فواید ذهن آگاهی برای کودکان

توسط سارا فادر | به روز شده در 12 آوریل 2022
بررسی پزشکی توسط هدر کشل، LCSW
همه ما بهترین ها را برای فرزندانمان می خواهیم. یکی از راههایی که میتوانیم به آنها کمک کنیم آموزش تمرکز حواس است، که عادت خوبی است که می توانند هم در دوران کودکی و هم با بزرگتر شدن از آن استفاده کنند. در این پست توضیح خواهیم داد که ذهن آگاهی چیست، چگونه به کودکان کمک می کند و چند تمرین مناسب برای کودک ارائه می دهیم.

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی آگاهی از زمان حال، محیط اطراف و عملکرد درونی بدنتان است. ببینید، بسیاری از ما با یک خلبان خودکار زندگی می کنیم، و هرگز در مورد احساسات بدن خود فکر نمیکنیم. ما برای گذشته افسوس می خوریم، نگران آینده هستیم، اما به ندرت به لحظه حال فکر می کنیم. ذهن آگاهی به ما در آگاهی مان کمک می کند و این کار را با نگاهی به دور از قضاوت به دنیای اطرافمان انجام می دهد. به سبب ذهن آگاهی افکار شما دیگر شما را نگران نمی کند، می توانید قدر دنیای اطراف خود را بیشتر بدانید و می توانید خود را درمان کنید، چه از نظر جسمی و چه از نظر ذهنی.
ذهن آگاهی به عنوان یک تمرین بودایی شروع شد، اما بیشتر در غرب به عنوان یک شکل سکولار مراقبه دیده می شود. همانطور که مشخص است، بسیاری از مطالعات می توانند تأیید کنند که ذهن آگاهی چقدر می تواند برای شما مفید باشد. می تواند سلامت جسمی و روانی شما را بسیار قوی تر کند.

چگونه ذهن آگاهی می تواند به فرزندان شما کمک کند؟

اگر می خواهید سلامت فرزندتان را بهبود ببخشید، ذهن آگاهی راه خوبی برای شروع است. در اینجا چند دلیل برای اینکه چرا ذهن آگاهی بسیار خوب است، آورده شده است.
همدلی را آموزش می دهد.
یادگیری اینکه چگونه همدلانه تر باشیم، مهارتی است که همه باید بیاموزند، به ویژه کودکان. کودکان ممکن است خشن باشند و عدم آموزش همدلی در سنین پایین می تواند در آینده بر آنها تأثیر بگذارد. ذهن آگاهی با اجازه دادن به ما برای احساس دنیای اطراف و آگاهی بیشتر از احساسات افراد، همدلی را آموزش می دهد.
حواس پرتی را کاهش می دهد.
حواس بچه ها به راحتی پرت می شود. برای اینکه کودکتان کمتر حواسش پرت شود، می توانید به او یاد دهید که چگونه ذهن آگاهی را تمرین کند. آنها را متمرکز نگه میدارد و آماده مقابله با جهان خواهند بود. حواس پرتی کمتر به این معنی است که کودک می تواند تکالیف مدرسه خود را انجام دهد و یا می تواند از زندگی بیشتر لذت ببرد.
برای خواب عالی است.
همه به خواب نیاز دارند، به ویژه کودکان. خواب برای کمک به رشد ذهن ارزشمند است. کسانی که مشکل خواب دارند می توانند از ذهن آگاهی بهره مند شوند. این می تواند ارزش خواب را به کودکان بیاموزد و به آنها کمک کند سریعتر به خواب بروند. اگر کودکی به اندازه کافی نخوابد، ممکن است در مقایسه با کسی که به اندازه کافی می خوابد، تحریک پذیرتر باشد و احساس خستگی بیشتری کند. بسیاری از کودکان دوست ندارند به رختخواب بروند، اما یک کودک آگاه ممکن است اهمیت خواب را بیشتر درک کند.

به اضطراب و استرس کودک کمک می کند.
زندگی یک کودک نیز می تواند استرس زا باشد. در حالی که ممکن است فکر کنید در مقایسه با زندگی یک بزرگسال چیزی نیست، یک کودک نیز باید استرس هایی را متحمل شود؛ نمرات خوب، تمایل به خوب بودن مانند خواهر و برادرشان، احساس بی کفایتی و غیره. اینها همه مشکلاتی است که ممکن است یک کودک با آن روبرو شود. مقداری استرس برای ما خوب است. به ما انگیزه میدهد. با این حال، استرس بیش از حد، به ویژه در یک کودک، میتواند برخی از عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کند.
ذهن آگاهی به ما این امکان را می دهد که آنچه را که نمی توانیم تغییر دهیم رها کنیم و یاد بگیریم که چگونه افکار بد را کنار بگذاریم. به جای نگرانی، کودک می تواند به طور کامل بر آنچه در اطرافش است متمرکز شود و این می تواند عملکرد و سلامت روان کلی او را بهبود بخشد.
کودکان بهتر می توانند قدر دنیای اطراف خود را بدانند.
یک کودک ممکن است متوجه نشود که زندگی او چقدر زیباست. این ممکن است یک اتفاق غم انگیز باشد، زیرا کودکان تمایل بیشتری به کنجکاوی در مورد محیط اطراف خود دارند. ذهن آگاهی میتواند کودک را وادار کند که دنیا را مشاهده کرده و زیر سوال ببرد. همانطور که پابرهنه راه میروند، تک تک تیغه های علف را احساس می کنند. آنها گل و لای را بین انگشتان پا احساس میکنند. وقتی در فضای باز کاوش میکنند، باد را در موهایشان احساس می کنند و این به آنها این امکان را میدهد که خیلی بهتر از قبل از دنیا قدردانی کنند. کمی ذهن آگاهی میتواند تاثیرات عمیقی داشته باشد.
سلامت کودک می تواند برای آینده بهبود یابد.
تمرکز حواس می تواند به کودک شما یک شروع اولیه در زندگی بدهد. با افزایش سن، سلامت جسمی و روانی شما کاهش می یابد. یکی از دلایل این امر، به ویژه در بخش سلامت روان، این است که یک فرد به اندازه کافی حواسش نیست. ذهن آگاهی مغز را کنجکاو و جوان نگه میدارد. سلامت روانی خوب می تواند سلامت جسمانی خوبی ایجاد کند و غیره. اگر می خواهید فرزندتان ذهن آگاه باشد، سلامت روانی بهتری را برای آینده او تضمین می کنید.

برخی از فعالیت های سرگرم کننده ذهن آگاهی برای کودکان

بهترین راه برای آموزش به کودک این است که ذهن آگاهی را با سرگرمی ادغام کنید. اگر کودک را مجبور کنید هر روز تمرینات تنفسی انجام دهد، دوست نخواهد داشت. شما باید آن را به یک بازی تبدیل کنید. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید این کار را انجام دهید.
حدس زدن بازی ها توسط حواس
یکی از راه هایی که می توانید حواس کودک خود را تقویت کنید، انجام یک بازی حدس زدن است. به عنوان مثال، اگر می خواهید کودکتان روی لامسه خود کار کند، چند شیء بافت دار مختلف را در یک جعبه قرار دهید و آن را طوری بسازید که کودک شما بتواند آنها را لمس کند، اما آنها را نبیند. از فرزندتان بخواهید که بافت را با جزئیات بیشتر توصیف کند. اگر اسباببازی چسبناکی را در آن قرار می دهید، اجازه دهید کودکتان آن را بین انگشتانش حس کند. به فرزندتان اجازه دهید حدس بزند که آن شی چیست. اگر آن را درست انجام دادد، به او پاداش دهید.

بازی های حدس زدن در طبیعت
یکی از راه هایی که میتوانید حواستان را بیشتر تقویت کنید، قدم زدن در طبیعت است. با قدم زدن در جنگل می توانید تمام مناظر و صداها را مشاهده کنید. به تیغه های علف نگاه کنید که در حال نوسان هستند. صداهای مختلف پرنده را بشنوید. بسیاری از ما طبیعت را ساده می انگاریم، اما از طریق ذهن آگاهی، متوجه خواهید شد که چقدر می تواند باشکوه باشد.
با این اوصاف، برای برخی از کودکان ممکن است گوش دادن به پرندگان خسته کننده باشد. بنابراین، آن را به یک بازی حدس زدن تبدیل کنید. میتوانید بازی 20 سوالی را انجام دهید، زمانی که به چیزی فکر میکنید و از فرزندتان بخواهید آن را حدس بزند. شما می توانید در فضای باز مسابقه جستجو کردن داشته باشید، که می تواند باعث شود فرزندتان به دنبال اشیایی باشد که یافتن آنها نیاز به هوشیاری دارد.
ما افرادی را که ضد تکنولوژی هستند دوست نداریم، اما تعداد بیشتری از کودکان به زمان کمتری در داخل خانه و زمان بیشتری در خارج از منزل نیاز دارند. با تبدیل آن به یک بازی، میتوانید بچههایتان را در فضای باز بیرون بیاورید و ذهنآگاهی کلی آنها را نیز بهبود ببخشید.
پخش بیشتر موسیقی
آنها می گویند که نواختن موسیقی کلاسیک میتواند ذهن کودک را بهبود بخشد، اما چیزهای بیشتری در این زمینه وجود دارد. هر نوع موسیقی می تواند به کودک کمک کند تا هوشیارتر باشد. همانطور که فرزند شما در حال گوش دادن به آهنگ مورد علاقه خود است، گوش دادن آگاهانه را تشویق کنید. اجازه دهید فرزندتان متوجه شود که صدای خواننده چگونه تغییر می کند، نحوه تعامل آلات موسیقی مختلف، و یا موسیقی پس زمینه ای که ممکن است متوجه آن نشده باشید. این فعالیت نه تنها برای کودکان بلکه برای افراد در هر سنی عالی است.
ژست!
ژست گرفتن نیاز به کمی هوشیاری دارد. شخصی باید دست ها و پاهای خود را در یک مکان خاص قرار دهد و اگر آنها دور از هم باشند، ژست عجیب به نظر می رسد. بچه ها دوست دارند ژست بگیرند اگر احساس کنند شبیه یک ابرقهرمان یا شخصیت مورد علاقهشان می شوند. آموزش نحوه انجام این کار تغییر بزرگی برای عکس های خانوادگی نیز خواهد بود. بگذارید با آن سرگرم شوند. کاری کنید که احساس کنند ستاره هستند. با خوش گذرانی، ذهن آگاهی را به بهترین شکل تشویق می کنید.

بازی با فرفره
فرفره می تواند به کودک چیزهای زیادی در مورد ذهن آگاهی بیاموزد. چگونه برد به طرز ماهرانه ای بر فرفره تأثیر می گذارد، چگونه سرعت می تواند تنها با کوچکترین لمس تغییر کند، چگونه سرعت آن کاهش مییابد و دوباره سرعت آن افزایش می یابد. وقتی به آن فکر می کنید، چیزهای زیادی برای مطالعه در مورد چرخ فرفره وجود دارد. با نشستن و بازی با فرفره، ذهن آگاهی را تشویق می کنید. به علاوه، سرگرم کننده است.
سفر به ساحل
سفر به ساحل می تواند بهانه آخر برای آموزش ذهن آگاهی به کودک شما باشد. همانطور که کودک شما دور شن می دود، اجازه دهید ماسه را بین انگشتان پا احساس کند. به آنها بیاموزید که چگونه هنگام ساختن یک قلعه شنی حواسشان باشد. اجازه دهید شنا کنند و هشیار به برخورد آب با بدنشان و تفاوت دما باشند. با چشمان بسته به آنها مقداری بستنی بدهید و بگذارید آن را بچشند. همانطور که می بینید، آموزش ذهن آگاهی به فرزندانتان می تواند یک تعطیلات خوب را برای شما بسازد. آنچه را که فرزندتان دوست دارد بردارید و آن را به روشی برای آموزش آگاهی از حواسشان تبدیل کنید. از اینکه چقدر می تواند آسان باشد و چگونه می توانید در دراز مدت به فرزندتان کمک کنید شگفت زده خواهید شد.
با تمام موارد گفته شده، اگر نمی دانید چگونه به کودک خود در مورد ذهن آگاهی آموزش دهید، ممکن است یک درمانگر بتواند به شما کمک کند. یک مشاور می تواند با کودک شما کار کند و به او ذهن آگاهی را به روشی که بتواند بفهمد آموزش دهد. بسیاری از کودکان به شیوه های متفاوتی یاد می گیرند و یک درمانگر می تواند نحوه یادگیری آنها را بیابد و از آن به نفع خود استفاده کند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات فرزندپروری خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات میتوانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن