید. اگر متوجه شدید که نمی‌توانید فکر کردن به آنها را متوقف کنید، ممکن است در مسیر تثبیت قرار بگیرید و باید راهبردهایی برای رها کردن افکار آزاردهنده در مورد آن شخص در سر خود بیابید.
اما چه کاری می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که کاری را به دلیل وسواس خود انجام نمی دهید و قربانی آن نمی شوید؟ اگر مراقب نباشید وسواس می تواند خیلی سریع دردسر ساز شود و این چیزی نیست که بخواهید درگیر آن باشید.

حواس خود را با فعالیت ها و سرگرمی های دیگر پرت کنید.
این می تواند مفید باشد که حواس خود را از افکار مزاحم منحرف کنید و در فعالیت های دیگری شرکت کنید که باعث ارتقای خود می شود. آنها می توانند به شما اجازه دهند که ببینید چیزهای مهم دیگری غیر از احساسات وسواسی شما در زندگی وجود دارد. به این ترتیب، می توانید شروع به بهبود خود کنید و همزمان روی خود تمرکز کنید. در حالی که شما این کار را انجام می دهید، در واقع خود را نه تنها به فردی که بودید، بلکه به فرد بهتری در طول مسیر تبدیل خواهید کرد.

توجه خود را از شخص دور کنید تا دیگر به او فکر نکنید و از او عبور کنید.
تغییر جهت دادن توجه خود به چیزی غیر از شخص دیگری می تواند راه خوبی برای انحراف سالم از وسواس عاشقانه شما باشد.
فرآیند خودیابی می تواند به صورت جهشی یا با گام های کوچک اتفاق بیفتد، با داشتن تمایل به درمان در شما و شناسایی موانعی که شما را از دوست داشتن خودتان باز می دارد. گذراندن وقت به تنهایی، اختصاص دادن زمان برای ورزش بدنی و پایبندی به یک رژیم غذایی مغذی، همه راه‌های اصلی برای شروع مراقبت از خود به جای تمرکز بیش از حد بر فردی است که هدف وسواس شما شده است. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در روابطی که یک عشق سالم را ترویج می‌کند، مهم است: پیوندهایی که قبلاً با دوستان و اعضای خانواده دارید. سیستم پشتیبانی شما در هر مرحله از زندگی همراه شما خواهند بود.

عواقب رفتار وسواسی یا داشتن وسواس در مورد کسی.

برای برخی، اما نه همه، احساسات وسواسی در مورد شخص دیگری می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا به مرور خود را قوی تر می کند.
برخی از افراد به دلیل سطح حسادتی که به مرور زمان رشد کرده یا برای استفاده به عنوان اهرم فشار بر روی فردی که نسبت به او وسواس پیدا کرده اند تهدید به کشتن خود می کنند. حتی برخی از آنها به دلیل طرد شدن یا عدم بازگشت فرد مورد نظر آنها خودکشی می کنند.
دریافت کمک فوری یک گام مهم است و می تواند به شما کمک کند با یادگیری نحوه تغییر شکل الگوهای فکری به زندگی خود بازگردید.

شکستن انگ وسواس

بر خودتان تمرکز کنید و نه شخص دیگری.
اگر از افکار وسواسی در مورد شخصی رنج می برید، باید بدانید که می توانید اقداماتی انجام دهید. راه هایی وجود دارد که می توانید کمک بگیرید و راه هایی برای غلبه بر وسواس عاشقانه شما وجود دارد. حتی راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن شخص را در زندگی خود نگه دارید، اما نوع احساساتی که تجربه می‌کنید را کاهش دهید. کار سختی می‌طلبد و شما نمی‌توانید به تنهایی از پس آن برآیید، اما قطعاً می‌توانید در زندگی‌تان تفاوت‌هایی ایجاد کنید و در درازمدت خود را بهبود ببخشید. اجازه ندهید این تثبیت زندگی شما را اداره کند یا زندگی دیگران را خراب کند.
یک اتفاق بسیار رایج این است که سلامت روان خود را مهم می‌دانیم و می‌دانیم که همه ما باید اقدامات و عملکردهایی احتیاطی را انجام دهیم تا بهترین احساس و رفتار را داشته باشیم. رابط های آنلاین مانند هوکات در پاسخ به شکاف دسترسی به مراقبت های بهداشت روان با کیفیت ظاهر شده اند. ایجاد یک رابطه سالم می تواند تنها مسیر برای کسانی باشد که با آنچه از زندگی می خواهند و دوست دارند در تماس نیستند یا در نحوه برقراری ارتباط با شریک یا دوستان خود دچار مشکل شده اند. هوکات و درمانگران آگاه و مجرب آن می توانند کمک حرفه ای ارائه دهند که تغییر مثبتی در زندگی شما ایجاد می کند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن