علائم اضطراب در کودکان چیست؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 23 دسامبر 2022 توسط تیم تحریریه هوکات
اختلالات اضطرابی شایع ترین مشکل سلامت روان در ایالات متحده است. این نوع اختلالات می توانند جمعیت وسیعی را تحت تاثیر قرار دهند. در واقع از هر هشت کودک یک کودک تحت تاثیر اختلالات اضطرابی قرار دارد. از آنجایی که بسیار رایج است، اغلب به عنوان نگرانی یا اضطراب روزمره دوران کودکی نادیده گرفته می شود، اما اضطراب در کودکان بسیار فراتر از نگرانی است، این یک وضعیت جدی است که شایسته توجه و درمان است. برخی از اضطراب های کودک یا اضطراب دوران کودکی طبیعی است زیرا کودکان هر روز با چیزهای جدیدی سر و کار دارند و همانطور که کودکان رشد می کنند، با چالش های فیزیکی منحصر به فردی از دوران بلوغ و همچنین چالش های اجتماعی و عاطفی مواجه می شوند که یاد می گیرند با دنیای در حال گسترش خود کنار بیایند. نگرانی در مورد آزمونی که باید بدهند طبیعی است، اما برای برخی از بچه ها، می تواند به اضطراب مزمن امتحان تبدیل شود. برخی از کودکان به خوبی با والدینی که پس از ماندن در خانه به سر کار باز می گردند کنار نمی آیند و مجبورند با اضطراب جدایی مقابله کنند.

آیا اضطراب ارثی است؟

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اختلالات اضطرابی از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ به ارث می رسد و مطالعاتی انجام شده است که با این ارزیابی موافق است. مؤسسه ملی سلامت روان ثابت کرده است که ژنتیک با اختلالات اضطرابی ارتباط دارد و ممکن است فقط اختلالات اضطرابی خانوادگی نباشد که باعث آن می شود. داشتن یک عضو خانواده با هر نوع اختلال سلامت روان می تواند یک عامل خطر باشد، از جمله افرادی که افسردگی، اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)، اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یا اختلال دوقطبی دارند. اختلال اضطراب فراگیر (GAD) در 40٪ از مبتلایان به GAD به ارث می رسد که یکی از اعضای خانواده آنها دارای این شرایط روانی است. کسانی که والدینی دارند که OCD دارند ده برابر بیشتر احتمال دارد به این اختلال مبتلا شوند.

سایر علل یا عوامل خطر اختلالات اضطرابی در کودکان

ژنتیک تنها عامل بازی با اضطراب نیست. مطالعات نشان می دهد که عوامل محیطی بر اینکه فرزند شما دچار اختلال اضطرابی شود یا خیر، تاثیر می گذارد. برای مثال، بزرگ شدن در یک خانواده بدسرپرست یا با والدینی که از الکل یا مواد مخدر سوء استفاده می کنند، می تواند پیش زمینه ای برای اختلالات اضطرابی در کودکان باشد. تصور می شود که این یک علت شایع تر اختلالات اضطرابی نسبت به علل ارثی باشد. حوادث آسیب زا یا ترسناک در زندگی کودک مانند مرگ یکی از عزیزان، طلاق، قلدری، یا یک بلای طبیعی مانند گردباد، طوفان، یا سیل نیز می تواند تأثیر عمده ای در ایجاد انواع خاصی از اختلالات اضطرابی مانند GAD یا اضطراب جدایی داشته باشد. عدم تعادل در شیمی مغز همچنین می تواند باعث اختلالات اضطرابی شود، همانطور که می تواند آسیب های مغزی تروماتیک یا سایر شرایط پزشکی را ایجاد کند.

اگر با هر نوع سوء استفاده ای مواجه هستید یا شاهد آن هستید، خط تلفن ملی اورژانس اجتماعی 123 برای کمک به شما آماده است.

اضطراب جدایی در کودکان

اضطراب جدایی نوعی اضطراب در کودکان است که با ترک والدین یا قیم آنها باعث ترس شدید یا نگرانی شدید می شود. به عنوان مثال، زمانی که یکی از والدین به سر کار برمی گردد یا باید برای مدتی او را ترک کند. آیا تا به حال متوجه شده اید که کودکتان وقتی او را در مهدکودک یا کنار پرستار کودک می گذارید، گریه می کند؟ این طبیعی است و معمولاً پس از مدت کوتاهی از بین می رود. با این حال، اگر کودک شما همچنان به گریه و عصبانیت ادامه می دهد یا ساعت ها پس از ترک شما بدتر می شود یا هر بار که او را ترک می کنید این کار را انجام می دهد، ممکن است اضطراب جدایی داشته باشد. مهم است که به حرف فرزندتان گوش دهید. اگر همیشه از رها شدن در یک مکان خاص، مانند مهدکودک یا پرستار کودک ناراحت هستند، برای درک آنچه ممکن است فرزندتان در مورد آن موقعیت داشته باشد، وقت بگذارید. برخی از علائم اضطراب جدایی در کودکان:
ترس یا ناراحتی مداوم هنگام ترک والدین
نگرانی بیش از حد در مورد از دست دادن والدین یا عزیزان
نگرانی دائمی در مورد گم شدن یا رها شدن
امتناع از بیرون رفتن یا ترک خانه به هر دلیل
ترس از تنها ماندن
امتناع از تنها خوابیدن
کابوس های تکراری در مورد جدایی
علائم فیزیکی مانند تهوع، استفراغ، سردرد و سرگیجه


آیا مشاوره با متخصص کودک و نوجوان می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان

حدود 9 درصد از مردم در ایالات متحده یک اختلال اضطرابی را تجربه می کنند و بیش از نیمی از آنها زیر 11 سال سن دارند. تقریباً 80٪ آنها 20 سال یا کمتر هستند. هر چند اختلال اضطراب اجتماعی فراتر از خجالتی بودن است. این یک ترس شدید از قضاوت یا انتقاد دیگران است و آنقدر نگران هستند که بر زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد. برخی دیگر از علائم اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان عبارتند از:
دوری از افراد یا موقعیت های اجتماعی
ساعت ها یا روزها را صرف نگرانی در مورد اینکه چه اتفاقی ممکن است در یک رویداد اجتماعی آینده رخ دهد می کنند.
منزوی کردن خود، دوری از عزیزان و خانواده
مدام خود را سرزنش می کنند یا خود را بی ارزش می کنند.
مرور موقعیت ها در ذهن خود و فکر کردن به تمام کارهایی که باید به گونه ای متفاوت انجام می دادند.
انتظار بدترین ها را بدون توجه به شرایط اجتماعی داشتن.
علائم فیزیکی مانند سردرد، حالت تهوع، لرزش یا لرزش، ضربان قلب سریع، سرخ شدن و عرق کردن
امتناع از رفتن به مدرسه یا کار

اضطراب امتحان

بر اساس مطالعات، اضطراب امتحان در حال افزایش است و برای بسیاری از دانش آموزان از دبستان شروع می شود. با فشار بر کودکان برای برتری یا موفقیت بیشتر و همچنین فشار همسالان، تغییرات هورمونی، و حجم انبوه تکالیف، روزانه فشار زیادی به کودکان داده می شود. اضطراب امتحان شایع تر از همیشه است. این فقط در مدرسه ابتدایی تجربه نمی شود. می تواند در سراسر دبیرستان و برای برخی از دانش آموزان تا دانشگاه ادامه یابد. والدینی که ناخواسته به فرزند خود فشار می آورند تا تمام نمره های 20 را به دست آورد یا در یک درس خاص بهتر عمل کند، می تواند باعث شود که او در مورد نمرات خود استرس بالایی داشته باشد که آنها را کسب کند، زیرا هیچ کس نمی تواند هر بار نمره کامل را بگیرد. ترس از شکست می‌تواند باعث اضطراب زیادی در کودک شود که در نهایت به دلیل اینکه نمی‌توانند تمرکز کنند یا آنقدر می‌ترسند که پاسخ‌های اشتباه را دریافت کنند، نمره بدی می‌گیرند که خود را دچار شکست می‌کنند. برخی از علائم اضطراب امتحان عبارتند از:
مشکل در تمرکز
افکار منفی
مقایسه خود با دیگران
عزت نفس پایین
احساس ترس و درماندگی هنگام انجام آزمون
علائم فیزیکی مانند تعریق، تنگی نفس، ضربان قلب سریع، لرزش، سردرد و حالت تهوع

اختلال اضطراب فراگیر (GAD) در کودکان

GAD یکی از شایع ترین انواع اختلالات اضطرابی است و حدود 18 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. خوشبختانه، بسیار قابل درمان است، اما ابتدا باید علائم را بشناسید. برخی از علائم اصلی GAD عبارتند از:
عصبی شدن شدید
نگرانی بیش از حد لازم در مورد همه چیز
توقف بیش از حد روی چیزها
فکر کردن به بدترین سناریوها
احساس خطر حتی زمانی که هیچ تهدیدی وجود ندارد
مشکل در خوابیدن
مشکل در تمرکز
قادر به رهایی از افکار منفی نیست
ناتوانی در تصمیم گیری
خستگی
لرزش، بی قراری یا احساس سرگیجه
ضربان قلب تند
سرگیجه یا غش

نحوه درمان اضطراب در کودکان

راه های زیادی برای درمان اضطراب وجود دارد، خواه اضطراب اجتماعی، GAD، اضطراب جدایی، اضطراب امتحان یا هر نوع اختلال اضطرابی دیگری باشد. اولین و رایج ترین درمان شناختی رفتاری یا CBT است. این یک نوع گفتار درمانی است که به شما کمک می کند تا به شما یاد دهد چگونه افکار و باورهای ناسالم خود را تغییر دهید یا به چالش بکشید تا بتوانید احساسات و اعمال خود را بهبود بخشید. CBT با آموزش تکنیک های جدید برای مقابله با استرس، شناسایی احساسات، حل مسائل عاطفی، مقابله با از دست دادن یا اضطراب و تمرین مهارت هایی برای افزایش مثبت اندیشی کمک می کند.

برنامه های درمانی برای کودکان

استفاده از تکنولوژی مانند اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی مانند تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند در درمان و کار با نیازهای کودک، ترجیحات والدین، و نظرات متخصصان بهداشت روانی و پزشکی می تواند به ایجاد یک برنامه درمانی کمک کند که به طور موثر اضطراب را برطرف کند و معمولاً در درمان افرادی که در صحبت کردن درباره احساسات خود مشکل دارند، درمان آنلاین برای آنها آسان‌تر است. آنچه آسانتر است، موثرتر نیز هست. برای مثال، کودکی که دارای اختلال اضطراب اجتماعی است، احساس راحتی نمی کند که در مورد احساسات و افکار خود با یک غریبه رو در رو صحبت کند. با تماس تصویری یا صوتی و یا پیامک، کودک شما احساس راحتی بیشتری می‌کند و می‌تواند راحت‌تر صحبت کند.


آیا مشاوره با متخصص کودک و نوجوان می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


درمان سریع تر و آسان تر

در طول سال‌های اولیه زندگی، ما شروع به توسعه مهارت‌های مقابله‌ای، الگوهای تفکر و عادات رفتاری می‌کنیم که احتمالاً بخشی از شخصیت ما و نحوه عملکرد ما در زندگی خواهد بود. این بدان معنی است که شناسایی مشکلات اضطرابی و درگیر شدن در درمان به موقع برای کودک درگیر بهترین است. برای اطلاع از گزینه های درمانی آنلاین برای فرزند بزرگتر یا نوجوان خود با ما در ارتباط باشید. اطلاعات موجود در این صفحه قرار نیست جایگزینی برای تشخیص، درمان یا مشاوره حرفه ای آگاهانه باشد. شما نباید بدون مشورت با یک متخصص بهداشت روانی واجد شرایط، اقدامی انجام دهید یا از انجام هیچ اقدامی اجتناب کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن