نکاتی برای پرورش نگرش سالم نسبت به تغییر

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 23 مارس 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
داشتن احساس خوشحالی با تغییرات عمده در برنامه های زندگی می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر تغییرات ناخواسته باشند. اصلاحات بزرگی که با آنچه انتظار داشتید مطابقت ندارند، می‌توانند هر کسی را ناامید، فرسوده یا دچار استرس کند. عادت کردن به یک وضعیت جدید اغلب نیاز به زمان دارد، اما تکنیک‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید در طول مسیر آن را امتحان کنید تا تغییر را در مسیر درست قرار دهید. نکاتی در مورد چگونگی داشتن نگرش متعادل تر و سالم تر نسبت به تغییرات در برنامه هایی که به طور اجتناب ناپذیر در زندگی ایجاد می شود را در زیر ببینید.

5 نکته برای مدیریت تغییر به روشی سالم

فیلسوف یونانی هراکلیتوس یک بار گفت: “تنها چیز ثابت تغییر کردن است”. اگرچه ممکن است برنامه ریزی کنیم و اهداف تعیین کنیم، اما همیشه این احتمال وجود دارد که همه چیز به گونه ای متفاوت از آنچه که انتظار داشتیم به پایان برسد. به همین دلیل است که پرورش نگرش سالم نسبت به تغییر می‌تواند بسیار مهم باشد، زیرا می‌تواند به ما کمک کند برای زمان‌هایی آماده شویم که زندگی ناگزیر به سمتی می‌رود که انتظارش را نداشتیم. در اینجا پنج تکنیک وجود دارد که می توانید سعی کنید دیدگاه خود را نسبت به تغییر عوض کنید.

در نظر داشته باشید که تغییر اجتناب ناپذیر است.
بدون تغییر، رشد غیرممکن خواهد بود. در حالی که تمایل به ثابت ماندن برخی چیزها قابل درک است، تغییر جنبه اساسی زندگی انسان است. پذیرش این واقعیت به جای مبارزه با آن می تواند به شما کمک کند تا در مورد تغییراتی که در زندگی شما رخ می دهد احساس آرامش کنید. تحقیقات نیز از این ایده حمایت می کند. در مطالعه‌ای بر روی مدیران یک شرکت بزرگ که صنعت آن دستخوش تغییرات ناگهانی و قابل توجهی شد، یک محقق دریافت که کسانی که در مواجهه با این تغییرات توانستند پیشرفت کنند، کسانی بودند که ویژگی‌ای به نام «سرسختی شخصیتی» از خود نشان دادند که این تغییر را به‌عنوان بخشی از تجربیات بشری به‌جای شخصی کردن آن در نظر می گیرند. آنها از تغییرات به عنوان فرصتی برای حل مشکلات جدید استفاده کردند و انرژی خود را در این زمینه ها سرمایه گذاری کردند تا اینکه بفهمند چرا باید تغییرات اتفاق بیفتد یا آرزو کنند که بتوانند به «روزهای خوب گذشته» بازگردند. پس پذیرش تغییر و امکانات آن می تواند یک استراتژی موثر باشد.
سوگواری کردن برای نتیجه ای را که برنامه ریزی کرده بودید.
غم و اندوه به سادگی به عنوان “آزاری که پس از از دست دادن قابل توجه تجربه می شود” تعریف می شود. در حالی که معمولاً در مورد مرگ یکی از عزیزان اعمال می شود، می تواند پس از انواع دیگر ضررهای قابل توجه نیز تجربه شود. به عنوان مثال، ممکن است پس از از دست دادن شغلی که برای سال‌ها داشتید، دور شدن از جایی که همیشه زندگی می‌کردید، پایان دادن به دوستی، دریافت یک تشخیص جدی سلامتی، یا تجربه جدایی یا طلاق احساس غم و اندوه کنید. روند سوگواری برای هرکس متفاوت به نظر می رسد و احساسات مختلفی ممکن است با آن همراه باشد. انکار، عصبانیت، غم و اندوه و دیگر عواطف ممکن است همه ظاهر شوند، و اجازه دادن به خود برای احساس این احساسات معمولاً سالم‌ترین راه برای عبور از این زمان است. قضاوت کردن خودتان برای احساسی که در مورد تغییر دارید معمولاً کمکی نمی کند. در واقع، تحقیقات نشان داده است که “نگرش قضاوت آمیز نسبت به افکار و احساسات خود قوی ترین پیش بینی کننده افسردگی و اضطراب است”.
تفکرات تحریف شده را بررسی کنید.
توجه به نحوه ساختاربندی یا مشاهده تغییرات زندگی نیز می تواند مفید باشد. در تمرین رفتار درمانی شناختی (CBT)، یکی از محبوب ترین روش های درمانی که امروزه انجام می شود، شناخت الگوهای فکری معیوب که باعث ایجاد احساسات ناراحت کننده می شوند، نقشی محوری است. در حالی که این تکنیک زمانی موثرتر است که با یک درمانگر آموزش دیده آن را یاد بگیرید و تمرین کنید، اما عناصری از آن وجود دارد که می توانید در هر زمان آن را اجرا کنید. می‌توانید با بررسی اینکه آیا هر یک از تحریف‌های شناختی رایج بر نحوه تفسیر شما از این تغییرات تأثیر می‌گذارد، شروع کنید. به عنوان مثال، ممکن است به موارد زیر توجه کنید:
تفکر سیاه و سفید: اگر متوجه شدید که به جملاتی مانند “همه چیز خراب شده” فکر می کنید، به جای اینکه همه چیز را صفر یا صد مطلق بپندارید، می توانید کمی تأمل کنید و متوجه فواید کوچکی شوید که می تواند ناشی از همین تغییرات پیش آمده باشد یا متوجه چیزهایی شوید که خوشبختانه ثابت مانده اند،
برچسب زدن: اگر متوجه شدید که به چیزهایی مانند “این چیزها همیشه برای من اتفاق می افتد زیرا من یک فرد بدشانس هستم” فکر می کنید، بهتر است سعی کنید از قرار دادن خود در جعبه ای با چنین برچسبی خودداری کنید. در عوض، می توانید تشخیص دهید که زندگی پیچیده است و زدن برچسب های منفی به خود فقط محدود کننده خواهند بود.
تعمیم بیش از حد: اگر به چیزهایی مانند “من هرگز شغل/شریک و … جدیدی پیدا نخواهم کرد” فکر می کنید، می توانید در نظر داشته باشید که چقدر غیرواقعی است که انتظار داشته باشید هر تجربه ای که در آینده خواهید داشت، دقیقاً همانگونه باشد که تجربه حال حاضر داشته است. درعوض، می توانید به این اتفاق به عنوان یک رویداد فردی در زندگی خود نگاه کنید و سعی کنید با امید به آینده حرکت کنید.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


تکیه بر عزیزان
همانطور که ما از عزیزانمان در شرایط سختی حمایت می‌کنیم، می‌توانیم از تکیه بر آنها در زمانی که برای مقابله با تغییر غیرمنتظره زندگی رنج می بریم، استفاده کنیم. دوستان و خانواده می توانند گوش شنوا، حواس پرتی، یا به سادگی یک حضور آرامش بخش برای نشستن با ما در هنگام تحمل اخبار دشوار فراهم کنند. تحقیقات نشان داده است که داشتن حمایت اجتماعی با کیفیت بالا می‌تواند تاب‌آوری در برابر استرس را افزایش داده و حتی در برابر ایجاد شرایط اختلال در سلامت روانی مرتبط با تروما از فرد دفاع کند. اگر در سازگاری با یک تغییر بزرگ با مشکلاتی روبرو هستید، بهتر است به دنبال قدرت شفابخش افراد مطمئن اطراف خود باشید.
با یک درمانگر صحبت کنید.
گاهی اوقات، تغییراتی که زندگی در سر راه ما قرار می دهد می تواند ما را غافلگیر کند. اگر در انجام برخی موارد در زندگی خود مشکل دارید، صحبت با یک درمانگر واجد شرایط یکی دیگر از راهکارهای مقابله سالم است که می توانید امتحان کنید. آنها می توانند فضایی امن و بدون قضاوت را به شما ارائه دهند که در آن بتوانید احساسات خود را در مورد موقعیت بیان و پردازش کنید و می توانند به شما کمک کنند دیدگاهی متعادل تر و مکانیسم های مقابله ای مثبتی اتخاذ کنید تا به شما در حرکت رو به جلو و سازگاری کمک کنند. برخی از افراد تصور ملاقات حضوری با یک درمانگر را ترسناک می دانند. اگر احساس راحتی بیشتری برای ملاقات با شخصی در خانه خود دارید، ممکن است به جای مراجعه حضوری سنتی، درمان آنلاین را در نظر بگیرید. تحقیقات نشان می دهد که این دو روش در بیشتر موارد می توانند مزایای مشابهی را ارائه دهند، بنابراین شما می توانید بهترین را برای خود انتخاب کنید. اگر علاقه مند به دنبال کردن پشتیبانی آنلاین هستید، می توانید یک پلت فرم درمانی مجازی مانند پلتفرم هوشمند هوکات را امتحان کنید. این به شما امکان می دهد با یک درمانگر دارای صلاحیت مطابقت داشته باشید که می توانید از طریق تلفن و یا تماس تصویری با او ملاقات کنید تا به چالش هایی که ممکن است با آن روبرو باشید صحبت کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن