من عصبانی هستم: ارتباط افسردگی با خشم

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 5 ژانویه 2023 توسط تیم تحریریه هوکات

چگونه افسردگی ما را عصبانی می کند؟

همانطور که زیگموند فروید می گفت: “افسردگی خشم است که به درون برگشته است.” بسیاری از ما با علائم رایج افسردگی مانند احساس غم و اندوه، خستگی، عدم علاقه به فعالیت های معمولی لذت بخش و احساس کلی تنهایی آشنا هستیم. اما در مورد احساساتی که معمولاً با افسردگی مرتبط نیستند چطور؟ چندین مطالعه نشان داده اند که افسردگی، خشم، اضطراب و کنجکاوی با هم مرتبط هستند و مطالعات بیشتری در مورد موضوعات در حال پیدایش انجام شده است. بسیاری از ما به اندازه ای که به غمگینی یا عدم علاقه را به عنوان نشانه افسردگی می دانیم، فکر نمی کنیم که خشم هم واکنش درستی به افسردگی باشد. این واکنش به زمان غارنشینان برمی گردد – غریزه “جنگ یا فرار” تا حدودی مقصر آن است. این واکنش در نتیجه عدم تعادل شیمیایی در مغز ما نادرست عمل می کند و باعث می شود گاهی اوقات طغیان خشم داشته باشیم، گاهی اوقات حتی در ساده ترین چیزها. به‌علاوه، به‌ویژه برای کسانی که ماه‌ها یا سال‌ها با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، مقابله با آن در طول زمان می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. این مطمئناً می تواند منجر به احساس عمومی نارضایتی یا خشم شود. اگر چنین احساسی دارید، صحبت با یک درمانگر آنلاین می تواند کمک کننده باشد.

چه کسی تحت تاثیر قرار گرفته است؟

خشم و افسردگی برای هیچ کس غریبه نیست. در حالی که مشاهده شده است که بسیاری از نوجوانانی که افسردگی را تجربه می کنند اغلب خشم و تحریک پذیری نشان می دهند، این امر توسط زنان و مردان بالغ نیز گزارش شده است. بسیاری از چیزها ممکن است فرد را مستعد افسردگی و عصبانیت کند. برخی از مثال‌ها عبارتند از استرس مالی، از دست دادن اخیر یکی از عزیزان، آسیب‌های روحی یا ترک کردن یا سوء مصرف مواد. علاوه بر این، برخی از افرادی که هرگز این مشکلات را در دوران کودکی یا زندگی فعلی خود تجربه نکرده اند، می توانند به طور یکسان با افسردگی و عصبانیت دست و پنجه نرم کنند. این تا حدی به این دلیل است که افسردگی می تواند ژنتیکی نیز باشد. هنگامی که با نبرد خود دست و پنجه نرم می کنید، این موضوع را که افسردگی یک بیماری همه گیر گسترده است و احساسی که دارید دارای اعتبار و اهمیت است، می توانید به آسانی فراموش کنید. این احساسات با روشی که افسردگی ایجاد می شود تا فرد احساس انزوا یا تنهایی کند، تشدید خواهد شد. واقعیت این است که بسیاری از افراد از هر طبقه‌ای با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و ما هرگز تنها نیستیم. افسردگی تبعیض قائل نمی شود – پیر یا جوان، مرد یا زن، ثروتمند یا فقیر.

صدای درونی

وقتی عصبانی هستیم، افسردگی می تواند صدایی به افکار درونی بدهد که می توانند مفید یا مضر باشند. پتانسیل فوق‌العاده‌ای وجود دارد که افسردگی به راهنمای غیرمنتظره‌ای برای رشد شخصی و احساس بهتر از خود تبدیل شود، اما ابتدا باید یاد بگیریم که چگونه از صدای فریبنده و اغلب گمراه‌کننده آن عبور کنیم. این ندای درونی در طول رویدادهای عادی روزانه ما با ما صحبت می کند و در برخی موارد می تواند ریشه عمیق و ناخواسته در سر ما داشته باشد. بسیاری از افرادی که با ندای درونی منفی دست و پنجه نرم می‌کنند، این افکار را به‌عنوان احساس افسردگی، عصبانیت و ناامیدی توصیف می‌کنند. این صدای درونی ممکن است فرد را متقاعد کند که بی ارزش، ناخوشایند یا نامطلوب است. این اختلال در گفتار درونی شماست، و مهم است که به یاد داشته باشید که ارزش زمانی را دارید که برای خود و دیگران صرف می کنید! شما ارزش این را دارید که زمان و عشق را به خود و دیگران اختصاص دهید. وقتی احساس عصبانیت می کنید، لازم نیست افسردگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. صدای درونی نیز می تواند به شما نشاط بخشد و نتیجه مثبت تری را به همراه داشته باشد. وقتی فکر می کنید افکار منفی شروع به ظهور می کنند، گفتن کلمات و ایده های مثبت در درون خود می تواند مفید باشد. به خود و صدای درونتان یادآوری کنید که قوی، قدرتمند و ارزشمند هستید. کنار آمدن با این صدای درونی می تواند چالش برانگیز باشد و برخی روزها سخت تر از روزهای دیگر خواهند بود. اگر بتوانید به یاد داشته باشید که تا حد امکان دیدگاه مثبت خود را حفظ کنید و به یاد داشته باشید که هر اتفاق و شرایطی در خود چیز خوبی را دارد و فقط باید به خود اجازه دهید آن را ببینید، در این سفر رهایی از خشم و افسردگی، لطف زیادی به خود خواهید کرد.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


افسردگی ما را متفاوت می کند.

وقتی افسردگی در اوج خود است، ممکن است در کارهایی که معمولاً دوست داریم انجام دهیم، شرکت نکنیم. کمبود خواب، تحریک پذیری و احساس عمومی بی علاقگی می تواند لذتی را که معمولاً فعالیت ها برای ما به ارمغان می آورد از ما سلب کند. چیزهایی که قبلاً هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده بودند، مانند قرار قرار گذاشتن با شریک زندگی‌تان، قرار گذاشتن با دوستانتان یا بیرون رفتن برای شام، ممکن است ناخوشایند و بی معنی باشد. زمانی که افسردگی ما را درگیر کرده است، انجام حتی ساده ترین کارها، مانند خرید مواد غذایی، می تواند چالش برانگیز باشد. این کار از چند جهت باعث تشدید خشم ما می شود. اولاً، زمانی که از شما دعوت می‌شود مجبور به رد کردن شوید، می‌تواند بسیار آزاردهنده شود و ممکن است به دلیل آن احساس ناامیدی یا حتی نفرت نسبت به خودتان پیدا کنید. این می تواند باعث شود که در درون شما احساس آشفتگی داشته باشید، که به احتمال زیاد منجر به طغیان می شود زیرا این احساسات نمی توانند برای همیشه در درون شما باقی بمانند. ثانیاً، اگر بگذارید این خیلی طولانی شود، ممکن است به گذشته نگاه کنید و ببینید در حالی که در افسردگی خود مدفون شده اید چقدر از دوستان یا موقعیت ها را از دست داده اید. این می تواند مشکل فعلی شما را حتی بدتر کند، به خصوص اگر نقاط عطف مهمی مانند فارغ التحصیلی یا تولد کودکتان، یا یک عروسی خانوادگی از دست رفته باشد. این می تواند منجر به خصومت شدید نسبت به وضعیت شما و با خودتان شود.
بهترین کار این است که روی آینده تمرکز کنید. ضرب المثلی عاقلانه وجود دارد که می گوید اگر همیشه به آینه عقب نگاه کنید، حتماً تصادف خواهید کرد. وقتی چیزهایی را که پشیمان هستید از دست می دهید، از آن به عنوان انرژی ای برای ایجاد اهداف جدید برای آینده خود استفاده کنید. از هدفی کوچک شروع کنید و از آنجا شروع به ساختن دوباره کنید. «فردا با دوستم تماس می‌گیرم» یا «می‌خواهم شروع به پختن سه غذای خانگی در هفته کنم»، اگر اینها چیزهایی هستند که شما علاقه دارید؛ و سپس برنامه‌های مشخصی مانند بیرون رفتن را برنامه ریزی کنید. از احساسات منفی خود به عنوان یادآوری آنچه افسردگی از شما گرفته استفاده کنید. در نهایت، شما استاد زندگی خود هستید. ممکن است با چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند مبارزه کنید، اما در پایان روز، می توانید مسئولیت آینده خود را بر عهده بگیرید.

دو نوع خشم

برای درک اصول اولیه چگونگی ارتباط خشم با افسردگی، احساسات خشمگین را می توان به دو بخش انطباقی و غیر انطباقی طبقه بندی کرد.
خشم تطبیقی همان چیزی است که بسیاری از متخصصان آن را نوع «مثبت» می دانند. این نوع خشم ما را تشویق می کند تا به درون خود دست پیدا کنیم تا هر کاری که می توانیم برای غلبه بر خشم انجام دهیم. برخی از نمونه‌های این نوع رفتار ممکن است انجام کاری باشد که ما از آن لذت می‌بریم یا آرامش می‌ یابیم، مانند انجام تمرینات تنفسی یا یوگا. این نوع خشم در برابر صدای درونی ما می ایستد و به ما قدرت می دهد تا نسخه های بهتری از خودمان شویم.
در مقایسه، خشم غیر انطباقی برای سلامت روان ما مضر است. این نوع خشم اغلب به درون خودمان معطوف می شود و باعث ایجاد افکار مخرب علیه خودمان می شود. این می تواند احساس کاهش عزت نفس یا بیزاری از خود ایجاد کند. این نوعی عصبانیت است که روی خود فرد متمرکز می شود و احساس بدتری نسبت به قبل در شما ایجاد می کند.
این نوع خشم مولد نیست و بسیاری از درمانگران موافقند که یک طرح درمانی برای مبارزه با آن در بهبودی ذهنی افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند مؤثر است.

وقتی خشم تغییر چهره می دهد.

غیر معمول نیست که بسیاری از کسانی که با مشکلات خشم دست و پنجه نرم می کنند، بعداً متوجه می شوند که مشکل آنها در واقع ریشه در افسردگی داشته است. هنگامی که ما عصبانی هستیم، افسردگی اغلب می تواند دلیل آن باشد. بسیاری از مردم متوجه نیستند که در حال درونی کردن تمام احساسات معمول افسردگی، مانند غم و اندوه و سستی هستند. هنگامی که این احساسات برای مدت زمانی، زیاد یا کم باقی می‌مانند، اغلب راهی برای بیرون آمدن پیدا می‌کنند و در نهایت منفجر می‌شوند، که به طور بالقوه می‌تواند باعث فوران خشم شود. برای جلوگیری از این امر، به یاد داشته باشید که با احساسات درونی خود در تماس باشید. اگر بتوانید احساسات منفی را قبل از اینکه به چیزی بدتر تبدیل شوند، تشخیص دهید، می توانید قبل از اینکه آسیب بیشتری وارد شود، برای مبارزه با آنها تلاش کنید.

ناامید کننده است.

داشتن یک بیماری روانی بدون شک ناامید کننده است. بار ذهنی ای که برای مدیریت این شرایط لازم است، می تواند حتی آرام ترین افراد را نیز عصبانی کند. افسردگی ماسک های زیادی می پوشد، و گاهی اوقات ممکن است احساس ناامیدی باشد. بسیاری از متخصصان روان پزشکی بر اهمیت خواب و ورزش برای حفظ سلامت بدن و ذهن تاکید می کنند، اما زمانی که افسردگی شروع می شود، این موارد اغلب در انتهای لیست کارهای ما قرار می گیرند. مسلم است که احساس تمام عواطفی که افسردگی به همراه دارد، چیزی نیست که کسی بخواهد در آن شرکت کند. می تواند روزهایتان را کوتاه و شب هایتان را طولانی و بی قرار جلوه دهد. ممکن است آنطور که دوست دارید نخوابید و همچنین ممکن است کابوس هایی را در زمانی هم که می توانید بخوابید تجربه کنید.
ورزش بسیاری از هورمون های مثبت را آزاد می کند و به شما کمک می کند تا احساسات منفی را از جهات مختلف از بین ببرید. اگر عصبانی هستید، افسردگی ممکن است شما را وسوسه کند که از فعالیت های بدنی که می دانید مفید هستند دوری کنید. شما مطمئناً می توانید بدترین دشمن خود در هنگام مراقبت از خود در طول یک دوره افسردگی باشید.
به یاد داشته باشید که، به خصوص زمانی که احساس بدی دارید، چقدر مهم است که به انجام کارهایی که به شما احساس بهتری می دهد ادامه دهید. شاید سخت باشد که خود را از روی مبل جدا کنید و بیرون قدم بزنید، اما به احتمال زیاد پس از اتمام کار، روحیه بالاتری خواهید یافت. اگر بتوانید یاد بگیرید که خشم را رها کنید، افسردگی ممکن است به دنبال آن برود.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


یافتن راهنما

حتی فداکارترین یا خوش‌برخوردترین فرد هم گاهی نمی‌تواند از چنگال احساس عصبانیت فرار کند. افسردگی راهی برای به پایین کشیدن ما دارد که بازگشت به سمت مثبت را بسیار دشوار می کند.

درمان آنلاین افسردگی یا خشم
اگر احساس می‌کنید گیر افتاده‌اید یا به‌طور دیگری گمشده و سردرگم هستید، می‌توانید از تماس با یک مشاور یا درمانگر دارای صلاحیت بهره ببرید. مشخص شده است که درمان آنلاین به همان اندازه درمان حضوری مؤثر است، به طوری که 94٪ از کاربران گزارش داده اند که آن را به درمان چهره به چهره ترجیح می دهند و 70٪ از مراجعانی که برای افسردگی درمان را شروع می کنند، کاهش قابل توجهی در علائم داشته اند (98٪). از مجموع مراجعانی که روی طیف وسیعی از مسائل کار می کنند و پیشرفت قابل توجهی دارند.

درمان آنلاین این مزیت را دارد که در هر زمان و هر مکان حضور داشته باشید برای شروع فقط به اتصال اینترنت نیاز دارید. درمانگران دارای صلاحیت و تجربه در پلتفرم هوشمند هوکات حالت های مختلفی از برگزاری جلسات را ارائه می دهند، از جمله تماس تصویری، پیامک، تماس های تلفنی و موارد دیگر. این بدان معنی است که شما نیازی به صرف زمان یا انرژی برای حضور فیزیکی در یک جلسه نخواهید داشت و در عوض می توانید در صورت تمایل از راحتی در خانه خود این کار را انجام دهید. علاوه بر این، درمان آنلاین نسبت به مشاوره حضوری ارزان‌تر است، زیرا درمانگران برای اجاره فضای اداری یا ساختمان نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن