شناسایی مشکلات خشم و رفع آنها

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

توسط جولیا توماس|به روز شده در 4 نوامبر 2022
سال به سال خشم در جوامع بیشتر می شود. در واقع، در یک نظرسنجی که توسط مجله Esquire انجام شد، نیمی از کسانی که پاسخ دادند، نسبت به یک سال پیش عصبانی‌تر بودند. 20 درصد از آمریکایی ها مشکلات خشم قابل تشخیص دارند. با در نظر گرفتن این آمار، منطقی است که افکار و رفتارهای خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا مشکل خشم دارید یا خیر، و اگر چنین است، نوع عصبانیت آن چیست و چگونه آن را ابراز می کنید. این مقاله می تواند به شما کمک کند تا مشکلات خشم خود را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که چگونه آنها را برطرف کنید.

آیا احساس عصبانیت اشتباه است؟

خشم معمولاً یک احساس سالم است. خشم معقول می تواند به شما انرژی بدهد تا برای یک هدف صحیح بجنگید یا در مواقع سخت ادامه دهید. پس احساس خشم به خودی خود اشتباه نیست. این کاری است که با آن احساس انجام می دهید که می تواند باعث ایجاد مشکل در کار و رابطه تان شود و لذت زندگی را از بین ببرد. طرز فکر و ابراز خشمتان می تواند بین داشتن یک زندگی شاد و رضایت بخش و داشتن یک زندگی خارج از کنترل تفاوت ایجاد کند. هنگامی که متوجه شدید کنترل کمی بر خشم خود دارید، می توانید راه های جدیدی برای فکر کردن و عمل ایجاد کنید که احساسات شدید عصبانیت شما را کاهش دهد.

تصمیم به بررسی مشکلات خشم

اگر عصبانیت برای شما مشکل ساز است، احتمالاً از قبل آن را می دانید. برخی از افراد تا زمانی که یکی از عزیزان به آن اشاره نکند، متوجه وسعت مشکل نمی شوند. آنها ممکن است متوجه شوند که در ایجاد یا حفظ روابط سالم مشکل دارند. آنها ممکن است وارد دعواهای فیزیکی شوند که باعث آسیب بدنی خود یا دیگران شود. خشم کنترل نشده آنها حتی می تواند آنها را در مشکلات قانونی قرار دهد. دو راه برای شروع کاوش در ماهیت و میزان مشکلات خشم، دانستن رایج‌ترین علائم خشم و انجام تست مشکلات خشم است. اینها کارهای ساده و غیر تهدید کننده ای هستند که می توانند شما را در مسیر مدیریت خشم مؤثر و مادام العمر همراهی کنند.

علائم خشم

برخی از علائم عصبانیت کنترل نشده، فیزیکی یا احساسی هستند.
احساس سوزن سوزن شدن در بدن شما
احساس سفتی در قفسه سینه
سردرد
خستگی
فشار بر روی سینوس ها
فشار خون بالا
علائم دیگر روانی و عاطفی است.
عصبانیت
غضب
اضطراب
تحریک پذیری
احساس نیاز به تنهایی
توجه داشته باشید که آنچه ما تمایل داریم به عنوان خشم در نظر بگیریم، تنها یکی از علائم عاطفی این بیماری است. بسیاری از مردم وقتی متوجه می شوند که اضطراب می تواند مستقیماً از یک مسئله خشم ناشی شود، شگفت زده می شوند. افراد تحریک پذیر ممکن است خود را عصبانی تصور نکنند، بلکه آنها را خود را به عنوان فردی بدخلق تصور می کنند. اگر هر یک از این علائم جسمی یا عاطفی را دارید، انجام یک آزمون مشکل خشم ممکن است اولین قدم منطقی برای رهایی از شدت و درد احساسات خشمتان باشد. همچنین می‌تواند شما را در مسیر یادگیری نحوه مدیریت بهتر خشم یاری دهد تا بتوانید زندگی پربارتر و آرام‌تری داشته باشید.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


آزمون ها و تست هایی برای ارزیابی خشم شما

دو نوع اصلی تست مشکل خشم وجود دارد. یک نوع آزمون غربالگری است که می تواند به شما کمک کند سطح مشکل خشم خود را بررسی کنید تا تصمیم بگیرید که چه کاری باید انجام دهید. نوع دیگر توسط یک متخصص برای تعیین دقیق مشکلات خشم شما و میزان جدی بودن آنها تجویز می شود.

آزمون های خشم خود ارزیابی

آزمونی که مشکلات کنترل خشم را بررسی می کند، به راحتی می توان آن را پر کرد و می تواند در چند دقیقه کوتاه تکمیل شود. آنها به صورت آنلاین در دسترس هستند؛ برخی به صورت رایگان و برخی با هزینه. همچنین می‌توانید تست‌های رایگان خشم را دانلود کنید که می‌توانید آن‌ها را چاپ کنید، آن‌ها را پر کنید و طبق دستورالعمل‌های ارائه شده در آزمون برای خود امتیاز بگیرید. آزمون‌های خشم معمولاً موقعیت‌های تخیلی را مطرح می‌کنند و از شما می‌خواهند که میزان عصبانیت آن موقعیت را ارزیابی کنید. سؤالات دیگر ممکن است در مورد رفتارهایی باشد که معمولاً در هنگام احساس عصبانیت انجام می دهید. این آزمایشات فقط برای غربالگری هستند و برای قضاوت نهایی در مورد اینکه آیا و چه نوع مشکلات خشم دارید، نباید به آنها اعتماد کرد.

تست های کنترل خشم بالینی
اگر تصمیم دارید برای خشم خود به دنبال کمک باشید، یک مشاور مجرب ممکن است از شما بخواهد که تست خشم دقیق تری را انجام دهید تا حوزه مشکل تان را با دقت بیشتری مشخص کند. درمانگر همچنین ممکن است یک آزمون به سبک مصاحبه انجام دهد تا نه تنها پاسخ های شما را بشنود بلکه پاسخ های شما را به سوالات نیز مشاهده کند. نگران نباشید. آنها سعی نمی کنند شما را قضاوت کنند. نکته این است که آنها تصویر واضح تری از نحوه ابراز خشم شما داشته باشند تا بتوانند به شما در غلبه بر مشکلات کمک کنند.

یکی از آزمون‌هایی که اغلب توسط درمانگران استفاده می‌شود، پرسشنامه حالت بیان خشم (STAXI-2) است. این یک آزمایش رایگان نیست، اما درمانگران معمولاً در صورت تمایل به استفاده از آن، در اولین جلسه شما از آن استفاده می کنند. STAXI-2 یک تست کاغذ و قلم است که درمانگر شما به شما می دهد و با دست نمره می دهد. پر کردن آزمون فقط 10 دقیقه طول می کشد. این تست برای افراد بین 16 تا 63 سال دقیق در نظر گرفته می شود. این آزمون دارای 57 سوال است که وضعیت خشم شما را که احساس عاطفی عصبانی بودن است، ویژگی خشم شما را که چه نقشی در شخصیت شما ایفا می کند و شدت عصبانیت و تعداد دفعات ابراز آن را اندازه گیری می کند. هیچ تست مشکلات خشمی نمی تواند تصویر کاملی از عصبانیت شما و تأثیر آن بر شما و اطرافیانتان ارائه دهد. این تنها بخشی از ارزیابی است که یک درمانگر برای تصمیم گیری در مورد نوع کمک به شما استفاده می کند.

چگونه مسائل خشم را مدیریت کنیم؟

لازم نیست اجازه دهید خشم روابط و زندگی شما را خراب کند. شما می توانید یاد بگیرید که خشم خود را طوری مدیریت کنید که دیگر کنترل افکار و رفتار شما را نداشته باشد. اگر فکر می‌کنید مشکلاتی با خشم دارید و در غلبه بر آنها ناتوان هستید، کمک در دسترس است. در پلتفرم هوشمند هوکات، یک مشاور دارای تجربه و صلاحیت می تواند به شما کمک کند تا خشم خود را ارزیابی کنید و راه های جدیدی برای مقابله به آن فرا بگیرید. در اینجا چند راه وجود دارد که مشاور شما ممکن است به مدیریت بهتر خشم کمک کند.

یاد بگیرید چه چیزی شما را عصبانی می کند: کمی خودآزمایی به غلبه بر خشم کمک زیادی می کند. دانستن انواع خاصی از چیزهایی که شما را عصبانی می‌کند، می‌تواند به شما فرصتی بدهد تا در دفعه بعد که اتفاق می‌افتند، واکنش متفاوتی نشان دهید.
بازسازی شناختی: این به سادگی یافتن راهی جدید برای فکر کردن در مورد چیزهایی است که شما را عصبانی می کند. به عنوان مثال، اگر وقتی شخصی شما را در ترافیک نگه می‌دارد، عصبانی می‌شوید، ممکن است فکر کنید که آن شخص عمداً این کار را انجام داده است، یا اینکه بستن راهتان باعث خراب شدن رانندگی شما شده است، یا اینکه فکر می کنید این چیزها همیشه برای شما اتفاق می‌افتد. در بازسازی شناختی، شما آن افکار را جدا می‌کنید و با افکار جدیدی جایگزین می‌کنید که چگونه هر کسی می‌تواند اشتباه کند، چگونه بسته شدن راهتان تنها یک بخش کوچک از روز شما بوده است، یا چگونه این اتفاقات برای شما پیش می آیند، همانطور که برای همه اتفاق می‌افتد.

از طنز استفاده کنید: می توانید از طنز برای تسکین برخی از احساسات خشم خود استفاده کنید. به هر حال، بسیاری از چیزهایی که انسان‌ها از آن‌ها عصبانی می‌شوند، زمانی که آنها را با حساسیت کمتری بررسی کنید، پوچ هستند. طعنه معمولاً با خشم همراه است، اما طنز می تواند لبخند یا خنده ای را به همراه داشته باشد که خشم شما را خنثی کند.
آرام باشید: با تمرین مدیتیشن می توانید یاد بگیرید که آرام و متمرکز شوید. اجازه دهید افکار خشمگین از ذهن شما عبور کنند، آنها را متوجه شوید اما روی آنها تمرکز نکنید. این نیاز به تمرین دارد، اما ارزش تلاش را دارد. یکی دیگر از تکنیک‌های آرام‌بخش، انجام یک تمرین آرام‌سازی عضلانی با سفت کردن هر گروه عضلانی به‌صورت جداگانه برای مدت کوتاهی و سپس رها کردن تنش است. گذراندن زمان در طبیعت نیز می تواند آرامش بخش باشد.
استراحت کنید: نیازی نیست تا زمانی که این وضعیت حل نشده در یک موقعیت خشم انگیز بمانید. می توانید از آن موقعیت دوری کرده و استراحت کنید. به طور معمول، پس از خارج شدن از موقعیت، افراد شروع به آرام شدن می کنند و زمانی که به آن موقعیت باز می گردند، می توانند سازنده تر با آن برخورد کنند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


خشم را به درستی منتقل کنید: خشم بخشی از تجربه انسان است. با این حال، اغلب مردم خشم خود را به شیوه‌های نامناسب و ناکارآمد ابراز می‌کنند. بنابراین، هنگامی که با کسی احساس عصبانیت می کنید، می توانید به جای اینکه آن شخص را تحقیر کنید یا از نظر فیزیکی به او ضربه بزنید، بگویید: “من الان عصبانی هستم”.
قاطع باشید، نه پرخاشگر: مدیریت ضعیف خشم اغلب منجر به کلمات و رفتارهای پرخاشگرانه می شود. یاد بگیرید که چگونه مسئله خود را قوی و منطقی بیان کنید. انتظار داشته باشید دیگران با شما خوب رفتار کنند. در بیان آنچه برای شما مهم است قاطع باشید، اما از احساسات و امنیت اطرافیان خود نیز آگاه باشید.
برای مدیریت خشم خود برنامه ریزی کنید: طرح و برنامه شما می تواند به همان اندازه که لازم است دقیق باشد. شما می توانید موقعیت ها و افراد تحریک کننده خشم را شناسایی کنید و تصمیم بگیرید که چگونه عصبانیت خود را در صورت مواجهه با آنها مدیریت کنید.

پیروزی

مدیریت خشم یک فرآیند است. هیچ کس تصمیم نمی گیرد خشم خود را کنترل کند و یک روزه آرام، صلح جو و منطقی شود. آنچه را که آموخته اید و همچنین هر تکنیک دیگری را که مشاور به شما می آموزد، تمرین کنید. این تمرین ممکن است کامل نباشد، اما می تواند به شما کمک کند روز به روز پیشرفت کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن