مقابله با شرم سمی

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 18 نوامبر 2022، توسط تیم تحریریه هوکات
آیا با احساس بی ارزشی دست و پنجه نرم کرده اید؟ این ممکن است نشانه شرم سمی باشد. شرم سمی اصطلاحی است که به شرمی که افراد از رفتار بدی که با دیگران داشته اند و آن شرم را در یک باور درونی کرده اند احساس می‌کنند، اشاره دارد. بسیاری از افرادی که با شرم سمی کنار می آیند ممکن است در دوران کودکی وقایع آسیب زا را تجربه کرده باشند، اما برخی افراد بعداً در زندگی دچار چالش های شرم سمی می شوند و می توانند “احساس گناه بازمانده” را تجربه کنند. وقتی احساس شرم سمی می کنیم، ممکن است باعث شود که احساس بی ارزشی کنیم و آن را به عنوان نفرت از خود نشان دهیم. احساسات منفی قوی مانند این می تواند بر ما تأثیر بگذارد. هنگامی که ما شرم سمی را تجربه می کنیم، می تواند باعث ناراحتی شدید شود و ما را از دستیابی به اهداف زندگی باز دارد. ممکن است به دلیل شرم سمی که احساس می کنیم، احساس ناتوانی در حرکت به جلو در زندگی کنیم. اگر این شرم سمی کنترل نشود، می‌تواند باعث شود در طول زمان چالش‌های سلامت روانی بیشتری ایجاد کنیم. در این مورد، یادگیری نحوه مقابله صحیح با شرم سمی می تواند ضروری باشد تا بتوانیم زندگی خود را به مسیر درست برگردانیم.

چالش های شرم سمی

شرم سمی می تواند آسیب زا باشد زیرا می تواند احساس بی لیاقتی و تحقیر را ایجاد کند. وقتی کسی توسط دیگران در موقعیت تحقیر آمیزی قرار می گیرد، ممکن است باعث شود که ایمانش را نسبت به خودش از دست بدهد. آنها ممکن است کاملاً احساس بی کفایتی کنند و تصور کنند هرگز نمی توانند کاری را به درستی انجام دهند. شرم سمی اغلب چیزی است که برای کودکان در جوانی اتفاق می افتد. والدین ممکن است با برقراری ارتباط منفی با فرزندان یا بدرفتاری با آنها شرم سمی را به فرزندان خود منتقل کنند. گاهی اوقات حتی نشانه های غیرکلامی نیز می تواند باعث شود کودکان احساس شرم سمی شدیدی کنند. این مسائل زمانی که بچه‌ها بزرگ می‌شوند می‌توانند در روان او نفوذ کنند و آشکارتر شوند. هنگامی که شرم سمی درمان نشود، ممکن است به افسردگی، اختلالات خوردن، اختلالات استرس پس از سانحه، اختلالات اضطرابی و مشکلات عمومی عزت نفس تبدیل شود. در حالی که خطرات شرم سمی آشکار است، می توان راه هایی برای مقابله با آن بدست آورد.

شرم سمی از افراد دیگر سرچشمه می گیرد.

وقتی صحبت از کنار آمدن با شرم سمی می شود، مهم است که بدانیم احساس شرم ما لزوماً از ما سرچشمه نمی گیرد. این احساس شرم سمی می تواند از افراد دیگر ناشی شود. موقعیت هایی مانند این ممکن است زمانی رخ دهد که دیگران احساس بی کفایتی خود را به افراد دیگر منتقل کنند. آنها ممکن است با دیگران بد رفتار کنند و کارهایی برای تحقیر آنها انجام دهند تا احساس بهتری داشته باشند. اغلب اوقات، کسانی که با دیگران این گونه رفتار می کنند، ممکن است این کار را انجام دهند تا احساس قدرت کنند. بنابراین، شرم سمی که ما تجربه می کنیم به خاطر افراد دیگر آشکار می شود. وقتی بپذیریم که احساسات ما به دلیل انجام کارهای منفی نیست، ممکن است بتوانیم که نسبت به موقعیت‌ها احساس بهتری داشته باشیم. هنوز ممکن است زمان ببرد تا با احساس شرم سمی کنار بیایید، اما دانستن اینکه ما مقصر آنچه در حال وقوع است نیستیم، ممکن است مفید باشد. این امکان وجود دارد که شرم سمی را کنترل کنیم و زمانی که به اندازه کافی قوی شدیم آن را رها کنیم.

واقعیت در مقابل شرم سمی

به طور کلی، افراد ممکن است بر اساس نوعی از رویدادهای آسیب زا که تجربه کرده اند، احساس شرم سمی کنند. شاید کسی در مقطعی از زندگی به آنها نظرات منفی داده یا آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده است. این احساسات ما ممکن است شامل این باشد که فکر کنیم شایسته عشق نیستیم یا اینکه انسان بی ارزشی هستیم. این می تواند پیامدهای چالش برانگیزی بر سلامت روان فرد داشته باشد. شاید مهم باشد که واقعیت وضعیت را بررسی کنیم و آن را با شرم سمی خود مقایسه کنیم. ممکن است متوجه شویم که شرم سمی ما مبتنی بر منطق یا واقعیت نیست و این احساس فقط تصوری است که به دلیل اتفاقاتی که در گذشته برایمان افتاده است. حتی اگر شرم سمی ما از چیزی که در مورد ما صادق است ناشی نشود، مقابله با آن را آسان‌تر نمی‌کند. به عنوان مثال، ممکن است به کسی گفته شود که در کودکی آزاردهنده بوده است و به گونه ای بزرگ شده است که دید بسیار ناایمنی نسبت به خود دارد و در نتیجه اعتماد به نفس پایینی را تجربه می کند. مثال دیگری از شرم سمی می تواند این باشد که فردی به خاطر وزنش در هنگام بزرگ شدن تحقیر شود. این می تواند منجر به مشکلات تصویر بدن شود که در نهایت می تواند به یک اختلال خوردن تبدیل شود. یادگیری غلبه بر شرم سمی ممکن است زمان بر باشد و ممکن است به کمک حرفه ای یک درمانگر نیاز داشته باشد.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


برای راهنمایی به سیستم پشتیبانی خود مراجعه کنید.

اطمینان از اینکه ما یک سیستم پشتیبانی خوب در اطرافمان داریم می تواند برای غلبه بر شرم سمی مفید باشد. وقتی با شرم سمی روبرو هستیم، نباید احساس کنیم که باید به تنهایی با دنیا روبرو شویم. گاهی اوقات این احساس شرم می تواند قوی باشد و ما ممکن است بخواهیم برای کمک دست دراز کنیم. داشتن خانواده یا دوستانی که علایق و توانایی های ما را در ذهن دارند ممکن است برای بهبود اعتماد به نفس مفید باشد. ما می‌توانیم از خودمراقبتی استفاده کنیم تا به خودمان کمک کنیم در کل اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم. رفتار محترمانه با خود و تلاش برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی می تواند اولویت این سفر درمانی باشد. این می تواند ما را وادار کند تا بهترین نسخه از خود باشیم و در عین حال به ما کمک می کند بر مشکلات عزت نفس که از شرم سمی ناشی می شود غلبه کنیم. این امکان وجود دارد که یاد بگیریم خودمان را همانگونه که هستیم دوست داشته باشیم و چرخه شرم سمی را متوقف کنیم تا با اطمینان کامل به جلو برویم. ما می توانیم یاد بگیریم که ارزش خود را بشناسیم و نسبت به خودمان احساس اعتماد کنیم.

با جستجوی درمان کمک بگیرید.

درمان آنلاین می تواند برای غلبه بر شرم سمی مفید باشد. یک درمانگر آنلاین می تواند به ما کمک کند تا شرم سمی را از احساس شرم کوتاه مدت متمایز کنیم. آنها می توانند به ما کمک کنند تا شرم سمی را که ممکن است ما را در زندگی عقب نگه دارد، رها کنیم. در فرآیند درمان، احساس شرم ممکن است بیاید و برود، اما داشتن یک درمانگر که راهنمایی و آرامش ارائه می دهد، می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. در این موارد، ممکن است یک درمانگر برای کمک به کشف منشأ شرم سمی و شروع فرآیند درمان ضروری باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه توسط اورژانس بهداشت عمومی Nature، نشان داد که درمان کاهش گناه مبتنی بر تروما (TrIGR) در کاهش شرم جانبازان “موثر است”. مطالعه دیگری همچنین نشان داد که درمان آنلاین در درمان افسردگی و اضطراب موفقیت‌آمیز بوده و اعتبار درمان آنلاین برای شرم سمی را نشان می‌دهد. با درمان آنلاین، مراجعان می توانند احساس شرم سمی خود را با متخصص باصلاحیت در آسایش خانه خود کشف کنند. درمان آنلاین همچنین برای افرادی که در مکان‌های دور زندگی می‌کنند قابل دسترسی است و معمولاً مقرون به صرفه‌تر از درمان حضوری است، زیرا مراجعین نیازی به سفر برای قرار ملاقات ندارند. شرم سمی می تواند بر زندگی ما احساسات ناراحت کننده و تأثیرگذار داشته باشد زیرا ممکن است باعث ایجاد احساس بی لیاقتی و تحقیر شود. درمان آنلاین می تواند گزینه مناسبی برای غلبه بر شرم سمی از ایمنی و آسایش خانه های ما باشد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن