بیش فعالی چیست؟ ADD در مقابل ADHD

توسط تیم تحریریه هوکات|به روز شده در 8 ژوئیه 2022
بررسی پزشکی توسط Tonia Cassaday، LISW
اگر در دوران رشد به شنیدن عبارت ADD عادت داشتید، ممکن است در مورد اینکه چرا اکنون اینقدر اصطلاح ADHD را می شنوید گیج شوید. ممکن است فکر کنید که آیا ADD و ADHD یک اختلال هستند یا تفاوت واقعی بین این دو وجود دارد. H در ADHD مخفف بیش فعالی است. درک اینکه چه چیزی بیش فعالی است می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از خود این اختلال و همچنین نحوه کنار آمدن با آن داشته باشید.

ADD / ADHD – تفاوت چیست؟

ADD یا اختلال کمبود توجه یک تشخیص رسمی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) بود. DSM کتابی است که مانند دایره المعارف اختلالات سلامت روان است. این توسط متخصصان سلامت روان برای تشخیص اختلالات استفاده می شود. در گذشته، ADD در DSM به عنوان “با یا بدون بیش فعالی” ذکر شده بود.
با این حال، در سال 1987، تشخیص رسمی به روز شد تا در DSM به عنوان اختلال نقص توجه و بیش فعالی، ADHD ذکر شود. نسخه به روز شده، DSM-5، سه گزینه مختلف با ADHD را فهرست می کند: بی توجه، بیش فعال/تکانشی، و ترکیبی.
بنابراین، این واقعاً فقط یک روش تخصصی تر برای گفتن این مطلب است که تفاوت بین ADD و ADHD وجود بیش فعالی است. ADD و ADHD شباهت های زیادی در علائم دارند که در واقع تحت تشخیص یکسان قرار می گیرند. اگر بیش فعالی وجود نداشته باشد، تشخیص ADHD «عمدتاً بی توجهی» است. اگر وجود داشته باشد، تشخیص ADHD نوع «غالباً بیش فعال» است. با این حال، احتمالاً می شنوید که مردم آن را صرفاً به عنوان ADD یا ADHD یاد می کنند.
در حالی که برخی افراد ADD و ADHD را به عنوان ناتوانی های یادگیری تصور می کنند، اینطور نیست. با این حال، انجمن ناتوانی‌های یادگیری آمریکا گزارش می‌دهد که 20 تا 30 درصد از افرادی که این اختلال تشخیص داده شده است، دارای ناتوانی یادگیری هستند. این دو با هم می توانند چالش بیشتری برای مقابله با آنها فراهم کند، اما با درمان مناسب، نیازی نیست که آنها چیزی باشند که شما را در زندگی عقب نگه دارند.

بیش فعالی چیست؟

در ساده ترین توضیح، بیش فعالی دقیقاً به معنای فعالیت زیاد است. افرادی که با بیش فعالی دست و پنجه نرم می کنند ممکن است احساس کنند که همیشه نیاز به حرکت دارند. این می تواند شامل ضربه زدن به انگشتان، تاب دادن پاها و حتی صحبت بیش از حد باشد. برای دیگرانی که در اطراف آنها هستند، عمل آنها می تواند طاقت فرسا و چالش برانگیز باشد.
تشخیص بیش فعالی در کودکان آسانتر است، زیرا آنها تمایل به دویدن، پریدن، بلند شدن در وسط کلاس، غر زدن و بی قراری دارند. با این حال، شانس شما به عنوان یک بزرگسال خوب است، شما یاد گرفته اید که برخی از رفتارهای خود را کنترل کنید. این بدان معناست که احتمالاً قرار نیست وسط جلسه هیئت مدیره بلند شوید و در اتاق بدوید. اما به این معنی است که ممکن است شما دوست داشته باشید این کار را انجام دهید. بیش فعالی در بزرگسالان بیشتر به عنوان یک بی قراری عمومی ظاهر می شود. همچنین می تواند به عنوان تکانشگری نشان داده شود، به این معنی که شما ممکن است بر اساس ایده ها یا چیزهایی که به ذهنتان می رسد عمل کنید بدون اینکه واقعاً به طور کامل به آنها فکر کرده باشید.

اطلاعات بیشتر برای گزینه های درمان

در حالی که درست است که درمانی برای ADHD وجود ندارد، گزینه های درمانی زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند تا زندگی بسیار موفقی داشته باشید. برخی از رایج ترین اشکال درمان عبارتند از:
داروی تجویزی
داروهای تجویزی شکل محبوبی از درمان ADHD است. بسیاری از کودکانی که مبتلا به این اختلال تشخیص داده می‌شوند، برای متمرکز ماندن در کلاس و توجه به مطالعه خود، دارو مصرف می‌کنند. شما باید با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود صحبت کنید یا با یک روانپزشک مشورت کنید تا در مورد گزینه های بالقوه درمان داروهای تجویزی با یکدیگر صحبتی داشته باشید.
در حالی که دارو برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی مفید است، تشخیص این اختلال به طور خودکار به این معنی نیست که شما باید داروهای تجویزی مصرف کنید. بسیاری از افراد می توانند با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی خود مانند کاهش میزان قند مصرفی خود، با علائم خود کنار بیایند.

جلسات درمانی
کار با یک درمانگر همچنین می تواند به شما کمک کند تا با علائم ADHD کنار بیایید. درمانگران، مانند آنهایی که در هوکات فعالیت دارند، می توانند به شما در یادگیری راهبردهای مقابله ای برای مقابله با چالش هایی که از این اختلال با آنها مواجه هستید، کمک کنند.
این می تواند شامل کمک به شما در یادگیری نحوه مدیریت بهتر زمان، انتخاب رفتاری بهتر و مقابله با علائم اضطرابی باشد که ممکن است به دلیل ADHD خود تجربه کنید. برخی از افراد مبتلا به ADHD نیز ممکن است به دلیل رفتارهای مرتبط با ADHD، با مشکلات روابط خود دست و پنجه نرم کنند. درمانگران می توانند به شما و همسرتان کمک کنند تا یاد بگیرید چگونه با یک رابطه سالم رو به جلو حرکت کنید. اینها تنها تعدادی از راه هایی است که یک درمانگر می تواند برای شما در درمان فراهم کند.
اگر ترجیح می‌دهید با فردی رو در رو صحبت کنید، تحقیق در مورد سوابق درمانگران محلی خود ضروری است. مطمئن شوید که به تجربه گذشته آنها به صورت آنلاین نگاه کنید یا از قبل با دفتر آنها تماس بگیرید تا ببینید آیا آنها در گذشته ADHD را درمان کرده اند یا خیر. با این حال، همه به درمانگران معتبر نزدیک دسترسی ندارند. اینجاست که پلتفرم های مشاوره آنلاین راه حل هایی را ارائه می دهند. شما می‌توانید از خانه خود به پلتفرم‌های مشاوره آنلاین مانند هوکات دسترسی داشته باشید. همه مشاوران هوکات حداقل سه سال و 2000 ساعت تجربه دارند.

همچنین ممکن است پیوستن به یک گروه حمایتی برای افراد مبتلا به ADHD مفید باشد. شنیدن نصیحت و حمایت دیگرانی که دقیقاً تجربه شخصی شما را در حال تجربه کردن هستند، می تواند مفید باشد.

چگونه بیش فعالی را برای شما کارآمد کنیم؟

اطلاعات زیادی در مورد معایب زندگی با ADHD وجود دارد. و در حالی که گزینه‌های درمانی ذکر شده در بالا می‌توانند به شما در غلبه بر بسیاری از این چالش‌ها کمک کنند، این اختلال همچنین می‌تواند مزایا و فو منحصربه‌فردی را به شما بدهد. وقتی یاد می گیرید که چگونه از ویژگی هایی که با ADHD همراه است استفاده کنید، می توانید آنها را به نفع خود به کار ببرید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

سطوح انرژی بالا
سطح انرژی بالایی که بیش فعالی شما به ارمغان می آورد، می تواند به عنوان یک دارایی در نظر گرفته شود، اگر یاد بگیرید که چگونه آن را کمی مدیریت کنید. وقتی دیگران در محل کار خسته و دچار فرسودگی می شوند، شما همچنان می توانید قوی باشید. وقتی دیگران بعد از یک روز پر استرس آماده نشستن روی مبل و پرخوری در مقابل تلوزیون هستند، ممکن است هنوز انرژی لازم برای انجام پروژه یا انجام کاری سازنده را داشته باشید.
اگر متوجه شدید که به دلیل بی قراری خود شروع به از دست دادن تمرکز کرده اید، یک لحظه کاری انجام دهید تا بخشی از انرژی خود را خارج کنید تا بتوانید دوباره تمرکز کنید. یکی از کارآفرینان موفق به اشتراک می‌گذارد که اگر در طول جلسه تمرکز خود را از دست بدهد، در راهرو تمرینات فشاری انجام می‌دهد. به دنبال کارهای کوچکی باشید که می توانید مانند این انجام دهید تا به مصرف بخشی از انرژی خود کمک کنید و در عین حال بتوانید روی کار خود متمرکز بمانید.

2. خلاقیت و نوآوری
اعتقاد بر این است که بزرگسالان مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی نسبت به افراد بدون این اختلال خلاق تر هستند. اگر متوجه شدید که به طور مداوم ایده‌ها یا راه‌های جدیدی برای انجام کارها ارائه می‌کنید، شاید باید از ADHD خود برای آن تشکر کنید. ممکن است از جستجوی مشاغل و فعالیت هایی لذت ببرید که به شما امکان می دهد از خلاقیت خود استفاده کنید. از اینکه خارج از چارچوب فکر کنید نترسید – توانایی انجام این کار شاید موهبتی است که به دلیل تشخیص اختلال خود دارید.

3. تمرکز بیش از حد
در حالی که درست است که بی توجهی می تواند برای برخی مشکل ایجاد کند و باعث شود به راحتی حواسشان پرت شود، برخی بزرگسالان دیگر با ADHD توانایی تمرکز بیش از حد بر روی وضعیت ها و پروژه های خاص را دارند. این می تواند در همه چیز از زندگی کاری گرفته تا زندگی شخصی به شما کمک کند تا کارهایی را که می خواهید، انجام دهید.
نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که تعادل بین توانایی تمرکز بیش از حد و در یک موضوع را بدون غفلت از سایر موضوع ها که باید به آنها توجه کنید، پیدا کنید. هنگامی که این تعادل را درست به دست آورید، توانایی شما برای تمرکز بیش از حد به یک دارایی بزرگ تبدیل می شود.

4. حیات یک سبک زندگی سالم
انرژی اضافی که از ADHD دارید را می توان برای کمک به حفظ سلامتی به کار گرفت. هنگامی که افراد زیادی در طول روز برای انجام تمرینات ورزشی با مشکل مواجه می شوند، ممکن است در این زمینه آنقدرها مشکل نداشته باشید. و زمانی که صرف ورزش می‌کنید می‌تواند به مصرف بخشی از انرژی شما کمک کند که می‌تواند به شما در حفظ تمرکز بهتر در روز بعد کمک کند. می توانید به آن به عنوان یک موقعیت برد-برد نگاه کنید.

حرکت رو به جلو با ADHD

علیرغم آنچه ممکن است در گذشته به شما گفته شده باشد یا در مورد ADHD اعتقاد دارید، تشخیص اختلال به این معنا نیست که شما باید زندگی پر از عدم تمرکز، اشتباهاتِ بی دقت و ناتوانی در نشستن در جلسات را داشته باشید. .
در حالی که برخی از این موارد ممکن است علائم اختلالی باشد که برای شما تشخیص داده شده است، استراتژی‌های مقابله، درمان و کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای غلبه بر این علائم و یادگیری نحوه استفاده از آنها به نفع خود انجام دهید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن